Nowe Volvo V40

(az/ip)
Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo
Podczas 82. targów motoryzacyjnych w Genewie zadebiutował nowy model reprezentujący segment B/C Premium - Volvo V40. Jako pierwszy na świecie został wyposażony w poduszkę powietrzną dla pieszych.

Volvo V40 zostało, jako pierwsze, zaprojektowane zgodnie z nową strategią

Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo

marki "Volvo zaczyna się od Ciebie". Opracowano go na podstawie analizy badań przeprowadzonych wśród konsumentów Volvo na najbardziej pożądane funkcję. 

V40 dostępne będzie z dwoma typami zawieszenia: standardowo dynamicznym lub sportowym. Różnice pomiędzy rodzajami zawieszenia polegają na różnych ustawieniach sprężyn i amortyzatorów. Obniżenie o 11mm zawieszenia sportowego względem dynamicznego pozwala na szybszą jazdę w zakrętach.

Auto zostało dodatkowo wyposażone w elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS), które wykorzystuje silnik elektryczny do wspomagania zębatki kierowniczej. Dzięki temu kierowca może wybrać jeden z trzech trybów wspomagania - niski (ułatwiający parkowanie), średni (szybsza reakcja przy większych prędkościach) oraz wysoki (komfortowe i szybkie prowadzenie).

Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo

Dostępne będzie w 8 wersjach silnikowych od ekonomicznego diesla z emisją CO2 na poziomie 94 g/km, po silnik benzynowy T5 z turbodoładowaniem o mocy 254 KM i przyspieszeniu do 100 km/h w 6,5 sekundy. Wszystkie silniki zostały wyposażone w ekologiczną funkcję start-stop oraz odzyskiwanie energii z hamowania, niezależnie od rodzaju skrzyni biegów. Pozwoliło to zredukować średnie zużycie paliwa we wszystkich wersjach silnikowych - na przykład dla T5 wynosi ono 7,9 l./ 100 km, a dla D2 tylko 3,6 l. / 100 km.

Producent V40 postawił na funkcje wspierające kierowcę oraz poprawiające bezpieczeństwo jazdy. W aucie znajdziemy następujące rozwiązania:

  • Udoskonalony system dynamicznej kontroli trakcji i stabilności (DSTC) - układ został dodatkowo wyposażony w czujnik kąta odchylenia, który zwiększa stabilność pojazdu.
  • Zmodyfikowaną kontrolę trakcji w zakrętach - dzięki nowemu zawieszeniu oraz ulepszonemu systemowi, samochód zdecydowanie lepiej trzyma się w zakrętach.
  • Nowy system utrzymania pasa ruchu - kamera przednia monitoruje linie wyznaczające pasy ruchu z lewej i prawej strony. System utrzymania pasa, rejestruje ruch samochodu pomiędzy liniami i podejmuje działanie, jeżeli kierowca zjeżdża z wyznaczonego toru jazdy. System obecnie działa przy prędkościach od 65 km/h do 200 km/h.
  • Zmodernizowany system informowania o martwym polu - układ może teraz monitorować i ostrzegać kierowcę o szybko zbliżających się pojazdach w odległości do 70 m za samochodem.
  • System monitorowania znaków drogowych - kamera obserwująca obszar z przodu auta wykrywa znaki ograniczenia prędkości oraz znaki zakazu wyprzedzania. Ikona znaku drogowego jest wyświetlana na cyfrowych zegarach tablicy rozdzielczej.
  • Adaptacyjny tempomat - kierowca ustawia wybraną prędkość maksymalną i wybiera odstęp czasowy do pojazdu z przodu. Po wykryciu przez radar wolniejszego auta prędkość samochodu jest automatycznie dostosowywana do pojazdu przed nim.
  • System unikania kolizji z pieszymi (Pedestrian Detection) - układ wykrywa pieszych i automatycznie wyhamuje samochód do zera, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Żaden inny samochód w tej klasie nie oferuje podobnej technologii.
  • Zmodernizowany system City Safety - obecnie system jest już aktywny przy prędkościach do 50 km/h (poprzednio do 30 km/h). Układ monitoruje ruch przed samochodem przy użyciu czujnika laserowego wbudowanego w górną część szyby na wysokości lusterka wstecznego. Samochód automatycznie hamuje, jeżeli kierowca nie zareaguje na czas na zwolnienie lub zatrzymanie samochodu przed nim.
  • Poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy. Jest ona zamontowana w pulpicie nad pedałami i napełniana razem z pozostałymi poduszkami w przypadku zderzenia czołowego.
  • Klatka bezpieczeństwa składająca się z kilku stopów metali. Przód auta został wyposażony w miękką stal pochłaniającą większą część energii podczas zderzenia. Z kolei przestrzeń, w której siedzą pasażerowie jest chroniona poprzez stal o większej grubości. Dzięki temu udało się znacząco zwiększyć bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem.
  • Asystent parkowania. Przejmuje sterowanie kierownicą, podczas gdy kierowca obsługuje skrzynię biegów i kontroluje prędkość pojazdu. Manewr parkowania opiera się na czujnikach ultradźwiękowych umieszczonych z przodu, tyłu i po bokach auta. Wyświetlacz prowadzi kierowcę krok po kroku przy użyciu wiadomości i animacji na panelu wskaźników, aż do prawidłowego zaparkowania samochodu. System umożliwia parkowanie zarówno do przodu i do tyłu. Jednak tylko asystent parkowania do tyłu znajduje się w wyposażeniu standardowym samochodu.

Jak już wspomnieliśmy Volvo V40 jest pierwszym samochodem na świecie,

Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo

który posiada poduszkę powietrzną dla pieszych. Czujniki w zderzaku przednim rejestrują kontakt fizyczny pomiędzy samochodem, a pieszym. Tylny koniec maski jest zwalniany i równocześnie podnoszony przez napełniającą się poduszkę powietrzną. Napełniona poduszka okrywa obszar pod uniesioną maską plus około jedną trzecią powierzchni szyby i dolną część słupków A. Pozwala to zmniejszyć rozmiar obrażeń pieszych.

Model V40 jest dostępny z nową, cyfrową tablicą wskaźników. Aktywny wyświetlacz umożliwia pełną modyfikację informacji wyświetlanych na zegarach samochodu. Kierowca może wybrać jeden z trzech motywów graficznych: Elegance (z bursztynowym podświetleniem), Eco (zielone podświetlenie i wyświetlanie informacji o ekologicznej jeździe samochodem), Performance (z czerwonym podświetleniem i wyświetlaniem informacji o dostępnej mocy i mocy używanej w danym momencie).

Oprócz cyfrowych zegarów, samochód został również wyposażony w multimedialny wyświetlacz - 5 lub 7-calowy - w zależności od wybranego pakietu wyposażenia. Na wyświetlaczu są prezentowane wszystkie ustawienia techniczne samochodu, jak i obraz z nawigacji, kamery cofania, odtwarza DVD, czy cyfrowej telewizji.

O wrażenia akustyczne przyszłych właścicieli nowego Volvo V40 zadba bardzo wysokiej klasy sprzęt audio wyposażony w technologię Dolby Digital. W skład zestawu wchodzi m.in. wzmacniacz cyfrowy klasy D o mocy 5x130 W, najnowszy korektor MultEQ firmy Audyssey Laboratories oraz 10 głośników. Dodatkowo samochód został wyposażony w złącza AUX i USB, które umożliwiają połączenie z innymi urządzeniami elektronicznymi (odtwarzacz MP3, iPod, iPhone etc.). Dźwięk można przesyłać również z innych urządzeń za pomocą bezprzewodowego połączenia Bluetooth.

Samochód Volvo V40 będzie produkowany w fabryce w Ghent (Belgia). Pierwsze modele zostaną dostarczone klientom latem br. Volvo prognozuje, że wielkość sprzedaży nowego modelu będzie oscylowała w okolicach 90 tys. egzemplarzy na rok.

Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo
Volvo V40, Fot: Volvo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty