Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe egzaminy na "prawko" od stycznia 2013

Przemysław Pepla
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Już od 19 stycznia zaczną obowiązywać w Polsce znowelizowane przepisy dotyczące egzaminowania kierowców. Zmiany są tak duże, iż śmiało można je nazwać rewolucyjnymi. Wraz z nowymi zasadami, kandydatów na kierowców będą czekały nowe zadania i obowiązki.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Pierwotnie, nowelizacja przepisów miała nastąpić w styczniu 2012 roku. Ze względu na problemy z wdrożeniem nowego systemu egzaminowania w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego, a także kłopoty z przebudową bazy danych o kierowcach, ostatecznie przesunięto termin wejścia w życie nowych przepisów o rok.

Tym razem, data 19 stycznia 2013 wydaje się być ostateczna. Co zatem zmieni się w egzaminach na "prawko" i co czeka kandydatów na kierowców? Resort transportu wydał już odpowiednie rozporządzenia dotyczące testów teoretycznych. Wiadomo, że baza pytań będzie większa, czas na udzielenie prawidłowej odpowiedzi zostanie skrócony, zaś odpowiedzi wielokrotnego wyboru zostaną zastąpione jednokrotnymi.

Największą nowością będzie znacznie większa baza pytań, których liczba może wynieść nawet 3 tysiące. -Będzie nie tylko większa, ale również utajniona. Kandydaci na kierowców poznają pytania dopiero w momencie egzaminu - mówi Henryk Radomski, prezes Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów. Inną zmianą będzie liczba poprawnych odpowiedzi. - Obecnie mamy do czynienia z testami wielokrotnego wyboru. Po zmianach, prawidłowa będzie tylko jedna odpowiedź. Po jej zaznaczeniu, osoba egzaminowana nie będzie już mogła zmienić swojej decyzji. Ma to odzwierciedlać rzeczywistą sytuację na drodze, gdzie musimy ponosić konsekwencje swojego wyboru - dodał prezes KSE.

Kandydaci będą mieli ok. 20 sekund na przeczytanie pytania, a także 15 na udzielenie poprawnej odpowiedzi. Dodatkowo, oprócz zdjęć lub infografik, na monitorze komputera będą się pojawiały także krótkie filmy przedstawiające różnego rodzaju sytuacje na drodze. W taki sposób zostanie przedstawionych 20 z 32 pytań. Pozostała "dwunastka" zostanie opracowana w formie testu z trzema odpowiedziami do wyboru. Jednak tylko jedna z nich będzie prawidłowa. Przypomnijmy, że obecnie dopuszcza się sytuację, w której poprawnych jest więcej niż jedna podpowiedź.

Nowy test to także nowa forma liczenia punktów. W tej chwili, więcej niż dwie błędne odpowiedzi były równoznaczne z "oblaniem" egzaminu. Od 19 stycznia za każdą prawidłową odpowiedź kandydaci będą mogli zdobyć od 1 do 3 punktów (w zależności od poziomu trudności pytania). Aby zdać egzamin, trzeba będzie uzyskać przynajmniej 68 "oczek" z 74 możliwych. Margines błędu jest zatem niewielki. Prawidłowa odpowiedź na 16 spośród 32 pytań będzie nagradzana 3 punktami, kolejne 10 będzie wartych 2 punkty, zaś ostatnie sześć tylko jeden punkt.

Co się zmieni:

Przed 19.01.2013Po 19.01.2013
Możliwość zmiany zaznaczonej odpowiedziBrak możliwości zmiany zaznaczonej odpowiedzi i powrotu do poprzednich pytań
Baza składająca się z 500 pytańBaza pytań zwiększona do 2-3 tys.
Pytania są jawnePytania są utajnione
Test wielokrotnego wyboruTest jednokrotnego wyboru
Brak limitu czasowego na poszczególne pytaniaCzas na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi limitowany (od 35 do 50 sekund)
Każde pytanie warte jest 1 pktPytania wartościowane od 1 do 3 pkt
Test zalicza minimum 16 poprawnych odpowiedziTest zalicza uzyskanie 68 z 74 punktów
Test składa się z 18 pytańTest składa się z 32 pytań

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty