Nowy Fiat Tipo. Sprawdzone rozwiązania w standardzie

Motofakty.pl
Nowy Fiat TipoNajnowszy model Fiata jest propozycją dla osób potrafiących docenić jakość oferowaną za rozsądne pieniądze. Tipo, w szczególności z silnikami benzynowymi, przypadnie również do gustu kierowcom szukających możliwie niskich i przewidywalnych kosztów eksploatacji.Fot. Motofakty
Nowy Fiat TipoNajnowszy model Fiata jest propozycją dla osób potrafiących docenić jakość oferowaną za rozsądne pieniądze. Tipo, w szczególności z silnikami benzynowymi, przypadnie również do gustu kierowcom szukających możliwie niskich i przewidywalnych kosztów eksploatacji.Fot. Motofakty
Najnowszy model Fiata jest propozycją dla osób potrafiących docenić jakość oferowaną za rozsądne pieniądze. Tipo, w szczególności z silnikami benzynowymi, przypadnie również do gustu kierowcom szukających możliwie niskich i przewidywalnych kosztów eksploatacji.
Nowy Fiat TipoNajnowszy model Fiata jest propozycją dla osób potrafiących docenić jakość oferowaną za rozsądne pieniądze. Tipo, w szczególności z silnikami
Nowy Fiat Tipo

Najnowszy model Fiata jest propozycją dla osób potrafiących docenić jakość oferowaną za rozsądne pieniądze. Tipo, w szczególności z silnikami benzynowymi, przypadnie również do gustu kierowcom szukających możliwie niskich i przewidywalnych kosztów eksploatacji.

Fot. Motofakty

Fiat Tipo został zaprojektowany przez zespół złożony z przeszło 2000 ekspertów, a następnie przetestowany na drogach wielu zakątków świata. Celem było stworzenie eleganckiego, praktycznego i solidnego samochodu. Technicy Fiata otrzymali zielone światło na zrobienie użytku ze sprawdzonych rozwiązań. W pełni wykorzystali daną im możliwość.

Benzynowe silniki Tipo – 1.4 16v (95 KM) oraz 1.6 E-Torq (110 KM) – są jednostkami wolnossącymi. O samochody z motorami tego typu coraz trudniej na rynku nowych pojazdów. Szkoda, bo jednostki pozbawione turbodoładowania najlepiej znoszą jazdę w cyklu miejskim, w którym nie sposób uniknąć „zimnych startów” czy jazdy na odcinkach liczących kilka kilometrów, na których silnik nie jest w stanie osiągnąć temperatury roboczej. Ponadto olej mieszany jest z niespalonymi resztkami benzyny, co prowadzi do obniżenia odporności filmu olejowego na zrywanie. Przyspiesza to m.in. zużywanie się układów odpowiadających za zmiany faz rozrządu czy turbosprężarki, których wirnik i łożyskowanie nie są należycie chronione.

Nowy Fiat TipoNajnowszy model Fiata jest propozycją dla osób potrafiących docenić jakość oferowaną za rozsądne pieniądze. Tipo, w szczególności z silnikami
Nowy Fiat Tipo

Najnowszy model Fiata jest propozycją dla osób potrafiących docenić jakość oferowaną za rozsądne pieniądze. Tipo, w szczególności z silnikami benzynowymi, przypadnie również do gustu kierowcom szukających możliwie niskich i przewidywalnych kosztów eksploatacji.

Fot. Motofakty

Dochodzą do tego wydłużone nawet do 30 tysięcy kilometrów przebiegi między serwisami olejowymi. Mechanicy niemal jednogłośnie twierdzą, że w typowo miejskim cyklu eksploatacji, przyspieszają zużycie kluczowych elementów jednostki napędowej. Fiat uznał, że dla silników benzynowych najlepszy będzie interwał 15 tysięcy kilometrów, a dla Diesli – z reguły eksploatowanych na dłuższych trasach, które ograniczają tempo degradacji środka smarnego – 20 tys. km.
Silnik 1.6 E-Torq jest łączony z automatyczną, 6-biegową skrzynią. W klasycznej przekładni z konwerterem momentu obrotowego zmiany przełożeń przebiegają płynniej i trwają nieco dłużej niż w zyskujących na popularności przekładniach dwusprzęgłowych. Przekłada się to na mniejsze obciążenie mechaniczne skrzyni, w której nie znajdziemy również dwumasowego koła zamachowego – kosztownego w wymianach i obecnego w wielu przekładniach dwusprzęgłowych. W „dwumasę” nie jest wyposażony także podstawowy w Tipo silnik 1.4 16v.

Za podawanie paliwa odpowiada wtrysk pośredni. Również to rozwiązanie można uznać za ukłon w stronę klienta szukających samochodu o przewidywalnych kosztach eksploatacji. Coraz bardziej popularny wtrysk bezpośredni zapewnia jeszcze dokładniejsze dawkowanie paliwa. To rozwiązanie jest jednak znacznie bardziej czułe na jakość paliwa, a koszt wymiany uszkodzonych wtryskiwaczy do niskich nie należy. W silnikach z wtryskiem bezpośrednim trudniejszy oraz droższy jest montaż instalacji LPG. Nawet w okresie niskich cen benzyny alternatywny sposób zasilania jednostek napędowych cieszy się w Polsce niesłabnącą popularnością. 

Nowy Fiat TipoNajnowszy model Fiata jest propozycją dla osób potrafiących docenić jakość oferowaną za rozsądne pieniądze. Tipo, w szczególności z silnikami
Nowy Fiat Tipo

Najnowszy model Fiata jest propozycją dla osób potrafiących docenić jakość oferowaną za rozsądne pieniądze. Tipo, w szczególności z silnikami benzynowymi, przypadnie również do gustu kierowcom szukających możliwie niskich i przewidywalnych kosztów eksploatacji.

Fot. Motofakty

Przednie koła są prowadzone przez kolumny MacPhersona. Z tyłu pracuje belka skrętna. Relatywnie proste zawieszenie, dzięki odpowiedniemu zestrojeniu, zapewnia wysoki komfort. Jednocześnie liczba pracujących elementów z tulejami metalowo-gumowymi czy sworzniami jest na tyle mała, że podwozie Fiata Tipo podoła trudom długiej eksploatacji nawet na zniszczonych drogach. Ewentualne naprawy nie będą stanowiły nadmiernego obciążenia dla domowego budżetu.

Jak kształtują się ceny części zamiennych? W ASO Fiata świeca zapłonowa kosztuje 42 zł, przednia tarcza hamulcowa – 389 zł, a komplet klocków na przednią oś niecałe 436 zł (z VAT). Filtry powietrza, oleju i kabinowy wyceniono odpowiednio na 73, 61 i 117 zł. Za mocny punkt Tipo, biorąc pod uwagę wciąż mizerny stan wielu dróg, trzeba uznać proste, a zarazem wytrzymałe zawieszenie, złożone z kolumn MacPhersona i belki skrętnej. Ile Fiat liczy sobie za oryginalne części do naprawy układu jezdnego? Łącznik przedniego stabilizatora to wydatek 107 zł, tylny amortyzator kosztuje 373 zł, a przedni – niecałe 505 zł.

Przemyślana, a zarazem kompleksowa oferta, przy uwzględnianiu na każdym kroku zasady „value for money", czyli oferowania dobrej jakości za rozsądne pieniądze, uczyniła z nowego Fiata Tipo mocnego gracza w stawce kompaktowych sedanów. Co ważne, polityka dotyczy nie tylko ceny nowego samochodu. Strategię, zakładającą oferowanie dobrej jakości za akceptowalne pieniądze, uwzględniono również przy tworzeniu pakietów serwisowych czy wycenianiu kosztów części zamiennych bądź robocizny.  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty