Nissan Micra kontra Toyota Yaris

Ryszard Polit
Fot. Nissan: Oryginalne nadwozie Nissana Micra może się podobać. Wielkością jest zbliżone do nowego Yarisa.
Fot. Nissan: Oryginalne nadwozie Nissana Micra może się podobać. Wielkością jest zbliżone do nowego Yarisa.
Małe auta nie są już małe, a mistrzostwo w ich konstruowaniu osiągnęły firmy japońskie.

Małe samochody nie są już małe, a mistrzostwo w ich konstruowaniu osiągnęły firmy japońskie. Porównanie nowej Toyoty Yaris z Nissanem Micrą ma pokazać tendencje istniejące w projektowaniu.

 

Fot. Nissan: Oryginalne nadwozie Nissana Micra może się podobać. Wielkością jest zbliżone do nowego Yarisa.
Fot. Nissan: Oryginalne nadwozie Nissana Micra może się podobać. Wielkością jest zbliżone do nowego Yarisa.

Nowy Yaris, wprowadzony na nasz rynek wiosną tego roku, spotkał się z dobrym przyjęciem ze strony nabywców, którzy w dalszym ciągu obdarzają zaufaniem produkty marki Toyota. Mniej widoczna Micra zaczyna być ponownie lansowana. Porównujemy Yarisa napędzanego silnikiem 1,3 l o mocy 87 KM z Micrą 1,2 l/80 KM, oba pojazdy w wersji 5-drzwiowej.

 

Cechy szczególne

 

Chociaż design nadwozia jest inny, Micra i Yaris mają zbliżone proporcje, wymiary zewnętrzne i podobny rozstaw osi. Wspólną cechą tych aut jest przesuwana tylna kanapa, która zaczyna być znowu modna. W ten

Fot. Toyota: Nowa Toyota Yaris sylwetką przypomina poprzedni model, jednak ma zwiększone wymiary.
Fot. Toyota: Nowa Toyota Yaris sylwetką przypomina poprzedni model, jednak ma zwiększone wymiary.

sposób z małego auta można zrobić duże i wygodnie posadzić na tylnej kanapie wysokie osoby. Gdy kanapę przesuniemy w drugie, skrajne położenie, z tyłu mogą podróżować co najwyżej małe dzieci. Odbywa się to kosztem objętości bagażnika, który w Nissanie ma objętość 235 - 370 l, a w Toyocie - 272 - 363 l. Przestronność wnętrza w obu autach jest zbliżona. Podobna jest też konstrukcja układu zawieszenia. Każdy z producentów wybrał najprostsze rozwiązanie, z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Zupełnie inaczej rozwiązano natomiast wnętrze. W

Fot. Nissan: Nissan Micra napędzana silnikiem 1,2 l o mocy 80 KM ma wystarczającą dynamikę, ale jest oszczędna
Fot. Nissan: Nissan Micra napędzana silnikiem 1,2 l o mocy 80 KM ma wystarczającą dynamikę, ale jest oszczędna

Nissanie tablicę przyrządów umieszczono w tradycyjnym miejscu, przed kierownicą i zgodnie z aktualną modą nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Pokrętła regulacji wentylacji na konsoli centralnej są łatwe w obsłudze. W Yarisie powtórzono koncepcję z modelu poprzedniej generacji i tablica przyrządów w postaci trójwymiarowego wyświetlacza umieszczona jest na środku, nad konsolą centralną. 

 

Silniki

 

Japońskie jednostki napędowe wyróżniają się zadziwiająco małym zużyciem paliwa. Micra i Yaris w mieście zużywają do 8 l na 100 km. Silnik Nissana z pojemności 1,2 l osiąga moc 80 KM i jako

Fot. Toyota: Silnik 1,3 l o mocy 87 KM to optymalne źródło napędu dla Yarisa. W mieście pojazd zużywa do 8 l paliwa na 100 km.
Fot. Toyota: Silnik 1,3 l o mocy 87 KM to optymalne źródło napędu dla Yarisa. W mieście pojazd zużywa do 8 l paliwa na 100 km.

ciekawostkę można podać, że nie jest to bynajmniej kres jego możliwości - na inne rynki produkuje się wersję z doładowaniem o mocy 110 KM. Silnik Yarisa z układem zmiennych faz rozrządu z pojemności 1,3 l osiąga 87 KM mocy. Obie jednostki napędowe osiągają maksymalny moment obrotowy przy stosunkowo wysokich obrotach, co odbija się negatywnie na poziomie hałasu we wnętrzu.

 

Wrażenia z jazdy

 

Fot. Nissan: Tablica przyrządów Nissana jest czytelna, a pokrętła na konsoli środkowej są ergonomiczne. Klimatyzacja wymaga dopłaty.
Fot. Nissan: Tablica przyrządów Nissana jest czytelna, a pokrętła na konsoli środkowej są ergonomiczne. Klimatyzacja wymaga dopłaty.

Ze względu na niewielkie wymiary oba pojazdy świetnie radzą sobie w mieście. Komfort jazdy jest nieco wyższy w Yarisie, który ma większe koła - 15 cali (Micra- 14 cali) i przez to lepiej radzi sobie z nierównościami drogi. Micra jest mniej stabilna w zakrętach, gdyż ma miękkie zawieszenie, a jej nadwozie - tendencje do przechylania się. Do prędkości 100 km/h nieco szybszym autem jest Yaris, za to na wyższych biegach lepszą dynamikę

Fot. Toyota: Tablica przyrządów w formie trójwymiarowego wyświetlacza stała się już wyróżnikiem Yarisa.
Fot. Toyota: Tablica przyrządów w formie trójwymiarowego wyświetlacza stała się już wyróżnikiem Yarisa.

uzyskuje Micra. Zwraca uwagę precyzyjna zmiana biegów w obu pojazdach. Bardziej wydajny układ hamulcowy ma Toyota, która z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 40,1 m, o metr krótszej niż Micra.

 

Podsumowanie

 

Wygląda nam to, że w konstrukcji małych samochodów japońskie stawia się na oszczędność w zużyciu paliwa, przesuwaną tylną kanapę i tradycyjnie rozwiązane zawieszenie. Pod względem przestronności wnętrza, zużycia paliwa czy nowoczesności rozwiązań konstrukcyjnych Nissan Micra i Toyota Yaris są autami o podobnych walorach. Jednak Micra kosztuje 40 500 zł, a Yaris o 6600 zł więcej (47 100 zł). Tak znaczna różnica ceny wynika z bogatszego wyposażenia Toyoty. Co gorsza, Yarisa z silnikiem 1,3 l nie można kupić taniej, a szkoda.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem
)

 

 

Nissan Micra

Toyota Yaris

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

b.d.

Hamulce

 

+

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie standardowe

 

+

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Nissan Micra

Toyota Yaris

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1240

1296

Moc maksymalna (KM/obr/min)

80/5600

87/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

121/4000

121/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

13,9

11,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

12,5

13,4

Prędkość maksymalna (km/h)

167

170

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

71

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41,1

40,1

Pojemność bagażnika (dm3
)

235 - 370

272 - 363

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

46

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,1/7,4

5,3/7,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

372 x 166 x 154

375 x 170 x 153

Rozstaw osi (cm)

243

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

3/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł)

40 500

47 100

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Nissan Micra Visia+

Toyota Yaris Luna

Poduszki powietrzne

2

4

Układ ABS

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

S

Elektrycznie sterowane lusterka

-

S

Centralny zamek

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Regulowana kolumna kierownicy

S

S

Radio CD/Komputer pokładowy

-

S/S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty