Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 32357 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Serwisy Specjalne / Nowy fiat tipo

Nowy Fiat Tipo – elegancja w dobrej cenie

Data publikacji: Autor: Marcin Rejmer

Nowy, kompaktowy sedan Fiata wjeżdża właśnie do polskich salonów. Zanosi się na sukces, bo jeszcze przed oficjalnym debiutem zebrano 1200 zamówień.

Nowy Fiat Tipo

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Fot. Motofakty.plDlaczego Tipo? Bo jak twierdzą przedstawiciele Fiat Chrysler Automobiles to krótka i chwytliwa nazwa, w sam raz dla przebojowego samochodu. A że nowe Tipo będzie przebojem, są pewni, licząc spływające zamówienia i widząc zainteresowanie dealerów. Produkowany w Turcji sedan rzeczywiście ma zadatki na sukces, co widać po zestawieniu ceny z walorami użytkowymi tego auta i jego estetyką. Pierwsze dowody już są – Tipo zdobywcą tytułu Autobest 2016, prestiżowej nagrody na rynku motoryzacyjnym, nadawanej przez dziennikarskie jury z 26 krajów. Jak powiedział Dan Vardie, założyciel i prezes Autobest, Fiat modelem Tipo nadał nowe znaczenie pojęciu „stosunek jakości do ceny”.

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Ma charakterystyczne detale i bardzo dobre proporcje. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Uzyskano płynną linię karoserii, zapewniającą korzystny współczynnik oporu aerodynamicznego (0,29), tak ważny dla zmniejszenia zużycia paliwa i wyciszenia wnętrza. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Nowy Fiat Tipo

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Fot. Motofakty.plWe wnętrzu czuje się przede wszystkim dużą szerokość samochodu. Nie ma mowy, by jadący na przednich fotelach dotykali się łokciami. Miejsca jest dużo, fotele są szerokie i wygodne. Również za pierwszym rzędem siedzeń nie brakuje wolnej przestrzeni. Gigantyczny bagażnik ma pojemność aż 520 l, jeden z największych nie tylko w klasie kompaktów. Jego pokrywa po otwarciu automatycznie unosi się ku górze za sprawą niewielkiej sprężyny gazowej. Niestety, nie obudowano zawiasów wchodzących w przestrzeń ładunkową, więc trzeba uważać, by nie uszkodziły przewożonych pakunków. Miejsce kierowcy może być wzorem ergonomii, a wykończenie nie budzi większych zastrzeżeń. Podobać może się miękka deska rozdzielcza i spasowanie elementów. Szkoda, że elementy drzwi najbliższe jadącym wykonano z przeciętnego plastiku. Trochę denerwujący jest brak tak małych detali jak bolce blokujące na przednich pasach bezpieczeństwa. By zapiąć pasy po klamry trzeba nierzadko sięgać aż do podłogi.

Jak jeździ się kompaktowym sedanem Fiata? Całkiem przyjemnie. Moc maksymalna benzynowego silnika 1.4 (95 KM), która na papierze wygląda skromnie, w rzeczywistości jest wystarczająca do poruszania się po mieście i w trasie. W niektórych momentach brakuje trochę elastyczności, ale mimo wszystko niewielki czterocylindrowiec radzi sobie zaskakująco dobrze ze sporym, bądź co bądź 4,5-metrowym autem. Tajemnica tkwi w niskiej masie samochodu, który waży tylko 1150 kg. Lekkość konstrukcji sprzyja też niskiemu spalaniu. Średnie, realne zużycie paliwa podczas testowej jazdy mieszanej (miasto-trasa) wyniosło 7 l/100 km. Dobrze spisują się także zawieszenia. Pracują stosunkowo cicho, nawet na kiepskich  czy brukowanych nawierzchniach, i zapewniają pewne prowadzenie. Jak na tej klasy auto bardzo dobrze działa układ kierowniczy. Warto dodać, że w jeździe miejskiej, tak jak w innych Fiatach, można korzystać z funkcji „city”, która wyraźnie wzmacnia siłę wspomagania w układzie kierowniczym.

Nowy Fiat Tipo

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Fot. Motofakty.plNajtańszy Tipo z 95-konnym silnikiem benzynowym 1.4 kosztuje tylko 42 600 zł. To dobra cena nawet wówczas, jeśli pod uwagę weźmiemy jedynie elegancję nadwozia, jakość wykończenia, walory użytkowe i zachowania na drodze. Gdy dodamy do tego seryjne wyposażenie, obejmujące między innymi czołowe poduszki powietrzne, system stabilizacji toru jazdy ESC, system zapobiegający wywróceniu się auta, kontrolę trakcji, asystenta hamowania, asystenta ruszania pod górę, manualną klimatyzację, centralny zamek z pilotem w kluczyku, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, wspomaganie układu kierowniczego, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach a także radio z wejściami AUX i USB, to taką cenę można uznać za atrakcyjną. W wyższych poziomach wyposażeniach (Pop od 46 600 zł, Easy od 50 600 zł i Lounge od 54 000 zł) Tipo ma również boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system zapobiegający poślizgom podczas hamowania silnikiem, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby w tylnych drzwiach, system multimedialny UConnect z 5-calowym ekranem dotykowym, automatyczną klimatyzację, czujniki zmierzchu i deszczu oraz tempomat.

Model Tipo to spora niespodzianka. Samochód, który zapowiadał się na typową, rynkową „budżetówkę” okazał się w rzeczywistości bardzo wartościowym autem, porządnie wykonanym i pozbawionym istotnych mankamentów technicznych czy estetycznych. Po bliższym poznaniu można powiedzieć, że reklamowe hasło wymyślone dla nowego Tipo „Tak niewiele trzeba, by mieć tak wiele” wcale nie jest przesadzone.

Wybrane dane techniczne Fiata Tipo i konkurentów:

marka/model

Fiat Tipo 1.4 Tipo

Opel Astra IV Sedan

Ford Focus Trend

Renault Fluence Start

Cena (zł)

od 42 600

od 53 900

od 65 290

od 51 700 zł

typ nadwozia/liczba drzwi

Sedan/4d

Sedan/4d

Sedan/4d

Sedan/4d

liczba miejsc

5

5

5

5

Wymiary i masy

 

długość/szerokość/wysokość (mm)

4532/1792/1497

4658/1814/1500

4538/1823/1469

4622/ 1809 / 1479

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1542/1543

1544/1558

1559/1549

1541/1563

rozstaw osi (mm)

2636

2685

2648

2702

masa własna (kg)

1150

1318

1209

1225

pojemność bagażnika (l)

520

460

475

530

pojemność zbiornika paliwa (l)

45

56

55

60

Układ napędowy

 

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Benzynowy, wtrysk, 16V

Benzynowy, wtrysk, 16V

Benzynowy, wtrysk, 16V

Benzynowy, wtrysk, 16V

pojemność (cm3)

1395

1598

1596

1598

liczba cylindrów

4

4

4

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

 

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/5

manualna/5

Manualna/5

Osiągi

 

Moc maks. (KM/obr/min)

95/6000

115/6000

85/6000

114/6000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

127/4500

155/4000

141/2500

151/4250

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

11,5

11,9

15

11,7

Prędkość maks. (km/h)

185

193

172

185

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,7

6,6

6,0

6,7

Średnia emisja CO2 (g/km)

133

154

139

151

Nowy Fiat Tipo

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Fot. Motofakty.pl

Nowy Fiat Tipo

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Fot. Motofakty.pl

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • S (gość)

    Udany następca Fiata Stilo.

  • Marek (gość)

    Czy znajdzie się na liście najbardziej awaryjnych samochodów , jak jego bracia : Fiat 500, Punto,Stilo ? Prawdopodobnie tak. To niestety cena świadczy o solidności np. Toyota.

  • Michał (gość)

    Powiedziałbym, że to samochód dla... mało wymagających, że tak to delikatnie ujmę. Pozdro.

  • rozsądny (gość)

    "dla mało wymagających"...dobre.Ci "bardziej wymagający" kupują pewnie auta producentów,którzy od lat nie potrafią skonstruować bezawaryjnego silnika,a ostatnio już nawet z utrzymaniem norm emisji spalin jest problem.Ale jest ładna reklama w TV,więc trzeba kupić.

  • lodz (gość)

    kolejny tani bubel a srodek w aucie jak by mial 10 lat.

  • errr (gość)

    > To niestety cena świadczy o solidności np. Toyota. Hehe, kolejny typowy Mirek, który ostatnim fiatem jeździł za komuny, więc się zna. Ale to dobrze, nikt tego nie kradnie, bo wieś nie uznaje fiatów.

  • oooo (gość)

    Osobiscie kupiłbym to auto.... ale jeszcze poczekam bo Fiat ciekawie zaczyna .... ma byc premiera wrsji kombi gdize srodek przypomina mi mazde 3 i dostawczaka na wzor Trafika ciekawe jaka cena wtedy bedzie.... cena Tipo adekwatna do tego co oferuje producent..... dla mnie jest super... auto za 42600zł uzywam go 3 lata zapewne bez zadnych problemów i nie szkoda mi ze straci na wartosci bo po 3-4 latach sie zwróci i tak jesli mialbym kupic Opla czy inne koreanskie bo co inne sie nie psuja i nei traca na wartosci??

  • Rafi (gość)

    Mam nadzieje, ze będzie równie rewelacyjnie wykonany i bezawaryjny jak fiat bravo II, który niczym nie odbiegał od golfa, a był sporo tańszy i przede wszystkim ładniejszy

  • oooo (gość)

    Fiat teraz zaskakuje tak jak kilka lat temu KIA czy HYUNDAI na tle konkurencji z niemiec..... To teraz Fiat konkuruje z KIA i HYUNDAIEM.... w Polsce zaczyna sie robic problem z samochodami, poniewaz ludzi nei stac na auta nowe a tanio chca jezdzic uzywanymi gdzie teraz wszystkie maja jakies wady i problemy techniczne to nie sa juz TDI z 1998 roku tylko technicznie inne TDI..... dlatego to jest dobra alternatywa dla ludzi ktorzy chca madrze wydac pieniadze i sie nie ekscytowac przy zakupie a pozniej plakac ze sie psuje pełno rzeczy..... ludzie... na zachodzie normalny gosc kupuje sobie nowa dacie placi 150 euro miesiecznie pojezdzi 3 lata i wymienia sobie na nowy samochod a w polsce ludzie patrza oczami ma byc naj..naj..naj a pozniej zgroza jak tzreba placic ......

  • Krzysiek (gość)

    Wszyscy ci, którzy tak krytykują Fiata, a chwalą np. Opla, musicie wiedzieć, że te dwie marki wymieniają się podzespolami. I tak silniki Diesla w Corsach to są silniki fiatoskie, zawieszenie też jest to samo. W nowym Fordzie Ka silnik benzynowy 1.2 to też jednostka włoska. Jedyne co można zarzucić Fiatowi to słabe w porównaniu z konkurencja jakościowo materiały we wnętrzu. Oczywiście jak i inne marki Fiat nie są wolne od wad. Nowe Topi wygląda całkiem fajnie według mnie, i mówi to zwolennik niemieckiej motoryzacji, jeżdżący francuzem ;)

  • Michał (gość)

    Silnik porazka, kolejne 1,4 jak w Grande Punto ktoro nie jedzie! Pali pewnie z 10l/100km . Konkurencja ma pod maska 1,6 a tu biedne 1,4.. gratulacje

  • XYZOL (gość)

    Brawo Michale, zwlaszcza 1,6 85 KM w Focusie jedzie az czapke z wlosami zrywa...

  • ada (gość)

    Marek następny niedoborem który nie jeździł fiatem

  • Arek (gość)

    Interesuję się motoryzacją ale nie nazywam się znawcą,jednak będę bronił Fiata gdyż jezdzę Fiatem Bravo 2 i obecnie kupiłem znowu Bravo,tylko inny silnik,wnętrze i wyposażenie,dla mnie rewelacja,oczywiście nie ma aut bez wad,obecnie mam najechane 130tys i bede wymieniał końcówki drążków kierowniczych 2szt za 100zł i drążki stabilizatora 2 szt za 100zł a auto jest z 2007roku wiec trwałość zawieszenia chyba nie jest taka zła i droga w utrzymaniu...i pamiętajcie,to nie jest awaria,to są zwykłe rzeczy eksploatacyjne które sie wymienia co jakis czas lub przebieg.Jesli chodzi o wady to EGR przy 100tys,pojechałem do mechanika i usuną mi go raz na zawsze za 300zł i koniec problemu.Przy dużych mrozach potrafi szwankować elektronika tzn pojawiają sie komunikaty np zbyt duza temp płynu chłodniczego,ale to rzadko. Moim zdaniem,stosunek ceny do jakości i wyposażenia auta to rewelacja,dlatego kupiłem drugie Bravo:)

  • Arek (gość)

    Dodam jeszcze ze jezdze z kolegą do pracy jego toyotą yaris 2007r. silnik 1.4 D4D 90km i ok.silnik rewelacja,bez dwumasy,dpf,na łańcuszku,zrywny,ale na boga,tylne nadkole rdza,nie wiem jak to możliwe ale stelaż fotela kierowcy rdzewieje...normalnie widać rdzę we wnętrzu na szynach fotela;/ poza tym światła,wiecznie przepalają się żarówki,to akurat znany problem yariski.Oczywiście yaris to inna klasa niż bravo,ale co chce uświadomić,nie ma aut bezawaryjnych,i pamiętajcie,odróżniajcie awarie od rzeczy eksploatacyjnych i zużywających się.Jeśli chodzi o niemiecką jakość,poczytajcie o silnikach TSI ile biorą oleju,poczytajcie o TDI,badzcie świadomi,zanim kupicie auto to poczytajcie,przewertujcie informacje,zapomnijcie o stereotypach,dlaczego ople mają silniki i zawieszenie Fiata...Fiat kiedyś zepsuł sobie renomę modelem stilo,teraz sie starają i dobrze im to wychodzi,nie widzę powodu żeby dopłacać kilka tys.np.do volkswagena,za markę tak naprawdę,Fiat próbuje sie wybić i warto to docenić

  • Italiano. (gość)

    Czytając komentarze zauważyłem że co poniektórzy tak chwaląc zachodniego producenta nawet nie mają pojęcia że Takie fabryki jak Opel czy Ford w produkcji auta wykorzystują podzespoły Fiata. A Vw jest tak wspaniałych ale tylko w cenie. A fabryki Vw i Audi znajdują w Czechach Słowacji Węgrach Hiszpanii Meksyku. TAKIE Macie Zachodnie Auta.

  • AdamNuovaBravo (gość)

    Kupiłem pół roku temu Bravo 1.4 TJet. Sporo szukałem informacji, rozmawiałem ze znajomymi mechanikami i okazało się, że kompakt z lat 2008-2010 to nie jest wcale łatwy temat – większość ma poważne wady. Oczywiście Fiat też nie jest idealny, ale stosunek jakości do ceny wypada bardzo fajnie, a ewentualne słabe punkty nie przerażają (najgorsza jest wadliwa oplowska skrzynia biegów). Szukając używanego auta miałem sporo momentów zwątpienia (szroty, które przedstawiane są, jako igiełki to jakaś plaga), chwilami spoglądałem na oferty salonów i myślałem o opcji kupna w ratach 50/50 albo 3x33%. Gdyby pojawił się wtedy Tipo, to pewnie bym go kupił – jest ładny, technika to stare sprawdzone rozwiązania, a i wyposażenie w podstawowej wersji jest ok. Jedyna niewiadoma, to bolączki wieku dziecięcego, a te pojawiają się w większości konstrukcji. Za dwa, trzy lata – jeśli niezawodność auta będzie zbliżona do poziomu drugiego Bravo – pomyślę nad zmianą na Tipo.

  • MOTOMANIAK (gość)

    IDEALNY w dodatku ładny, tudzież parametrami nie gorszy od dużo droższej konkurencji.

  • Gree (gość)

    Wykrzywiony obraz przedmiotu opisu lub tekst na zamówienie. Dali porównanie wyselekcjonowanych parametrów, a gdzie moment obrotowy i porównanie elastyczności choćby?

  • LUDZIE !!!! (gość)

    OK fiat fiatem ale ten srodek w alcie jest paskudny !!!! juz ladniej jest w bravo !!! za 43 tys zl to wolalbym skode audi mazde z 2009 roku

  • yogi (gość)

    no auto w sam raz na umofe PEŁOFO 5 PL NA GODZINE

Dodaj komentarz

SERWIS PARTNERA
Nowy Fiat Tipo

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Fiat Tipo opinie

Oceń swoje auto

Fiat Tipo zdjęcia

Fiat Tipo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z moto.gratka.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.