Opel Mokka

Samochody / Testy

Autor: Michał Kij

Liczba odwiedzin: 50564

Do polskich salonów sprzedaży trafił właśnie nowy mały SUV niemieckiej firmy. Nazywa się Mokka i w najtańszej wersji kosztuje od 67 900 zł

Jak robi się mokkę? Bierze się espresso, drugie tyle mleka i dodaje czekoladę. Z wierzchu może być bita śmietana i cynamon.Opel Mokka, Fot: Opel Każdy smakosz ma własną receptę i upodobania co do mocy i słodyczy napoju. Czy może być lesze imię dla auta, które też jest mieszanką różnych pomysłów na własne cztery kółka? W dodatku doskonałą do smakowania tak w mieście, jak i na łonie natury?

Mokka jest pierwszym, SUV-em Opla w klasie subkompaktów, czyli aut miejskich wielkości Corsy, innymi słowy segmentu B. Zadebiutowała w marcu w Genewie. W styczniu w Detroit miał premierę Buick Encore, a we wrześniu w Paryżu Chevrolet Trax. Są to wszystko odmiany tego samego auta, które powstało na platformie Gamma II. Korzystają z niej również Chevrolet Spark i Opel Adam. Została skonstruowana w przeważającej mierze w Niemczech, w Rüsselsheim. Opel chętnie to podkreśla w kontekście własności jezdnych dostosowanych do europejskich upodobań. Poszczególne elementy podwozia są zresztą znane z innych modeli tej marki. Zawieszenie przejęto na przykład z Zafiry, a hamulce z Astry.

Karoseria wygląda na większą niż w rzeczywistości. Jest „przypakowana”. Przetłoczenia układają się w mięsistą, pełną energii sylwetkę. Bogatsze wersje mają w standardzie osiemnastocalowe koła. W przyszłości będą też „dziewiętnastki”. Mokka ma w sobie moc, którą widać od razu.

Równie ekscytujący jest wybór układów napędowych. Najciekawszą wersją jest 1.4 Turbo o mocy 140 KM. Do kompletu z tym silnikiem należy 6-biegowa skrzynia ręczna i stały napęd 4x4. Przy tylnej osi zamontowane jest sprzęgło wielopłytkowe, sterowane elektromagnetycznie. W zwykłych warunkach praktycznie cały moment obrotowy kierowany jest do przedniej osi. Gdy robi się ślisko lub grząsko sprzęgło płynnie przesyła go również do tylnych kół. W najtrudniejszych sytuacjach moment jest rozdzielany równo, w proporcji 50:50. Decyduje o tym układ elektroniczny, który zdejmuje kierowcy cały kłopot z głowy. Elementy napędu 4x4 zwiększają masę auta tylko o 65 kg.

Opel Mokka, Fot: OpelJedyny Diesel 1.7 CDTI osiąga 130 KM i daje do wyboru napęd przedni i 6-biegową skrzynkę manualną lub automatyczną oraz wariant 4x4 z przekładnią ręczną. Podstawowym silnikiem jest benzyna 1.6 o mocy 115 KM wkładana pod maskę 5-biegowych aut z przednim napędem. Wszystkie modele ze skrzynią ręczną są wyposażone w układ start/stop.
Silnik 1.4 Turbo jest bardzo przyjemny. Pracuje ciszej i bardziej miękko niż Diesel, a daje podobne wrażenia przy rozpędzaniu, również na wysokich biegach.

Poza typowymi dziś pomocnikami bezpłatnymi i płatnymi (ABS, ESP Plus, EBD, LDW, kamera cofania itp.), nowy Opel ma szereg urządzeń, które spotyka się w autach wyższych klas. Poza układem wspomagającym ruszanie na wzniesieniu HSA, ma również HDC (Hill Descent Control), który pozwala ustawić maksymalną prędkość przy zjeździe. Kierowca robi to za pomocą pedału gazu lub hamulca. HDC przydaje się podczas jazdy w terenie, a mają go nie tylko duże SUV-y, ale również najnowsze modele pikapów.

Urządzeniem z wysokiej półki są reflektory adaptacyjne AFL+. To opcjonalne Bi-ksenonowe lampy, które modyfikują strumień Opel Mokka, Fot: Opelświatła w zależności od warunków jazdy, np. miejska, autostradowa, przy złej pogodzie lub podczas dnia. Wariantów jest 11, w tym statyczne i dynamiczne doświetlanie zakrętów.
Mokka ma wśród akcesoriów również kamerę „Opel Eye”. Jest zamontowana z przodu. Odczytuje znaki drogowe i przesyła stosowną informację na wielofunkcyjny wyświetlacz na tablicy wskaźników. Ostrzega również przed zagrożeniem kolizją z autem z przodu.

Fotele regulowane w 8 płaszczyznach mają certyfikat AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V), zespołu niezależnych ekspertów zajmujących się zdrowiem kręgosłupa. Mokka jest pierwszym samochodem segmentu B, jaki otrzymał ten dokument. Kierownica jest podgrzewana, a elektryczne wspomaganie dostosowuje się do prędkości auta. W tylnym zderzaku jest miejsce na chowany stelaż FlexFix. Można na nim przewieźć trzy rowery.

Wybrane dane techniczne Opla Mokka i konkurentów:

 

Marka/model Opel Mokka Enjoy 1,4 Turbo 4x4 Nissan Juke Shiro 1,6 l DIG-T Skoda Yeti Active 1,8 TSI 4x4
Cena (zł) 88 500 87 100 86 850
Typ nadwozia/liczba drzwi hatchback/5 hatchback/5 kombi/5
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4278/1777/1646 4135/1765/1585 4332/1793/1691
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1540/1540 1525/1525 1531/1527
Rozstaw osi (mm) 2555 2530 2576
Masa własna (kg) 1260 1286 1505
Pojemność bagażnika* (l) 365/1372 251/830 416/1760
Pojemność zbiornika paliwa (l) 53 46 60
Układ napędowy
Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3)    1364 1619 1798
Liczba cylindrów 4 4 4
Napędzana oś 4x4 przednia 4x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń manualna/6 manualna/6 manualna/6
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min 140/6000 190/5600 160/4500-5200
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min 200/2850-4900 240/2000-5200 250/1500-4500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,9 8 8,4
Prędkość maksymalna (km/h) 190 215 200
Średnie spalanie (l/100 km) 6,4 6,9 8
Emisja CO2 (g/km) 149 159 189

*przy rozłożonych fotelach/maksymalna przy złożonych fotelach




Opel Mokka, Fot: Opel

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • jaga (gość)
    • ja już sama nie wiem jak z tym autem zrobić.. chcę zmienić, ale nie jestem do końca pewna. znalazłam fajne zestawienie i to mi trochę rozjaśniło w głowie. Edytowany przez moderatora
    • mototime.pl (gość)
    • Na zdjęciach tradycyjnie wygląda na większą, ale urody odmówić jej nie można.
    • Mrok (gość)
    • wnętrze Mokki http://youtu.be/-nwz2-ej2KQ
    • ondraszek (gość)
    • Z drugiej strony cena podchodzi pod 90tyś. Nie wiem czy większego sensu nie ma taki Tiguan albo RAV. Może i trochę drożej, ale większe auta. Przy takim wydatku to już nie robi takiej różnicy.
    • Jarek (gość)
    • Fajne autko, ale cenowo... za 90 tysięcy można mieć nowe kompletnie wyposażone mondeo z niezłym silnikiem - większe, bezpieczniejsze, lepiej się prowadzi...
    • Rte (gość)
    • Ładna ale za droga opel jak zwykle za bardzo się ceni
    • ondraszek
    • Idą chyba ścieżką Adama, ale czy przy obecnej sytuacji to najlepsza droga?
    • Krzychuj (gość)
    • Niestety, agregat 1.6- 115HP nie ta epoka.... to jednostka z początku lat 90'.... pozdRo.
    • marek (gość)
    • niemoge sie juz doczekac jutro odbieram
    • meriviorz (gość)
    • Niestety, agregat 1.6- 115HP nie ta epoka.... to jednostka z początku lat 90'.... pozdRo. otóz nie,ta sama jest tylko pojemność,ma zmienne fazy rozrządu,nie ma zaworu recyrkulacji spalin ,jest prosty w budowie przez co trwały,w porównaniu np z tsi który trzeba remontować po 50 kkm

Dodaj komentarz