Wszystko
o samochodach

Premiery / Samochody osobowe

Opel Insignia GSi. Auto dla wymagających

Data publikacji: Autor: (ip)

Opel Insignia GSi

Sportowiec ze stajni Opla jest napędzany motorem 2.0 Turbo, który rozwija 260 KM i 400 Nm, a w cyklu mieszanym zużywa 8,6 l/100km. 

Fot. Marek Perczak Opel Insignia GSi jest limuzyną dla klientów oczekujących czegoś specjalnego. Samochód skonstruowany z myślą o kierowcy - ma dostarczać mu maksymalnej przyjemności z jazdy na każdej drodze.

Insignia GSi kontynuuje długą tradycję sportowych Opli z oznaczeniem GSi. Jako pierwsze emocji dostarczyły modele Manta GSi i Kadett GSi (115 KM z 1,8 litra pojemności) w 1984 roku. Już cztery lata później 2‑litrowy 16‑zaworowy silnik DOHC w modelu Kadett 2.0 GSi 16V generował 150 KM. Ten sam silnik trafił też do pierwszej Astry, a w 1993 roku pojawiła się alternatywa w postaci 125‑konnej Astry 1.8 GSi. Różne generacje modelu Corsa także były oferowane w odmianie GSi, począwszy od Corsy A (1988 r.) ze 100‑konnym silnikiem, która dziś jest poszukiwanym klasykiem. Ostatnią (jak na razie!) była Corsa D wprowadzona w sierpniu 2012 roku. Teraz przyszedł czas na flagową Insignię w wersji GSi, której premiera będzie miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie (14–24 września 2017 r.). W Niemczech sprzedaż modelu ruszy w połowie października. 

Sportowiec ze stajni Opla jest napędzany motorem 2.0 Turbo, który rozwija 260 KM i 400 Nm, a w cyklu mieszanym zużywa 8,6 l/100km. Motor zestawiono z nową, ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Biegi można zmieniać także za pomocą manetek przy kierownicy, a w automatycznych trybach Standard i Sport kierowca może określić punkty zmiany przełożeń. Oprócz dwulitrowego silnika benzynowego w GSi będzie oferowany także nowy mocny silnik wysokoprężny.

Zawieszenie o dynamicznej charakterystyce i doskonała przyczepność w połączeniu z napędem na wszystkie koła zapewniają wrażenia z jazdy, a jednocześnie maksymalne bezpieczeństwo. Typowe dla Insignii nowej generacji jest połączenie lekkiej konstrukcji z niskim środkiem ciężkości i dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem. Pozwala to uzyskać doskonałe wyważenie pojazdu i znakomity stosunek mocy do masy. Takie parametry zasługują na specjalną oprawę. Dzięki dużym, chromowanym wlotom powietrza z przodu i zgrabnemu spojlerowi, zapewniającemu odpowiednią siłę dociskającą tylną oś, wygląd GSi dorównuje jej osiągom. Całości dopełniają skórzane, zintegrowane sportowe fotele (skonstruowane specjalnie na potrzeby wersji GSi), sportowa kierownica obszyta skórą i aluminiowe pedały.

Redakcja poleca:

Czy nowe auta są bezpieczne? Nowe wyniki testów zderzeniowych
Testujemy nowego Volkswagena Polo
Niskoprocentowe piwa. Czy można po nich prowadzić auto?

Precyzyjny tuning przeprowadzony według najlepszych tradycji Opla zaowocował powstaniem najbardziej wyrafinowanej w prowadzeniu Insignii, którą fani sportowych aut segmentu D na pewno docenią, zwłaszcza po odczytaniu wyników na stoperze.  — Nowa Insignia GSi okrążyła Północną Pętlę Nürburging szybciej niż mocniejsza Insignia OPC poprzedniej generacji — powiedział Volker Strycek, dyrektor ds. samochodów wyczynowych i sportu samochodowego, podsumowując przeprowadzony test. Stało się tak między innymi dlatego, że GSi jest o 160 kilogramów lżejsza od analogicznej Insignii OPC z silnikiem 2.8 V6 Turbo. — To właśnie połączenie niskiej masy, zwłaszcza w części przypadającej na przednią oś, niskiego środka ciężkości, dobrych właściwości jezdnych, wysokiej mocy w szerokim zakresie obrotów oraz najlepszych właściwości trakcyjnych sprawia, że GSi jest tak szybka. Czysta efektywność. Znakomita przyczepność bardzo przydaje się na Północnej Pętli, natomiast przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo to zalety ważne na drogach publicznych — z entuzjazmem wyjaśnia Strycek.

„Zielone Piekło”: najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie

Ostatnie korekty w Insignii GSi uwzględniają wyniki testów przeprowadzanych na legendarnej Północnej Pętli Nürburgring. Tutaj, w górach Eifel, działa ośrodek testowy Opla, w którym firma dopracowuje charakterystykę modeli o wyczynowych osiągach. Inżynierowie pracujący na Nürburgring — w miejscu, które potrójny mistrz świata F1, Jackie Stewart, nazwał „Zielonym Piekłem” — zaprojektowali podwozie do wersji GSi. Krótsze sprężyny obniżyły GSi o 10 milimetrów, a specjalne sportowe amortyzatory ograniczają przechyły nadwozia do minimum. Odpowiednio dostosowano także potężne hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami oraz układ kierowniczy, który nawet w „zwykłych” wersjach tego samochodu wyróżnia się bezpośrednim przełożeniem. Insignia GSi jest standardowo wyposażona w mechatroniczne zawieszenie FlexRide. System ten w ułamku sekundy dostosowuje charakterystykę amortyzatorów i układu kierowniczego. Moduł sterujący zmienia także kalibrację działania pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń w ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Standard, Tour lub Sport. W zależności od wybranego trybu układ kierowniczy i przepustnica działają jeszcze bardziej bezpośrednio. Wyłącznie w wersji GSi dostępny jest także tryb Competition aktywowany przyciskiem ESP. Dwukrotne naciśnięcie tego przycisku pozwala wprawnym kierowcom zwiększyć nadsterowność i wyłączyć kontrolę trakcji — na przykład, aby poprawić czas okrążenia Północnej Pętli.

Zobacz też: Premiera Opla Grand Sport i Sports Tourer

Sportowe zawieszenie, w połączeniu z zapewniającymi zwiększoną przyczepność oponami Michelin Pilot Sport 4 S na 20‑calowych kołach, sprawia, że samochód jest dosłownie przyklejony do drogi. Duże znaczenie ma także unikatowy wśród modeli z tego segmentu standardowy napęd na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego. W tym zaawansowanym technicznie układzie konwencjonalny mechanizm różnicowy tylnej osi zastąpiono dwoma sprzęgłami, które umożliwiają indywidualne zwiększenie prędkości każdego z tylnych kół w ułamku sekundy, w zależności od warunków jazdy. W ten sposób w Insignii GSi niemal całkowicie wyeliminowano uciążliwą podsterowność powodującą uciekanie przednich kół na zewnątrz łuku drogi. Oznacza to, że GSi utrzymuje idealny tor jazdy w serii zakrętów.

Sportowe cechy: od nowych wyczynowych foteli do tylnego spojlera

Sportowym możliwościom Insignii GSi towarzyszą dopasowane do nich rozwiązania stylistyczne i techniczne oraz akcesoria. Do najważniejszych z nich należą nowe sportowe fotele opracowane przez firmę Opel, które zapewniają zwiększone podparcie boczne oraz wyższy komfort na długich trasach. Ekskluzywne sportowe fotele to ergonomiczny ideał potwierdzony atestem AGR (Akcji na rzecz Zdrowych Pleców). Podobnie jak w Insignii Grand Sport są one opcjonalnie wyposażone w funkcje wentylacji, ogrzewania, i masażu oraz regulację bocznych segmentów fotela. W GSi wysokie oparcie jest połączone z zagłówkiem. Sposób poprowadzenia pasów na wysokości ramienia jest wręcz idealny, co nie zawsze jest oczywiste w zintegrowanych fotelach. Klient ma do wyboru dwie wersje skórzanej tapicerki — zawsze z emblematem GSi. Takie samo logo umieszczono z tyłu samochodu, gdzie zamontowano również wydajny spojler zapewaniający niezbędną siłę dociskającą tylną oś. Dolna części zderzaka stylizowana na dyfuzor stanowi oprawę dla dwóch chromowanych końcówek wydechu. Analogicznym detalem z przodu są chromowane krawędzie wlotów powietrza przed przednimi kołami. Fani modelu docenią także klimat wnętrza ze spłaszczoną u dołu i obszytą skórą kierownicą, aluminiowymi pedałami oraz czarną podsufitką, czyli elementami w najlepszym stylu bardzo szczególnego sportowego sedana.

Opel Insignia GSi

Sportowiec ze stajni Opla jest napędzany motorem 2.0 Turbo, który rozwija 260 KM i 400 Nm, a w cyklu mieszanym zużywa 8,6 l/100km. 

Fot. Marek Perczak

Opel Insignia GSi

Sportowiec ze stajni Opla jest napędzany motorem 2.0 Turbo, który rozwija 260 KM i 400 Nm, a w cyklu mieszanym zużywa 8,6 l/100km.

Fot. Marek Perczak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.