Olej w twoim silniku

Porady / Eksploatacja

Autor: PRO

Liczba odwiedzin: 24198

Olej silnikowy w kolorowych butelkach widzimy najczęściej na sklepowych półkach. Jego wymianę radzimy oddać w ręce specjalistów.

Jednak, jeśli chcemy zaoszczędzić warto zapoznać się z danymi, jakie powinien spełniać olej.

Sprawdź co lejesz
Do najczęstszych grzechów należy użytkowanie nieprawidłowego specyfiku, zbyt rzadkie kontrolowanie poziomu oleju oraz jego wymiana, a także błędna ocena stanu oleju. Niestety, każde takie niedopatrzenie grozi bardzo poważną awarią pojazdu łącznie z zatarciem silnika.

CZYTAJ TAKŻE

Jaki olej do auta?

Olej nie zamarznie?


Olej silnikowy pełni kilka niezwykle istotnych funkcji. Podstawową jest smarowanie metalowych części silnika (np. tłoków), zmniejsza ich tarcie, dzięki czemu mogą pracować bez uszkodzeń. Nie należy jednak zapominać, że olej ma za zadanie także chłodzić silnik. W trakcie pracy silnika wytwarzają się w nim bardzo wysokie temperatury. Poruszające się elementy rozgrzewają się w szybkim tempie, a olej silnikowy ma za zadanie odprowadzić część niepożądanego w nadmiarze ciepła.

Co kupić
Od wyboru właściwego oleju zależeć będzie żywotność całej jednostki napędowej, a także sprawność jej działania. Podstawowym kryterium doboru oleju powinny być zalecenia podane przez producenta auta w jego instrukcji użytkowania. Bezwzględnie należy trzymać się przeznaczenia produktu podanego przez producenta oleju - do silników benzynowych nigdy nie wlewamy oleju przeznaczonego do jednostek wysokoprężnych. Oleje silnikowe posiadają także klasyfikację jakości. Oznaczenia są literowe i rozpoczynają się od A, a kończą na L. Im "wyższa" litera tym lepszy olej. Lepkość oleju oznaczana jest dwoma liczbami przedzielonymi literą W (np.10W40). Pierwsza wartość dotyczy właściwości oleju w niskich temperaturach (w zimie), a druga o wysokich temperaturach - im wyższa liczba, tym w wyższych temperaturach olej zachowuje swoje optymalne właściwości.

Specyfikacja olejów silnikowych

Oznaczenie Zakres temperatur (w stopniach Celsjusza)
. poniżej zera powyżej zera
5W30 - 30 20
5W40 - 30 35
5W50 - 30 50
0W40 poniżej - 50 powyżej 60
10W30 - 25 20
10W40 - 25 35
10W50 - 25 powyżej 50
15W30 - 20 20
15W40 - 20 35
15W50 - 20 powyżej 50
20W40 - 15 45
20W50 - 15 powyżej 60

Specyfikacja literą - S oznacza olej do silników benzynowych, litera C to silniki wysokoprężne.

Jak często wymieniać olej?
Wskazówki dotyczące wymiany oleju silnikowe podaje zwykle instrukcja samochodu. W najnowszych samochodach przewiduje się wymianę co 15-20 tys. kilometrów. Przy starszych pojazdach podobnej wymiany należy dokonać mniej więcej po 10 km przebiegu. Dane te należy traktować jedynie orientacyjnie, dużo zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Jeżeli pojazd używany był przede wszystkim w mieście, na krótkich trasach, podczas upałów lub w trudnym terenie wymiany oleju należy dokonywać częściej. Podobnie sprawa wygląda jeżeli jeździmy z dużą prędkością na dalekie dystanse.

Mineralny czy syntetyczny?
Oleje syntetyczne i półsyntetyczne zdobywają coraz większą popularność wypierając powoli produkty mineralne. "Syntetyki" chwalone są za wysoką odporność, wysoką temperaturę spalania, długą "żywotność" Zanim jednak kupimy produkt najnowszej generacji weźmy pod uwagę dwa czynniki - zalecenia producenta i wiek auta. Oleje syntetyczne nie nadają się bowiem do każdego silnika. W jednostkach napędowych starego typu nie spełnią one swojej roli, a mogą nawet zaszkodzić. Oleje takie bowiem posiadają silne właściwości czyszczące i mogą "wypłukać" w starym silniku osady i nagar i tym samym rozszczelnić cały układ napędowy. Prowadzić to może do spadku mocy, głośniejszej pracy silnika, a nawet jego zatarcia.

Zobaczysz czerwoną lampkę - zatrzymaj się!
Pojawienie się świecącej na czerwono lampki ostrzegawczej o zbyt niskim ciśnieniu oleju. Wówczas należy się czym prędzej zatrzymać. Oznacza ona zwykle, że zapomnieliśmy o uzupełnieniu oleju silnikowego lub że mamy do czynienia z poważniejszą awarią.

Należy natychmiast wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju. Jeśli jest zbyt mało - dolać. Dopiero później kontynuować podróż. Jeżeli jednak poziom oleju nie budzi zastrzeżeń, nastąpiła przypuszczalnie awaria. Zapalenie się lampki oznacza problemy z ciśnieniem oleju i nie musi być to spowodowane jego brakiem.

Wymianę oleju silnikowego najlepiej powierzyć specjalistom. Często wraz z olejem wymienia się także filtr, którego założenie wymaga często sporych umiejętności. Oddając samochód w ręce dobrego mechanika mamy pewność, że czynność ta zostanie wykonana prawidłowo. Odpada nam też problem utylizacji zużytego oleju - warsztaty mają specjalne miejsca składowania przepracowanych olejów i usuwają je zgodnie z normami ekologicznymi.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Cisu (gość)
    • bardzo pomocny artykuł, podziękowania dla autora ;)
    • kivrin
    • Bardzo dobry artykuł, przydał mi sie :)
    • szczepionki to rak
    • syntetyki nie dobre bo sy f z slinika nie rozpuszcza sie wnich powodujac gromadzenie sie mikro opilkow w silniku, lepsze sa naturalne oleje gdyz brudy rozpuszczaja sie w oleju ktory nastepnie jest filtrowany w filtrze i wraca czysciutki do obiegu, syntetyki to kolejna wielka sciema jak samo ewolucja z malpy do czlowieka czy ze szczepionki to zdrowie a wogule dla anglojezycznych ciekawa strona o powodach wojn faszystow amerykanskich w iraq i w krotce w pakistanie i sudanie etc
    • volumex
    • panie szczepionka oil synetycz. jest olejem chemicznym , chemia zawsze wygra z naturą . Więc syntek powoduje rozpuszczanie nagaru! a nagar powstaje z zużycia silnika , złego ustawienia , lub oleju mineralnego przepracowanego. olej min. przepracować można w 500 kilometrów jeżeli wleje się tam gdzie się nie zaleca . na rynku można kupić szereg olejów min. za niewielkie pieniądze , ale trzeba pamiętać o specyfikacjach api acea .
    • grupa54
    • www.olejeismary.blogspot.com
    • szuman (gość)
    • farmazony takie ze glowa boli,olej syntetyczny rozszczelni silnik,przede wszystkim w polsce nie ma oleji syntetycznych,tylko na bance napisane jest syntetyk,a w srodku co innego,jakies HC,prawdziwe syntetyki maja tylko dwie firmy,liqui moly,motul,a reszta to badziewie,oszusci,kolegium powinni takiemu zrobic,co takie bzdury wypisuje.
    • Kristopher (gość)
    • No ładnie jak mamy wymieniać olej co 10 km to olej wyjdzie drożej niż benzyna, tak jest według autora. Cytuje: "Przy starszych pojazdach podobnej wymiany należy dokonać mniej więcej po 10 km przebiegu"
    • Maniek (gość)
    • skoro przejeżdżacie swoimi autkami ponad 200 tys km na danym oleju i jest dobrze to poco kombinować jaki olej lać, jak było na starym oleju dobrze to taki stosujcie i nie kombinujcie nic, bo przkombinujecie

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!