Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Agila (od 2000 r.)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Opel: Opel Agila to świetny pojazd do jeżdżenia po mieście. Egzemplarze z 2002 r. wyceniane są w granicach 16 – 23 tys. zł.
Fot. Opel: Opel Agila to świetny pojazd do jeżdżenia po mieście. Egzemplarze z 2002 r. wyceniane są w granicach 16 – 23 tys. zł.
Jeżeli jest nam obojętna uroda auta, Opel Agila jest idealnym pojazdem do poruszania się po zatłoczonych miejskich ulicach.

 

 

Nadwozie

 

Opel Agila powstał przy współpracy z Suzuki. W wyglądzie zewnętrznym ma cechy japońskich mikrovanów – kanciasty, wąski i wysoki. Nie dodaje mu to urody, ale ważniejsze są chyba walory użytkowe.

Fot. Opel: Opel Agila to świetny pojazd do jeżdżenia po mieście. Egzemplarze z 2002 r. wyceniane są w granicach 16 – 23 tys. zł.
Fot. Opel: Opel Agila to świetny pojazd do jeżdżenia po mieście. Egzemplarze z 2002 r. wyceniane są w granicach 16 – 23 tys. zł.

Nadwozie narzuca rozwiązania wnętrza. Nie oczekujmy więc dużego komfortu. W Agili mieszczą się swobodnie cztery osoby. Piąta jest raczej niemile widziana. Fotele są mało wygodne, choć siedzi się wysoko i dużo widać (także z tyłu, gdyż siedzenia są na podwyższeniu). Kokpit jest w stylu japońsko-europejskim, ale czytelny i ergonomiczny. Sporo elementów (zegary, przełączniki, itp.) pochodzą z znanych już wcześniej modeli Corsa i Astra. Do wykończenia wnętrza użyto średniej klasy tworzyw (twarde) w szarych kolorach. Trochę „życia” wnosi kolorowa tapicerka.

 

Bagażnik Agili jest mały i ma 240 litrów pojemności. Można go jednak powiększyć do 700 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy. To jedno z lepszych rozwiązać w tym aucie. Po wyjęciu zagłówka, jednym ruchem składa się oparcie tylnego fotela, który chowa się tak, że tworzy

Fot. Opel: Do wyboru są w zasadzie dwa silniki benzynowe – lepszy jest ten, o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM.
Fot. Opel: Do wyboru są w zasadzie dwa silniki benzynowe – lepszy jest ten, o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM.

równą powierzchnię  z podłogą bagażnika.

           

Silniki  

 

W Agili mamy do wyboru trzy silniki, ale na rynku wtórnym w praktyce istnieją dwa. Ten trzeci, to diesel 1,3 l wprowadzony do sprzedaży w 2003 r. i występujący jeszcze dość rzadko na rynku wtórnym.

Najsłabszym silnikiem benzynowym jest jednostka 3-cylindrowa o pojemności 1,0 l i mocy 65 KM. Najlepiej nadaje się on do jazdy w mieście i nieobciążonym samochodem. Dalsze podróże są już męczące z powodu hałasu i braku mocy. Dużo lepszy jest drugi silnik – 4-cylindrowy, o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM. Ma on bardzo podobne zużycie paliwa co słabszy, ale zdecydowanie lepsze osiągi i wyższą kulturę pracy.

Fot. Opel: Wnętrze pojazdu.
Fot. Opel: Wnętrze pojazdu.

 

Eksploatacja

 

Opel Agila to przede wszystkim samochód miejski – zwrotny, łatwy w prowadzeniu, z obszernym wnętrzem, jeżeli poruszamy się tylko w dwie osoby. Nisko osadzony środek ciężkości i dobrze pracujący układ zawieszenia gwarantuje stabilność auta na zakrętach. Podczas długich podróży brakuje komfortu dla pasażerów.

 

Co się psuje najczęściej?

 

Agila jest obecna na rynku od sześciu lat i trudno jeszcze oceniać trwałość samochodu. Do najczęstszych awarii zgłaszanych przez użytkowników zaliczyć można usterki przepływomierza, zaworu recyrkulacji spalin, problemy z rozrządem, sondą Lambda, uszkodzenia łączników stabilizatorów, nietrwałe łożyska kół tylnych. W modelach z pierwszych partii produkcji sygnalizowano nietrwałe akumulatory, ale zapewne już dawno zostały one wymienione przez właścicieli. Bywają też modele, w których właściciele sygnalizowali kiepską jakość zabezpieczenia antykorozyjnego.

 

Na szczęście lista problemów nie jest długa, choć właśnie z racji wieku samochodów usterek powinno być w nich mało. Ogólnie model można uznać za udany. Na naszym rynku są oferowane Agile z polskiej sieci Opla (mają dokumentację), a także trafiają się sprowadzane z Niemiec. Te drugie auta odznaczają się najczęściej dużo lepszym wyposażeniem, ale nie zawsze mają znaną historię. Przy kupnie Agili należy także zwrócić uwagę, ile osób będzie mogło nią podróżować. Auta z pierwszych lat produkcji mają homologację na cztery osoby. Dopiero od 2002 r. dopuszczono rejestrację dla pięciu osób  – w Europie (homologacja nr  e1*98/14*0141*06 z dnia 17.06.2002 r.) oraz w Polsce (homologacja  PL*0060*04  z  11.09.2002 r.).

Wady:

- niewygodne fotele,

- mały bagażnik,

- przeciętna jakość plastików we wnętrzu.

 

Zalety:

- zwrotny w mieście,

- łatwa adaptacja wnętrza,

- bezawaryjna jazda.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

2000 – wiosna: prezentacja Opla Agili (bliźniaczy model Suzuki Wagon R+)

2001 – wzbogacenie oferty wyposażeniowej (Start, Comfort)

2002 – Agila jest homologowana na 5 osób

2003 – wprowadzenie do sprzedaży diesla 1,3 l/70 KM.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

           

 

2000

2001

2002

2003

2004

1,0

13,5-19,7

11,9-19,7

15,9-23,0

17,9-23,6

18,2-27,9

1,2

16,3-17,9

15,9-21,0

18,5-22,9

18,8-28,5

23,9-24,9

1,3 CDTI

-

-

-

-

25,0-26,9

*na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

1,0

1,2

1,3 CDTI

Pojemność skokowa (cm³)

998

1199

1248

Moc (KM/obr./min)

60/5600

75/5600

70/4000

Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min.)

88/3800

110/4000

170/1750

Prędkość maksymalna (km/h)

145

155

153

Przyspieszenie 0-100 km (s)

17,7

13,5

15,0

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

5,1/7,0

5,5/7,8

4,4/6,6

Opony

155/65 R14; 165/65 R14

165/60 R14

Zbiornik paliwa (l)

41

Objętość bagażnika (dm³)

240/700

Średnica zawracania (m)

10,6

Rozstaw osi (cm)

236

Rozstaw kół przód/tył (cm)

142/139

Długość/szerokość/wysokoość (cm)

350/162/169,5

Masa własna (kg)

940

955

1055

Masa całkowita (kg)

1435

1450

1500

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty