Używany Opel Astra III (2004 – 2012)

Dariusz Dobosz
Niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza, Fot: Opel
Niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza, Fot: Opel
Po wprowadzeniu na rynek Astry czwartej generacji Astra III stała się atrakcyjnym kąskiem na rynku wtórnym. To wygodne i funkcjonalne auto na każdą okazję.

Trzecie wydanie kompaktowego Opla to z pewnością jedna z ciekawszych

Opel Astra (2004-2006), Fot: Opel
Opel Astra (2004-2006), Fot: Opel

propozycji dla osób poszukujących kompaktowego samochodu o dobrej relacji ceny do jakości wykonania i walorów użytkowych. Niemiecką solidność widać zarówno w spasowaniu elementów nadwozia jak i w wykończeniu wnętrza. Na przestronność też nie można narzekać. Miejsca jest dosyć, zarówno z przodu jak i z tyłu. W codziennej eksploatacji sprawdzają się również duże bagażniki. W wersji hatchback jadący mają do dyspozycji 380 l, w sedanie 525 l a w kombi 500 l. Trzy wersje nadwoziowe to kolejny mocny punkt auta. Można łatwo wybrać odmianę najlepiej spełniającą konkretne wymagania. Atutem Astry III jest również bogaty zestaw silników, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. Stosunkowo twardo zestrojone podwozie zapewnia przeciętny komfort jazdy, za to pozwala precyzyjnie prowadzić samochód w każdych warunkach drogowych. Świetnie działa układ kierowniczy.

Od strony technicznej niemiecki kompakt nie jest szczególnie wyrafinowany. Oparty został na prostej, sprawdzonej mechanice i nie ma zbyt wiele elektroniki. Dlatego awarie, które od czasu do czasu zdarzają się, można naprawić łatwo i tanio. Nie ma problemu z częściami zamiennymi, łatwo też o zamienniki. Utrzymanie Astry III nie pochłania wielkich wydatków. Także dlatego, że można obsługiwać ją praktycznie w każdym warsztacie. Dodajmy, że na bazie Astry III zbudowano również coupe-cabrio o nazwie Twin Top oraz minivana Zafira III. Pierwsze z aut powinno zainteresować indywidualistów, drugie zdecydowanie przypadnie do gustu większym rodzinom. W obu przypadkach trzeba się jednak liczyć z ceną sporo wyższą od klasycznych odmian Astry trzeciej generacji.

Opel Astra (2004-2006), Fot: Opel
Opel Astra (2004-2006), Fot: Opel

Astra trzeciej generacji w momencie premiery otrzymała silniki benzynowe 1.4 (90 KM), 1.6 (105 KM), 1.8 (125 KM), 2.0 Turbo (170 KM) i 2.0 Turbo (200 KM) oraz turbodiesle 1.7 CDTi (80 KM), 1.7 CDTi (100 KM), 1.9 CDTi (120 KM) i 1.9 CDTi (150 KM). W 2005 r. pojawił się mocniejszy silnik benzynowy 1.8 (140 KM) oraz turbodiesel 1.3 CDTi (90 KM). Wprowadzono też wersję sportową OPC z silnikiem 2.0 o mocy 240 KM. Rok później gamę silników wzbogaciły dwa benzynowce – 1.6 (115 KM) oraz 1.6 Turbo (180 KM). Z kolei w 2007 r. zaproponowano nowego turbodiesla 1.7 CDTi w dwóch odmianach mocy – 110 i 125 KM. W 2008 r. pojawił się jeszcze jeden turbodiesel 1.7 CDTi EcoFlex o mocy 110 KM, przystosowany do spalania biopaliwa.

Wszystkie jednostki wysokoprężne Astry II to nowoczesne konstrukcje z wysokociśnieniowym układem zasilania typu common-rail. Wersje 1.7 CDTi wywodzą się z japońskiej firmy Isuzu, 1.3 CDTi oraz 1.9 CDTi pochodzą od Fiata. Wybierając wersję silnikową Astry III trzeba kierować się jedną, główną zasadą – jednostki o mocy niższej niż 100 KM zapewniają przeciętną dynamikę, za to są oszczędne i tanie w serwisowaniu. Mocniejsze silniki zadowolą kierowców oczekujących lepszych osiągów, ale będą droższe w eksploatacji.

W Astrze III na porządku dziennym są przede wszystkim awarie instalacji elektrycznej. Zawodzi fabryczny alarm, radioodtwarzacz, sterowniki bocznych szyb, oświetlenie wnętrza. Wszystkie te niedomagania można łatwo usunąć. Niewielki udział elekroniki sprawia, że do rzadkości należą problemy trudne do zdiagnozowania i rozwiązania, dokuczliwe dla użytkownika. Mało problemowe jest również podwozie. Wykazuje wysoką trwałość, a elementy ulegające zużyciu można tanio kupić i łatwo wymienić. Zawieszenia nie mają wyrafinowanych technicznie rozwiązań i są solidne. Kłopotliwy może być układ kierowniczy, bowiem lubi się w nim psuć elektrohydrauliczna przekładnia. Lepiej dokładnie sprawdzić jej działanie podczas jazdy próbnej przy zakupie, naprawa przekładni sporo kosztuje. Co do silników to najbardziej kłopotliwymi są turbodiesle 1.7 CDTi oraz 1.9 CDTi. Stałego dozoru wymaga w nich pasek rozrządu a wymiana paska jest wyjątkowo droga. Właśnie w tych silnikach szczególnie często zawodzą turbosprężarki i dwumasowe koła zamachowe.

W 1.9 CDTi dodatkowo pojawiają się problemy z układem sterowania

Opel Astra (2004-2006), Fot: Opel
Opel Astra (2004-2006), Fot: Opel

powietrzem dostarczanym do silnika. Najmniej kłopotliwy jest benzynowy silnik 1.4, mało awaryjny i wyposażony w nie wymagający ciągłego doglądania łańcuch rozrządu. Niestety, zapewnia wyjątkowo słabą dynamikę. Łańcuch w napędzie rozrządu ma również turbodiesel 1.3 CDTi, ale toleruje on jedynie spokojną eksploatację. Dynamiczna jazda powoduje bardzo szybkie zużycie łańcucha rozrządu. Poza tym najmniejszy w gamie turbodiesel wykazuje też problemy z zaworem EGR w układzie recyrkulacji spalin, turbosprężarką i przepływomierzem powietrza. Na dodatek ma wyjątkowo delikatną miskę olejową. Można ją bardzo łatwo uszkodzić. Nadwozie Astry III bardzo dobrze zabezpieczono przed korozją, dlatego wszelkie wykwity rdzy świadczą zazwyczaj o niefachowej naprawie powypadkowej. Na porządku dziennym są nieszczelności tylnych lamp. Trzeba pamiętać, że Astry sprowadzane są często z wysp brytyjskich, gdzie sprzedawane są pod nazwą Vauxhall. Takie auta mają przekładaną kierownicę z prawej na lewą stronę samochodu, by dostosować pojazd do ruchu prawostronnego. Sprzedawcy zazwyczaj ukrywają ten fakt, bowiem „przekładki” wykonywane są z reguły w mało fachowy sposób.

Ważniejsze daty

Ope Astra I generacji, Fot: Opel
Ope Astra I generacji, Fot: Opel

1991 – Astra I

Opel Astra II generacji, Fot: Opel
Opel Astra II generacji, Fot: Opel

1997 – Astra II

Astra III, Fot: Opel
Astra III, Fot: Opel

2004 – Astra III, wersje hatchback 3d i 5d oraz kombi 5d
2005 – sportowa wersja OPC

Niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza, Fot: Opel
Niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza, Fot: Opel

2006 – niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza

Pojawiła się wersja sedan, Fot: Opel
Pojawiła się wersja sedan, Fot: Opel

2007 – wersja sedan 4d

Astra IV, Fot: Opel
Astra IV, Fot: Opel

2009 – Astra IV, dalsza produkcja Astry III

Zalety

  • dobra jakość wykonania
  • szeroka gama silników
  • bezpieczne podwozie
  • duży bagażnik
  • prosta konstrukcja
  • relatywnie niskie koszty utrzymania

Wady
- zachowawcza stylizacja wersji 5d i 4d
- przeciętny komfort jazdy

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzynowe

1.4

1364

90/6000

125/4000

178

13,7

6,3

1.6

1595

105/6000

150/3900

185

12,3

6,6

1.6

1598

115/6000

155/4000

191

11,6

6,7

1.6 Turbo

1598

180/5500

230/2200-5500

221

8,3

7,7

1.8

1796

125/5600

170/3800

198

10,8

7,7

1.8

1796

140/6300

175/3800

208

10,2

7,1

2.0 Turbo

1998

170/5200

250/1950

217

8,7

9,0

2.0 Turbo

1998

200/5400

262/4200

230

8,2

9,3

2.0

1998

240/5600

320/2400

244

6,4

9,2

Silniki wysokoprężne

1.3 CDTi

1248

90/4000

200/1750-2500

172

13,7

5,1

1.7 CDTi

1686

80/4400

170/1800

168

15,0

4,9

1.7 CDTi

1686

100/4400

240/2300

180

12,3

5,0

1.7 CDTi

1686

110/3800

260/2300

185

11,7

5,2

1.7 CDTi

1686

125/3800

280/2300

195

10,5

5,4

1.9 CDTi

1910

120/3250

280/1750

191

10,5

5,8

1.9 CDTi

1910

150/4000

320/2000

208

8,9

5,8

Ceny
Orientacyjne ceny w tys. zł.

Rocznik/

wersja

2004

2005

2006

2007

2008

1.4

15,0

15,5

16,0

17,5

22,0

1.6

22,5

24,5

25,5

29,5

31,0

1.8

 

24,5

 

35,5

 

2.0

 

 

 

47,5

 

1.3 CDTi

 

22,5

23,5

27,5

26,0

1.7 CDTi

22,0

22,5

24,0

26,5

29,0

1.9 CDTi

23,0

24,5

25,5

27,0

31,0

Podsumowanie
Astra trzeciej generacji to solidny, niemiecki kompakt. Nie jest może szczególnie urodziwy, ale nie kosztuje fortuny, a w codziennej eksploatacji sprawdza się znakomicie. Jest na tyle funkcjonalny, że z powodzeniem może pełnić rolę auta rodzinnego i na tyle dobrze wykończony, że zapewni sporo przyjemności z jazdy swojemu właścicielowi. W słabszych wersjach silnikowych pozwala sprowadzić koszty utrzymania do niskiego poziomu, co może zainteresować osoby skrupulatnie liczące każdy grosz wydany na samochód. Ale po Astrę III mogą też sięgnąć ci, którzy nie bacząc na wydatki chcą kupić samochód naprawdę szybki. Mocne odmiany, z silnikami o mocy 180, 200 czy 240 KM to auta o sportowym zacięciu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty