Samonośne nadwozie, niezależne zawieszenia, eleganckie wnętrze i wysoki komfort jazdy plasują X-Traila w segmencie SUV.
Pudełkowate, nieszczególnie urodziwe nadwozie, spory prześwit (20 cm) oraz sterowany elektronicznie napęd 4x4 (rozdzielanie momentu obrotowego na poszczególne koła w zależności od warunków drogowych) z możliwością dołączania i odłączania tylnej osi to z kolei cechy bliższe terenówkom. Taka mieszanka jest o tyle interesująca, że daje możliwość wygodnej jazdy po szosach i ulicach, a kiedy zajdzie potrzeba pozwala zjechać na nieutwardzone szlaki bez większego ryzyka utknięcia w piaskowych czy błotnych pułapkach. Zdobywanie ciężkiego terenu nie wchodzi oczywiście w rachubę, ale X-Trail poza asfaltem potrafi naprawdę sporo. Chyba, że zdecydujemy się na wersję z napędem tylko przedniej osi, sprawdzającej się jedynie na asfaltach i twardych szutrach. Wnętrze budzi mieszane uczucia. Z jednej strony pozostawia dobre wrażenie oferując dobre wyciszenie, wygodne fotele i sporo wolnej przestrzeni, z drugiej zaś trochę denerwuje brakami w wykończeniu i małym bagażnikiem. W pięcioosobowym układzie przedziału pasażerskiego na pakunki zostaje tylko 350 l. Po złożeniu tylnej kanapy można uzyskać 1841 l. Przyzwyczajenia wymagają wskaźniki, umieszczone centralnie na desce rozdzielczej. Prawdziwa rzadkość w segmencie SUV. Jazda sprawia sporo przyjemności. Auto jest pewne w prowadzeniu i ma niezłe osiągi. Szkoda tylko, że wybór jednostek napędowych jest tak skromny. Nissan X-Trail nie jest autem łatwym i tanim w serwisowaniu. Elektronika i skomplikowany napęd obu osi wymagają wiedzy, którą nie każdy mechanik posiada. Silniki również należą do konstrukcji zaawansowanych technologicznie. Jeśli chcemy serwisować auto poza autoryzowanymi warsztatami to musimy znaleźć naprawdę dobrze wyspecjalizowaną w tym modelu placówkę.
Silniki
Model X-Trail rozpoczął swoją rynkową karierę w Europie z benzynowym silnikiem 2.0 (140 KM) i turbodieslem 2.2 Di o mocy 114 KM. W 2003 r. pojawił się silnik benzynowy 2.5 (165 KM) oraz turbodiesel 2.2 dCi (Renault) w dwóch wariantach mocy (114 lub 136 KM). Na rynki Rosji i Ukrainy przygotowano w 2006 r. wersję z silnikiem 3.5 V6 (234 KM). W codziennej eksploatacji najlepiej spisują się 140-konny benzynowiec 2.0, niezbyt oszczędny ale wystarczająco dynamiczny, oraz 114 konny turbodiesel 2.0 Di, nieco ślamazarny ale wyjątkowo oszczędny. W przypadku benzynowych jednostek 2.5 oraz 3.5 V6 trzeba się liczyć nie tylko z ich paliwożernym charakterem, ale również znacznie wyższymi kosztami serwisowymi. Obsługa turbodiesla 2.2 dCi również nie jest tania, na dodatek jest on bardzo czuły na jakość paliwa.
Eksploatacja
Silniki benzynowe są bardzo niezawodne. Awarie zdarzają się w nich bardzo rzadko.
Problemy pojawiają się raczej przy jednostkach wysokoprężnych. Jednym z najpoważniejszych mankamentów jest pękająca chłodnica powietrza doładowującego (intercooler). To trudny w naprawie element, w przypadku pojawienia się nieszczelności najczęściej trzeba go wymienić. Turbodiesel 2.2 dCi ma kapryśny układ zasilania i jest bardzo wrażliwy na jakość paliwa. W jego przypadku lepiej przestrzegać zasady tankowania na markowych stacjach paliw. Elementy podwozia wykazują wysoką trwałość. Wyjątek stanowią tuleje w punktach mocowania przedniego stabilizatora, które trzeba wymieniać częściej niż inne części. Przypadłością X-Traila są szybko zużywające się elementy układu hamulcowego. Przeniesienie napędu działa bezawaryjnie jeśli nie jest zbyt mocno forsowane w trudnym terenie. Przy dużych obciążeniach łatwo można spalić zarówno sprzęgło obsługiwane przez kierowcę jak i sprzęgło rozdzielające napęd między osiami. Mało trwałe są łożyska w piastach kół. Szybko odmawiają posłuszeństwa nawet wówczas, gdy samochód eksploatowany jest tylko na utwardzonych drogach. Słaby punkt X-Traila stanowi instalacja elektryczna. Awarie podzespołów elektrycznych pojawiają się dość często.
Ważniejsze daty
2000 – Premiera modelu, rozpoczęcie sprzedaży w Japonii
2001 – Rozpoczęcie sprzedaży w Europie, nadwozie kombi 5d
2003 – Modernizacja nadwozia i wnętrza (nowa konsola centralna), nowe silniki
2007 – Premiera drugiej generacji modelu
Zalety
- przestronne i wygodne wnętrze
- wysoki komfort jazdy
- zaawansowany napęd 4x4
- dobre własności terenowe
Wady
- skromna gama silników
- mały bagażnik
- delikatne sprzęgła
Wybrane dane techniczne:
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa(l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
2.0 | 1998 | 140/6000 | 192/4000 | 177 | 11,3 | 9,3 |
2.5 | 2488 | 165/6000 | 230/4000 | 190 | 9,9 | 9,4 |
Silniki Wysokoprężne | ||||||
2.2 Di | 2184 | 114/4000 | 235/2000 | 165 | 13,7 | 7,2 |
2.2 dCi | 2184 | 114/4000 | 270/2000 | 165 | 13,7 | 7,2 |
2.2 dCi | 2148 | 136/4000 | 314/2000 | 180 | 11,5 | 7,2 |
Ceny
Rocznik/wersja | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
2.0 | 18,0 | 20,0 | 21,5 | 24,0 | 26,5 | 29,0 | 32,0 |
2.5 | | | 25,0 | 27,5 | 30,5 | 34,0 | 38,0 |
2.2 Di | 18,0 | 20,5 | | | | | |
2.2 dCi | | | 22,0 | 24,0 | | | |
2.2 dCi | | | 23,5 | 25,5 | 28,5 | 32,0 | 35,5 |
Podsumowanie
Wybierając X-Traila trzeba pamiętać, że to samochód o trochę innym charakterze niż współczesne SUV-y. Powstał stosunkowo dawno, w czasach, gdy auta rekreacyjne miały jeszcze wiele cech samochodów terenowych. Dlatego ma wyjątkowo uniwersalny charakter, dobrze sprawdza się i na szosie i w lekkim terenie. Ta uniwersalność wymaga jednak pogodzenia się z rozmaitymi mankamentami estetyki, wykończenia i funkcjonalności. X-Trail z pewnością najlepiej sprawdzi się w rękach tych kierowców, którzy równie często jeżdżą po asfaltach jak i poza nimi.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?