O akumulatorach wiemy wszystko

(as)
Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Spółka z o. o.
Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Spółka z o. o.
Ekspert radzi: Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Sp.z o.o.
Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Spółka z o. o.
Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Spółka z o. o.

W punktach sprzedaży akumulatorów Topla kierowca zawsze może liczyć na życzliwą pomoc fachowca. Kierowcy o tym wiedzą i przyjeżdżają do specjalistycznych punktów sprzedaży serwisów obsługi akumulatorów Topla nie tylko po zakupy, ale także fachowe uwagi. Bo nie każdy wie, że...

- Akumulator słabo kręci, bo zazwyczaj jest osłabiony przez rozładowywanie.

Winne mogą być niesprawne instalacje elektryczne i zamontowane podczas eksploatacji urządzenia pobierające dużo prądu, jak choćby systemy alarmowe czy niesprawne przekaźniki. W takim rozładowanym akumulatorze kwas zamienia się w wodę, ta zaś jak wiadomo w temperaturze poniżej zera zamarza i rozsadza baterię. Radzę więc samochodów z takimi bateriami nie pozostawiać na dłużej na parkingach.

- Nawet kupiony rok, czy dwa lata temu akumulator może odmówić posłuszeństwa po mroźnej nocy. W takiej sytuacji radzę, aby po wejściu do samochodu na dwie, trzy minuty włączyć światła postojowe. Następnie, po wyłączeniu świateł postojowych, proszę uruchomić silnik. Powinien zaskoczyć, jeżeli jedyną przyczyną słabej mocy był nocny mróz. Wyjaśnię, że w temperaturze -18 stopni C sprawny akumulator traci nocą nawet połowę pojemności w wyniku schłodzenia elektrolitu. Jeżeli włączymy światła postojowe temperatura elektrolitu wzrośnie. Tym samym większa będzie moc baterii. Reasumując - zmienimy bilans energetyczny na dodatni, co powinno baterii ułatwić rozruch silnika. To porada na zapas, mamy bowiem wiosnę w pełni.

- Akumulator to nie zabawka i niewłaściwa obsługa i majstrowanie przy nim stwarzają niebezpieczeństwo. Akumulator zawiera wodór, który może eksplodować. Zagrożenie stanowi także akumulator nieszczelny. Należy więc zachować szczególna ostrożność przy podłączaniu go do instalacji elektrycznej auta. Zwracam uwagę na konieczność solidnych połączeń na klemach. Obluzowane połączenie może być przyczyną eksplozji mieszanki wodoru i powietrza. Ostrożność zachowajmy podczas ładowania akumulatora. Przed podłączeniem do prostownika odkręćmy nakrętki, a baterie ustawmy w bezpiecznym miejscu, np. z dala od źródła ognia.

- O tym jak długo akumulator będzie sprawny w znacznym stopniu decyduje stan techniczny pojazdu. Samochód zawsze powinien mieć sprawne układy elektryczny i zawieszenia. Zużyty amortyzator to tysiące wstrząsów zabójczych dla najlepszej baterii.

a Dbać należy także o nowy akumulator, jeżeli ma on być w pełni sprawny przez co najmniej 3 lata. Radzimy wszystkim kierowcom, aby przeglądy techniczne wykonywali w warsztatach specjalistycznych. U zwyczajnego elektryka i mechanika trudno liczyć na fachowy sprzęt, na przykład do kontroli natężenia prądu pobieranego przez rozrusznik podczas rozruchu silnika. Awarie akumulatorów nowych lub prawie nowych występują sporadycznie, ale mogą być wykryte i usunięte tylko podczas specjalistycznego badania każdej celi.

- A co najczęściej zagraża sprawności baterii? Zbyt niski poziom elektrolitu i utrata połączenia z "masą" w samochodach długo eksploatowanych. Przewód masowy wykonany z miedzianej plecionki jest narażony na działanie soli, wody i substancji drogowych, które niszczą go i są przyczyną utraty kontaktu z "masą". Zanim więc podejmiemy decyzję o kupnie nowego akumulatora, radzę sprawdzić i ewentualnie wymienić przewód masowy.

- Żywotność akumulatora zależy także od stylu jazdy. Auto powinno mieć sprawne układy elektryczny i zawieszenia. Zepsuty amortyzator potrafi wykończyć baterię w ciągu jednego sezonu. Warto omijać dziury w jezdni, ostrożnie pokonywać rozjazdy.

Nie są to przestrogi na wyrost, mimo że nowoczesne akumulatory bezobsługowe prawidłowo eksploatowane nie powinny sprawiać żadnych kłopotów. To prawda, ale życie różne zna przypadki. Za naprawę komputera pokładowego uszkodzonego przez niesprawny akumulator kierowca zapłaci krocie. Wystarczy, że mechanik w warsztacie nie założy uchwytów stabilizujących akumulator i kłopot gotowy - zwarcie w celach i wszystkie tego konsekwencje. Dlatego warto być przezornym i korzystać z wiedzy specjalistów.

Z rekomendacją firmy

Jeżeli trzeba kupić nowy akumulator, to jaki warto wybrać spośród oferowanych na rynku? Dobrych akumulatorów jest wiele. Firma TAB Polska poleca model Topla Start, jeden z najciekawszych akumulatorów na rynku z rodziny Topla.

Akumulatory Topla

- Nowoczesna technologia wapniowo - wapniowa

- Odporna na korozję kratka

- Wysoka niezawodność płytowych separatorów

- Bezobsługowe, nie wymagają dolewania wody

- Odporne na wstrząsy

- Całkowicie bezpieczne.

- Separatory zapobiegają przeciekom.

- Lekkie i wytrzymałe obudowy

- Technologia CA CA zapobiega samo rozładowaniu.

- Ochrona przed wybuchem

- Solidna konstrukcja płyt.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty