Nowa Mazda 3 – sportowe osiągi i harmonijny styl

Artykuł sponsorowany
Mazda 3 / Fot. MAzda
Mazda 3 / Fot. MAzda
Kiedy trzeba - potrafi być drapieżna, ale zawsze chroni swoich pasażerów. Nowa Mazda3 nie daje się sklasyfikować, a jej sportowy charakter to nowa jakość w nudnawym ostatnio segmencie C.
Sportowe linie nowej Mazdy3 przełamują nudę segmentu C / Fot. Mazda
Sportowe linie nowej Mazdy3 przełamują nudę segmentu C / Fot. Mazda

Dynamiczna sylwetka, która zdaje się poruszać nawet, gdy samochód stoi w miejscu. Niska i szeroka, przywodząca na myśl bryły sportowych aut. Tu każdy detal jest dopracowany. Od podwozia, przez opływowe, LED-owe reflektory, po długą maskę, która wygląda zupełnie jak w wyścigowych modelach. Bez względu na to, czy patrzymy na sedan czy hatchback, nowa Mazda3 w niczym nie przypomina innych, banalnych kompaktów.

Mazda3 przypadnie do gustu kierowcom preferującym nieco szybszą jazdę. Bardzo dobre osiągi gwarantują posiadaczom tego modelu pewne prowadzenie. Bogate wyposażenie i specjalna konstrukcja nadwozia zapewniają pasażerom maksymalną ochronę, a kierowcy – radość jazdy niespotykaną w segmencie C.

Wysiłki japońskich konstruktorów po prostu nie mogły dać innych efektów. Przy tworzeniu nowej Mazdy3 przyświecała ich autorska filozofia KODO. W jej myśl auto musiało swoją bryłą oddać naturę ruchu. Tego najbardziej naturalnego, charakterystycznego dla najzwinniejszych i najsilniejszych zwierząt. A w połączeniu z nowoczesnymi rozwiązaniami technologii SKYACTIV powstał samochód nie tylko dynamiczny, ale też komfortowy i bezpieczny.

Pozory mylą

Po wejściu do środka nieco zdziwieni mogą być ci, którzy po dynamicznej bryle spodziewali się surowego, ascetycznego wnętrza. Taka właśnie jest nowa Mazda3 – osiągi bliskie wyścigowemu autu wcale nie muszą iść w parze ze skąpym wyposażeniem. Auto potrafi też zaskoczyć kierowców, którzy upatrują w nim po prostu kolejnego kompakta. Także jeśli chodzi o komfort kabiny, nowa Mazda nie daje się jednoznacznie sklasyfikować.

To jedna z największych zalet nowej Mazdy3. Wyposażenia mogłoby pozazdrościć jej wiele aut z wyższych segmentów. Przestronne wnętrze sprawia, że nawet podczas najdłuższej podróży pasażerom nie będzie dokuczać niewygoda. Zwłaszcza w wersji hatchback, bagażnik bez trudu pomieści wszystkie rzeczy potrzebne w trasie, a dzięki elastycznemu systemowi tylnych siedzeń może powiększyć się jeszcze bardziej. Wrażenia luksusu dopełniają chromowane wykończenia i tapicerka z miękkich materiałów, która dla najbardziej wymagających klientów może zmienić się w skórzane fotele.

Mazda 3 / Fot. MAzda
Mazda 3 / Fot. MAzda

Inżynierzy Mazdy wiedzą też, że nawet najbardziej luksusowe i przestronne wnętrze nie pomoże, jeśli w czasie jazdy pasażerowie będą się nudzić. Dlatego nową „Trójkę” wyposażyli w pionierski system MZD Connect. Pozwala on połączyć smartfona z komputerem pokładowym i cieszyć się dostępem do multimediów, portali społecznościowych i innych usług internetowych. Do sterowania można użyć 7-calowego, dotykowego wyświetlacza lub wygodnego pokrętła zamontowanego między przednimi fotelami. Czy mogło być prościej?

Jesteś bezpieczny

Dotykowy ekran i specjalny interfejs. MZD Connect to jeden z najbardziej intuicyjnych samochodowych systemów multimediów / Fot. Mazda
Dotykowy ekran i specjalny interfejs. MZD Connect to jeden z najbardziej intuicyjnych samochodowych systemów multimediów / Fot. Mazda

Nowoczesne technologie, których pełno w Mazdzie3 nie służą jednak tylko rozrywce. Na drodze najważniejsze jest przecież bezpieczeństwo, które gwarantują liczne systemy pomagające kierowcy. System rozpoznawania odległości między pojazdami ostrzega go, kiedy za bardzo zbliży się do innego auta. Smart City Brake Support sam wykrywa ryzyko kolizji i automatycznie podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym, przez co auto zatrzyma się praktycznie w momencie naciśnięcia pedału. Problem martwego pola znika dzięki systemowi monitorowania tyłu pojazdu, a przed niepożądaną zmianą pasa ruchu chroni Lane Deparature Warning.

Przezroczysty, umieszczony na linii wzroku aktywny wyświetlacz Head-Up (dostępny w wersji SkyPassion). Dostępny w wersji SkyPassion, przezroczysty wyświetlacz Head-Up pozwala zapoznać się ze wszystkimi komunikatami bez odrywania oczu od drogi. Umieszczony na linii wzroku, powie kierowcy jak szybko jedzie, wskaże mu drogę i ostrzeże, kiedy jemu i pasażerom grozi niebezpieczeństwo. W razie kolizji maksymalną ochronę zapewni im sztywny i wytrzymały kadłub wykonany w technologii SKYACTIV.

Nie wieje nudą – zaskakujące osiągi

Po uruchomieniu silnika Mazda3 znika wrażenie obcowania ze zwykłym autem. Do wyboru mamy 1,5 lub 2-litrową jednostkę benzynową. Do nich możemy dobrać jedną z dwóch 6-biegowych skrzyń biegów – automatyczną SKYACTIV-DRIVE lub manualną SKYACTIV-MT. Niezależnie od konfiguracji, „trójka” potrafi zaskoczyć dynamiką.  Nie ma w tym jednak nic dziwnego, bo samochody z japońskiej stajni od dawna znane są ze swojego sportowego zacięcia i świetnych osiągów.

Inspiracją do stworzenia tego modelu była japońska filozofia Jinba Ittai, która zakłada idealną harmonię między jeźdźcem, a koniem. Pełne wyczucie auta umożliwia nowa konstrukcja nadwozia SKYACTIV. Wzmocnienia z bardzo wytrzymałej stali pozwoliły konstruktorom Mazdy znacznie zmniejszyć masę kadłuba, a jednocześnie zwiększyć jego sztywność. Dzięki temu samochód reaguje na najmniejszy ruch kierownicy, a jego prowadzenie staje się przyjemnością, jakiej nie dają inne auta kompaktowe.

Oszczędzasz

Ruszać spod świateł tak szybko jak rower? Nowa Mazda3 to potrafi / Fot. Mazda
Ruszać spod świateł tak szybko jak rower? Nowa Mazda3 to potrafi / Fot. Mazda

Mogłoby się wydawać, że Mazda z imponującymi osiągami musi być prawdziwym pożeraczem paliwa. I tu na dbających o naturalne środowisko i własne portfele czeka kolejne zaskoczenie. Najmniejszy silnik nowej Mazdy w cyklu mieszanym do przejechania stu kilometrów potrzebuje tylko 5 litrów benzyny, emitując przy tym jedynie 118 gram dwutlenku węgla. Pozostałe wersje nie spalają wiele więcej i także oszczędzają pieniądze kierowcy i przyrodę.

 Jest to możliwe nie tylko dzięki nowoczesnym silnikom SKYACTIV, ale też innym, równie innowacyjnym technologiom, które swoim klientom oferuje Mazda. Spalanie paliwa ogranicza system i-stop, który zatrzymuje silnik, gdy auto stoi na jałowym biegu. Technologia wykorzystuje energię spalania i odpowiednie ułożenie tłoków. Dzięki temu ponowne uruchomienie silnika jest dużo płynniejsze niż w konkurencyjnych systemach start-stop – trwa zaledwie 0,35 sekundy.

Kierowców, którym ekologia nie jest obojętna ucieszy też funkcja i-ELOOP. Wygenerowana przez silnik energia, która nie zostaje zużyta do napędzenia auta nie musi być stracona. System odzyskuje ją dzięki użyciu specjalnego kondensatora, a następnie wykorzystuje do zasilania zamontowanych na pokładzie urządzeń elektronicznych. Efekt? Spalanie spada nawet o 10%.

Artykuł przygotowany we współpracy z Mazda, w oparciu o http://filozofiamazdy.pl/

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty