Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Volkswagen Touareg

Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Pierwsze kilometry nowym Volkswagenem Touareg potwierdziły, iż koncern nie zasypia gruszek w popiele. Choć marka nie zalicza się do segmentu Premium, jej najnowszy SUV spełnia takie wymagania.
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Sylwetka odchudzonego o 200 kg, ale nadal ciężkiego, bo ważącego ponad dwie tony Touarega, jest teraz zdecydowanie lżejsza optycznie. Nadwozie wydłużono o 41, poszerzono o 12 i obniżono o 17 mm, powiększono również rozstaw kół. Efekt? Z przysadzistego, przypominającego prostopadłościan, auto zmieniło się w pełne lekkości, a jego współczynnik oporu aerodynamicznego zmniejszył się z 0,38 do 0,35.

Najnowszy model jest teraz nie tylko lżejszy, ale i bardziej uniwersalny. Wyprofilowane fotele są wygodniejsze, a dzięki przedłużonemu do 289 cm rozstawowi osi, przestrzeń na nogi z tyłu jest większa. Tylna kanapa może

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

być przesuwana o 16 cm, ponadto jej oparcie można ustawić w trzech różnych pozycjach. Może zostać złożone w ciągu kilku sekund, pojemność bagażnika zwiększy się wtedy ze standardowych 660 do 1642 litrów. Jakość materiałów, z których wykonano wnętrze samochodu to już "poziom Premium", choć nadal na masce widnieje to samo logo "VW".

Prawdziwą nowością są współpracujące z wbudowaną za przednią szybą kamerą moduły świateł drogowych. Przez cały czas są aktywne, ale gdy z przeciwka nadjeżdża pojazd, z wyprzedzeniem zostają przesłonięte w tych obszarach, w których istnieje możliwość oślepienia. Mówiąc prościej, przez cały czas możemy mieć włączone światła "długie".

Pod maską Touarega pracują teraz mocniejsze i oszczędniesze silniki, ale na naszym rynku liczyć się będzie tylko ten jeden: trzylitrowy turbodiesel V6 TDI o mocy 240 KM. Rozwijająca 550 Nm momentu obrotowego jednostka zużywa średnio 7,4 l oleju napędowego na 100 km, czyli prawie o 2 mniej niż poprzednik. Sprzężona z 8-biegową skrzynią automatyczną rozpędza ogromnego SUV-a do "setki" w zaledwie 7,8 sek

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

undy. Nietrudno zgadnąć, że przy tak znacznym momencie obrotowym silnik jest elastyczny. Dodatkowe "nadbiegi" powodują, iż silnika prawie nie słychać, pozostaje tylko szum opływającego powietrza. Wydawało się nawet, że pomimo wzrostu prędkości z 90 km/h do autostradowej, w kabinie było przez cały czas tak samo cicho. To dlatego, że ósmy bieg redukuje prędkość obrotową w porównaniu z szóstym aż o 1/3. To właśnie wpływa na tak poważne oszczędności paliwa.

Oprócz seryjnej skrzyni automatycznej w testowanym przez nas Touaregu był także, znajdujący się również w standardzie, napęd na cztery koła 4MOTION z samoblokującą przekładnią Torsen. Kierowca ma ponadto program jazdy off-road, który po uruchomieniu odpowiednim przyciskiem dostosowuje ABS, EDS i ASR do jazdy terenowej. Automatycznie włącza się system ułatwiający zjeżdżanie z góry i dopasowuje punkty zmiany przełożenia automatycznej przekładni. Działa to świetnie - leśne pagórki, po których się poruszaliśmy ogromny SUV połykał, jak świeże ciasteczka.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Dla fanatyków jazdy w terenie przewidziano pakiet Terrain-Tech, który obejmuje przekładnię rozdzielczą z reduktorem, lepiej przystosowaną do trudniejszej jazdy wraz z mechanizmem różnicowym tylnej osi i środkowym mechanizmem różnicowym (4XMOTION). Zdolność pokonywania wzniesień wynosi wówczas 45 stopni, a nie 31, jak w przypadku 4MOTION.

Nowy Touareg pojawi się w polskich salonach już w czerwcu. Ten największy SUV niemieckiego koncernu nie sprzedaje się u nas w dużych ilościach, to raczej jego prestiżowa wizytówka. W 2009 roku znalazł w Polsce 125 nabywców, ale importer - firma Kulczyk Tradex - nie ukrywa, że jeszcze w tym roku chciałaby sprzedać do 200 sztuk tego pojazdu. I może to okazać się realne, bowiem Touareg bardzo się zmienił i coraz bliżej mu do segmentu Premium.



Volkswagen Touareg
II 3.0 V6 TDI
BlueMotion


Mitsubishi Pajero
3.2 DI-D


Toyota
LandCruiser
3.0 D4D


Cena

jeszcze nieznana

214 990

218 000

Silnik

turbodiesel, V6

turbodiesel, V6

turbodiesel, V6

Pojemność skokowa (l)

3,0

3,2

3,0

Moc maksymalna (KM)

240

200

173

Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min

500/2000

441/2000

410/1600-2800

Przyspieszenie od 0-100 km/h (s)

7,8

11,1

12,4

Prędkość maksymalna (km)

218

180

175

Średnie zużycie paliwa (l)

7,4

8,5

8,5

Emisja CO2

195

224

224

Skrzynia biegów

automatyczna,
8-biegowa

automatyczna,
5-biegowa

automatyczna,
6-biegowa

Pojemność bagażnika (l)

660

663

621

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty