Numer identyfikacyjny VIN

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Krzysztof Przybysz

Liczba odwiedzin: 157631

Wydawać by się mogło, że zakup samochodu używanego przestał być obarczony Fot. Maciej Pobocha – Kupując samochód używany warto sprawdzić, co zawiera numer identyfikacyjny pojazdu VIN i czy zgadza się on ze stanem faktycznym. Dlatego warto wiedzieć, co on oznacza. jakimkolwiek ryzykiem. Tymczasem ryzyko nie jest małe.

 

Jeżeli osobiście chcemy sprawdzić auto, trzeba wiedzieć gdzie znajdują się jego numery identyfikacyjne i jak one powinny wyglądać. System znakowania pojazdów VIN, zgodny z międzynarodowym standardem ISO, w praktyce funkcjonuje od lat 80. XX wieku. Został zaakceptowany przez olbrzymią większość państw i przyjęty do stosowania przez czołowych producentów pojazdów. Ma on zastosowanie do pojazdów silnikowych, przyczepach, motocyklach i motorowerach. Numer identyfikacyjny VIN jednoznacznie identyfikuje każdy pojazd wyprodukowany na świecie w okresie ostatnich trzydziestu lat. Producent jest odpowiedzialny za jednoznaczność oznakowania VIN.

 

 Fot. Ryszard Polit – Przykład numeru identyfikacyjnego VIN w samochodzie Opel Astra I.

Numer identyfikacyjny VIN zbudowany jest z trzech członów:

 

* Pierwszy człon trzyznakowy, tzw. WMI, identyfikuje jednoznacznie producenta pojazdu tj. osobę, firmę lub korporację która ponosi odpowiedzialność za kompletny pojazd stanowiący jednostkę gotową do jazdy.

 

* Drugi człon określający pojazd, tzw. VDS, składa się z sześciu znaków i powinien określać ogólne cechy pojazdu.

Sposób kodowania i kolejność znaków w tym członie zależą od producenta. Miejsca nie wykorzystane powinny być wypełnione cyframi lub literami wg wyboru producenta.

 

* Człon trzeci wyróżniający pojazd, tzw. VIS, jest ostatnim członem VIN i powinien składać się z ośmiu znaków, przy czym cztery ostatnie powinny być cyframi. Jeśli producent podaje w tym członie oznaczenie roku produkcji i znak fabryki to zaleca się, aby rok produkcji znajdował się na pierwszym miejscu, a znak oznaczający fabrykę na drugim.

 

Znaki

 

W oznakowaniu VIN dopuszcza się tylko cyfry arabskie oraz wielkie litery alfabetu łacińskiego, tzn.: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 oraz: A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z za wyjątkiem liter: I,O,Q.

 

Poza wymienionymi wyżej znakami na pojeździe lub jego tabliczce znamionowej mogą być stosowane tzw. rozdzielacze. Są to symbole, znaki lub obwódki w celu oddzielenia członów VIN lub zaznaczenia jego początku i końca. Wybór rozdzielacza zależy od uznania producenta, ale nie może to być znak używany w VIN lub inny znak, który by się mógł z tym znakiem pomylić.

W dokumentacji rozdzielacze nie powinny być stosowane, a numer pojazdu VIN powinien być napisany w jednej linii bez pustych miejsc.

 

W następnych odcinkach przekażemy kolejne informacje o numerze identyfikacyjnym pojazdu VIN.

 

Word

Manufacturing

Identifier

WMI

Vehicle

Descriptor

Section

VDS

Vehicle

Indicator

Section

VIS

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

N

N

N

N

Światowy

kod

identyfikujący

producenta

Człon

określający

pojazd

Liczba

kon-

trolna

Model

roku

Zakład

monta-

żowy

Numer seryjny pojazdu

Część

określająca

producenta

do 500

pojazdów

rocznie

 

Człon wyróżniający pojazd

 

N – cyfra

B – cyfra lub litera

 

Źródło: Centrum Badań Identyfikacyjnych (CEBID)

 

Pierwszym członem numer identyfikacyjnego VIN jest człon trzyznakowy, tzw. WMI, który identyfikuje jednoznacznie producenta pojazdu.

 

Wymagania kodu

 

Zgodnie z normami ISO 3780/PN-92/S-02062  kod WMI przyznawany jest przez Narodową Organizację kraju, w którym producent ma swoją siedzibę (patrz tabela 1).

Kod powinien spełniać specjalne wymagania:

- pierwsza pozycja zawiera informacje oznaczające położenie geograficzne kraju,

- druga pozycja określa kraj w konkretnej strefie geograficznej,

- trzecia pozycja oznacza konkretnego producenta.

 

Polska uzyskała następujące kombinacje  znaków początkowych kodu WMI: SU, SV, SW, SX, SY, SZ.

 

Trzeci znak identyfikujący producenta nadawany jest przez Narodową Organizację, którą w Polsce jest Pimot – Przemysłowy Instytut Motoryzacji.

 

Kto rejestruje kody?

 

Wszystkie przyznane na świecie kody WMI są rejestrowane i sprawdzane przez Międzynarodową Agencję działającą z upoważnienia ISO, którą aktułalnie jest Society of Automotive Engineers, Inc., (S.A.E) z siedzibą 400 Commonwealth Drive, Warrendale, PA 15096 USA. 

Ogółem S.A.E posiada zarejestrowanych ponad 23 000 kodów producentów ponieważ każdemu producentowi w zależności od potrzeb może być przyznana większa liczba kodów.

 

Należy wspomnieć w tym miejscu o przypadku tzw. „małych wytwórców”, których produkcja nie przekracza 500 egzemplarzy rocznie. Tacy producenci w numerze WMI jako trzeci znak mają przyznaną cyfrę 9. Dodatkowo, dla pełnej identyfikacji, producentowi takiemu przyznaje się dodatkowy symbol zlokalizowany na trzeciej, czwartej i piątej pozycji członu wyróżniającego pojazd VIS. Oznaczenia dodatkowe nadaje Narodowa Organizacja, rejestruje je także SAE.

 

W tabeli 2 podano kody WMI najbardziej popularnych producentów, a w tabeli 3 – wytwórców polskich.


Tabela 1
Tabela 2
Tabela 3

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Tagi: , , , , , , , , ,

W związku z ciszą referendalną komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.