Sensacyjne zakończyła się kolejna edycja plebiscytu Car of the Year. Po raz pierwszy w historii samochodem roku został wybrany model elektryczny. Jest nim Nissan Leaf.
Japońskie auto wyprzedziło Alfę Romeo Giuliettę i nowego Opla Merivę. Nissan Leaf napędzany jest elektrycznym silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym koła przednie o mocy 107 KM i momencie obrotowym 280 Nm. Może poruszać się z maksymalną prędkością 145 km/h, a jego zasięg wynosi 160 km. Leaf jest zasilany kompaktowym silnikiem elektrycznym umieszczonym z przodu i napędzającym koła przednie.
Pojazd jest wyposażony w szereg nowoczesnych rozwiązań, w tym w układ hamulcowy z systemem odzysku energii, klimatyzację, nawigację satelitarną, kamerę asystenta parkowania i zaawansowane pokładowe systemy informatyczne i telematyczne. Innowacyjny system łączności pozwala kierowcy zdalnie połączyć się z samochodem za pomocą telefonu komórkowego lub komputera, aby zaprogramować funkcje związane z ładowaniem, monitorować stan naładowania akumulatora, a także włączyć ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza.
Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w Japonii i Stanach Zjednoczonych już w grudniu. W Europie samochód będzie dostępny na początku przyszłego roku ( na początku w Portugalii, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Holandii). Samochód jest wytwarzany w Japonii, ale firma na przełomie 2012 i 2013 roku planuje uruchomienie produkcji także w Ameryce Północnej i Europie.
Nagroda Car of the Year przyznawana jest od 1964 r. Jednym z warunków, jakie muszą spełniać zgłoszone do konkursu samochody, to sprzedaż auta w co najmniej pięciu różnych państwach, w ilości minimum 5 tys. szt. rocznie. Podczas konkursu, ocenie podlegają m.in. wygląd auta, komfort podróżowania, bezpieczeństwo, ekonomia, właściwości trakcyjne, osiągi, funkcjonalność, uciążliwość dla środowiska oraz stosunek jakości do ceny.
Nissan był już laureatem plebiscytu na Europejski Samochód Roku. W 1993 roku produkowany w Wielkiej Brytanii Nissan Micra zdobył ten tytuł jako pierwszy samochód japońskiego producenta.
Poniżej finałowa siódemka COTY 2011
1. Nissan Leaf 257 pkt.
2. Alfa Romeo Giulietta 248
3. Opel Meriva 244
4. Ford C-Max/Grand, C-Max 224
5. Citroen C3/DS3 175
6. Volvo S60/V60 145
7. Dacia Duster 132
**Zobacz także:
Wyniki konkursu COTY 2010Najlepszy silnik**
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?