Podział na segmenty rynkowe, czy jak niektórzy mówią - klasy, miał ułatwić nabywcom wybór właściwego modelu. Przynależność pojazdu do danego segmentu określa producent, określają także niezależni specjaliści, dziennikarze, a także potencjalni nabywcy. Każdy kieruje się swoimi zasadami, bowiem nie ma ściśle określonych kryteriów. Prowadzi to do sporów i dyskusji.**
Wiele samochodów pozycjonowanych jest na granicy segmentów i to, do jakiego zostanie zaliczone dane auto zależy od cechy, którą uznamy za najważniejszą.
Kryteria
To do jakiego segmentu będzie zaliczało się dane auto zależy głównie od jego wymiarów zewnętrznych, rozstawu osi, rodzaju nadwozia, liczby drzwi, ceny oraz znaczka firmowego, jaki ma na masce. Patrząc tylko na jeden parametr można się pomylić, gdyż np. ta sama płyta podłogowa może być użyta do zbudowania zupełnie innych samochodów pozycjonowanych w całkiem różnych segmentach. Seat zbudował model Leon, Altea i Toledo na tej samej płycie, auta mają więc taki sam rozstaw osi, ale każe z tych aut należy do innego segmentu.
Jednym z podstawowych kryteriów jest wielkość samochodu i na tej podstawie można wyróżnić kilka podstawowych klas, które oznacza się literami alfabetu. Im wyższa litera alfabetu, tym
samochód wyższej klasy.
Maluchy i kompakty
Najmniejsze pojazdy zalicza się do klasy A. Są to auta typowo miejskie, przeznaczone do jazdy na krótkich dystansach, których długość nadwozia wynosi około 3,5 metra. Do tej grupy samochodów można zaliczyć Fiata Pandę, Citroena C1,
Peugeota 107 czy Toyotę Aygo.
Następny segment tworzą samochody klasy B. Są to również samochody miejskie, ale w naszych warunkach często pełnią funkcję namiastki auta rodzinnego. Długość samochodów w tym segmencie wynosi około 3,7 m. Nowe generacje aut, np. Fiat Grande Punto, Renault Clio III i Peugeot 207 są jednak znacznie większe, mają długość 4 m, więc wchodzą już w wyższy segment B+.
Nieco kłopotu sprawiają sedany budowane na bazie aut miejskich, np. Skoda Fabia sedan, Renault Thalia, Seat Cordoba. Biorąc pod uwagę płytę podłogową, rozstaw osi i ilość miejsca we wnętrzu, nadal są to auta miejskie. Ale jeśli popatrzymy na wymiary, długość ponad 4 m, i duży bagażnik, często 500 litrów, można je zaliczyć do klasy C, czyli do popularnych pojazdów kompaktowych.
Kolejna klasa, czyli C nazywana jest często klasą aut kompaktowych. Należą do niej VW Golf, Toyota Corolla czy Opel Astra. Jednak producenci aut prestiżowych nie chcą utożsamiać się z masówką. Dlatego
Audi A3 czy Alfa Romeo 147 tworzą klasę premium, czyli kompaktów w cenie aut o klasę większych.
Klasa D, czyli średnia, to samochody o długości około 4,5 m, a podstawowym rodzajem nadwozia jest sedan. Wyjątek stanowi Renault, który nie oferuje takiej wersji. Kolejną klasą jest E, czyli wyższa, a na samym szczycie jest segment F - samochodów luksusowych.
SUV-y, vany i inne
Dużą grupę tworzą także auta sportowe, terenowe, SUV-y i vany i w każdej z nich można praktycznie wydzielić takie klasy jak w przypadku samochodów osobowych. Szybko przybywa samochodów typu van. Jeszcze niedawno nazywaliśmy je ogólnie minivanami, natomiast obecnie można wyróżnić co najmniej trzy klasy - mikrovany (Opel Agila), minivany (Opel Zafira) i największe vany (Chrysler Voyager). Także wśród aut rekreacyjno-terenowych (SUV) wyraźnie zarysowały się podziały według wielkości, by odróżnić Suzuki Jimny od Porsche Cayenne. Podobna sytuacja jest w klasie aut sportowych.
Segment rynku | Nazwa klasy | Modele samochodów |
A | mini | Fiat Panda, Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo |
B | miejskie | Ford Fiesta, Fiat Punto, Skoda Fabia, Peugeot 206 i 207 |
C | kompaktowe | VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Toyota Corolla |
premium | Audi A3, BMW Compact, Mercedes SportCoupr, Alfa Romeo 147 | |
D | średnia | Fiat Croma, VW Passat, Ford Mondeo, Renault Laguna |
E | wyższa | BMW serii 5, Mercedes-Benz klasy E, Audi A6, Volvo S80 |
F | luksusowa | Audi A8, BMW serii 7, Mercedes-Benz klasy S, Lexus LS |
VANY | micro | Renault Modus, Opel Agila, |
mini | Citroen Xsara Picasso, Ford C-Max, VW Touran, Renault Scenic | |
vany | Chrysler Voyager | |
SUV | małe | Fiat Panda 4x4, |
średnie | BMW X3, Hyundai Tucson, Honda CR-V, Toyota RAV 4 | |
duże | Porsche Cayenne, BMW X5, Mercedes-Benz ML, | |
TERENOWE | | Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Mitsubishi Pajero, |
SPORTOWE | | Alfa Romeo Brera, Chevrolet Corvette, Hyundai Coupe, Porsche 911 |
KOMBIVANY | | Renault Kangoo, Fiat Doblo, Peugeot Partner |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?