Olej silnikowy

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Paweł Nowak: Spalanie oleju w silniku jest procesem naturalnym. Użytkownik pojazdu jest zobowiązany kontrolować jego ilość i ewentualnie uzupełniać stan, zgodnie ze wskazaniami miernika bagnetowego.
Fot. Paweł Nowak: Spalanie oleju w silniku jest procesem naturalnym. Użytkownik pojazdu jest zobowiązany kontrolować jego ilość i ewentualnie uzupełniać stan, zgodnie ze wskazaniami miernika bagnetowego.
W silniku spalinowym występuje ścisły związek między jego konstrukcją, jakością oleju i jakością paliwa. Dlatego istotne jest, by stosować właściwy olej.

W silniku spalinowym występuje ścisły związek między jego konstrukcją, jakością oleju i jakością paliwa. Dlatego istotne jest, by stosować właściwy olej dla danej jednostki napędowej i regularnie go wymieniać. Spełnia on bowiem szereg bardzo ważnych funkcji.

 

Fot. Paweł Nowak: Spalanie oleju w silniku jest procesem naturalnym. Użytkownik pojazdu jest zobowiązany kontrolować jego ilość i ewentualnie uzupełniać
Fot. Paweł Nowak: Spalanie oleju w silniku jest procesem naturalnym. Użytkownik pojazdu jest zobowiązany kontrolować jego ilość i ewentualnie uzupełniać stan, zgodnie ze wskazaniami miernika bagnetowego.

Olej redukuje tarcie w silniku, dzięki czemu zużycie pierścieni, tłoków, cylindrów i łożysk mechanizmu korbowego ulega zmniejszeniu. Po drugie, uszczelnia przestrzenie między tłokiem, pierścieniami a tuleją cylindrową, aby umożliwić wytwarzanie stosunkowo wysokiego ciśnienia w cylindrze. Po trzecie, olej jest jedynym medium chłodzącym tłoki, łożyska wału korbowego i łożyska wału rozrządu. Olej silnikowy musi mieć odpowiednią gęstość i lepkość w różnych temperaturach, aby w czasie rozruchu zimnego silnika, dotarł jak najszybciej do wszystkich punktów smarowania. W pracy silnika spalinowego występuje ścisły związek między jego konstrukcją, jakością oleju i jakością paliwa. Ponieważ obciążenia i jednostkowe moce silników stale wzrastają, ciągle udoskonalane są oleje smarowe.

**CZYTAJ TAKŻE

Kiedy wymienić olej?Olej w Twoim silniku

**

 


Fot. Paweł Nowak: Olej silnikowy należy wymieniać zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi samochodu. Przeważnie olej wymienia się co 15
Fot. Paweł Nowak: Olej silnikowy należy wymieniać zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi samochodu. Przeważnie olej wymienia się co 15 tys. km przebiegu, a w nowocześniejszych jednostkach napędowych – co 30 tys. km.


Jak porównać oleje?

  

Porównanie kilkudziesięciu produktów dostępnych na rynku jest możliwe, jeśli posługujemy się odpowiednimi klasyfikacjami. Powszechnie znana jest klasyfikacja lepkościowa wg SAE. Wyróżnia ona pięć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Obecnie produkuje się oleje wielosezonowe, które mają własności lepkościowe olejów zimowych i własności wysokotemperaturowe olejów letnich. Ich symbol składa się z dwóch liczb przedzielonych literą “W", np. 5 W-40. Z klasyfikacji i oznaczeń wypływa praktyczny wniosek: im niższa cyfra przed literą “W", tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Im wyższa jest druga liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której nie traci on swych właściwości. W naszych warunkach klimatycznych odpowiednie są oleje od klasy 10W-40.

 

Mniej popularne w użyciu, a bardzo przydatne, są klasyfikacje jakościowe olejów. Ponieważ konstrukcje i warunki eksploatacji silników amerykańskich różnią się od europejskich opracowano dwie klasyfikacje API oraz ACEA. W klasyfikacji amerykańskiej jakość olejów do silników z zapłonem iskrowym oznaczana jest przy pomocy dwóch liter. Pierwszą jest litera S, drugą kolejna litera alfabetu od A do L. Olej o symbolu SL ma dziś najwyższą jakość.

Fot. Bosch: W niektórych nowoczesnych samochodach o potrzebie wymiany oleju silnikowego użytkownik jest informowany stosowanym napisem na wyświetlaczu.
Fot. Bosch: W niektórych nowoczesnych samochodach o potrzebie wymiany oleju silnikowego użytkownik jest informowany stosowanym napisem na wyświetlaczu. Sercem systemu jest czujnik stanu oleju w misce olejowej (na zdjęciu).

Jakość olejów do silników wysokoprężnych określana jest także przy pomocy dwóch liter, z których pierwszą jest C po niej występują kolejne, np. CC, CD, CE i CF.

Klasa jakości oleju określa jego przydatność do smarowania silnika określonej konstrukcji w konkretnych warunkach eksploatacji.

 

Niektórzy producenci silników opracowali własne programy badawcze, według których testują oleje, dopuszczając je do stosowania w produkowanych przez siebie jednostkach napędowych. Rekomendacje dla wybranych olejów do smarowania silników wydały takie firmy jak Volkswagen, Mercedes, MAN czy Volvo. Jest to bardzo istotna informacja dla posiadaczy aut tych marek.

 

Jaki olej wybrać?

 

Na rynku można kupić trzy rodzaje olejów silnikowych: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje syntetyczne, chociaż znacznie droższe od mineralnych, mają wiele zalet. Są odporne na wysoką temperaturę pracy silnika, odporne na procesy starzenia, mają lepsze właściwości smarne i niektóre z nich powodują zmniejszenie zużycia paliwa. Generalnie są przewidziane do smarowania wysokoobrotowych silników wielozaworowych. Wśród olejów o bazie syntetycznej wyróżnia się grupę olejów pozwalających zaoszczędzić od 1,5 do 3,9 procenta paliwa w porównaniu z eksploatacją silnika na oleju SAE 20W-30. Oleje syntetyczne nie są zamienne z mineralnymi.

 

Fot. Bosch: Wraz z wymianą oleju należy zmienić również filtr oleju.
Fot. Bosch: Wraz z wymianą oleju należy zmienić również filtr oleju.

Instrukcja obsługi każdego samochodu zawiera niezbędne informacje dotyczące olejów, jakie należy stosować do napełnienia miski olejowej jednostki napędowej. Powszechnie wiadomo, że niektóre wytwórnie pojazdów od lat preferują wyroby wybranych producentów branży petrochemicznej np. Citroen związany jest z firmą Total, Renault ściśle współpracuje z koncernem Elf, natomiast Ford napełnia silniki olejami z napisem Ford, a Fiat - olejem Selenia.

Podejmując decyzję o zakupie innego oleju niż był dotychczas stosowany, nie należy wlewać do silnika oleju gorszej jakości niż był zalecany przez producenta samochodu. Czyli np. zamiast oleju klasy SH nie należy stosować oleju klasy SD. Można, chociaż nie ma to ekonomicznego uzasadnienia, stosować oleje o wyższej klasie jakości. Do silników z dużym przebiegiem nie należy wlewać olejów syntetycznych. Mają one składniki myjące, które rozpuszczają osady zgromadzone w silniku, mogą doprowadzić jednostkę napędową do utraty szczelności, zatkać przewody olejowe i spowodować awarię.

 

Jak reaguje rynek?

 

W obrocie handlowym od kilku lat stale wzrasta procentowy udział olejów syntetycznych, a spada udział olejów mineralnych. Jednak oleje mineralne nadal stanowią ponad 40 procent ilości zakupywanych olejów silnikowych. Oleje są nabywane przede wszystkim w stacjach obsługi, stacjach benzynowych i sklepach motoryzacyjnych, rzadziej w supermarketach. Wybór gatunku determinuje cena, a następnie zalecenia zawarte w instrukcji obsługi samochodu i wskazówki mechanika samochodowego. Tendencje do minimalizacji kosztów uwidaczniają się także w sposobie wymiany oleju. Nadal jedna trzecia użytkowników samochodów wymienia oleje we własnym zakresie.

 

Ogólne zasady stosowania olejów poszczególnych klas.

 

Silniki z zapłonem iskrowym

Klasa SE

oleje z dodatkami uszlachetniającymi, przeznaczone do silników z lat 1972-80.

Klasa SF

oleje z pełnym zestawem dodatków, przeznaczone do silników z lat 1980-90.

Klasa SG

oleje do silników z katalizatorem, wyprodukowanych po 1990 roku.

Klasy SH, SJ

oleje do szybkoobrotowych silników wielozaworowych, oleje energooszczędne.

 

 

Silniki wysokoprężne

Klasa CD

oleje do silników starszej generacji wolnossących i turbodoładowanych.

Klasa CE

oleje do silników pracujących w ciężkich warunkach, wyprodukowanych po 1983 r.

Klasa CF

oleje do silników wysokoobrotowych, wyposażonych w katalizator, wyprodukowanych po 1990 r.

 

Ceny detaliczne niektórych gatunków olejów w opakowaniach 1 litrowych.

 

BP Visco 2000 15W-40

17,59 zł

BP Visco 3000 10W-40

22,59 zł

BP Visco 5000 5 W-40

32,59 zł

Castrol GTX 15W-40

21,99 zł

Castrol GTX 3 Protect 15W-40

29,99 zł

Castrol GTX Magnatec 10W-40

34,99 zł

Castrol GTX Magnatec 5W-40

48,99 zł

Castrol Formuła RS 0W-40

52,99 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty