Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 33672 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał Kij Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nieoferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

Segment B jest demokratyczny. Mężczyźni i kobiety dzielą się nim prawie po równo. Na tle wszystkich samochodów, popyt na modele tej klasy jest bardziej równomiernie rozdzielony pomiędzy różne grupy wiekowe. Tym trudniej zaprojektować auto, które zadowoli każdego.

Rio jest o włos większa niż poprzednik. Usztywniono strukturę nadwozia. Szeroko wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości z własnych hut koreańskiego koncernu. Stąd niższa masa auta, wyższe bezpieczeństwo bierne oraz większy komfort jazdy – cechy cenne dla osób dojrzałych. Jednocześnie polepszyły się własności jezdne, co spodoba się młodszym nabywcom.

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał KijZ przodu jest nowe zawieszenie z kolumnami MacPhersona, z tyłu belka skrętna z niemal pionowo ustawionymi amortyzatorami. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem ma bardziej liniową charakterystykę. Kia Rio nie zachowuje się jak gokart, ale jest stabilna w zakrętach. Pomaga jej system VSM (ang. Vehicle Stability Management), montowany w standardzie. Zawieszenie pracuje ze spokojem godnym większego samochodu. Dobrze tłumi nierówności, nie hałasuje. Manewrowanie jest łatwe. Kia nie sprawia niespodzianek, ani dobrych, ani złych.

Rio ma spokojną sylwetkę. Wizualny „środek ciężkości” styliści przesunęli w stronę obudowy silnika. Jest bardziej pudełkowata niż poprzednio. Mimo to nowa Rio ma niższy współczynnik oporu powietrza. Wynosi 0,316, gdy w poprzednim modelu 0,33. „Nos tygrysa” jest ozdobą. Wlot powietrza znajduje się pod nim.

Redakcja poleca:

W których województwach kradzionych jest najwięcej aut?
Drogi wewnętrzne. Co wolno kierowcy?
Będą nowe limity prędkości?

Wnętrze zachowuje powagę, ale nie do końca. Deska rozdzielcza ma popularne obecnie „doklejane” akcenty: „osobny” ekran systemu multimedialnego oraz konsolę do regulacji nawiewu – klimatyzacja manualna należy do standardu. W niektórych wersjach można spodziewać się szerokiej, „polakierowanej”, poziomej wstawki na wysokości zegarów, we wszystkich zaś drobnych elementów o „fortepianowym” połysku. Ciekawostką są gałki dźwigni zmiany biegów: benzynowe modela mają sześcienną, a diesel kulistą.

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał KijTo, co najpotrzebniejsze i najczęściej używane podczas prowadzenia, projektanci zgromadzili na dźwigienkach przy kierownicy oraz na niej samej. Tworzywa otaczające kierowcę są estetyczne, ale twarde. Przednie fotele mają duży zakres regulacji, na czym mogą cierpieć pasażerowie w drugim rzędzie. Wykrój tylnych drzwi wydaje się mały, ale wsiadanie jest całkiem wygodne. Przestrzeń w aucie powiększa wydłużony o 10 mm rozstaw osi, „wyszczuplona” podsufitka i mniej rozbudowane boczki drzwi. Choć nowa Rio ma krótszy tylny zwis, bagażnik jest większy o 37 l i ma teraz 325 l. Niesymetrycznie dzielona kanapa z tyłu to standard.

Schowki są spore i funkcjonalne, jest wśród nich skrytka na okulary przeciwsłoneczne nad przednim lusterkiem. System multimedialny z menu w języku polskim i dotykowym ekranem jest prosty w obsłudze. Polecenia i komunikaty są zrozumiałe i można się pomiędzy nimi poruszać także w czasie jazdy, nie angażując zbytnio uwagi. W zależności od wersji systemu, ekran ma 5 lub 7 cali. Dzięki aplikacjom Android Auto i Apple CarPlay jest kompatybilny ze zdecydowaną większością smartofnów. Można mieć też dostęp do Kia Connected Services, korzystających z baz danych TomToma. W Europie usługi te będą dostępne bezpłatnie w samochodach z nawigacją przez 7 lat od daty zakupu auta.

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał KijKia proponuje w naszym kraju tylko silniki 4-cylindrowe: benzynowy 1.25 MPI o mocy 84 KM, benzynowy 1.4 MPI o mocy 100 KM oraz diesla 1.4 CRDi o mocy 90 KM. Nie będzie 3-cylindrowego, turbodoładowanego benzyniaka o pojemności 1 litra i mocy 120 KM. Może szkoda, bo jak na produkt „downsizingu” jest całkiem przyjemny i dobrze brzmi, choć sporo za to bierze: w egzemplarzu, którego spróbowałem komputer pokazywał średnie spalanie 9,8 l/100 km. W Polsce tego typu silniki nie mają wzięcia.

Jednostki benzynowe mają skrzynie 5-biegowe, a mocniejsza na życzenie 4-biegowy „automat”. Diesel ma 6 przełożeń. Już słabszy z silników benzynowych jest całkiem przyjemny. Diesel zdobywa dodatkowe punkty dzięki typowemu dla siebie wysokiemu momentowi obrotowemu przy niskiej prędkości obrotowej.

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał KijBazowy model M z silnikiem 1,25 MPI kosztuje 47 990 zł. Poza manualną klimatyzacją cena zawiera elektryczne szyby z przodu, elektryczne lusterka, radio CD/MP3 ze złączami Bluetooth, AUX i USB, centralny zamek z alarmem oraz system stabilizacji toru jazdy ESC. Standardem jest gwarancja na 7 lat lub 150 000 km.

Rio jest trzecim spośród najpopularniejszych modeli Kii w Polsce i w Europie. Pierwszy jest Sportage, drugi cee’d. Nowy model ma umocnić markę w zatłoczonym segmencie, w którym klienci są przywiązani do marek lokalnych: Niemcy do Volkswagena, Francuzi do Renault. My nie mamy z czym sympatyzować, a Rio rzeczywiście jest autem dla ludzi od liceum do emerytury. Wygodnym, przewidywalnym i wyposażonym w gniazda USB dla jadących nie tylko z przodu, ale i z tyłu. Mała rzecz, a cieszy.

 Kia Rio i wybrani konkurenci:

Marka/model Kia Rio 1.25 MPI M Opel Corsa 1.4 Twinport 75 KM Essentia Skoda Fabia 1.2 TSI Active
Cena (zł) 47 990 43 600 45 560
Typ nadwozia/liczba drzwi hatchback/5 hatchback/5 hatchback/5
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy      
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4065/1725/1450 4021/1746/1481 3992/1732/1467
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1518/1524 1472/1464 1463/1457
Rozstaw osi (mm) 2580 2510 2470
Masa własna (kg) 1110 1080 1035
Pojemność bagażnika (l) 325/980 280/1090 330/1150
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45 45 45
Układ napędowy      
Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 1248 1398 1197
Liczba cylindrów 4 4 4
Napędzana oś przednia przednia przednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń ręczna/5 ręczna/5 ręczna/5
Osiągi      
Moc (KM) przy obr./min 84 przy 6000  75 przy 4200-600 90 przy 5400
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min 122 przy 400 130 przy 4000 160 przy 3500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,9 14,0 10,9
Prędkość maksymalna (km/h) 170 167   182
Średnie spalanie (l/100 km) 4,8 5,2 4,6
Emisja CO2 (g/km) 109   120   105

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał Kij

Nowa Kia Rio. Materiał na rynkowy przebój

Z gamy Rio znika 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowy hatchback, u nas nie oferowany. Zostaje wariant 5-drzwiowy. Powstał na nowej platformie, która ma być użyta do stworzenia małego crossovera. Kia szuka sposobu, aby ożywić atmosferę wokół modeli tej wielkości.

fot. Michał Kij

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Xxx (gość)

    Rio 1.4 benzyna ma 6 biegów.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Kia Rio zdjęcia

Kia Rio dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Kia Rio opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z moto.gratka.pl

Kia Rio Cena

Części dla marki Kia

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

659 zł

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.