Odszyfrować oponę

Grzegorz Burda
Znając oznaczenia opony, możemy dowiedzieć się wielu przydatnych informacji na jej temat, takich jak rok produkcji czy dopuszczalna dla niej prędkość maksymal­na.

Znając oznaczenia opony, możemy dowiedzieć się wielu przydatnych informacji na jej temat, takich jak rok produkcji czy dopuszczalna dla niej prędkość maksymal­na.

 

Wszystkie firmy oponiarskie stosują taki sam rodzaj oznaczeń, więc wystarczy nauczyć się podstawowych symboli i skrótów, aby odczytać właściwości praktycznie wszystkich opon. Podstawowym parametrem jest rozmiar, który zakodowany jest cyframi. Np. napis 225/45 R17 94 V oznacza, że opona ma szerokość 225 mm, a jej profil wynosi 45 proc. Profil to stosunek wysokości do szerokości opony. Im niższy bok opony i szersza opona, tym niższy profil, który może wynosić nawet tylko 40 proc. Auto na takiej gumie lepiej się prowadzi, ale efektem ubocznym jest zdecydowanie niższy komfort jazdy oraz większe prawdopodobieństwo uszkodzenia opo­ny i felgi. 

Odszyfrować oponę

 

Następnie pojawia się litera. Jest to zawsze "R", ponieważ obecnie produkowane opony mają wyłącznie konstrukcję radialną. Po tej literze są dwie cyfry oznaczające średnicę obręczy w calach, na którą oponę można założyć. Kolejne dwie cyfry (np. 94 - 670 kg) określają nośność opony, czyli maksymalne dopuszczalne obciążenie, a litera (np. V - 240 km/h) - dopuszczalną prędkość jazdy dla danej opony przy maksymalnym obciążeniu. Ciąg cyfr i liter to jeszcze nie całe oznaczenie opony, ponieważ są jeszcze dodatkowe informacje o przeznaczeniu opony lub sposobie jej montażu.

 

Opona na sezon zimowy ma na boku napis M+S. Jest to skrót z języka angielskiego (Mud + Snow). Minimalna głębokość bieżnika nie powinna być niższa niż 4 mm, ponieważ poniżej tej wartości opona nie spełnia swego zadania.

 

Na oponach z bieżnikiem asymetrycznym znajdziemy napis: outside, aussen lub exterieur, informujący, że bok opony z tym napisem ma być na zewnątrz auta. Strzałka na oponach z bieżnikiem kierunkowym i oznacza prawidłowy kierunek obrotu opony.

 

Kolejny symbol, jaki możemy odczytać z opony, to TWI - wskaźnik zużycia bieżnika. Jest to sześć pasków równomiernie rozmieszczonych na obwodzie opony w poprzek bieżnika. Jeśli wysokość bieżnika będzie taka sama jak wskaźnika TWI (1,6 mm), oponę trzeba wymienić.

 

Napis Tubeless informuje, że jest to opona bezdętkowa (najczęściej obecnie spotykana).

Kupując opony, należy zwracać uwagę na datę produkcji i najlepiej, jeśli opony będą pochodzić z tego samego okresu. Data produkcji zakodowana jest w postaci cyfrowej. W oponach wyprodukowanych po 1999 r. są to cztery cyfry. Np. 4502 oznacza 45 tydzień 2002 roku. W starszych oponach oznaczenie było trzycyfrowe (508, czyli 50. tydzień 1998 r.).

Tubeless lub TL – oznaczenie opony bezdętkowej (Tube type lub TT oznacza oponę dętkową)
Tubeless lub TL – oznaczenie opony bezdętkowej (Tube type lub TT oznacza oponę dętkową)
Litery M+S (Mud + Snow) oraz górka ze śnieżynką informują, że jest to opona zimowa (śnieżno-błotna)
Litery M+S (Mud + Snow) oraz górka ze śnieżynką informują, że jest to opona zimowa (śnieżno-błotna)
94 – oznacza nośność opony (w tym przypadku 670 kg); litera „V” oznacza maksymalną prędkość jazdy (w tym przypadku 240 km/h)
94 – oznacza nośność opony (w tym przypadku 670 kg); litera „V” oznacza maksymalną prędkość jazdy (w tym przypadku 240 km/h)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Outside – napis na oponie asymetrycznej. Przy  prawidłowym założeniu opony powinien znaleźć się po zewnętrznej stronie auta
Outside – napis na oponie asymetrycznej. Przy prawidłowym założeniu opony powinien znaleźć się po zewnętrznej stronie auta
225 – szerokość opony w mm; 45 – profil opony w proc.; R – opona radialna; 17 – średnica felgi w calach
225 – szerokość opony w mm; 45 – profil opony w proc.; R – opona radialna; 17 – średnica felgi w calach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty