Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa Skoda Superb. Pierwsza jazda [WIDEO]

Janusz Steinbarth
Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth
Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth
Flagowa limuzyna Skody, trzeciej już generacji pojawi się u nas w lipcu.W najtańszej wersji 1.4 TSI Active kosztuje 79.500 zł.
Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth
Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth

Od razu musimy sobie wyjaśnić, iż Superb to nie auto dla Kowalskiego. Luksusowo wykończone, wyróżniające się wysokim komfortem jazdy i eleganckim, ponadwymiarowym wnętrzem. Od 2001 roku do dziś sprzedano 700 tys. sztuk tego obszernego auta segmentu D. Można powiedzieć, że to nie tak dużo biorąc pod uwagę, iż czeski producent przekroczył już magiczną liczbę miliona samochodów produkowanych rocznie. Ale Skoda to marka popularna, ponadto tutaj liczą się Fabie i Octavie bardziej przystepne cenowo dla przeciętnego klienta.

Nadwozie najnowszego Superba otrzymało świeży i emocjonalny wygląd. Podczas prasowego pokazu we Florencji pokryty szarym metalikiem, pięknie komponujacym się z czarnyn szklanym dachem samochód prezentował się naprawdę wspaniale. Gdyby nie charaktrystyczna dla Skody atrapa chłodnicy i logo na masce, z przynależnością auta do określonej marki byłyby problemy. Szerzej rozstawione kola, silne przetłoczenia maski i „ostre” reflektory robią wyjątkowe wrażenie.

Ostro pociągnięta linia okien, łagodnie opadający dach z eleganckim przejściem w dużą tylną szybę oraz 19-calowe koła nadają Superbowi wygląd podobny do coupe.

Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth
Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth

Przestronność w porównaniu z już i tak dużym wnętrzem poprzedniego modelu jest większa. Przyczyniło się do tego zastosowanie modułowej koncepcji samochodu z poprzecznie zabudowanym silnikiem, która umożliwia zastosowanie większego rozstawu osi (o 80 mm) i większego rozstawu kół. Warto wspomnieć, że odstęp na wysokości kolan wynosi w Superbie blisko 16 cm,  około dwa razy więcej niż u konkurentów, jak Ford Mondeo, Opel Insignia czy VW Passat. Nic dziwngo, iż auto reklamowane jest jako biznesowe. Jeśli dodamy do tego wysoką jakość wykończenia wnętrza (niezależnie od tego, czy wybierzemy tapicerkę ze skóry czy z tkaniny, mnie bardziej komfortowa wydawała się ta druga) i 625-litrowy bagaznik (o 30 litrów większy niż w poprzedniej generacji) dostajemy auto idealne do dłuższych służbowych podróży. Trzystrefowa klimatyzacja automatyczna zapewnia optymalne warunki temperaturowe i  jakość powietrza. Na życzenie otrzymać można  m.in. elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe, ogrzewanie postojowe czy ogrzewaną szybę przednią. Zamiast jednego parasola w tylnych drzwiach samochód ma obecnie po jednym parasolu w obu przednich.  Pokrywę bagażnika można dodatkowo wyposażyć w funkcję otwierania pilotem. To tylko początek listy życzeń. Życie kierowcy i pasażerów ułatwia 29 rozwiązań „Simply Clever”, z czego dziesięć jest w Superbie zupełnie nowych. Czeski samochód uzyskał lepsze połączenie ze światem zewnętrznym, do dyspozycji są nowe urządzenia multimedialno-informacyjne wytwarzane przez koncern VW.

Jako pierwszy w historii marki Superb oferuje adaptacyjną regulację zawieszenia w połączeniu z wyborem profilu jazdy. System nie tylko kontroluje pracę amortyzatórow, ale również systemu kierowniczego (wybierajac profil sportowy czujemy usztywnienie kierownicy). Ale to zaledwie pierwszy z 25 „assistance systems” dostepnych w Superbie. Nie sposób ich tu nawet wszystkich wymienić nie wspominając o wdawaniu się w detale. Przed jazdami testowymi otrzymaliśmy na dwóch kartkach papieru przewodnik, do czego owe systemy służą. Z samochodami robi się powoli jak np. ze smartfonami, zanim człowiek opanuje wszystkie jego funkcje, producent podsuwa mu już 

Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth
Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth

następny model.  

Najnowsza Skoda otrzymała turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (pięć benzynowych TSI, trzy wysokoprężne TDI). Wszystkie spełniają normę czystości spalin EU6 i seryjnie są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Silniki benzynowe rozwijają moc od 125 do 280 KM, wysokoprężne od 120 do 190 KM.  Z wyjątkiem podstawowego silnika benzynowego do wszystkich jednostek napędowych można wybrać genialną automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG. W ofercie jest także napęd na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex 5 gen. Pod maską naszego Superba znalazły się trzy najlepsze z wymienionych tu rozwiązań: 280-konny silnik 2.0 TSI, skrzynia DSG i napęd 4x4.  Przyspieszenie do setki 5,8 sekundy, maksymalna prędkosc 250 km/h, trzymanie w zakrętach – po prostu rewelacyjne. W Skodzie twierdzą, iż Superb wypłynął na wyżyny klasy średniej wyższej. Trzeba przyznać im rację. 120 lat doświadczenia w konstruowaniu samochodów nie poszło tam na marne.**

Wybrane dane techniczne Skody Superb III oraz konkurentów:

Marka/modelSkoda Superb 1.4 TSI ActiveFord Mondeo 1.5 EcoBoost Ambiente PlusMazda 6 2.0 SkyMOTION
Cena (zł)795008900099200
Typ nadwozia/liczba drzwiliftback / 5liftback / 5sedan / 4
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość x szerokość x wysokość4861 x 1864 x 14684871 x 1852 x 14824870 x 1840 x 1450
Rozstaw kół: przód/tył1584 / 15721599 / 15951585 / 1595
Rozstaw osi284128502830
Masa własna146514101255
Pojemność bagażnika (l)625541489
Pojemność zbiornika paliwa (l)666262
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)137514981998
Liczba cylindrów444
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów   
typ/liczba przełożeńmanualna / 6manualna / 6manualna / 6
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min125/5000-6000160 / 6000165 / 6000
Moment obrotowy (Nm)200240210
przy obr./min1400-40001500 - 45004000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,99,29,1
Prędkość maksymalna (km/h)208222216
Średnie spalanie (l/100 km)5,35,86
Emisja CO2 (g/km)122134139

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty