Nowości na rynku LPG. Jaką instalację gazową wybrać do samochodu?

Bartosz Gubernat
Nowości na rynku LPG. Jaką instalację gazową wybrać do samochodu?
Nowości na rynku LPG. Jaką instalację gazową wybrać do samochodu?
Montaż instalacji gazowej ciągle jest bardzo opłacalny. Układy zasilania LPG coraz lepiej współpracują też z silnikami benzynowymi.
Nowości na rynku LPG. Jaką instalację gazową wybrać do samochodu?
Nowości na rynku LPG. Jaką instalację gazową wybrać do samochodu?

Z najnowszego raportu analityków e-petrol.pl wynika, że w ciągu tygodnia na polskich stacjach podrożały wszystkie paliwa, poza autogazem. Cena Pb95 i diesla poszybowały o 4 grosze do średniego poziomu 5,64 i 5,56 zł/l. Pb98 poszła w górę o 3 grosze, do poziomu 5,85 zł/l. Średnia cena gazu LPG to niezmiennie 2,75 zł/l.

W tej sytuacji warto obliczyć, że jazda na LPG jest prawie o połowę tańsza. Prawie, bo należy pamiętać, że do rozruchu silnika auta ciągle potrzebują benzyny, a i średnie zużycie LPG jest o ok. 10-15 procent wyższe w porównaniu do klasycznych paliw. Mimo tego samochód klasy średniej spalający średnio 11 litrów benzyny, przy zużyciu gazu na poziomie 13 litrów pozwoli oszczędzić na dystansie 1000 kilometrów ok. 200 zł (koszt benzyny – 564 zł, gazu – 358 zł). Warunek? Prawidłowo dobrana instalacja, która pozwoli na bezawaryjną i ekonomiczną jazdę.

Bezpośredni wtrysk

Na rynku LPG pojawia się sporo nowości. Przełomowym rozwiązaniem są najnowsze systemy LPI, V generacji, przeznaczone do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Np. holenderska firma Vialle przygotowała instalacje do pojazdów grupy Volkswagen i Audi z silnikami FSI i TSI.

- Do tej pory ich przerobienie było bardzo trudne, bo pominięcie wtrysków benzynowych i podanie LPG gazowymi doprowadzało do ich szybkiego uszkodzenia. Nowe instalacje dostarczają gaz do komory spalania wtryskami benzynowymi. W odróżnieniu od instalacji sekwencyjnej, IV generacji gaz nie jest w komorze już rozprężany – tłumaczy Wojciech Zieliński z serwisu Awres w Rzeszowie.

Instalacje V generacji można montować także do samochodów z tradycyjnym wtryskiem paliwa. W obu przypadkach wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa, nawet do 10 procent.

- Przy tradycyjnym wtrysku zimny gaz jest podawany na koniec kolektora ssącego, co pozwala schłodzić jego ścianę. Zasysane jest zimne powietrze, można powiedzieć, że działa to podobnie jak intercooler – tłumaczy Zieliński.

Instalacje LPI w Polsce dopiero raczkują, ale na zachodzie Europy są już popularne. Koszt przeróbki samochodu z tradycyjnym wtryskiem to ok. 1300 euro. Dla wtrysku bezpośredniego cena wynosi ok. 1500 euro. Dużo nowości producenci przygotowali w tym sezonie także do instalacji sekwencyjnych.

- To przede wszystkim nowinki elektroniczne pozwalające lepiej sterować dawkowaniem paliwa i pracą instalacji. Np. Prins korzysta z coraz lepszych, japońskich wtryskiwaczy, które działają z zegarmistrzowską precyzją. W nowych instalacjach tej firmy ciśnienie robocze jest dwukrotnie wyższe niż w przypadku włoskich reduktorów – mówi Wojciech Zieliński.

Kilka rodzajów

Na szczęście wybór instalacji sekwencyjnych jest znacznie większy, dlatego ich ceny bardziej atrakcyjne. Zaczynają się już od ok. 2000 zł, ale kiedy system trzeba rozbudować o dodatkowe elementy mogą sięgać 4500 zł.

- Nie warto oszczędzać na przeróbce auta. Gwarancją dobrej i ekonomicznej pracy silnika z instalacją LPG jest odpowiedni dobór podzespołów, a nie zamontowanie tego, co najtańsze – przekonuje Wojciech Zieliński.

Kiedy montujemy sekwencję? Na pewno do silników pracujących na wielopunktowym, elektronicznym wtrysku paliwa. Taka instalacja działa precyzyjnie, podaje gaz pod ciśnieniem bezpośrednio w kolektor w pobliże wtryskiwaczy. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych instalacji składa się z elektrozaworów, butli, reduktora, listwy wtryskiwaczy, czujnika ciśnienia gazu i układu sterującego.

- Różnice wynikają przede wszystkim z bardziej zaawansowanej elektroniki, która wpływa na wyższą cenę – mówi Wojciech Zieliński.

Uboższą instalację za ok. 1500-1800 zł można bez obaw założyć do samochodów z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Tutaj wystarczą tylko standardowe elementy oraz nieco prostszy układ sterujący, odpowiadający za przygotowanie i podanie silnikowi odpowiedniej mieszanki paliwa.

Rezygnacja z modułu sterującego pozwala obniżyć koszt instalacji, ale może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Powód? Auto dostanie niewłaściwą mieszankę paliwa, co będzie skutkować zła praca silnika i może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora spalin. Układów najtańszych praktycznie się już nie montuje, ponieważ na rynku wtórnym coraz trudniej o auto z gaźnikiem.

Co z akcyzą?

Kierowcy obawiają się wzrostu akcyzy na LPG. Propozycja Komisji Europejskiej różnicuje wysokość podatków ze względu wydajność energetyczną paliw i ilość gazów cieplarnianych emitowanych do środowiska przez zasilane nimi pojazdy. O ile w przypadku benzyny stawka ma zostać na dotychczasowym poziomie, a na ON rośnie tylko nieznacznie, dla LPG ma skoczyć ze 125 do 500 euro za tonę. Cena litra gazu wzrosłaby wówczas do ok. 4 zł za litr.

– To jednak na razie tylko propozycja, która jeśli nawet zostanie wcielona w życie, oznacza wzrost cen stopniowy. Będziemy mieć na podniesienie podatku okres przejściowy – tłumaczy Grzegorz Maziak, analityk portalu e-petrol.pl.

czytaj także Benzyna 98 i paliwa premium. Czy to się opłaca?
Przy dzisiejszych cenach paliw montaż instalacji za 2600 zł zwróci się po ok. 11000 km. Prostszy układ za ok. 1600 zł zapracuje na siebie po ok. 7000 km. Przy średnim, rocznym przebiegu na poziomie 5000 km to zatem maksymalnie dwa lata.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty