Nową Hondę Accord wyposażono w całą masę nowinek technicznych. W razie potrzeby samochód ma za zadanie zrobić wszystko, aby nie doszło do wypadku.
Samochód ma nową płytę podłogową. Rozstaw osi sedana wzrósł o 3,5 cm, a kombi zmniejszył się o 1,5 cm.
Wersja 4-drzwiowa jest dłuższa od poprzednika o 5 cm i szersza o 8 cm, a pojemność jej bagażnika wynosi 467 l, co w tej klasie jest wynikiem raczej marnym (dla porównania VW Passat ma 565 l Ford Mondeo 535 l, a Toyota Avensis 520 l).
Kombi zostało skrócone o 1 cm i poszerzone o 8 cm. Jego przestrzeń bagażowa ma objętość zaledwie 406 l. Można ją co prawda zwiększać składając oparcia tylnej kanapy, ale 672 l i tak nie robi żadnego wrażenia (Passat 603/1731 l, Mondeo 542/1733 l, Avensis 520/1500 l).
Do napędu Accorda przewidziano dwa silniki benzynowe: 2,0 l o mocy 156 KM (nieco zmodyfikowana wersja jednostki stosowanej w CR-V) oraz 2,4 l/200 KM. Pod maską Hondy może też pracować turbodiesel 2,2 l/150 KM. Wszystkie silniki spełniają normy czystości spalin Euro 5, które wejdą w życie we wrześniu 2009 r.
W modelach napędzanych silnikami benzynowymi dostępne są dwa rodzaje przekładni: 5-biegowa automatyczna i 6-biegowa ręczna. Modele wyposażone w silniki wysokoprężne współpracują z 6-biegową, manualną skrzynią biegów. W automacie przełożenia można zmieniać ręcznie łopatkami
przy kierownicy. Pociągnięcie jednej z nich uruchamia tryb manualny, a podczas dłuższej jazdy ze stałą prędkością po autostradzie układ samoczynnie przywraca tryb pracy automatycznej.
Wersje wyposażone w ręczne przekładnie posiadają wskaźnik zmiany przełożenia umieszczony w środku obrotomierza. Informuje on kierowcę o optymalnym momencie zmiany biegu dla uzyskania jak najmniejszego zużycia paliwa. Stosowanie się do wskazań tego urządzenia ma podobno pozwolić na zaoszczędzenie do 5 proc. benzyny czy oleju napędowego.
Jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa podróżnym, to Accord ma się czym pochwalić. Wyposażono go m.in. w system utrzymywania się na pasie ruchu. Gdy samochód zacznie zjeżdżać na przeciwległy pas lub pobocze bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzeże o tym kierowcę sygnałem i mrugającą lampką jednocześnie delikatnie skręcając kierownicę tak, aby auto wróciło na właściwy pas. System wyłącza się po kilku sekundach, jeśli kierowca zdejmie ręce z
kierownicy.
Accord może też być wyposażony w tempomat adaptacyjny. Ma on radar ukryty za emblematem Hondy na osłonie chłodnicy. Tempomat utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość jazdy. Utrzymuje też bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu tym samym pasem ruchu.
Jeśli więc samochód jadący z przodu zwolni, Accord również zwolni. Jeśli z kolei samochód jadący z przodu przyspieszy, Accord także przyspieszy do ustalonej wcześniej prędkości lub do prędkości, którą osiągnie jadące z przodu auto.
Kierowca ma możliwość wyboru trzech ustawień odległości do poprzedzającego pojazdu. Jeśli zajdzie taka konieczność, system sam przyhamuje samochód oraz ostrzeże kierowcę sygnałem akustycznym i wizualnym o konieczności hamowania ze względu na zmniejszenie odległości do poprzedzającego pojazdu.
Najważniejszy, z punktu widzenia bezpieczeństwa, jest system ograniczający skutki kolizji. Korzysta on z tego samego radaru, co tempomat i mierzy odległość do poprzedzającego pojazdu. Na podstawie tych informacji oraz informacji dostarczanych przez inne czujniki, możliwe jest obliczenie "czasu do zderzenia".
Gdy zostaną do niego 3 sekundy, włączy się dźwięk ostrzegawczy, a na tablicy rozdzielczej pojawi się odpowiednie ostrzeżenie. Na ok. 2 sekundy przed ewentualnym zderzeniem dźwięk ostrzegawczy będzie nadal słyszalny, a system sam rozpocznie lekkie hamowanie. Dodatkowo napinacz pasa bezpieczeństwa łagodnie napnie pas dwa lub trzy razy, informując kierowcę o niebezpieczeństwie.
W momencie, gdy zderzenie jest już nieuniknione, system rozpocznie mocne hamowanie, aby zredukować prędkość zderzenia. Następnie pasy bezpieczeństwa napną się z siłą wystarczającą do dokładnego opasania podróżujących. System ograniczający skutki kolizji działa wtedy, gdy Accord porusza się z prędkością wyższą niż 15 km/h i gdy różnica prędkości pomiędzy nim a samochodem z przodu wynosi 15 km/h lub więcej.
Dodatkiem do systemów bezpieczeństwa jest aktywne elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. W momencie, gdy czujniki wykryją, że występuje podsterowność, nadsterowność lub podczas hamowania, kierownica lekko się obróci sugerując kierowcy, w którą stronę należy skręcać, by utrzymać pożądany tor jazdy. Impuls przekazywany na kierownicę jest ledwie wyczuwalny, a kierowca cały czas ma pełną kontrolę nad pojazdem.
Poza tym Accord wyposażany jest w ABS, układ kontroli trakcji, osiem poduszek powietrznych i aktywne zagłówki mające chronić przed urazami szyi spowodowanymi szarpnięciem. Podczas uderzenia w tył Hondy, pasażerowie zostają wciśnięci w fotel. Ich bezwładność oddziałuje na wbudowaną w niego sztywną płytę, która z kolei połączona została z zagłówkiem tak, by wypychać go do przodu, ograniczając odchylenie głowy i obciążenie kręgów szyjnych w czasie zderzenia.
Nowego Accorda można będzie kupić od czerwca. Na początku dostępny będzie tylko sedan z benzynowym silnikiem 2,0 l. Później wprowadzone zostaną pozostałe silniki, a sprzedaż kombi rozpocznie się w lipcu. Ceny samochodu mają zaczynać się od ok. 90 tys. zł.
Wrażenia z jazdy
Jeździliśmy Accordem sedan z silnikiem wysokoprężnym 2,2 l. Diesla bardzo dobrze wyciszono - dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać dopiero przy ok. 3300 - 3400 obr./min. Poza tym zapewnia on autu niezłe osiągi. 6-stopniowa skrzynia manualna pracuje precyzyjnie.
Do działania systemów bezpieczeństwa trzeba się przyzwyczaić. Początkowo trudno nie zareagować lekko nerwowo na samoskręcającą się kierownicę.
Bagażnik nie zachwyca - nie dość, że jest stosunkowo nieduży, to jeszcze jego nieregularny kształt utrudnia pakowanie bagażu. Poza tym złożenie oparć tylnej kanapy możliwe jest tylko za pośrednictwem uchwytów znajdujących się wewnątrz bagażnika, a i tak nie pochylają się one automatycznie. Pozycja za kierownicą jest wygodna m.in. dzięki jej dwupłaszczyznowej regulacji.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 2199 |
Moc (KM) przy obr./min | 150/4000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 350/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 212 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 4,6/7,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 472,6 x 184,0 x 144,0 |
Pojemność bagażnika (l) | 467 |
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?