Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Astra H czyli przewidywalny średniak. Poradnik zakupowy (WIDEO)

redakcja.regiomoto
Trzecia generacja Opla Astry nie wyróżnia się wyglądem, właściwościami jezdnymi czy komfortem. Ma jednak funkcjonalne wnętrze, duży wybór silników i nie jest przesadnie awaryjna. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, szukając tego auta.
Opel Astra H kombi
Opel Astra H kombi

Trzecia generacja Opla Astry, oznaczona literą H, była jednym z popularniejszych nowych samochodów kompaktowych w Polsce. Teraz jest jednym z najchętniej sprowadzanych z zagranicy aut.

Oto filmowy poradnik zakupowy dla wszystkich, którzy interesują się używanym Oplem Astra III (H):

Opel Astra III (H) – historia i stylistyka modelu (2003-2013)

Samochód zaprezentowano jesienią 2003 r., do salonów trafił wiosną następnego roku. W momencie debiutu Opel Astra H budził emocje. Ostrzejsze niż u poprzednika linie dodawały mu charakteru, ale to nadal był konserwatywny niemiecki kompakt. Ma to swoje plusy – Astra do dziś dobrze wygląda, a na ulicy nie ogląda się za nią co druga osoba. Dla tych, którzy nie chcą zwracać na siebie uwagi, samochód idealny.

Jeśli mimo wszystko, ktoś stara się doszukać w tym projekcie agresji, to polecamy rozejrzeć się za odmianami OPC (usportowiona) lub TwinTop (cabrio). Oprócz nich w ofercie można było znaleźć hatchbacka (trzydrzwiowego nazywanego GTC i pięciodrzwiowego), sedana i prezentowane w tym artykule kombi. Na naszym rynku dominuje właśnie ta ostatnia odmiana nadwoziowa. Zarówno krajowe, jak i sprowadzane samochody najczęściej jeździły we flotach firmowych, dlatego trzeba je sprawdzać bardzo dokładnie.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Opla Astry H

Opel Astra H kombi
Opel Astra H kombi

W 2007 r. Opel Astra H przeszedł niewielki facelifting. Oprócz drobnych zmian wyglądu reflektorów z przodu i z tyłu, przedniego zderzaka i osłony chłodnicy, poprawiono jakość montażu wnętrza. Pojawiły się też mocniejsze wersje silników 1.6, 1.3 CDTI i 1.7 CDTI oraz nowa jednostka 1.6 turbo. W Gliwicach ruszyła też produkcja sedana. Trzy lata później zaprezentowano następcę, a Astra H była produkowana jako Classic. Pięciodrzwiowy hatchback i kombi powstawały do 2012 r., a sedan do 2013 r., ale w ostatnim roku produkcji tylko na rynek turecki.

W testach zderzeniowych Euro NCAP Opel Astra III (H) otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.

Opel Astra H – wnętrze i wyposażenie

Wnętrze nie odbiega wielkością od konkurencyjnych aut, jak VW Golf V czy Ford Focus II, ale minusem jest jakość materiałów i ich montażu. Plastiki są podatne na zarysowania i skrzypią. Stylistyka i funkcjonalność kokpitu też wymaga przyzwyczajenia. Na konsoli środkowej jest za dużo przycisków a ich obsługa jest niewygodna. Zaskakuje też brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej (można ją wyświetlić na ekranie komputera pokładowego, ale to skomplikowane) oraz przełączniki kierunkowskazów i wycieraczek. Po włączeniu od razu powracają do pozycji wyjściowej.

Hatchback GTC ma bagażnik o pojemności 340-1070 l, hatchback 5d odpowiednio 380-1295 l, sedan 525 l, a kombi odpowiednio 500-1590 l. Kabriolet mieści 205-440 l bagażu zależnie od położenia sztywnego dachu.

Standardowo w Astrze trzeciej generacji oferowano między innymi ABS i cztery poduszki. Popularna we flotach wersja Enjoy obejmowała też komputer pokładowy, radio a w niektórych egzemplarzach też manualną klimatyzację. Wersje wyposażeniowe do 2010 roku: Essentia, Enjoy, Edition i Edition Plus (Niemcy), Elegance, Sport, Cosmo, OPC. Od 2010 roku: Essentia, Enjoy, Sport, Classic III.

Opel Astra H – silniki i ich usterki

Gama jednostek napędowych Opla Astry III jest szeroka. Za przeniesienie napędu odpowiadały pięcio- lub sześciobiegowe skrzynie manualne, czterobiegowa skrzynia automatyczna, zautomatyzowana przekładania Easytronic o pięciu przełożeniach i skrzynia automatyczna, sześciobiegowa Active Select. Na polskim rynku nie oferowano benzynowych silników 1.2 i 1.4 75 KM (ten tylko w Austrii) i stanowią one margines oferty. Nie ma się co dziwić, bo są zdecydowanie za słabe do tego auta.

Silniki benzynowe – gama i osiągi

1.8 16V (115 KM), 163 Nm/3750 obr/min, 0-100 km/h w 12,9 sekundy, V-max 200 km/h, średnie spalanie 7,7 litra/100 km – do 2005

1.4 Twinport 90 KM Z14EXP, 125 Nm/4000 rpm, 0-100 km/h w 13,7 s. V-max: 178 km/h, średnie spalanie 6,3 l/100 km, pięciobiegowy manual lub easytronic – od 2004 do 2011

1.6 Twinport 105 KM Z16EXP, 150 Nm/3900 rpm, 0-100 km/h w 12,2 s. V-max: 185 km/h, średnie spalanie 6,5 l/100 km, pięciobiegowy manual lub easytronic – od 2004 do 2007

1.6 115 KM Z16EXR, 155 Nm/4000 rpm, 0-100 km/h w 11,6, V-max: 193 km/h, średnie spalanie 6,5 l/100 km, pięciobiegowy manual lub easytronic - od 2007

1.6 Turbo 180 KM Z16LET, 230 Nm/1980 rpm, 0-100 km/h w 8,3 s., V-max: 221 km/h, średnie spalanie: 7,7 l/100 km, sześciobiegowy manual – od 2007 do 2010

1.8 125 KM Z18XE, 170 Nm/3800 rpm, 0-100 km/h w 10,7 s., V-max: 200 km/h, średnie spalanie: 7,8 l/100 km, pięciobiegowy manual lub czterobiegowy automat – od 2004 do 2007

1.8 140 KM Z18XER 175 Nm/3800 rpm, 0-100 km/h w 10,2 s. V-max: 208 km/h, średnie spalanie: 7,3 l/100 km, pięciobiegowy manual lub czterobiegowy automat – od 2005 do 2010

2.0 Turbo 170 KM Z20LEL 250 Nm/1950 rpm, 0-100 km/h w 8,9 s., V-max: 217 km/h, średnie spalanie: 9,1 l/100 km, sześciobiegowy manual – od 2004 do 2007

2.0 Turbo 200 KM Z20LER 262 Nm/4200 rpm, od 0 do 100 km/h w 7,9 s. V-max: 232 km/h, średnie spalanie: 9,4 l/100 km, sześciobiegowy manual – od 2004 do 2010

2.0 Turbo 240 KM (OPC) Z20LEH 320 Nm/2400 rpm, 0-100 km/h w 6,4 s., V-max: 244 km/h, średnie spalanie: 9,2 l/100 km, sześciobiegowy manual - od 2005 do 2010

Silniki wysokoprężne – gama i osiągi

1.3 CDTI 90 KM Z13DTH, 200 Nm/1750 rpm, 0-100 km/h w 13,7 s., V-max: 174 km/h, średnie spalanie: 4,8 l/100 km, sześciobiegowy manual lub Active Select – od 2005 do 2011

1.7 CDTI 80 KM Z17DTL, 170 Nm/1800 rpm, 0-100 km/h w 15 s., V-max: 168 km/h, średnie spalanie: 4,9 l/100 km, pięciobiegowy manual – od 2004 do 2005

1.7 CDTI 100 KM Z17DTH, 240 Nm/2300 rpm, 0-100 km/h w 12,2 s. V-max: 182 km/h, średnie spalanie: 5,0 l/100 km, pięcio- lub sześciobiegowy manual - od 2004 do 2011

1.7 CDTI 110 KM Z17DTJ, 260 Nm/2300 rpm 0-100 km/h w 11,6 s., V-max: 187 km/h, średnie spalanie: 5,2 l/100 km, pięcio- lub sześciobiegowy manual – od 2007

1.7 CDTI 125 KM Z17DTR, 280 Nm/2300 rpm, 0-100 km/h w 10,5 s., V-max: 195 km/h, 5,2 l/100 k, pięcio- lub sześciobiegowy manual – od 2007

1.9 CDTI 8V 100 KM Z19DTL, 260 Nm/1700 rpm, 0-100 km/h w 12,2 s., V-max: 182 km/h, średnie spalanie: 5,0/100 km, sześciobiegowy manual – od 2005 do 2010

1.9 CDTI 16V 120 KM Z19DTJ, 280 Nm/2000 rpm, 0-100 km/h w 10,5 s., V-max: 193 km/h, średnie spalanie: 5,8 l/100 km, sześciobiegowy manual – od 2004 do 2005

1.9 CDTI 8V 120 KM Z19DT, 280 Nm/2000 rpm, 0-100 km/h w 10,5 s., V-max: 193 km/h, średnie spalanie: 5,8 l/100 km sześciobiegowy manual lub Active Select – od 2005 do 2010

1.9 CDTI 16V 150 KM Z19DTH, 320 Nm/2000 rpm, 0-100 km/h w 8,9 s., V-max: 210 km/h, średnie spalanie: 5,8 l/100 km, sześciobiegowy manual – od 2004 do 2010

Silniki benzynowe – typowe usterki i polecane jednostki

Wśród jednostek benzynowych polecamy oba silniki 1.6, które oferują lepsze osiągi od jednostki 1.4 Twinport (zmienna długość dolotu). Silniki 1.8 z uwagi na większe zużycie paliwa docenią kierowcy, którzy jeżdżą w trasy. Plusem jednostki 1.4 jest trwały łańcuch rozrządu, (w 1.6 pasek, wymiana co 60 tys. km), z kolei silniki 1.8 często zużywają dużo oleju.

Silniki Opla Astry H dobrze znoszą zasilanie LPG. Instalacje gazowe były nawet montowane fabrycznie w jednostkach 1.4 i 1.6 115 KM, ale trzeba pamiętać o regularnym serwisie. W mocniejszych wersjach silników 1.6 i 1.8 co 15 tys. km trzeba regulować luz zaworowy.

Dwulitrowe silniki z turbodoładowaniem, szczególnie ten z wersji OPC, to propozycja dla ludzi nieco bardziej majętnych od ,przeciętnego Kowalskiego. Dlaczego? Po pierwsze spalanie na poziomie kilkunastu litrów na sto kilometrów nikogo już nie dziwi, a po drugie ceny niektórych części zamiennych mogą przyprawić o zawrót głowy (przykład to tarcze hamulcowe, które kosztują ponad 1000 zł).

Silniki wysokoprężne – typowe usterki i polecane jednostki

Podstawowy 1.3 CDTI inżynierowie General Motors skonstruowali wspólnie z kolegami z Fiata, podobnie jak 1.9 CDTI. Jego największym minusem są kiepskie osiągi i stosunkowo szybkie zużycie. Plus to małe spalanie, niewiele ponad 5 l/100 km. W autach z tą jednostką warto często kontrolować poziom oleju, bo jego ubytki mogą skończyć się przeskoczeniem łańcucha rozrządu. Częste są też usterki turbosprężarki, a jej wymiana to koszt minimum 1500 zł.

Lepszą propozycja są silniki 1.7 CDTI, skonstruowane przez inżynierów Isuzu. Zdarzają się w nich usterki turbosprężarek czy odkręcenie pompy oleju. Najsłabsza jednostka nie ma jednak dwumasowego koła zamachowego ani turbosprężarki o zmiennej geometrii. Za to wersje 110 KM i 125 KM posiadają już filtr cząstek stałych, który z reguły występuje też w pozostałych dieslach, montowanych w Astrze (szczególnie po 2005 r.). Wymiana FAP to koszt kilku tysięcy złotych, ale nierzadko możliwa jest też regeneracja za ok. 500 zł.

Najbardziej polecanym silnikiem jest 1.9 JTD. Radzimy uważać tylko na najmocniejszą jednostkę 150 KM, w której pojawiają się problemy z klapkami w kolektorze dolotowym (naprawa za ok. 500 zł, wymiana kolektora za 850-1000 zł), zatykającym się zaworem EGR i szybko zużywającym się kołem dwumasowym. Wymiana tego ostatniego elementu, najlepiej wraz ze sprzęgłem, nie należy do tanich i może kosztować nawet ponad 3000 zł z uwagi na utrudniony dostęp.

W jednostkach wysokoprężnych zastosowano wtryskiwacze Boscha, które można regenerować za 200-700 zł.

Opel Astra H – inne typowe usterki i zawieszenie

Zawieszenie Opla Astry charakteryzuje się wysoką trwałością, a ceny poszczególnych części są umiarkowane. Przednie oparto na kolumnach MacPhersona, a tylne na belce skrętnej. Dużym plusem jest to, że na rynku występuje wiele zamienników do tego modelu, a z naprawą poradzi sobie praktycznie każdy mechanik. Łączniki stabilizatorów, sworznie przednich wahaczy, które można wymieniać, i podobne elementy – do Astry można kupić je w przystępnych cenach.

Lepiej odmian wyposażonych w opcjonalne, elektronicznie regulowane zawieszenie IDS+, bo koszt wymiany jednego amortyzatora o zmiennej sile tłumienia wynosi ponad 1500 zł.

Komfort jazdy jest typowy dla aut niemieckich – jest dość twardo, ale nie do przesady. Układ kierowniczy działa precyzyjnie. Przed zakupem warto sprawdzić, czy nie ma wycieków z przekładni kierowniczej. Koszt naprawy nie przekracza 1000 zł.

Trzeba też skontrolować czy działa klimatyzacja – w tym modelu często dochodziło do uszkodzeń jej elementów (np. kompresora). Inne mankamenty występujące w tym modelu, to np. usterki fabrycznego radia.

Nadwozie poza tylną klapą pod ozdobną listwą nie koroduje.

Opel Astra H- podsumowanie i sytuacja rynkowa

Ceny najtańszych egzemplarzy Opla Astry H zaczynają się już od niewiele poniżej 10000 zł, ale za te pieniądze można kupić samochód wymagający dużych inwestycji. Lepiej przygotować co najmniej 4000 zł więcej. Na samochód po liftingu musimy wydać minimum 20000 zł.

Opel Astra H to rozsądny wybór dla szukających niekłopotliwego w eksploatacji auta kompaktowego. Nie jest jednak łatwo znaleźć egzemplarz, który spełni oczekiwania, bo samochód sprzedawał się głównie do flot.

Opel Astra III (H) - oferty, ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych w regiomoto.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty