Maluch firmy Chevrolet jest teraz bardziej masywny i jeździ dynamiczniej od swojego poprzednika. Na polskim rynku samochód w wersji hatchback kosztuje od 37 990 zł.
Nowemu modelowi przybyło parę kilogramów. Został on skonstruowany na nowej płycie podłogowej i ma coś z Corvette oraz co nieco z motocykla. Silniki kochają wysokie obroty, co wcale nie znaczy, że łatwo jest rozwinąć nadmierną prędkość.
Aveo ma tylko dwa warianty nadwozia: pięciodrzwiowy hatchback i czterodrzwiowy sedan. Hatchback jest bardziej sportowy, sedan prorodzinny. Najlepiej widać to z tyłu. Hatchback jest ostro ucięty, druga para drzwi ma klamki ukryte w obramowaniu szyby. Okrągłe, tylne światła wyrastają wprost z czarnej obudowy. W sedanie ubrane są całe w przezroczysty klosz. Pojazd jest poważniejszy, a bagażnik to ciemna otchłań bez dna. Ma regularny, praktyczny kształt.
Oba warianty są nieco większe niż analogiczne wersje poprzedniego Aveo. Każdy przekracza 4 m długości, choć hatchback tylko o 4 cm. W środku hatchback i sedan nie różnią się. Mają te same pakiety wyposażenia i dopiero one nadają ton wnętrzu. Ogólnie rzecz biorąc standard waha się od taksówkarskiej szaroburości do dizajnerskiej metaliczności. Półmatowe wstawki oczywiście udają tylko metal i wcale się z tym nie kryją, ale prezentują się dobrze.
Wskaźniki przyklejone do parapetu pod szybą są czytelne. Wyglądem naśladują "zegary" nowoczesnych motocykli. Konsola pośrodku nawiązuje do Corvette. Całość efektowna, choć pewnie za lat naście będzie uchodzić za "smaczek z epoki".
Półkowo i kieszeniowo nieźle. Telefon, picie, mapa - wszystko znajdzie miejsce. Przed pasażerem są dwa zamykane schowki. Górny jest dodatkowo podzielony w poprzek na pół. W środku ma gniazdo USB. Nie przeszkodził w zamontowaniu poduszki powietrznej.
W standardzie Aveo ma ich aż sześć. Do tego system stabilizacji toru jazdy ESC oraz wspomagania nagłego hamowania BAS. Normą są również elektrycznie otwierane szyby z przodu oraz kierownica regulowana w dwu płaszczyznach. Elektryczne wspomaganie ma funkcję, która kompensuje zużycie układu kierowniczego z upływem lat. Bogatsze wersje auta mają fotel, którego wysokość można ustawić. Godne polecenia każdemu.
W sylwetce Aveo okna zajmują mało miejsca, a słupki są szerokie. Unosząc siedzenie można więcej zobaczyć.
Chwilowo firma oferuje tylko silniki benzynowe. Najmniejszy, 1,2 l ma 70 KM, a w mocniejszym wariancie 86 KM. Dalej są: 1,4 l-100 KM i 1,6 l-115 KM. Ten ostatni ma zębaty pasek rozrządu, który trzeba wymieniać co 10 lat lub 160 tys. kilometrów. Każdy z nich współpracuje z pięciobiegową skrzynką manualną, a dwa najmocniejsze również z sześciostopniowym "automatem" Hydra-Matic.
W modelach z ręczną skrzynką, strzałka przy prędkościomierzu podpowiada zmianę biegu już przy 2 tys. obrotów. Lecz aby Aveo ruszało się żwawo, silniki potrzebują znacznie więcej. Trzeba deptać. Modelom 1,2 oraz wariantom z automatyczną skrzynią musi pomóc natura. Najlepiej, jeśli postawi im na drodze długi zjazd.
Jesienią pojawi się Diesel 1,3 l. Będzie miał wtrysk z tzw. szyną common-rail i turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Typowy, nowoczesny silnik, choć dla Chevroleta w Europie jest zupełną nowością. Zawieszenie też bez szaleństw: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Samochód jest dość sztywny, ale bez przesady. Hamulce tarczowe są tylko z przodu. Z tyłu znalazły się bębnowe. Są skuteczne. Aveo waży "na sucho" przeszło tonę, co pomaga mu nawiązać dobry kontakt z drogą. Trzyma się zakrętów i zanadto nie przechyla.
Chevy trafia w męskie gusta, co może być jego szansą na tle bardziej subtelnych Skód czy Kii. Sedan jest droższy o 1,5 tys. niż hatchback. Importer zapowiada ofensywę Chevroleta na rynek flotowy. Czego nie kupią młode małżeństwa, wezmą handlowcy?
Marka/model | Chevrolet Aveo | Fiat Linea | Renault Thalia |
Cena (zł) | 37 990 | 37 490 | 32 100 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (l) | 1,2 | 1,4 | 1,2 |
Moc (KM) | 70 | 77 | 75 |
Maks. moment obr. (Nm) | 115 | 115 | 105 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,3 | 14,6 | 13 |
Prędkość maks. (km/h) | 162 | 165 | 167 |
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) | 5,9 | 6,3 | 5,9 |
Emisja CO2 (gr/km) | 138 | 148 | 136 |
Skrzynia biegów | 5-biegowa, manualna | 5-biegowa, manualna | 5-biegowa, manualna |
Pojemność bagażnika (l) | 502 | 500 | 506 |
**
więcej zdjęć Chevroleta Aveo w
**
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?