Od razu musimy sobie wyjaśnić, iż Superb to nie auto dla Kowalskiego. Luksusowo wykończone, wyróżniające się wysokim komfortem jazdy i eleganckim, ponadwymiarowym wnętrzem. Od 2001 roku do dziś sprzedano 700 tys. sztuk tego obszernego auta segmentu D. Można powiedzieć, że to nie tak dużo biorąc pod uwagę, iż czeski producent przekroczył już magiczną liczbę miliona samochodów produkowanych rocznie. Ale Skoda to marka popularna, ponadto tutaj liczą się Fabie i Octavie bardziej przystepne cenowo dla przeciętnego klienta.
Nadwozie najnowszego Superba otrzymało świeży i emocjonalny wygląd. Podczas prasowego pokazu we Florencji pokryty szarym metalikiem, pięknie komponujacym się z czarnyn szklanym dachem samochód prezentował się naprawdę wspaniale. Gdyby nie charaktrystyczna dla Skody atrapa chłodnicy i logo na masce, z przynależnością auta do określonej marki byłyby problemy. Szerzej rozstawione kola, silne przetłoczenia maski i „ostre” reflektory robią wyjątkowe wrażenie.
Ostro pociągnięta linia okien, łagodnie opadający dach z eleganckim przejściem w dużą tylną szybę oraz 19-calowe koła nadają Superbowi wygląd podobny do coupe.
Przestronność w porównaniu z już i tak dużym wnętrzem poprzedniego modelu jest większa. Przyczyniło się do tego zastosowanie modułowej koncepcji samochodu z poprzecznie zabudowanym silnikiem, która umożliwia zastosowanie większego rozstawu osi (o 80 mm) i większego rozstawu kół. Warto wspomnieć, że odstęp na wysokości kolan wynosi w Superbie blisko 16 cm, około dwa razy więcej niż u konkurentów, jak Ford Mondeo, Opel Insignia czy VW Passat. Nic dziwngo, iż auto reklamowane jest jako biznesowe. Jeśli dodamy do tego wysoką jakość wykończenia wnętrza (niezależnie od tego, czy wybierzemy tapicerkę ze skóry czy z tkaniny, mnie bardziej komfortowa wydawała się ta druga) i 625-litrowy bagaznik (o 30 litrów większy niż w poprzedniej generacji) dostajemy auto idealne do dłuższych służbowych podróży. Trzystrefowa klimatyzacja automatyczna zapewnia optymalne warunki temperaturowe i jakość powietrza. Na życzenie otrzymać można m.in. elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe, ogrzewanie postojowe czy ogrzewaną szybę przednią. Zamiast jednego parasola w tylnych drzwiach samochód ma obecnie po jednym parasolu w obu przednich. Pokrywę bagażnika można dodatkowo wyposażyć w funkcję otwierania pilotem. To tylko początek listy życzeń. Życie kierowcy i pasażerów ułatwia 29 rozwiązań „Simply Clever”, z czego dziesięć jest w Superbie zupełnie nowych. Czeski samochód uzyskał lepsze połączenie ze światem zewnętrznym, do dyspozycji są nowe urządzenia multimedialno-informacyjne wytwarzane przez koncern VW.
Jako pierwszy w historii marki Superb oferuje adaptacyjną regulację zawieszenia w połączeniu z wyborem profilu jazdy. System nie tylko kontroluje pracę amortyzatórow, ale również systemu kierowniczego (wybierajac profil sportowy czujemy usztywnienie kierownicy). Ale to zaledwie pierwszy z 25 „assistance systems” dostepnych w Superbie. Nie sposób ich tu nawet wszystkich wymienić nie wspominając o wdawaniu się w detale. Przed jazdami testowymi otrzymaliśmy na dwóch kartkach papieru przewodnik, do czego owe systemy służą. Z samochodami robi się powoli jak np. ze smartfonami, zanim człowiek opanuje wszystkie jego funkcje, producent podsuwa mu już
następny model.
Najnowsza Skoda otrzymała turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (pięć benzynowych TSI, trzy wysokoprężne TDI). Wszystkie spełniają normę czystości spalin EU6 i seryjnie są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Silniki benzynowe rozwijają moc od 125 do 280 KM, wysokoprężne od 120 do 190 KM. Z wyjątkiem podstawowego silnika benzynowego do wszystkich jednostek napędowych można wybrać genialną automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG. W ofercie jest także napęd na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex 5 gen. Pod maską naszego Superba znalazły się trzy najlepsze z wymienionych tu rozwiązań: 280-konny silnik 2.0 TSI, skrzynia DSG i napęd 4x4. Przyspieszenie do setki 5,8 sekundy, maksymalna prędkosc 250 km/h, trzymanie w zakrętach – po prostu rewelacyjne. W Skodzie twierdzą, iż Superb wypłynął na wyżyny klasy średniej wyższej. Trzeba przyznać im rację. 120 lat doświadczenia w konstruowaniu samochodów nie poszło tam na marne.**
Wybrane dane techniczne Skody Superb III oraz konkurentów:
Marka/model | Skoda Superb 1.4 TSI Active | Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Ambiente Plus | Mazda 6 2.0 SkyMOTION |
Cena (zł) | 79500 | 89000 | 99200 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | liftback / 5 | liftback / 5 | sedan / 4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4861 x 1864 x 1468 | 4871 x 1852 x 1482 | 4870 x 1840 x 1450 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1584 / 1572 | 1599 / 1595 | 1585 / 1595 |
Rozstaw osi | 2841 | 2850 | 2830 |
Masa własna | 1465 | 1410 | 1255 |
Pojemność bagażnika (l) | 625 | 541 | 489 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 62 | 62 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1375 | 1498 | 1998 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna / 6 | manualna / 6 | manualna / 6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 125/5000-6000 | 160 / 6000 | 165 / 6000 |
Moment obrotowy (Nm) | 200 | 240 | 210 |
przy obr./min | 1400-4000 | 1500 - 4500 | 4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 9,2 | 9,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 222 | 216 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,3 | 5,8 | 6 |
Emisja CO2 (g/km) | 122 | 134 | 139 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?