Hasła jakie towarzyszą nowej Maździe 6 to swoisty szyfr, który trzeba rozkodować, by pojąć istotę tego auta. Shinari, Takeri,
Kodo, Skyactiv – jest tego sporo, ale wszystko da się wytłumaczyć. Shinari i Takeri to studialne modele Mazdy, które zaprojektowano wedle zupełnie nowych zasad stylistycznych zwanych Kodo (Dusza Ruchu). Inspirowane są pięknem i dynamiką przyrody, włącznie z żywiołami. Ma wyrażać przede wszystkim witalność i zwinność. Z kolei Skyactiv to nazwa nowych technologii, dzięki którym auta spod znaku Mazdy są lżejsze, bezpieczniejsze, przyjemniejsze w prowadzeniu, oszczędniejsze i bardziej ekologiczne.
Nowa filozofia sprawdziła się już przy rekreacyjnym modelu CX-5. Teraz wygląda na to, że dobrze przysłużyła się również Mazdzie 6. Samochód zyskał zupełnie nową tożsamość, kompletnie zrywając z poprzednikiem. Przypomnijmy, że mamy do czynienia z trzecią generacją „szóstki”. Pierwsza weszła na rynek w 2002 r., zastępując legendarny pod względem niezawodności, ale nudny stylistycznie i nie budzący emocji model 626. W 2007 r. zadebiutowała druga
generacja, lekko zmodernizowana w 2010 r. Teraz wchodzi na rynek trzecie wydanie Mazdy 6, z nowym nadwoziem, nowymi silnikami i nową płytą podłogową. Nową w klasie średniej, bo debiut tej platformy nastąpił wcześniej w modelu CX-5. Oba auta są zresztą spójne stylistycznie, co już na pierwszy rzut oka widać po charakterystycznej osłonie chłodnicy.
„Szóstka” jest teraz o 10,5 cm dłuższa (486,5 cm) i 4,5 cm szersza (184 cm). Ma również o 11 cm większy rozstaw osi (283 cm). A wszystko z myślą o bardziej przestronnym wnętrzu, pojemność bagażnika nie była priorytetem. Kufer zmniejszono o 36 l, do 483 l. Teraz można dosłownie delektować się mnóstwem wolnej przestrzeni we wnętrzu. Estetyka wnętrza nie szokuje śmiałością detali i jest mniej wyrazista niż kształty nadwozia. Widać w niej zresztą nawiązania do CX-5, z wysoką jakością wykończenia włącznie.
Z istotnych nowinek technicznych warto wymienić system odzyskiwania energii i-Eloop, w którym elementem magazynującym jest specjalny kondensator. To on zasila liczne odbiorniki prądu elektrycznego. Godna uwagi jest również aerodynamika modelu. Współczynnik oporu powietrza 0,26 to naprawdę znakomity wynik. Odnotujmy też, że Mazda wciąż dotrzymuje słowa, danego kilka lat temu. Każdy jej nowy samochód miał być lżejszy od poprzednika. Tak jest i tym razem, masę zredukowano aż o 100 kg. Gama silników nowej „szóstki” obejmuje cztery jednostki benzynowe i dwa turbodiesle. Dwulitrowe benzynowce mają 145, 150 i 165 KM, benzynowy 2.5 dysponuje mocą 192 KM. Oba turbodiesle mają tę samą pojemność (2.2) ale różnią się mocą maksymalną (150 i 175 KM).
Nowa filozofia, nowy samochód, nowa jakość - tak najkrócej można podsumować nową Mazdę 6. Wygląda na to, że rywale z segmentu zyskali trudnego przeciwnika, który staje do walki o klientów z naprawdę mocnymi argumentami.
Wybrane dane techniczne Mazdy 6 i konkurentów:
marka/model | Mazda 6 2.0 | Honda Accord 2.0 S | Ford Mondeo 2.0 Ghia |
ena (zł) | b.d. | 99 900 | 92 600 |
typ nadwozia/liczba drzwi | Sedan/4d | Sedan/4d | Sedan 4d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4865/1840/1450 | 4725/1840/1440 | 4850/1886/1500 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1585/1575 | 1585/1590 | 1589/1695 |
rozstaw osi (mm) | 2830 | 2705 | 2850 |
masa własna (kg) | 1340 | 1423 | 1402 |
pojemność bagażnika (l) | 483 | 464 | 550 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 62 | 65 | 70 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
typ silnika | Bezpośredni wtrysk paliwa, DOHC/16V | Wtrysk paliwa, DOHC/16V | Wtrysk paliwa, DOHC/16V |
ojemność (cm3) | 1998 | 1997 | 1999 |
liczba cylindrów | R4 | R4 | R4 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 150/6000 | 156/6300 | 145/6000 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 210/4000 | 192/4100 | 185/4500 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 9,6 | 9,3 | 9,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 206 | 215 | 210 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 5,5 | 5,9 | 7,9 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 129 | 159 | 184 |
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?