Astra IV powstała na nowej płycie podłogowej, którą wykorzystano również do budowy Chevroleta Cruze. Aby podnieść atrakcyjność auta wyposażono je w rozwiązania techniczne nie spotykane do tej pory w tym segmencie, jak system rozpoznający znaki drogowe, czy też układ adaptacyjnego oświetlenia AFL. Już w wersji podstawowej Essentia w standardzie otrzymujemy układ ESP, czołowe i boczne poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka oraz 16-calowe felgi. Wszystko po to, by starać się dotrzymać kroku największemu rywalowi – Volkswagenowi Golfowi.
Testowana Astra wyposażona była w najmniejszy i najsłabszy w ofercie silnik Diesla 1.3 CDTI ecoFLEX. Produkowana w Bielsku-Białej w zakładzie Fiat GM Powertrain turbodoładowana jednostka osiąga moc 95 KM przy 4000 tys. obr./min. Maksymalny moment obrotowy 190 Nm osiągany jest przy 1750 obr./min pozwala rozpędzić ważące 1298 kg auto od 0 do 100 km/h w 14,7 sekundy. Z silnikiem współpracowała manualna, 5-biegowa skrzynia, która podczas testów sprawowała się bez zastrzeżeń.
Tak jak można było się spodziewać, silnik cieszy jedynie pod kątem „eko” – ekologii i ekonomii. Średnie spalanie wg producenta wynosi 4,2 l/100 km, a z rury wydechowej wydobywa się zaledwie 109 g CO2 na kilometr. Auto nadaje się w zasadzie jedynie do spokojnej jazdy – przyspiesza niemrawo, a przy wchodzeniu na wyższe obroty robi się już znacznie mniej „eko”.
Nie można za to narzekać na komfort prowadzenia Astry. Na drodze zachowuje się stabilnie, chętnie wchodzi w zakręty i dobrze trzyma się drogi. Pomaga w tym z pewnością duży rozstaw osi wynoszący 2685 mm, czyli prawie tyle samo, co w Insigni. Również podczas jazdy na wprost zawieszenie pracuje bardzo dobrze tłumiąc nierówności drogi.
Wyprofilowane fotele i regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica pozwalają na zajęcie dogodnej pozycji za kółkiem nawet osobom „ponadwymiarowym”. Trochę gorzej wypada z miejscem na tylnej kanapie. O ile nad głową miejsca jest pod dostatkiem, o tyle ilość miejsca na nogi mocno zależeć będzie od tego ile zostawią nam osoby siedzące z przodu.
Jeżeli siedziało się już w Insigni, to wnętrze niczym nie zaskoczy – zostało właściwie „żywcem” z niej przeniesione. Miłe dla oka jest podświetlenie czerwonym światłem lewarka dźwigni zmiany biegów i uchwytów na drzwiach – mała rzecz, a cieszy.
Bagażnik oferuje przeciętną pojemność – od 370 l przy złożonej tylnej kanapie do 1235 po rozłożeniu. Po otworzeniu bagażnika mamy płaską podłogę, pod którą znajduje się jeszcze dość głęboki schowek.
W walce o prym w segmencie samochodów kompaktowych z nową Astrą w szranki stają m.in. Volkswagen Golf i Kia cee’d. Najtańsza wersja Opla Astry z benzynowym silnikiem 1.4 dostępna jest od 58 500 złotych. Za wersję ecoFLEX z silnikiem 1.3 z wyposażeniem Essentia zapłacić trzeba 67 700 zł.
Wybrane dane techniczne Opla Astry IV ecoFLEX i konkurentów
Marka/model | Opel Astra IV ecoFLEX Essentia | Volkswagen Golf VI Trendline | Kia cee’d WGT |
Typ nadwozia | hatchback | Hatchback | hatchback |
Cena (zł) | 67 700 | 70 130 | 63 400 |
Silnik | wysokoprężny | wysokoprężny | wysokoprężny |
Pojemność (l) | 1,3 | 1,6 | 1,6 |
Moc (KM) | 95 | 90 | 90 |
Moment obrotowy (Nm) | 190 | 250 | 235 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,7 | 11,3 | 14,0 |
Prędkość maksymalna | 174 | 189 | 172 |
Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km) | 4,2 | 4,5 | 4,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 109 | 119 | 110 |
Skrzynia biegów | Manualna, 5-biegowa | Manualna, 5-biegowa | Manualna, 6-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 370/1235 | 350/1305 | 340/1300 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?