Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Olej do silników na gaz

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Adam Warżawa: W sprzedaży pojawiły się specjalne oleje silnikowe zalecane przy zasilaniu jednostki napędowej gazem. Wydaje się, że to raczej chwyt marketingowy.
Fot. Adam Warżawa: W sprzedaży pojawiły się specjalne oleje silnikowe zalecane przy zasilaniu jednostki napędowej gazem. Wydaje się, że to raczej chwyt marketingowy.
Gdy ilość samochodów zasilanych gazem znacznie wzrosła, powstał rynek produktów związanych z tym sektorem motoryzacji.

Importuje się coraz nowocześniejsze modele instalacji gazowych, modne stały się również świece i oleje do silników zasilanych gazem.

Warunki pracy silników z zapłonem iskrowym zasilanych przez odpowiednio dobraną i sprawną technicznie instalację tylko nieznacznie różnią się od warunków panujących w silniku spalającym benzynę. Paliwo gazowe ma większą liczbę oktanową od benzyny, spalając się tworzy mniej szkodliwych związków. Co bardzo istotne, LPG nie powoduje spłukiwania oleju z gładzi cylindrów i jego rozcieńczania w misce olejowej. Film olejowy naniesiony na części trące utrzymuje się

Fot. Adam Warżawa: W sprzedaży pojawiły się specjalne oleje silnikowe zalecane przy zasilaniu jednostki napędowej gazem. Wydaje się, że to raczej chwyt
Fot. Adam Warżawa: W sprzedaży pojawiły się specjalne oleje silnikowe zalecane przy zasilaniu jednostki napędowej gazem. Wydaje się, że to raczej chwyt marketingowy.

długo chroniąc elementy przed skutkami tarcia. Należy podkreślić, że w silniku zasilanym gazem przepracowany olej badany organoleptycznie jest mniej zanieczyszczony, w porównaniu z olejem, gdy silnik pracuje na benzynie.

Specjalne oleje "gazowe" produkowane są na bazie mineralnej i mogą być stosowane do silników zasilanych LPG lub metanem. Produkty te zostały opracowane w celu ochrony silnika przed wysokimi temperaturami osiąganymi podczas spalania frakcji gazowej. W hasłach reklamowych towarzyszącym tej grupie wyrobów podkreślane są te same zalety jak przy olejach konwencjonalnych. Oleje "gazowe" chronią silnik przed zużyciem. Mają własności myjące, dzięki czemu ograniczają tworzenie się nagaru, szlamu i innych osadów w silniku. Zapobiegają zabrudzaniu się pierścieni tłokowych. Wreszcie chronią silnik przed korozją i rdzą. Producenci tych olejów zalecają wymianę po przejechaniu dystansu 10 tysięcy kilometrów. Większość olejów ma klasę lepkości 15W-40. Krajowe oleje "gazowe" nie mają oznaczeń klasyfikacji jakościowej, natomiast produkty zagraniczne noszą oznaczenia specyfikacji jakościowej np. CCMC G 4, API SG, API SJ, UNI 20153, Fiat 9.55535.

Eksperci twierdzą, że do smarowania jednostki napędowej wystarczą oleje zalecane przez fabrykę, przeznaczone dla danego typu silnika. Jednak specjalnie sformułowane oleje "gazowe" mogą nieco spowolnić niekorzystne procesy wynikające z odmiennej pracy układu zasilania paliwem gazowym, mogą również zneutralizować wpływ zanieczyszczeń zawartych w niedokładnie oczyszczonym gazie.

Zasadniczo nie istnieją ważne przesłanki uzasadniające użycie specjalnego oleju z dopiskiem "Gas" do smarowania silników, których paliwem jest LPG, po okresie eksploatacji na dotychczas stosowanym oleju silnikowym. Niektórzy znawcy przedmiotu głoszą pogląd, że specjalne oleje do smarowania silników spalinowych zasilanych LPG to raczej chwyt marketingowy niż wynikający z potrzeb technicznych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty