Odpowietrzanie układu hamulcowego

Wiadomości / Super Warsztat

Liczba odwiedzin: 25113

Powietrze znajdujące się w układzie hamulcowym to potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa, prowadzące wprost do tragicznego w skutkach wypadku.

Dla większości warsztatów wymiana płynu hamulcowego jest sprawą rutynową w ramach przeglądów sezonowych.

Powietrze może dostać się do układu hamulcowego poprzez opary gotującego się zużytego już płynu hamulcowego (z dużą zawartością wody), uszkodzone elementy układu hamulcowego, albo poprzez wymianę elementów hydraulicznych.

Regularnie wymieniaj płyn

Niezależne badania wykazały, że siedem na dziesięć pojazdów w ruchu drogowym mają przestarzały płyn hamulcowy. To oznacza wysoki stopień zagrożenia, gdyż specyfiką płynu hamulcowego jest pobieranie wilgoci z otoczenia w miarę upływu czasu, co powoduje obniżenie temperatury wrzenia. Tym samym przy rozgrzaniu elementów układu

hamulcowego mogą powstawać opary wewnątrz układu hydraulicznego. To zaś może powodować wpadanie pedału hamulca i w najgorszym przypadku prowadzić do utraty zdolności hamowania. Oprócz tego, płyny hamulcowe wraz z upływem czasu tracą swoje właściwości antykorozyjne, co powoduje powstawanie usterek elementów hydrauliki. Dlatego też płyn należy wymieniać w regularnych od stępach czasu.

Dla większości warsztatów wymiana płynu hamulcowego jest sprawą rutynową w ramach przeglądów sezonowych. Fachowiec, jeśli chodzi o najnowsze rozwiązania technologiczne systemów bezpieczeństwa, musi jednak pamiętać o wielu istotnych detalach, aby prawidłowo wymienić płyn hamulcowy. To samo dotyczy odpowietrzania układów hamulcowych i wymiany komponentów hydraulicznych.

Opróżnić przed napełnieniem

Niezależnie od tego, czy płyn hamulcowy musi być już wymieniony, czy w systemie hydraulicznym właśnie wymieniono niesprawne elementy hydrauliki, zawsze należy odessać gruntownie stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka. Continental Teves oferuje do tego praktyczne i poręczne butelki odsysające oraz odsysacz. Odessanie płynu ze zbiornika zabezpiecza przed wymieszaniem starego płynu z nowym. Po opróżnieniu zbiorniczka, należy go oczyścić z osadów i zabrudzenia. Tym samym unikniemy wepchnięcia zanieczyszczeń w głąb układu hamulcowego podczas procesu odpowietrzania.

Ciśnienie w przyrządzie do odpowietrzania ustawiamy na 2 bar. Przy silniejszych zabrudzeniach może nawet powstać konieczność demontażu zbiorniczka w celu jego dokładnego oczyszczenia. Potem należy go ponownie zamontować. Do mycia można za stosować ciepłą wodę, spirytus albo nowy płyn hamulcowy. Nie stosować środków czyszczących na bazie oleju mineralnego.

Następnie trzeba napełnić zbiornik z płynem hamulcowym nowym płynem i za pomocą odpowiedniego adapteru podłączyć przyrząd do wymiany płynu hamulcowego. Continental Teves ma w ofercie szeroki asortyment adapterów dla większości pojazdów poruszających się na drogach.

Wskazówki dla warsztatowca

Po tych przygotowaniach należy ustawić ciśnienie zgodnie z zaleceniami producenta, z reguły na 1 bar. W samochodach z hydraulicznym sprzęgłem i wspólnym zbiorniczkiem na płyn należy przepłukać system hydrauliczny nowym płynem.

Zabezpieczy to przed wpadnięciem starego płynu hamulcowego z układu sprzęgłowego do układu hamulcowego i obniżeniem temperatury wrzenia nowego płynu hamulcowego. Aby przepłukać układ sprzęgłowy należy podłączyć butelkę zbierającą na zaworze odpowietrzającym pompy sprzęgła. Po otwarciu zaworu blokującego w przyrządzie do odpowietrzania otwiera się zawór odpowietrzający i płyn hamulcowy powinien wylatywać tak długo, aż będzie czysty i bez pęcherzyków powietrza. Podczas procesu przepłukiwania, należy kilkakrotnie poruszać pedałem sprzęgła aż do całkowitego wciśnięcia. Następnie przeprowadzamy wymianę płynu hamulcowego przy wszystkich czterech kołach, a dokładnie przy zaciskach hamulcowych wszystkich czterech kół.

Odessanie płynu ze zbiornika zabezpiecza przed wymieszaniem starego płynu z nowym. Należy oczywiście przestrzegać wskazań producenta pojazdu. Z zasady zaczynamy z przodu po lewej stronie. Następnie wymieniamy płyn przy kole przednim prawym, potem z tyłu po prawej i z tyłu po lewej. Aby wymienić płyn należy połączyć butelkę zbierającą do zaworu odpowietrzającego przy kole, a następnie go otworzyć. Przy silnie zardzewiałych i zabrudzonych zaworach, przed otwarciem oczyścić szczotką drucianą i spryskać odrdzewiaczem. Tak można się zabezpieczyć przed urwaniem zaworu.

Jak już wspomnieliśmy, płyn hamulcowy po otwarciu powinien wylatywać tak długo, aż będzie czysty i bez pęcherzyków powietrza. Ilość płynu zalecana na auto, to 1 litr. Po wymianie płynu hamulcowego zamyka się zawór blokujący przyrządu, instalacja jest pozbawiona ciśnienia i usuwa się wąż napełniający.

Specjalne procedury

Sposób postępowania podczas odpowietrzania jest często uzależniony od typu naprawy oraz systemu hamulcowego. Dlatego ważne jest ustalenie rodzaju systemu hamulcowego zamontowanego w pojeździe. Jeśli były wymieniane elementy hydrauliki, które są za modułem ABS wówczas wymianę płynu hamulcowego przeprowadzamy tak jak wyżej opisaliśmy. Jeśli natomiast wymieniono elementy, które występują przed modułem ABS, wówczas podczas wymiany należy przestrzegać pewnych reguł, aby w pełni wypchnąć powietrze z systemu hydraulicznego.

Zasadniczo Continental Teves zaleca we wszystkich systemach odpowietrzenie pompy hamulcowej i napełnienie płynem przed montażem. Tym samym zabezpiecza się przed wepchnięciem powietrza do modułu hydraulicznego ABS. Moduły hydrauliczne ABS/EBS lub ESP produkowane przez Continental Teves również jako części zamienne są już odpowietrzone i napełnione płynem hamulcowym w fazie produkcji.

Zasady i reguły

W systemach ABS wy produkowanych przez Continental Teves należy przestrzegać następujących reguł podczas odpowietrzania. W przypadku ATE ABS MK II najpierw odpowietrzamy oś przednią. Robimy to przy wyłączonym zapłonie. Po podłączeniu przyrządu odpowietrzającego do zbiorniczka z płynem, otwiera się zawór blokujący i ustawia ciśnienie na 1bar. Butelkę zbierającą podłączamy do zaworu odpowietrzającego i otwieramy zawór odpowietrzający, wciskamy pedał hamulca, zamykamy zawór odpowietrzający i zwalniamy pedał hamulca. Proces ten powtarzamy tak często, aż wylatujący płyn przy zacisku będzie czysty i bez pęcherzyków powietrza.

Drugi zacisk osi przedniej odpowietrzamy tak samo. Przed odpowietrzeniem osi tylnej należy najpierw uruchomić pedał hamulca ok. 20 razy przy wyłączonym zapłonie, co zmniejszy ciśnienie w akumulatorze ciśnienia. Następnie wąż butelki zbierającej nakładamy na zawór odpowietrzający zacisku i otwieramy ten za wór. Wciskamy pedał hamulca i trzymamy i włączamy zapłon. Zawór odpowietrzający pozostawiamy otwarty do czasu, aż wylatujący płyn przy zacisku będzie czysty i bez pęcherzyków powietrza.

Następnie zamykamy zawór odpowietrzający, wciskamy nakładkę przeciw kurzową i zwalniamy pedał hamulca. Po zamknięciu zaworu blokującego czekamy, aż wyłączy się pompa ABS. Potem w identyczny sposób odpowietrzamy drugi zacisk tylni. Na końcu wyłączamy zapłon i demontujemy wąż napełniający ze zbiorniczka z płynem hamulcowym. Uwaga! Nigdy nie należy odpowietrzać bez uprzedniego podłączenia butelki zbierającej, ponieważ system jest pod wysokim ciśnieniem 140-180bar.

WSKAZÓWKA: Pompa może pracować nie dłużej niż dwie minuty. Potem należy ją schłodzić (ok. 10 minut) przed ponownym uruchomieniem.

Odpowietrzanie systemów ATE ABS, ASR i ESP (od MK IV do MK 70) powinno przebiegać zgodnie z podanymi niżej procedurami. Podłączyć przyrząd do odpowietrzania, ustawić ciśnienie na 2 bar i następnie odpowietrzać przód lewy, przód prawy, potem tył prawy i tył lewy, aż wylatujący płyn przy zacisku będzie czysty i bez pęcherzyków powietrza. Odpowietrzanie po wymianie elementów hydrauliki za modułem ABS. Jeśli wymieniono moduł ABS/ESP, albo dwusekcyjną pompę hamulcową, odpowietrzamy w tej kolejności:

- Pompa hamulcowa (jeżeli jest zawór odpowietrzający przy pompie)

- Moduł ABS (jeżeli jest zawór odpowietrzający)

- Koła: przód lewy, przód prawy, tył prawy, tył lewy.

Ciśnienie w przyrządzie do odpowietrzania ustawiamy na 2bar. Podczas wymiany płynu wciskamy i zwalniamy pedał hamulca (w odstępie co 3 sek.) Powtarzamy te czynności 5-10 razy. Jeśli do procesu odpowietrzania konieczne jest podłączenie testera diagnostycznego, specjalnie dla MK IV i MK 20, redukujemy c śnienie na 1 bar.

WSKAZÓWKA: pojazdy z ATE ESP są wyposażone w pompie hamulcowej w specjalne czujniki ciśnienia (1 lub 2). Jeśli wymieniana jest taka pompa lub czujniki ciśnienia w pompie, wówczas należy specjalnym testerem diagnostycznym przeprowadzić kalibrację czujników ciśnienia. W przypadku wątpliwości, jaki układ hamulcowy jest w danym pojeździe zamontowany lub odnośnie wskazówek dot. odpowietrzania na terenie Polski jest do dyspozycji warsztatów numer hotlini: 602 655 600

Najlepsza decyzja

Podczas prac warsztatowych przy hydraulice hamulcowej należy zwrócić uwagę, aby zastosować prawidłowy płyn hamulcowy. Jest to szczególnie ważne w autach wyposażonych w ABS i ESP. Continental Teves ma w ofercie oryginalny płyn hamulcowy ATE SL. 6. Płyn ten wyróżnia szczególnie niska wiskozyjność, która również w niskich temperaturach gwarantuje szybki czas reakcji i tym samym zwiększa stabilność podczas jazdy. Oryginalny płyn hamulcowy ATE SL. 6 spełnia wymogi producentów pojazdów i jest seryjnie stosowany w wielu samochodach. Więcej informacji o całej ofercie firmy Continental Teves na Aftermarket na stronie internetowej www.ate.de oraz www.ate-info.de .

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Brak komentarzy - napisz pierwszy

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!