Jak robi się mokkę? Bierze się espresso, drugie tyle mleka i dodaje czekoladę. Z wierzchu może być bita śmietana i cynamon.
Każdy smakosz ma własną receptę i upodobania co do mocy i słodyczy napoju. Czy może być lesze imię dla auta, które też jest mieszanką różnych pomysłów na własne cztery kółka? W dodatku doskonałą do smakowania tak w mieście, jak i na łonie natury?
Mokka jest pierwszym, SUV-em Opla w klasie subkompaktów, czyli aut miejskich wielkości Corsy, innymi słowy segmentu B. Zadebiutowała w marcu w Genewie. W styczniu w Detroit miał premierę Buick Encore, a we wrześniu w Paryżu Chevrolet Trax. Są to wszystko odmiany tego samego auta, które powstało na platformie Gamma II. Korzystają z niej również Chevrolet Spark i Opel Adam. Została skonstruowana w przeważającej mierze w Niemczech, w Rüsselsheim. Opel chętnie to podkreśla w kontekście własności jezdnych dostosowanych do europejskich upodobań. Poszczególne elementy podwozia są zresztą znane z innych modeli tej marki. Zawieszenie przejęto na przykład z Zafiry, a hamulce z Astry.
Karoseria wygląda na większą niż w rzeczywistości. Jest „przypakowana”. Przetłoczenia układają się w mięsistą, pełną energii sylwetkę. Bogatsze wersje mają w standardzie osiemnastocalowe koła. W przyszłości będą też „dziewiętnastki”. Mokka ma w sobie moc, którą widać od razu.
Równie ekscytujący jest wybór układów napędowych. Najciekawszą wersją jest 1.4 Turbo o mocy 140 KM. Do kompletu z tym silnikiem należy 6-biegowa skrzynia ręczna i stały napęd 4x4. Przy tylnej osi zamontowane jest sprzęgło wielopłytkowe, sterowane elektromagnetycznie. W zwykłych warunkach praktycznie cały moment obrotowy kierowany jest do przedniej osi. Gdy robi się ślisko lub grząsko sprzęgło płynnie przesyła go również do tylnych kół. W najtrudniejszych sytuacjach moment jest rozdzielany równo, w proporcji 50:50. Decyduje o tym układ elektroniczny, który zdejmuje kierowcy cały kłopot z głowy. Elementy napędu 4x4 zwiększają masę auta tylko o 65 kg.
Jedyny Diesel 1.7 CDTI osiąga 130 KM i daje do wyboru napęd przedni i 6-biegową skrzynkę manualną lub automatyczną oraz wariant 4x4 z przekładnią ręczną. Podstawowym silnikiem jest benzyna 1.6 o mocy 115 KM wkładana pod maskę 5-biegowych aut z przednim napędem. Wszystkie modele ze skrzynią ręczną są wyposażone w układ start/stop.
Silnik 1.4 Turbo jest bardzo przyjemny. Pracuje ciszej i bardziej miękko niż Diesel, a daje podobne wrażenia przy rozpędzaniu, również na wysokich biegach.
Poza typowymi dziś pomocnikami bezpłatnymi i płatnymi (ABS, ESP Plus, EBD, LDW, kamera cofania itp.), nowy Opel ma szereg urządzeń, które spotyka się w autach wyższych klas. Poza układem wspomagającym ruszanie na wzniesieniu HSA, ma również HDC (Hill Descent Control), który pozwala ustawić maksymalną prędkość przy zjeździe. Kierowca robi to za pomocą pedału gazu lub hamulca. HDC przydaje się podczas jazdy w terenie, a mają go nie tylko duże SUV-y, ale również najnowsze modele pikapów.
Urządzeniem z wysokiej półki są reflektory adaptacyjne AFL+. To opcjonalne Bi-ksenonowe lampy, które modyfikują strumień
światła w zależności od warunków jazdy, np. miejska, autostradowa, przy złej pogodzie lub podczas dnia. Wariantów jest 11, w tym statyczne i dynamiczne doświetlanie zakrętów.
Mokka ma wśród akcesoriów również kamerę „Opel Eye”. Jest zamontowana z przodu. Odczytuje znaki drogowe i przesyła stosowną informację na wielofunkcyjny wyświetlacz na tablicy wskaźników. Ostrzega również przed zagrożeniem kolizją z autem z przodu.
Fotele regulowane w 8 płaszczyznach mają certyfikat AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V), zespołu niezależnych ekspertów zajmujących się zdrowiem kręgosłupa. Mokka jest pierwszym samochodem segmentu B, jaki otrzymał ten dokument. Kierownica jest podgrzewana, a elektryczne wspomaganie dostosowuje się do prędkości auta. W tylnym zderzaku jest miejsce na chowany stelaż FlexFix. Można na nim przewieźć trzy rowery.
Wybrane dane techniczne Opla Mokka i konkurentów:
Marka/model | Opel Mokka Enjoy 1,4 Turbo 4x4 | Nissan Juke Shiro 1,6 l DIG-T | Skoda Yeti Active 1,8 TSI 4x4 |
Cena (zł) | 88 500 | 87 100 | 86 850 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4278/1777/1646 | 4135/1765/1585 | 4332/1793/1691 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1540/1540 | 1525/1525 | 1531/1527 |
Rozstaw osi (mm) | 2555 | 2530 | 2576 |
Masa własna (kg) | 1260 | 1286 | 1505 |
Pojemność bagażnika* (l) | 365/1372 | 251/830 | 416/1760 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | 46 | 60 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1364 | 1619 | 1798 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | przednia | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 140/6000 | 190/5600 | 160/4500-5200 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 200/2850-4900 | 240/2000-5200 | 250/1500-4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 8 | 8,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 215 | 200 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,4 | 6,9 | 8 |
Emisja CO2 (g/km) | 149 | 159 | 189 |
*przy rozłożonych fotelach/maksymalna przy złożonych fotelach
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?