Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Mokka

Michał Kij
Opel Mokka, Fot: Opel
Opel Mokka, Fot: Opel
Do polskich salonów sprzedaży trafił właśnie nowy mały SUV niemieckiej firmy. Nazywa się Mokka i w najtańszej wersji kosztuje od 67 900 zł

Jak robi się mokkę? Bierze się espresso, drugie tyle mleka i dodaje czekoladę. Z wierzchu może być bita śmietana i cynamon.

Opel Mokka, Fot: Opel
Opel Mokka, Fot: Opel

Każdy smakosz ma własną receptę i upodobania co do mocy i słodyczy napoju. Czy może być lesze imię dla auta, które też jest mieszanką różnych pomysłów na własne cztery kółka? W dodatku doskonałą do smakowania tak w mieście, jak i na łonie natury?

Mokka jest pierwszym, SUV-em Opla w klasie subkompaktów, czyli aut miejskich wielkości Corsy, innymi słowy segmentu B. Zadebiutowała w marcu w Genewie. W styczniu w Detroit miał premierę Buick Encore, a we wrześniu w Paryżu Chevrolet Trax. Są to wszystko odmiany tego samego auta, które powstało na platformie Gamma II. Korzystają z niej również Chevrolet Spark i Opel Adam. Została skonstruowana w przeważającej mierze w Niemczech, w Rüsselsheim. Opel chętnie to podkreśla w kontekście własności jezdnych dostosowanych do europejskich upodobań. Poszczególne elementy podwozia są zresztą znane z innych modeli tej marki. Zawieszenie przejęto na przykład z Zafiry, a hamulce z Astry.

Karoseria wygląda na większą niż w rzeczywistości. Jest „przypakowana”. Przetłoczenia układają się w mięsistą, pełną energii sylwetkę. Bogatsze wersje mają w standardzie osiemnastocalowe koła. W przyszłości będą też „dziewiętnastki”. Mokka ma w sobie moc, którą widać od razu.

Równie ekscytujący jest wybór układów napędowych. Najciekawszą wersją jest 1.4 Turbo o mocy 140 KM. Do kompletu z tym silnikiem należy 6-biegowa skrzynia ręczna i stały napęd 4x4. Przy tylnej osi zamontowane jest sprzęgło wielopłytkowe, sterowane elektromagnetycznie. W zwykłych warunkach praktycznie cały moment obrotowy kierowany jest do przedniej osi. Gdy robi się ślisko lub grząsko sprzęgło płynnie przesyła go również do tylnych kół. W najtrudniejszych sytuacjach moment jest rozdzielany równo, w proporcji 50:50. Decyduje o tym układ elektroniczny, który zdejmuje kierowcy cały kłopot z głowy. Elementy napędu 4x4 zwiększają masę auta tylko o 65 kg.

Opel Mokka, Fot: Opel
Opel Mokka, Fot: Opel

Jedyny Diesel 1.7 CDTI osiąga 130 KM i daje do wyboru napęd przedni i 6-biegową skrzynkę manualną lub automatyczną oraz wariant 4x4 z przekładnią ręczną. Podstawowym silnikiem jest benzyna 1.6 o mocy 115 KM wkładana pod maskę 5-biegowych aut z przednim napędem. Wszystkie modele ze skrzynią ręczną są wyposażone w układ start/stop.
Silnik 1.4 Turbo jest bardzo przyjemny. Pracuje ciszej i bardziej miękko niż Diesel, a daje podobne wrażenia przy rozpędzaniu, również na wysokich biegach.

Poza typowymi dziś pomocnikami bezpłatnymi i płatnymi (ABS, ESP Plus, EBD, LDW, kamera cofania itp.), nowy Opel ma szereg urządzeń, które spotyka się w autach wyższych klas. Poza układem wspomagającym ruszanie na wzniesieniu HSA, ma również HDC (Hill Descent Control), który pozwala ustawić maksymalną prędkość przy zjeździe. Kierowca robi to za pomocą pedału gazu lub hamulca. HDC przydaje się podczas jazdy w terenie, a mają go nie tylko duże SUV-y, ale również najnowsze modele pikapów.

Urządzeniem z wysokiej półki są reflektory adaptacyjne AFL+. To opcjonalne Bi-ksenonowe lampy, które modyfikują strumień

Opel Mokka, Fot: Opel
Opel Mokka, Fot: Opel

światła w zależności od warunków jazdy, np. miejska, autostradowa, przy złej pogodzie lub podczas dnia. Wariantów jest 11, w tym statyczne i dynamiczne doświetlanie zakrętów.
Mokka ma wśród akcesoriów również kamerę „Opel Eye”. Jest zamontowana z przodu. Odczytuje znaki drogowe i przesyła stosowną informację na wielofunkcyjny wyświetlacz na tablicy wskaźników. Ostrzega również przed zagrożeniem kolizją z autem z przodu.

Fotele regulowane w 8 płaszczyznach mają certyfikat AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V), zespołu niezależnych ekspertów zajmujących się zdrowiem kręgosłupa. Mokka jest pierwszym samochodem segmentu B, jaki otrzymał ten dokument. Kierownica jest podgrzewana, a elektryczne wspomaganie dostosowuje się do prędkości auta. W tylnym zderzaku jest miejsce na chowany stelaż FlexFix. Można na nim przewieźć trzy rowery.

Wybrane dane techniczne Opla Mokka i konkurentów:

 

Marka/modelOpel Mokka Enjoy 1,4 Turbo 4x4Nissan Juke Shiro 1,6 l DIG-TSkoda Yeti Active 1,8 TSI 4x4
Cena (zł)88 50087 10086 850
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback/5hatchback/5kombi/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość (mm)4278/1777/16464135/1765/15854332/1793/1691
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1540/15401525/15251531/1527
Rozstaw osi (mm)255525302576
Masa własna (kg)126012861505
Pojemność bagażnika* (l)365/1372251/830416/1760
Pojemność zbiornika paliwa (l)534660
Układ napędowy
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)   136416191798
Liczba cylindrów444
Napędzana oś4x4przednia4x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńmanualna/6manualna/6manualna/6
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min140/6000190/5600160/4500-5200
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min200/2850-4900240/2000-5200250/1500-4500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,988,4
Prędkość maksymalna (km/h)190215200
Średnie spalanie (l/100 km)6,46,98
Emisja CO2 (g/km)149159189

*przy rozłożonych fotelach/maksymalna przy złożonych fotelach

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty