Nowa Mazda 6

Dariusz Dobosz
Mazda 6, Fot: Mazda
Mazda 6, Fot: Mazda
Na rynek wchodzi właśnie drugi model Mazdy, zbudowany wedle zupełnie nowej filozofii. Otwiera kolejny rozdział japońskiej firmy w klasie średniej.

Hasła jakie towarzyszą nowej Maździe 6 to swoisty szyfr, który trzeba rozkodować, by pojąć istotę tego auta. Shinari, Takeri,

Mazda 6, Fot: Mazda
Mazda 6, Fot: Mazda

Kodo, Skyactiv – jest tego sporo, ale wszystko da się wytłumaczyć. Shinari i Takeri to studialne modele Mazdy, które zaprojektowano wedle zupełnie nowych zasad stylistycznych zwanych Kodo (Dusza Ruchu). Inspirowane są pięknem i dynamiką przyrody, włącznie z żywiołami. Ma wyrażać przede wszystkim witalność i zwinność. Z kolei Skyactiv to nazwa nowych technologii, dzięki którym auta spod znaku Mazdy są lżejsze, bezpieczniejsze, przyjemniejsze w prowadzeniu, oszczędniejsze i bardziej ekologiczne.

Nowa filozofia sprawdziła się już przy rekreacyjnym modelu CX-5. Teraz wygląda na to, że dobrze przysłużyła się również Mazdzie 6. Samochód zyskał zupełnie nową tożsamość, kompletnie zrywając z poprzednikiem. Przypomnijmy, że mamy do czynienia z trzecią generacją „szóstki”. Pierwsza weszła na rynek w 2002 r., zastępując legendarny pod względem niezawodności, ale nudny stylistycznie i nie budzący emocji model 626. W 2007 r. zadebiutowała druga

Mazda 6, Fot: Mazda
Mazda 6, Fot: Mazda

generacja, lekko zmodernizowana w 2010 r. Teraz wchodzi na rynek trzecie wydanie Mazdy 6, z nowym nadwoziem, nowymi silnikami i nową płytą podłogową. Nową w klasie średniej, bo debiut tej platformy nastąpił wcześniej w modelu CX-5. Oba auta są zresztą spójne stylistycznie, co już na pierwszy rzut oka widać po charakterystycznej osłonie chłodnicy.

„Szóstka” jest teraz o 10,5 cm dłuższa (486,5 cm) i 4,5 cm szersza (184 cm). Ma również o 11 cm większy rozstaw osi (283 cm). A wszystko z myślą o bardziej przestronnym wnętrzu, pojemność bagażnika nie była priorytetem. Kufer zmniejszono o 36 l, do 483 l. Teraz można dosłownie delektować się mnóstwem wolnej przestrzeni we wnętrzu. Estetyka wnętrza nie szokuje śmiałością detali i jest mniej wyrazista niż kształty nadwozia. Widać w niej zresztą nawiązania do CX-5, z wysoką jakością wykończenia włącznie.

Mazda 6, Fot: Mazda
Mazda 6, Fot: Mazda

Z istotnych nowinek technicznych warto wymienić system odzyskiwania energii i-Eloop, w którym elementem magazynującym jest specjalny kondensator. To on zasila liczne odbiorniki prądu elektrycznego. Godna uwagi jest również aerodynamika modelu. Współczynnik oporu powietrza 0,26 to naprawdę znakomity wynik. Odnotujmy też, że Mazda wciąż dotrzymuje słowa, danego kilka lat temu. Każdy jej nowy samochód miał być lżejszy od poprzednika. Tak jest i tym razem, masę zredukowano aż o 100 kg. Gama silników nowej „szóstki” obejmuje cztery jednostki benzynowe i dwa turbodiesle. Dwulitrowe benzynowce mają 145, 150 i 165 KM, benzynowy 2.5 dysponuje mocą 192 KM. Oba turbodiesle mają tę samą pojemność (2.2) ale różnią się mocą maksymalną (150 i 175 KM).

Nowa filozofia, nowy samochód, nowa jakość - tak najkrócej można podsumować nową Mazdę 6. Wygląda na to, że rywale z segmentu zyskali trudnego przeciwnika, który staje do walki o klientów z naprawdę mocnymi argumentami.

Wybrane dane techniczne Mazdy 6 i konkurentów:

marka/model

Mazda 6 2.0

Honda Accord 2.0 S


Ford Mondeo  2.0 Ghia

ena (zł)

b.d.

99 900

92 600

typ nadwozia/liczba drzwi

Sedan/4d

Sedan/4d

Sedan 4d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4865/1840/1450

4725/1840/1440

4850/1886/1500

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1585/1575

1585/1590

1589/1695

rozstaw osi (mm)

2830

2705

2850

masa własna (kg)

1340

1423

1402

pojemność bagażnika (l)

483

464

550

pojemność zbiornika paliwa (l)

62

65

70

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Bezpośredni wtrysk paliwa, DOHC/16V

Wtrysk paliwa, DOHC/16V

Wtrysk paliwa, DOHC/16V

ojemność (cm3)

1998

1997

1999

liczba cylindrów

R4

R4

R4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

150/6000

156/6300

145/6000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

210/4000

192/4100

185/4500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

9,6

9,3

9,9

Prędkość maks. (km/h)

206

215

210

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,5

5,9

7,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

129

159

184

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty