Opel Astra II (1997 – 2007)

Samochody / Testy

Autor: Dariusz Dobosz

Liczba odwiedzin: 108900

Astra drugiej generacji to jeden z hitów rynku wtórnego. Nie jest droga i ma sporo zalet.

Fot. Opel

Następcę pierwszej Astry pokazano oficjalnie jesienią 1997 r., prezentując trzy wersje nadwoziowe. Zaproponowano wówczas trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka oraz kombi. Sedan dołączył do oferty wiosną 1999 r. Łącznie z zaprezentowanym później Coupe, zaprojektowanym i produkowanym we Włoszech przez słynną firmę Bertone, oraz kabrioletem – gama Astry obejmowała sześć rodzajów nadwozia i 20 różnych silników.
To jeden z czynników, który przesądził o ogromnej popularności kompaktowego Opla.

Fot. Opel

Kolejnymi była udana stylizacja, oparta na ostrych liniach, zdecydowana i dynamiczna oraz przestronne i dobrze wykończone wnętrze. Szczególnie cenne dla wielu użytkowników mogą okazać się obszerne bagażniki. Hatchbacki oferują 370/1180 l, kombi 480/1500 l a sedan 460/1230 l.

Doświadczenia zebrane w toku produkcji Astry I posłużyły do licznych poprawek. Ogromną zaletą Astry II było lepsze dopracowanie konstrukcji gwarantujące większą Fot. Opel niezawodność i trwałość. Zdecydowano się też na zastosowanie nowoczesnych technologii, na przykład w podwoziu. To również pierwszy samochód Opla produkowany z dwustronnie cynkowanych blach.

Nowoczesność konstrukcji sprawdziła się w codziennej eksploatacji. Samochód prowadzi się pewnie, ma precyzyjny układ kierowniczy i skuteczne hamulce. Gorzej jest z zawieszeniem i stosunkowo twardymi fotelami, co przy naszych drogach może być mało komfortowe.

Silniki

Pierwszy zestaw silników obejmował benzynowe jednostki 1.2 16V (65 KM), 1.4 16V (90 KM), 1.6 (75 KM), 1.6 16V (101 KM), 1.8 16V (116 KM) i 2.0 16V (136 KM). Oferta objęła też turbodiesle - Fot. Opel 1.7 TD (68 KM) oraz 2.0 16V (82 KM). Godne polecenia, benzynowe jednostki napędowe zaczynają się od 90-konnego 1.4 16V. Osoby z grubszym portfelem mogą zainteresować się wersjami Astry II produkowanymi od jesieni 2000 r. z nową gamą silnikową. Wtedy właśnie podniesiono moce niektórych benzynowych silników – 1.2 16V i 1.6 o 10 KM a 1.8 16V o 9 KM. W miejsce dwulitrówki zaproponowano 2.2 16V (147 KM). Nic nie zmieniło się w turbodieslach. Nadal oferowano trzy silniki – 1.7 DTI (75 KM), 2.0 16V TD (82 KM) i 2.0 16V DTI (101 KM). Fot. Opel

Przełom w jednostkach wysokoprężnych nastąpił jesienią 2002 r., gdy pojawił się czterocylindrowy turbodiesel 1.7 CDTi o mocy 80 KM o dobrej dynamice i niskim zużyciu paliwa. Wraz z nim debiutował wysokoprężny 2.2 DTI (125 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Prawdziwym rarytasem, rzadko spotykanym w ogłoszeniach o sprzedaży, jest sportowa wersja OPC z silnikiem 2.0 16V o mocy 160 KM. Pojawiła się po raz pierwszy jesienią 1999 r.

Dwa lata później jej moc podwyższono do 200 KM. Najbardziej godne polecenia wśród silników benzynowych są 1.4 16V i 1.6 16V, ze względu na dobry stosunek osiągów do zużycia paliwa. Mocniejsze silniki mają tylko jedną wadę –są Fot. Opel paliwożerne. Wśród turbodiesli z kolei na uwagę zasługuje jednostka 1.7 DT, stosunkowo lekka, oszczędna i tania. Pojemność zbiornika paliwa we wszystkich wersjach wynosi 52 l.

Eksploatacja

Astra II to samochód stosunkowo tani w utrzymaniu ze względu na małą awaryjność i szeroką dostępność niedrogich serwisów. Znakomite jest także zabezpieczenie nadwozia przed korozją. Jeśli już coś rdzewieje, to raczej układ wydechowy a nie karoseria. Do bardzo trwałych należą silniki.

Początkowo notowano kłopoty z zaworem recyrkulacji spalin, ale od jesieni 2000 r., gdy wprowadzono zmodernizowane silniki, wada się nie powtórzyła. Za to paski rozrządu okazały się zbyt słabe. Wydłużenie ich przebiegu do 120 000 km okazało się nietrafione – serwisy powróciły do wymiany co 60 000 km. Kłopotów nie sprawiał jedynie silnik 1.6 l. Z punktu widzenia użytkowników kłopotliwa jest również konieczność kontroli pasków co 30 000 km. Nie ma jednak samochodu bez wad, w Astrach II są to problemy z instalacją elektryczną – zawodzić mogą elektryczne sterowniki szyb i centralny zamek.

Wady:

- Zbyt słaby silnik w najtańszej wersji

- Słaba jakość materiałów we wnętrzu

- Twarde zawieszenie w wersjach z turbodieslam

Zalety:

- Duży wybór silników

- Nowoczesna konstrukcja

- Niewygórowane ceny

Historia modelu

1991 – Debiut Astry I

1998 – Rozpoczęcie produkcji w Gliwicach

1997 – Premiera Astry II, wersje hatchback (trzy- i pięciodrzwiowa) oraz kombi

1999 – Wersja sedan, coupe i OPC (sportowa)

2000 – Nowa gama silników

2001 – Wersja Cabrio

2002 – Podwyższenie mocy wersji OPC, nowe turbodiesle

2003 – Rozpoczęcie produkcji w Gliwicach

2004 – Prezentacja Astry III

Wybrane dane techniczne (wersje hatchback z manualną skrzynią biegów)

Wersja

silnikowa

Pojemność

skokowa

(cm3)

Moc

(KM/

obr./min)

Maks.

moment

obr. (Nm/

obr./min)

Prędkość

maks.

(km/h)

Przyspieszenie

0-100

km/h (s)

Zużycie

paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

1.2 16V

1199

65/5600

110/4000

165

16,0

5,0/8,0

1.4 16V

1389

90/6000

125/4000

180

12,5

5,7/9,6

1.6

1598

75/5200

128/2800

170

14,5

5,6/9,7

1.6 16V

1598

101/6200

150/3200

188

11,5

5,9/10,0

1.8 16V

1796

116/5400

170/3400

200

10,0

6,0/10,9

2.0 16V

1998

136/5600

188/3200

208

9,0

6,6/12,0

2.2 16V

2198

147/5800

203/4000

214

8,8

6,3/11,7

1.7 DTI

1686

75/4400

165/1800

170

14,5

4,0/6,1

1.7 CDTI

1686

80/4400

170/1800

170

14,5

4,0/6,1

2.0 DTI

1995

82/4300

185/1800

175

14,5

5,4/8,9

2.0 DTI

1995

101/4300

205/1650

188

11,5

4,6/7,6

2.2 DTI

2171

125/4000

280/1500

203

9,9

4,9/8,7

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Bart3kk
    • NIe mam zastrzeżeń do Astry, ale jest to tak oblatane auto w Polsce, że jest po prostu nudne i nijakie;d Karoseria nie rdzewieje? Widziałem,dużo egzemplarzy z takim problemem. Te 3 pierwsze silniki z tabelki to pomyłka wsadzać takie coś do auta.
    • matias21
    • 1.4 16v jeszcze daje rade, w corsie to prawie, że wymiata :)
    • Jarpoz
    • Znam wielu takich co wychwalają to autko. natomaist nigdy specjalnie mi się ni podobało, po prostu rozsądane auto za rozssądne (?) pieniądze.
    • Civic i-CTDI Uk (gość)
    • 876
    • Civic i-CTDI Uk (gość)
    • 876
    • Mecenas
    • Auto bardzo poprawne i poukładane ale cenowo używki są najczęściej droższe od porównywalnych modeli Golfa 4 a jednak twierdzę że Golf jest nieco (nieco) lepszym kompaktem z tamtych lat
    • kkprofi
    • Niestety cały czas w cieniu Golfa IV, tzn. każda Astra ma "kompleks" Golfa, ciekawe czy to się kiedyś zmieni.
    • Barton
    • Golf ma mniejszy bagażnik o 40 litrów Częściej się trafiają diesle z magicznie niskimi przebiegami w VW niż GM Golf oferuje mniej wersji nadwozia i mniej wersji silnikowych A po za tym, tabelka z pierwszego posta nie wymienia wszystkich silników dostępnych w AG (to nawet nie połowa) Pisanie 1,6 16V to zbytnie uogólnienie, bo było aż 3 silniki pasujące pod to określenie a różniące się od siebie
    • Adam K. (gość)
    • Witam. Dopiero co się zarejestrowałem. Mam pytanie odnośnie Opel Astra g 1.6 16v z16xep z 2001 roku. Auto ma przejechane 168000 tyś. Mam problem świeci mi się check od silnika. Na komputerze pokazany jest błąd wypadanie zapłonu. Wymieniłem już świece, cewkę i sytuacja cały czas się powtarza. Po skasowaniu błędu przejadę od 15 do 20 km i od nowa się zapala. Po rozgrzaniu silnika kontrolka zaczyna mrugać i auto zaczyna się lekko dławić. Czy może mi ktoś pomóc albo podpowiedzieć co to może być? Z góry dziękuję.
    • ryba (gość)
    • sprawdz dysze na wtrysku i wymien czujnik to podstawa
    • Adam K. (gość)
    • Jaki czujnik?
    • astra (gość)
    • do Adam K- po prostu kolego go przepal ale nie jeden dzień przynajmniej trasy lub ostrzejsza jazda przez 2 tygodnie i jak ręką odjął. A co do porażki silników pierwszych 3 z tabeli to widać gościu że nigdy ASTRY to w rękach nie miałeś A GOLF TO MALUSZEK PRZY NIM
    • do Adam K (gość)
    • Problemem może być sterownik, zgłoś się pilnie do dobrego elektromechanika!
    • hermes (gość)
    • wada czujnika atmosferycznego
    • batman (gość)
    • witam jestem tu nowy problem mam z astra 2.0dti wymieniłem elektro zaworki wyczysciłem układ podcisnieniowy sprawdziłem plastikowe przewody podcisnienia i głumowe króćce wymieniłem naprawiłem gumowgo węża od egr do turbinybo pekł po długości, wyczysciłem kolektor ssacy z nagaru wymieniłem zawór egr i nowy padł na drugi dzień a zanim padł ten nowy to pierwsza jazda było dobrze na drugi dzien kontrolka check zapalała sie na niskich obrotach az wkoncu całkowicie zaczeła sie zapalac i uszkodzeniu uległ nowy zawór egr a to wszystko psuło sie po kolei kilku znajomych mechanikow tak mialo przy tyh samych silnkach i nie dali sobie rady z tym sam jestem mechanikiem i juz zdurniałem prosze o pomoc tylko prosiłbym o odpowiedzi fachowców ktorzy juz to robili czy to wina vacu pompy turbina jest w porządku sprawdzona pisze bo nikt nie wie co jest nie tak z góry dziekuje
    • batman (gość)
    • a jeszcze jedno dostaje sie olej do zaworu egr i elektrozaworkow
    • zygfryd (gość)
    • SILNIK 2.0 DTI 101 KM PRZEBIJA WSZYSTKIE GOLFY SUPER , OSZCZĘDNIEJSZY OD 1.9 TDI 90 KM I MOCNIEJSZY ... 5 LAT MA VECTRE MÓJ TATA ZERO WKŁADU JA MAM W ASTRZE ZERO WKŁADU TYLKO MUSI MIEC DOBRY AKUMULATOR NAJLEPIEJ POWYŻEJ 700A NA ROZRUCH PÓŁ OBROTU KLUCZYKA I PALI ZIMA CZY LATO..
    • Mia (gość)
    • Czy ktoś może mi udzielić informacji lub podać stronę, gdzie otrzymam dane na temat ceny fabrycznego Opla Astry II 2,0l 16V DTI z 2001 r.?
    • maciejka (gość)
    • czy może mi ktoś podpowiedzieć gdzie można kupić oprócz sklepu przewód gumowy podciśnienia do astry II silnik 1,7cdti (80KM)
    • kamil (gość)
    • 1.4 16 tez lat
    • Mietek (gość)
    • Mam problem z astrą II , wętylator chłodnicy załancza się przy zimnym silniku.
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty

Dodaj komentarz