Opel Meriva 1.8

Zdzisław Podbielski
Dwubryłowe nadwozie Merivy stylizacją nawiązuje do innych modeli Opla.
Dwubryłowe nadwozie Merivy stylizacją nawiązuje do innych modeli Opla.
Opel Meriva to samochód o niezbyt dużych wymiarach, ale z uniwersalnym nadwoziem. Plasuje się między małą Agilą i większą Zafirą.

Do gamy tzw. minivanów Opla w ubiegłym roku dołączył trzeci  - Meriva.  To samochód o niezbyt dużych wymiarach zewnętrznych, ale z uniwersalnym nadwoziem. Plasuje się między małą Agilą i większą Zafirą.

 

Dwubryłowe nadwozie Merivy stylizacją nawiązuje do innych modeli Opla.
Dwubryłowe nadwozie Merivy stylizacją nawiązuje do innych modeli Opla.

Na polskim rynku Meriva występuje w jednej, dwubryłowej, 5-drzwiowej wersji nadwoziowej, w pięciu wersjach silnikowych (3 silniki benzynowe o mocy 87, 100 i 125 KM i 2 wysokoprężne o mocy 75 i 100 KM) i trzech wersjach wyposażenia wyróżnionych nazwami: Essentia, Enjoy i Cosmo. Model Meriva zbudowany został z wykorzystaniem płyty podłogowej Corsy, zawieszenia przedniego typu McPherson - jak w Corsie i zawieszenia tylnego z belką skrętną - jak w Zafirze.

 

FlexSpace

 

Meriva napędzana silnikiem 1,8 l o mocy 125 KM okazała się autem dynamicznym i szybkim.
Meriva napędzana silnikiem 1,8 l o mocy 125 KM okazała się autem dynamicznym i szybkim.

Tak nazwano system aranżacji wnętrza nadwozia, który jest szczególnym rozwiązaniem w Merivie. Dotyczy różnorodnej konfiguracji foteli, które można przystosować do przewozu 5, 4, 3 i 2 osób, a nawet tylko dla kierowcy - bez konieczności wyjmowania foteli.

Kanapę tylną podzielono na trzy niezależne części: dwie części są szerokie, a środkowa węższa. Wszystkie części można przesuwać wzdłużnie i niezależnie składać. Trzy osoby jadące z tyłu będą odczuwały niezbyt szerokie wnętrze Merivy. Gdy z tyłu jadą dwie osoby, ze środkowej części siedzenia można utworzyć wygodny podłokietnik, a po całkowitym złożeniu środkowego fotela tylnego, w jego miejsce można zamontować (dostępny w opcji) podłokietnik wielofunkcyjny, tzw. asystent podróży, zawierający m.in. izolowany termicznie schowek. Cały podłokietnik można wymontować i zabrać ze sobą.

Podstawowa objętość bagażnika (mierzona do półki osłonowej) wynosi 350 dm3, a po złożeniu trzech foteli tylnych oraz przedniego fotela pasażera uzyskujemy przedział bagażowy o objętości aż 2000 dm3.

 

Silnik

 

Do prezentacji wybraliśmy jednostkę nadającą pojazdowi najlepszą dynamikę. Jest to silnik o pojemności skokowej 1796 cm3 z rodziny Ecotec, znany z wcześniej wytwarzanych modeli Opla.

Deska rozdzielcza „czytelnie” rozwiązana, z metalizowaną konsolą środkową.
Deska rozdzielcza „czytelnie” rozwiązana, z metalizowaną konsolą środkową.

Ma nowoczesną konstrukcję z dwoma wałkami rozrządu, umieszczonymi w głowicy wykonanej ze stopów lekkich, sterującymi 4 zaworami przy każdym cylindrze. W układzie zasilania zastosowano elektronicznie sterowany wielopunktowy wtrysk benzyny. Jednostkę tę możemy zaliczyć do wysokoobrotowych, nic więc dziwnego, że wcześniej znalazła miejsce w "usportowionej" Astrze Coupe.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wydaje się, że silnik 1,8 l o mocy 125 KM jest nawet za "silny" dla rodzinnego, niewielkiego samochodu. Jego sprawność dynamiczna okupiona jest odczuwaną

Zaletą tego pojazdu jest możliwość zmiany ustawienia foteli, bez potrzeby ich wyjmowania z auta.
Zaletą tego pojazdu jest możliwość zmiany ustawienia foteli, bez potrzeby ich wyjmowania z auta.

głośnością. Kierowca ma wygodną pozycję i jednocześnie ograniczoną podwójnymi słupkami przednimi widoczność przy skręcie w lewo. Urządzenia sterowania działają płynnie, a deska rozdzielcza jest "czytelna", bez nadmiaru wskaźników i przełączników. Samochód wykazuje się dobrą stabilnością w ruchu, ale na nierównej nawierzchni odczuwamy twarde zawieszenie.

 

Podsumowanie

 

Merivę dość trudno zakwalifikować do wybranej grupy minivanów. Jest mniejsza od Renault Scenic i większa od Opla Agila. Agila to wielofuncyjny samochód rodzinny, o interesującej aranżacji wnętrza nadwozia. W najuboższej wersji, z silnikiem 1,6 l i wyposażeniem Essentia kosztuje 53 000 zł. Wersja przez nas przedstawiana jest droga - 62 800 zł.  

 

Wybrane dane techniczne - Opel Meriva 1.8

 

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1796

Moc maksymalna (KM-obr/min)

125-6000

Maksymalny moment obrotowy (Nm-obr/min)

165-4600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,3

Prędkość maksymalna (km/h)

190

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,5

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

53

Zużycie paliwa: poza miastem/miasto (dm3/100 km)

6,6/10,9

Pojemność bagażnika (dm3)

350÷2000

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm)

4042/1694/1624

Rozstaw osi (mm)

2630

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 (bez limitu km)/12

Cena wersji 1.8 Cosmo (zł)

62 800

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 - 5)

 

Przestronność wnętrza

****

Przestronne wnętrze w stosunku do wymiarów zewnętrznych. Zbyt wąskie miejsce dla 3 osób siedzących z tyłu

Silnik

***

Konstrukcyjnie nowoczesny, dynamiczny, mało dostosowany do niewielkiego samochodu rodzinnego

Poziom hałasu

***

Duża głośność wynika z pracy silnika powyżej 3500 obr/min na V. biegu

Hamulce

*****

Seryjnie we wszystkich wersjach pojazdu hamulce tarczowe przy 4 kołach, przednie wentylowane, system ABS. Duża skuteczność działania

Dynamika

*****

Duża jak na samochód rodzinny

Zużycie paliwa

**

Duże, zwłaszcza podczas jazdy w mieście

Nowoczesność konstrukcji

****

Na wysoką ocenę składa się przede wszystkim funkcjonalnie rozwiązane wnętrze

Wyposażenie

****

Dostępne tylko w opcji: regulacja położenia kierownicy, składany fotel pasażera przedniego i elektryczne sterowane szyby w drzwiach tylnych

 

Wybrane wyposażenie seryjne Merivy 1.8 Cosmo:

 

-       ABS+EBD+system wspomagania nagłego hamowania

-       Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera

-       Wspomaganie układu kierowniczego

-       Dzielona tylna kanapa 40:20:40

-       Centralny zamek

-       Radiomagnetofon + 6 głośników

-       Regulacja wysokości fotela kierowcy

-       Wyświetlacz wielofunkcyjny

 

 

 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty