Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Astra sedan

Jerzy Dyszy
Astra, tak jak jej poprzednik Opel Kadett, należy do grupy popularnych samochodów kompaktowych, zwanej segmentem C. Dla Opla jest to najważniejszy model, dlatego niemiecka firma stara się by oferta była wyjątkowo szeroka.Teraz pojawiła się także wersja sedan.

Dzisiejszą Astrę, która zadebiutowała w roku 2009, oparto na globalnej przednionapędowej platformie „Delta II” koncernu

Fot: Jerzy Dyszy
Fot: Jerzy Dyszy

General Motors. Na tej samej bazie produkuje się wiele innych modeli, w tym obecnego w Polsce koreańskiego Chevroleta Cruze, który zadebiutował w 2008 roku. Polityka General Motors przewiduje, że samochody firmowane przez niemiecką markę Opel są najbogatszymi i najbardziej prestiżowymi odmianami jego ogólnoświatowych konstrukcji, co wcale nie oznacza, że wszystkie są produkowane w Niemczech. Astra, także ta współczesna czyli generacji „J“, powinna nas pod tym względem interesować najbardziej, bo montowana jest m. in. w Gliwicach.  

Auto to zadebiutowało w pięciodrzwiowej wersji hatchback i wkrótce kombi, a stosunkowo niedawno pojawiła się (produkowana w Polsce) odmiana nadwoziowa GTC, czyli także hatchback, ale trzydrzwiowy i nieco usportowiony. Interesujące, że pierwotna koncepcja GM nie przewidywała dla Opla Astry nadwozia sedan. Tę odmianę zarezerwowano dla skromniejszego Cruze, który przeznaczony był głównie na tzw. rynki rozwijające się, w tym na rosyjski i turecki. To właśnie tam kompakty w wersji sedan święcą triumfy i stanowią ponad połowę sprzedaży aut tej wielkości.

Teraz jednak sytuacja się zmieniła. Opel poszukuje każdej możliwości zwiększenia sprzedaży, więc w połowie tego roku pojawił się także czterodrzwiowy Opel Astra sedan, zresztą również produkowany w Gliwicach. Oficjalna premiera miała miejsce

Fot: Jerzy Dyszy
Fot: Jerzy Dyszy

podczas wystawy motoryzacyjnej w Moskwie.

Opel wykorzystał okazję by razem z (zachodnio) europejską prezentacją sedana przedstawić połączoną ofertę wszystkich Astr, już z rocznika 2013. Trzeba przyznać, że jest ona imponująca. Składają się na nią cztery nadwozia (pięciodrzwiowy hatchback, trzydrzwiowy hatchback GTC, kombi Sports Tourer oraz sedan), a to wszystko przemnożone przez 7 odmian „zwykłych” silników z zapłonem iskrowym od 87 do 180 KM, 5 głównych wersji silników wysokoprężnych od 95 do 195 KM, skrzynie biegów manualne i automatyczne, a także możliwość doboru mniej lub bardziej usportowionego wystroju i wyposażenia. Te odnowione samochody wyposażono w kilka świeżych akcentów stylistycznych (elementy wlotów powietrza i zderzaki), pojawiły się w ofercie silniki wysokoprężne 2.0 Biturbo 195 KM, zaanonsowano też na początek przyszłego roku rodzinę ekonomicznych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Dodać trzeba do tego nową wersję szybkiej Astry OPC, czyli najbardziej sportowej odmiany GTC z silnikiem 2.0 16V turbo 280 KM, także z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Fot: Jerzy Dyszy
Fot: Jerzy Dyszy

Jaką rolę pełni w tym zestawie czterodrzwiowy model z wydzielonym bagażnikiem? Według przedstawicieli Opla, jego bardziej eleganckie kształty, oraz długość prawie taka jak wersji kombi (4658 mm, wobec 4419 mm hatchbacka), mogą na niektórych, np. południowoeuropejskich rynkach zachęcić klientów zdecydowanych wcześniej na sedana klasy średniej, jednak odstraszonych zbyt wysoką ceną takiego auta. Producent liczy na ok. 15% udziału sedana w ogólnej europejskiej sprzedaży Astry.  

Wobec „sportowej” stylizacji i konfiguracji Astr w nadwoziu hatchback a nawet kombi, sedan ma być najbardziej spokojną, stonowaną propozycją w tym gronie. Dlatego w nadwoziu trójbryłowym nie proponuje się (przynajmniej w Polsce) dwulitrowych turbodiesli, w tym nowego biturbo 195 KM, a obecnie najmocniejsza jednostka to benzynowe 1.6 turbo/180 KM. Konfiguracja układu jezdnego i zawieszenia sedana pozostaje też bardziej komfortowa niż sportowa, choć dostępna jest opcja automatycznej zmiany tłumienia amortyzatorów - FlexRide.

Fot: Jerzy Dyszy
Fot: Jerzy Dyszy

W praktyce Astra sedan nie różni się wyposażeniem i wielkością kabiny od dość dobrze już znanych odmian hatchback. W wyposażeniu opcjonalnym znajdzie się i tutaj ulepszona wersja systemu wideo rozpoznającego znaki drogowe, zespół kamery i czujników ultradźwiękowych ułatwiających parkowanie tyłem, system "inteligentnego" oświetlenia przedniego AFL+, aktywny tempomat ACC, funkcja ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDW, a także wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego i ostrzegania przed kolizją (FDI plus FCA).

Bagażnik sedana jest duży, aż o 90 litry większy od hatchbacka (460 - 1010 dm3), jednak jego pokrywa, choć otwiera się szeroko, kryje stosunkowo wąski otwór. Niewątpliwie część klientów, nawet tych którym kształt samochodu będzie odpowiadać, właśnie dlatego zdecyduje się jednak na hatchbacka - lepszym rozwiązaniem byłaby tylna pokrywa typu liftback. Ładowność sedana wynosi ok. 539 kg. czyli sporo, ale jednak o ok. 60 kg. mniej niż kombi. Poszukiwano zapewne lepszego komfortu jazdy, gdy samochód nie będzie w pełni załadowany. I rzeczywiście, podczas krótkiego testu na niemieckich

Fot: Opel
Fot: Opel

drogach auto z silnikiem wysokoprężnym 1,7 l/130 KM okazało się bardziej przyjazne niż usportowiona wersja GTC z mocniejszym, ale głośnym silnikiem wysokoprężnym biturbo. Osiągi sedana były nieco mniejsze, ale także absolutnie wystarczające. No i zużycie paliwa - mniejszy Diesel konsumuje go w każdych warunkach mniej co najmniej o litr na 100 km.

Dla osób nie planujących znacznych przebiegów optymalny będzie zapewne benzynowy silnik Ecotec 1.4 turbo/140 KM, teraz z funkcją overboost, czyli okresowego zwiększania momentu napędowego z 200 do 220 Nm. Jeżeli zaś ktoś chce jeździć dużo i naprawdę oszczędnie, Opel oferuje wersję tego silnika przystosowanego fabrycznie do paliwa LPG, także o mocy maksymalnej 140 KM.

marka/model

Opel Astra sedan 4d 1.7 turbodiesel CDTI  Business

Chevrolet Cruze 4d 1.7 turbodiesel

LT +

VW Jetta 1,6 TDI Comfortline

Cena (zł)

od 86 950

od 71 990

od 83 490

typ nadwozia/liczba drzwi

sedan / 4d

sedan / 4d

sedan / 4d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4658/1814/1500

4590/1790/1475

4644/1778/1482

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1541/1551

1544/1558

1535/1532

rozstaw osi (mm)

2685

2685

2651

masa własna (kg)

od ok. 1380

od 1380

1392

pojemność bagażnika (l)

460 - 1010

450

510

pojemność zbiornika paliwa (l)

60

60

55

Układ napędowy

rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

typ silnika

turbodoładowany  VNG z wtryskiem bezp common rail, DOHC 16V

turbodoładowany  VNG z wtryskiem bezp common rail, DOHC 16V start stop

turbodoładowany  VNG z wtryskiem bezp common rail, DOHC 16V start stop

pojemność (cm3)

1686

1686

1598

liczba cylindrów

R4

R4

R4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

 

 

 

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/5

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

130/4000

130/4000

105/4400

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

300/2000 - 2500

300/2000 - 2500

250/1500 - 2500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

10,8

11

11,7

Prędkość maks. (km/h)

203

190

190

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

ok. 4,3 (3,7)

4,5

4,5

Średnia emisja CO2 (g/km)

ok. 114 (99)

119

119

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty