Małe samochody nie są już małe, a mistrzostwo w ich konstruowaniu osiągnęły firmy japońskie. Porównanie nowej Toyoty Yaris z Nissanem Micrą ma pokazać tendencje istniejące w projektowaniu.
Nowy Yaris, wprowadzony na nasz rynek wiosną tego roku, spotkał się z dobrym przyjęciem ze strony nabywców, którzy w dalszym ciągu obdarzają zaufaniem produkty marki Toyota. Mniej widoczna Micra zaczyna być ponownie lansowana. Porównujemy Yarisa napędzanego silnikiem 1,3 l o mocy 87 KM z Micrą 1,2 l/80 KM, oba pojazdy w wersji 5-drzwiowej.
Cechy szczególne
Chociaż design nadwozia jest inny, Micra i Yaris mają zbliżone proporcje, wymiary zewnętrzne i podobny rozstaw osi. Wspólną cechą tych aut jest przesuwana tylna kanapa, która zaczyna być znowu modna. W ten
sposób z małego auta można zrobić duże i wygodnie posadzić na tylnej kanapie wysokie osoby. Gdy kanapę przesuniemy w drugie, skrajne położenie, z tyłu mogą podróżować co najwyżej małe dzieci. Odbywa się to kosztem objętości bagażnika, który w Nissanie ma objętość 235 - 370 l, a w Toyocie - 272 - 363 l. Przestronność wnętrza w obu autach jest zbliżona. Podobna jest też konstrukcja układu zawieszenia. Każdy z producentów wybrał najprostsze rozwiązanie, z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Zupełnie inaczej rozwiązano natomiast wnętrze. W
Nissanie tablicę przyrządów umieszczono w tradycyjnym miejscu, przed kierownicą i zgodnie z aktualną modą nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Pokrętła regulacji wentylacji na konsoli centralnej są łatwe w obsłudze. W Yarisie powtórzono koncepcję z modelu poprzedniej generacji i tablica przyrządów w postaci trójwymiarowego wyświetlacza umieszczona jest na środku, nad konsolą centralną.
Silniki
Japońskie jednostki napędowe wyróżniają się zadziwiająco małym zużyciem paliwa. Micra i Yaris w mieście zużywają do 8 l na 100 km. Silnik Nissana z pojemności 1,2 l osiąga moc 80 KM i jako
ciekawostkę można podać, że nie jest to bynajmniej kres jego możliwości - na inne rynki produkuje się wersję z doładowaniem o mocy 110 KM. Silnik Yarisa z układem zmiennych faz rozrządu z pojemności 1,3 l osiąga 87 KM mocy. Obie jednostki napędowe osiągają maksymalny moment obrotowy przy stosunkowo wysokich obrotach, co odbija się negatywnie na poziomie hałasu we wnętrzu.
Wrażenia z jazdy
Ze względu na niewielkie wymiary oba pojazdy świetnie radzą sobie w mieście. Komfort jazdy jest nieco wyższy w Yarisie, który ma większe koła - 15 cali (Micra- 14 cali) i przez to lepiej radzi sobie z nierównościami drogi. Micra jest mniej stabilna w zakrętach, gdyż ma miękkie zawieszenie, a jej nadwozie - tendencje do przechylania się. Do prędkości 100 km/h nieco szybszym autem jest Yaris, za to na wyższych biegach lepszą dynamikę
uzyskuje Micra. Zwraca uwagę precyzyjna zmiana biegów w obu pojazdach. Bardziej wydajny układ hamulcowy ma Toyota, która z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 40,1 m, o metr krótszej niż Micra.
Podsumowanie
Wygląda nam to, że w konstrukcji małych samochodów japońskie stawia się na oszczędność w zużyciu paliwa, przesuwaną tylną kanapę i tradycyjnie rozwiązane zawieszenie. Pod względem przestronności wnętrza, zużycia paliwa czy nowoczesności rozwiązań konstrukcyjnych Nissan Micra i Toyota Yaris są autami o podobnych walorach. Jednak Micra kosztuje 40 500 zł, a Yaris o 6600 zł więcej (47 100 zł). Tak znaczna różnica ceny wynika z bogatszego wyposażenia Toyoty. Co gorsza, Yarisa z silnikiem 1,3 l nie można kupić taniej, a szkoda.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem
)
| Nissan Micra | Toyota Yaris |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | | + |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie standardowe | | + |
Cena | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Nissan Micra | Toyota Yaris |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1240 | 1296 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 80/5600 | 87/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 121/4000 | 121/4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,9 | 11,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,5 | 13,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 167 | 170 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 71 | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,1 | 40,1 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 235 - 370 | 272 - 363 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 46 | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,1/7,4 | 5,3/7,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 372 x 166 x 154 | 375 x 170 x 153 |
Rozstaw osi (cm) | 243 | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 3/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł) | 40 500 | 47 100 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Nissan Micra Visia+ | Toyota Yaris Luna |
Poduszki powietrzne | 2 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S | S |
Elektrycznie sterowane lusterka | - | S |
Centralny zamek | S | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Regulowana kolumna kierownicy | S | S |
Radio CD/Komputer pokładowy | - | S/S |
s - wyposażenie seryjne
Polskie myśliwce w powietrzu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?