Sylwetka odchudzonego o 200 kg, ale nadal ciężkiego, bo ważącego ponad dwie tony Touarega, jest teraz zdecydowanie lżejsza optycznie. Nadwozie wydłużono o 41, poszerzono o 12 i obniżono o 17 mm, powiększono również rozstaw kół. Efekt? Z przysadzistego, przypominającego prostopadłościan, auto zmieniło się w pełne lekkości, a jego współczynnik oporu aerodynamicznego zmniejszył się z 0,38 do 0,35.
Najnowszy model jest teraz nie tylko lżejszy, ale i bardziej uniwersalny. Wyprofilowane fotele są wygodniejsze, a dzięki przedłużonemu do 289 cm rozstawowi osi, przestrzeń na nogi z tyłu jest większa. Tylna kanapa może
być przesuwana o 16 cm, ponadto jej oparcie można ustawić w trzech różnych pozycjach. Może zostać złożone w ciągu kilku sekund, pojemność bagażnika zwiększy się wtedy ze standardowych 660 do 1642 litrów. Jakość materiałów, z których wykonano wnętrze samochodu to już "poziom Premium", choć nadal na masce widnieje to samo logo "VW".
Prawdziwą nowością są współpracujące z wbudowaną za przednią szybą kamerą moduły świateł drogowych. Przez cały czas są aktywne, ale gdy z przeciwka nadjeżdża pojazd, z wyprzedzeniem zostają przesłonięte w tych obszarach, w których istnieje możliwość oślepienia. Mówiąc prościej, przez cały czas możemy mieć włączone światła "długie".
Pod maską Touarega pracują teraz mocniejsze i oszczędniesze silniki, ale na naszym rynku liczyć się będzie tylko ten jeden: trzylitrowy turbodiesel V6 TDI o mocy 240 KM. Rozwijająca 550 Nm momentu obrotowego jednostka zużywa średnio 7,4 l oleju napędowego na 100 km, czyli prawie o 2 mniej niż poprzednik. Sprzężona z 8-biegową skrzynią automatyczną rozpędza ogromnego SUV-a do "setki" w zaledwie 7,8 sek
undy. Nietrudno zgadnąć, że przy tak znacznym momencie obrotowym silnik jest elastyczny. Dodatkowe "nadbiegi" powodują, iż silnika prawie nie słychać, pozostaje tylko szum opływającego powietrza. Wydawało się nawet, że pomimo wzrostu prędkości z 90 km/h do autostradowej, w kabinie było przez cały czas tak samo cicho. To dlatego, że ósmy bieg redukuje prędkość obrotową w porównaniu z szóstym aż o 1/3. To właśnie wpływa na tak poważne oszczędności paliwa.
Oprócz seryjnej skrzyni automatycznej w testowanym przez nas Touaregu był także, znajdujący się również w standardzie, napęd na cztery koła 4MOTION z samoblokującą przekładnią Torsen. Kierowca ma ponadto program jazdy off-road, który po uruchomieniu odpowiednim przyciskiem dostosowuje ABS, EDS i ASR do jazdy terenowej. Automatycznie włącza się system ułatwiający zjeżdżanie z góry i dopasowuje punkty zmiany przełożenia automatycznej przekładni. Działa to świetnie - leśne pagórki, po których się poruszaliśmy ogromny SUV połykał, jak świeże ciasteczka.
Dla fanatyków jazdy w terenie przewidziano pakiet Terrain-Tech, który obejmuje przekładnię rozdzielczą z reduktorem, lepiej przystosowaną do trudniejszej jazdy wraz z mechanizmem różnicowym tylnej osi i środkowym mechanizmem różnicowym (4XMOTION). Zdolność pokonywania wzniesień wynosi wówczas 45 stopni, a nie 31, jak w przypadku 4MOTION.
Nowy Touareg pojawi się w polskich salonach już w czerwcu. Ten największy SUV niemieckiego koncernu nie sprzedaje się u nas w dużych ilościach, to raczej jego prestiżowa wizytówka. W 2009 roku znalazł w Polsce 125 nabywców, ale importer - firma Kulczyk Tradex - nie ukrywa, że jeszcze w tym roku chciałaby sprzedać do 200 sztuk tego pojazdu. I może to okazać się realne, bowiem Touareg bardzo się zmienił i coraz bliżej mu do segmentu Premium.
Volkswagen Touareg II 3.0 V6 TDI BlueMotion | Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D | Toyota LandCruiser 3.0 D4D | |
Cena | jeszcze nieznana | 214 990 | 218 000 |
Silnik | turbodiesel, V6 | turbodiesel, V6 | turbodiesel, V6 |
Pojemność skokowa (l) | 3,0 | 3,2 | 3,0 |
Moc maksymalna (KM) | 240 | 200 | 173 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 500/2000 | 441/2000 | 410/1600-2800 |
Przyspieszenie od 0-100 km/h (s) | 7,8 | 11,1 | 12,4 |
Prędkość maksymalna (km) | 218 | 180 | 175 |
Średnie zużycie paliwa (l) | 7,4 | 8,5 | 8,5 |
Emisja CO2 | 195 | 224 | 224 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 5-biegowa | automatyczna, 6-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 660 | 663 | 621 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?