Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Corsa kontra Peugeot 206

Ryszard Polit
Fot. Opel: Opel Corsa ma dość obszerne wnętrze, większe od Peugeota.
Fot. Opel: Opel Corsa ma dość obszerne wnętrze, większe od Peugeota.
Są samochody, które bez względu na poczynania konkurencji, sprzedają się dobrze. Do takich należą Opel Corsa i Peugeot 206.

 

Fot. Opel: Opel Corsa ma dość obszerne wnętrze, większe od Peugeota.
Fot. Opel: Opel Corsa ma dość obszerne wnętrze, większe od Peugeota.

Peugeot 206, wprowadzony do sprzedaży w 1998 r., był prekursorem zmian w segmencie aut małych. Nowoczesny i charakterystyczny dla tej marki design nadwozia szedł w parze z większym niż w konkurencyjnych autach rozstawem osi. Opel Corsa obecnej generacji jest o 2 lata młodszy od

Fot. Peugeot: Peugeot 206 oferowany jest z różnymi rodzajami nadwozia. Praktyczny jest 5-drzwiowy hatchback.
Fot. Peugeot: Peugeot 206 oferowany jest z różnymi rodzajami nadwozia. Praktyczny jest 5-drzwiowy hatchback.

Peugeota. Oba pojazdy oferowane są z 3-lub 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback.

 

Cechy szczególne

 

Wygląd Peugeota nie wzbudza już takiego zachwytu jak kiedyś, jednak jest nadal atrakcyjny. Cechą szczególną tego pojazdu jest oryginalnie rozwiązane zawieszenie tylne. Analizując Opla Corsę, można dojść do wniosku, że cechą

Fot. Opel: Własności jezdne Corsy są poprawne.
Fot. Opel: Własności jezdne Corsy są poprawne.

charakterystyczną tego auta jest brak cech charakterystycznych. Zaleta niemieckiego pojazdu to bardziej przestronne wnętrze, szczególnie na tylnej kanapie, co wynika z większego o 5 cm rozstawu osi. Bagażnik Corsy ma pojemność 260 l, a Peugeota - 245 l.

 

Silniki

 

Do obu aut oferuje się dość bogatą gamę silników. Ponieważ cena oleju napędowego jest niewiele niższa od ceny benzyny,

Fot. Peugeot: Benzynowy silnik Peygeota o pojemności 1,4 l/75 KM ma dobrą kulturę pracy, jednak w mieście zużywa nieco więcej paliwa niż Corsa.
Fot. Peugeot: Benzynowy silnik Peygeota o pojemności 1,4 l/75 KM ma dobrą kulturę pracy, jednak w mieście zużywa nieco więcej paliwa niż Corsa.

zdecydowaliśmy się na silniki z zapłonem iskrowym. Corsę napędza zmodernizowany, 16-zaworowy silnik o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM. Modernizacja polega głównie na zastosowaniu kanału dolotowego o zmiennej długości, co Opel nazywa technologią Twinport. Moc wzrosła o 5 KM i polepszyła się elastyczność jednostki napędowej. Peugeot napędzany jest tradycyjnym, 8-zaworowym silnikiem o pojemności 1,4 l i

Fot. Opel: Tablica przyrządów Corsy jest czytelna, bardzo przydaje się wyświetlacz informujący m.in. o temperaturze zewnętrznej. Seryjne wyposażenie
Fot. Opel: Tablica przyrządów Corsy jest czytelna, bardzo przydaje się wyświetlacz informujący m.in. o temperaturze zewnętrznej. Seryjne wyposażenie Corsy jest dość skromne.

mocy 75 KM. Wbrew pozorom to całkiem przyzwoita jednostka napędowa, której największym mankamentem jest większe zużycie paliwa. Można zresztą wybrać nowocześniejszy i oszczędniejszy, 16-zaworowy silnik 1,4 l/88 KM, ale cena Peugeota przekracza wtedy 50 tys. zł. 

 

Fot. Peugeot: Wyższa cena Peugeota wynika z bogatszego wyposażenia standardowego.
Fot. Peugeot: Wyższa cena Peugeota wynika z bogatszego wyposażenia standardowego.

Wrażenia z jazdy

 

Nieco szybszym i bardziej oszczędnym autem okazał się Opel, dzięki nowocześniejszemu silnikowi. W Peugeocie za krótkie są siedziska foteli przednich, co może przeszkadzać osobom wysokim podczas długiej jazdy. Pojazd francuski ma bardziej miękkie zawieszenie niż Corsa i dlatego oferuje wyższy komfort jazdy podczas pokonywania dziur w jezdniach. Jednak na zakrętach pojazd nie zawsze jest stabilny.

Fot. Opel: Na tylnej kanapie Corsy jest sporo miejsca.
Fot. Opel: Na tylnej kanapie Corsy jest sporo miejsca.

Zawieszenie tylne Peugeota to wahacze wzdłużne połączone drążkami skrętnymi z pochylonymi amortyzatorami. Z przodu w obu autach zastosowano kolumny McPhersona. W zawieszeniu tylnym Corsy wykorzystano tradycyjną belkę skrętną w wahaczami wzdłużnymi. Własności jezdne auta niemieckiego są poprawne. Peugeot ma skuteczniejszy niż Corsa układ hamulcowy. Pojazd francuski zatrzymuje się z prędkości 100

Fot. Peugeot: Wysokie osoby siedzące na tylnej kanapie w Peugeocie mogą odczuwać niedostatek miejsca.
Fot. Peugeot: Wysokie osoby siedzące na tylnej kanapie w Peugeocie mogą odczuwać niedostatek miejsca.

km/h na drodze 39,4 m. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h w obu autach jest do przyjęcia i wynosi 70 dB.

 

Podsumowanie

 

Chociaż obaj konkurenci najlepsze lata mają już za sobą, ich walory nie uległy zmianie. Zarówno Opla jak i Peugeota można traktować jako pojazdy uniwersalne - do miasta i na dalsze trasy. Niższa cena Corsy, w granicach 43 tys. zł., wynika z bardzo skromnego wyposażenia seryjnego, obejmującego poduszkę powietrzną kierowcy i wspomaganie układu kierowniczego. Peugeot jest zdecydowanie bardziej bogato wyposażony. 

 

Nasza ocena

 

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Opel Corsa

Peugeot 206

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Opel Corsa

Peugeot 206

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1229

1361

Moc maksymalna (KM/obr/min):

80/5600

75/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

110/4000

120/2800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,5

12,8

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,7

12,6

Prędkość maksymalna (km/h):

175

170

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

70

70

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,5

39,4

Pojemność bagażnika (dm3):

260

245

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,6/7,8

5,3/8,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

384 x 165 x 144

384 x 165 x 143

Rozstaw osi (cm):

249

244

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji 3/5-drzwiowej (zł):

42 500/43 750

46 890/48 190

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Opel Corsa Essentia

Peugeot 206 X-Line

poduszki powietrzne

1

2

układ ABS

O

S

Układ wspomagania nagłe hamowanie

-

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

O

S/O

centralny zamek

O

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty