Dzisiejszą Astrę, która zadebiutowała w roku 2009, oparto na globalnej przednionapędowej platformie „Delta II” koncernu
General Motors. Na tej samej bazie produkuje się wiele innych modeli, w tym obecnego w Polsce koreańskiego Chevroleta Cruze, który zadebiutował w 2008 roku. Polityka General Motors przewiduje, że samochody firmowane przez niemiecką markę Opel są najbogatszymi i najbardziej prestiżowymi odmianami jego ogólnoświatowych konstrukcji, co wcale nie oznacza, że wszystkie są produkowane w Niemczech. Astra, także ta współczesna czyli generacji „J“, powinna nas pod tym względem interesować najbardziej, bo montowana jest m. in. w Gliwicach.
Auto to zadebiutowało w pięciodrzwiowej wersji hatchback i wkrótce kombi, a stosunkowo niedawno pojawiła się (produkowana w Polsce) odmiana nadwoziowa GTC, czyli także hatchback, ale trzydrzwiowy i nieco usportowiony. Interesujące, że pierwotna koncepcja GM nie przewidywała dla Opla Astry nadwozia sedan. Tę odmianę zarezerwowano dla skromniejszego Cruze, który przeznaczony był głównie na tzw. rynki rozwijające się, w tym na rosyjski i turecki. To właśnie tam kompakty w wersji sedan święcą triumfy i stanowią ponad połowę sprzedaży aut tej wielkości.
Teraz jednak sytuacja się zmieniła. Opel poszukuje każdej możliwości zwiększenia sprzedaży, więc w połowie tego roku pojawił się także czterodrzwiowy Opel Astra sedan, zresztą również produkowany w Gliwicach. Oficjalna premiera miała miejsce
podczas wystawy motoryzacyjnej w Moskwie.
Opel wykorzystał okazję by razem z (zachodnio) europejską prezentacją sedana przedstawić połączoną ofertę wszystkich Astr, już z rocznika 2013. Trzeba przyznać, że jest ona imponująca. Składają się na nią cztery nadwozia (pięciodrzwiowy hatchback, trzydrzwiowy hatchback GTC, kombi Sports Tourer oraz sedan), a to wszystko przemnożone przez 7 odmian „zwykłych” silników z zapłonem iskrowym od 87 do 180 KM, 5 głównych wersji silników wysokoprężnych od 95 do 195 KM, skrzynie biegów manualne i automatyczne, a także możliwość doboru mniej lub bardziej usportowionego wystroju i wyposażenia. Te odnowione samochody wyposażono w kilka świeżych akcentów stylistycznych (elementy wlotów powietrza i zderzaki), pojawiły się w ofercie silniki wysokoprężne 2.0 Biturbo 195 KM, zaanonsowano też na początek przyszłego roku rodzinę ekonomicznych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Dodać trzeba do tego nową wersję szybkiej Astry OPC, czyli najbardziej sportowej odmiany GTC z silnikiem 2.0 16V turbo 280 KM, także z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Jaką rolę pełni w tym zestawie czterodrzwiowy model z wydzielonym bagażnikiem? Według przedstawicieli Opla, jego bardziej eleganckie kształty, oraz długość prawie taka jak wersji kombi (4658 mm, wobec 4419 mm hatchbacka), mogą na niektórych, np. południowoeuropejskich rynkach zachęcić klientów zdecydowanych wcześniej na sedana klasy średniej, jednak odstraszonych zbyt wysoką ceną takiego auta. Producent liczy na ok. 15% udziału sedana w ogólnej europejskiej sprzedaży Astry.
Wobec „sportowej” stylizacji i konfiguracji Astr w nadwoziu hatchback a nawet kombi, sedan ma być najbardziej spokojną, stonowaną propozycją w tym gronie. Dlatego w nadwoziu trójbryłowym nie proponuje się (przynajmniej w Polsce) dwulitrowych turbodiesli, w tym nowego biturbo 195 KM, a obecnie najmocniejsza jednostka to benzynowe 1.6 turbo/180 KM. Konfiguracja układu jezdnego i zawieszenia sedana pozostaje też bardziej komfortowa niż sportowa, choć dostępna jest opcja automatycznej zmiany tłumienia amortyzatorów - FlexRide.
W praktyce Astra sedan nie różni się wyposażeniem i wielkością kabiny od dość dobrze już znanych odmian hatchback. W wyposażeniu opcjonalnym znajdzie się i tutaj ulepszona wersja systemu wideo rozpoznającego znaki drogowe, zespół kamery i czujników ultradźwiękowych ułatwiających parkowanie tyłem, system "inteligentnego" oświetlenia przedniego AFL+, aktywny tempomat ACC, funkcja ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDW, a także wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego i ostrzegania przed kolizją (FDI plus FCA).
Bagażnik sedana jest duży, aż o 90 litry większy od hatchbacka (460 - 1010 dm3), jednak jego pokrywa, choć otwiera się szeroko, kryje stosunkowo wąski otwór. Niewątpliwie część klientów, nawet tych którym kształt samochodu będzie odpowiadać, właśnie dlatego zdecyduje się jednak na hatchbacka - lepszym rozwiązaniem byłaby tylna pokrywa typu liftback. Ładowność sedana wynosi ok. 539 kg. czyli sporo, ale jednak o ok. 60 kg. mniej niż kombi. Poszukiwano zapewne lepszego komfortu jazdy, gdy samochód nie będzie w pełni załadowany. I rzeczywiście, podczas krótkiego testu na niemieckich
drogach auto z silnikiem wysokoprężnym 1,7 l/130 KM okazało się bardziej przyjazne niż usportowiona wersja GTC z mocniejszym, ale głośnym silnikiem wysokoprężnym biturbo. Osiągi sedana były nieco mniejsze, ale także absolutnie wystarczające. No i zużycie paliwa - mniejszy Diesel konsumuje go w każdych warunkach mniej co najmniej o litr na 100 km.
Dla osób nie planujących znacznych przebiegów optymalny będzie zapewne benzynowy silnik Ecotec 1.4 turbo/140 KM, teraz z funkcją overboost, czyli okresowego zwiększania momentu napędowego z 200 do 220 Nm. Jeżeli zaś ktoś chce jeździć dużo i naprawdę oszczędnie, Opel oferuje wersję tego silnika przystosowanego fabrycznie do paliwa LPG, także o mocy maksymalnej 140 KM.
marka/model | Opel Astra sedan 4d 1.7 turbodiesel CDTI Business | Chevrolet Cruze 4d 1.7 turbodiesel LT + | VW Jetta 1,6 TDI Comfortline |
Cena (zł) | od 86 950 | od 71 990 | od 83 490 |
typ nadwozia/liczba drzwi | sedan / 4d | sedan / 4d | sedan / 4d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4658/1814/1500 | 4590/1790/1475 | 4644/1778/1482 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1541/1551 | 1544/1558 | 1535/1532 |
rozstaw osi (mm) | 2685 | 2685 | 2651 |
masa własna (kg) | od ok. 1380 | od 1380 | 1392 |
pojemność bagażnika (l) | 460 - 1010 | 450 | 510 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 60 | 55 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
typ silnika | turbodoładowany VNG z wtryskiem bezp common rail, DOHC 16V | turbodoładowany VNG z wtryskiem bezp common rail, DOHC 16V start stop | turbodoładowany VNG z wtryskiem bezp common rail, DOHC 16V start stop |
pojemność (cm3) | 1686 | 1686 | 1598 |
liczba cylindrów | R4 | R4 | R4 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | | | |
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 130/4000 | 130/4000 | 105/4400 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 300/2000 - 2500 | 300/2000 - 2500 | 250/1500 - 2500 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 10,8 | 11 | 11,7 |
Prędkość maks. (km/h) | 203 | 190 | 190 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | ok. 4,3 (3,7) | 4,5 | 4,5 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | ok. 114 (99) | 119 | 119 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?