Historia modelu Signum sięga 1997 roku, kiedy General Motors zaprezentowało podczas salonu genewskiego pierwsza koncepcyjną wersje tego auta. W 2001 roku światło dzienne ujrzała druga propozycja prototypu, która jako wersja produkcyjna zadebiutowała we Frankfurcie w 2003 roku.
Samochód został zbudowany na płycie podłogowej wcześniej wykorzystywanej m.in. do produkcji Opla Vectry C w wersji kombi. Z tym samochodem dzieli zresztą także karoserię, od przedniego zderzaka, po środkowy słupek. Różnice widać dopiero w tylnej części nadwozia. Podczas, gdy Vectra występowała jako sedan, liftback i kombi, Signum to duży, pięciodrzwiowy hatchback. Jego stylistyka jest na tyle oryginalna, że u kierowców budzi skrajne emocje. Jedno jest pewne, obok auta nie da się przejść obojętnie – albo się podoba, albo nie.
Signum był produkowany w latach 2003 – 2008. W 2005 roku przeszedł poważny lifting. Najistotniejsze zmiany wprowadzono w przedniej części nadwozia, która dostała większe, bardziej opływowe reflektory. Ta modyfikacja pociągnęła za sobą także zmianę wzoru zderzaka i grilla. Do listy wyposażenia samochodu Opel dodał przede wszystkim nowoczesne jak na tamten czas adaptacyjne reflektory biksenonowe. Auto otrzymało ponadto wygodniejszy fotel kierowcy nazwany przez producenta Multi Contour, system wspomagający stabilizacje toru jazdy przyczepy i zestaw głośnomówiący łączący się z telefonem przy pomocy Bluetooth. Co ciekawe, można go kontrolować głosem.
Przestronna kabina[/b]
Opel Signum to samochód duży i komfortowy. Oferuje sporo miejsca zarówno w przedniej jak i tylnej części kabiny. Co ciekawe, z przodu miejsca na nogi może być aż 78 cm, co samochód zawdzięcza dużemu zakresowi regulacji przednich foteli. Z kolei z tyłu fotele także można przesuwać, każdy z osobna ma 13 cm marginesu regulacji. Regulowany jest także kąt nachylenia oparcia.
Kokpit jest bardzo czytelny i poukładany. W centralnej części zamontowano główny wyświetlacz systemu audio, który w bogatszych wersjach służy także jako ekran nawigacji. Niżej kierowca ma panel przycisków radioodtwarzacza, a pod nim pokrętła klimatyzacji. Stylistyka jest bardzo ciekawa, dominują tu ostre, geometryczne kształty.
Materiały wykończeniowe są niezłej jakości. Plastiki dobrze znoszą próbę czasu, przy przebiegu na poziomie 150-200 tys. km stukanie i trzeszczenie występuje sporadycznie. W bogatszych wersjach wyposażenia dostępna jest skórzana tapicerka. Niestety na rynku trudno znaleźć samochód, w którym nie będzie spękana. Chociaż sam materiał jest niezłej jakości, mało kto pilnuje jego konserwacji i nawilżania, dlatego pęknięcia i uszkodzenia najczęściej pojawiają się na fotelu kierowcy. Bagażnik standardowo ma 365 litrów pojemności, co nie jest wynikiem powalającym na kolana. Dopiero po położeniu oparcia kanapy przestrzeń ładunkowa rośnie do 1410 litrów. Braki w bagażniku to jednak cena za wygodne wnętrze. Standardowym wyposażeniem samochodu jest system ABS z ESP, 6 poduszek powietrznych i aktywne zagłówki. M.in. dzięki tym elementom auto uzyskało 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Poza tym Signum oferuje elektrycznie sterowane szyby i lusterka zewnętrzne, tempomat, czujnik deszczu komputer pokładowy, radioodtwarzacz i oczywiście klimatyzację. Dla bardziej wymagających kierowców powstała wersja „Cosmo”, która oferuje ponadto dwustrefową klimatyzację, elektryczną regulację foteli, dodatkowe schowki i przede wszystkim rewelacyjny, tylny podłokietnik z lodówką pozwalający zamienić się w stolik (opcja Travel Assistant). W najwyższych wersjach wyposażenia dostępna jest także fabryczna nawigacja.
[polecane]22824883;1[/polecane]
Uwaga na trzylitrówki[/b] Najmniejszy diesel to 1,9 CDTI ECOTEC. W wersji 100-konnej był oferowany w latach 2005-2008, natomiast w latach 2004-2008 dostępne były także odmiany o mocy 120 i 150 KM. W tym samym czasie występował silnik 2,0 DTI ECOTEC 100 KM. Lata 2003-2005 to jednostki 2.2 DTI ECOTEC 125 KM, 3,0 V6 CDTI ECOTEC 177 KM i 3,0 V6 CDTI ECOTEC 184 KM. Które wersje są polecane? Wśród benzyniaków ciekawą propozycją wydaje się najsłabszy 1,8 ECOTEC, który szczególnie w ruchu miejskim daje sobie rade pod względem dynamiki, a jego usterkowość nie odbiega od konkurentów. Co istotne, jest to jedyny silnik współpracujący ze skrzynią manualną, nie sterowaną linkami. W pozostałych wersjach, gdzie takie rozwiązanie zastosowano, precyzja zmiany biegów z biegiem czasu pozostawia wiele do życzenia, a na forach internetowych nie brakuje opisów nawet takich sytuacji, gdy lewarek został całkowicie unieruchomiony. Bardzo popularny na rynku wtórnym jest silnik 2,2. Problem w tym, że to jednostka paliwożerna, a ze względu na zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa nienadająca się do prawidłowej przeróbki na gaz LPG. Ponadto za mało trwały uchodzi tu łańcuch rozrządu, który ingerencji mechanika i najczęściej wymiany wymaga co ok. 140 tys. km. Niestety usługa nie jest tania i wraz z częściami nawet poza ASO kosztuje ok. 1700-2500 zł. Wśród diesli najpopularniejsza opcja to 1,9 CDTI. To silnik korzystający z układu common rail. W wersjach 120 i 150 KM jest dynamiczny, utrzymując jednocześnie zużycie paliwa na umiarkowanym poziomie. Usterki są tu sporadyczne i jeśli się zdarzają, dotyczą zazwyczaj osprzętu. Taki sam układ wtryskowy wykorzystano w wersji 3.0 V6 CDTI. Niestety w tym przypadku problemy są bardziej powszechne i najczęściej dotyczą wadliwych zaworów EGR (w tym modelu występuje wersja elektronicznie sterowana),pomp wtryskowych i tulei cylindrycznych. Prostsze w budowie i tańsze w serwisie są silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oznaczone symbolem DTI. Zarówno wersja 2,0 jak i 2,2 charakteryzują się jednak wyższym spalaniem i niższą kulturą pracy, co słychać przede wszystkim podczas jazdy na wyższych obrotach. Atrakcyjna cena[/b] Signum nie jest samochodem pozbawionym wad. Ale ze względu na bardzo atrakcyjne ceny na rynku wtórnym warto zwrócić na niego uwagę. Polecamy wersję benzynową 1,8 i diesla 1,9. Silników trzylitrowych lepiej unikać, bo występujące w nich usterki są kosztowne w naprawach. Warto szukać samochodów w bogatych wersjach wyposażenia, które oferują znacznie więcej niż standard dla tej klasy aut. Na szczególną uwagę zasługuje tu przydatny asystent podróży z lodówką. Ze względu na kiepską odporność na korozję, po zakupie auta warto zainwestować w profesjonalną konserwację, zarówno spodu, jak i profili. Zalety: - przestronne wnętrze - bogate wyposażenie - oryginalna stylistyka - atrakcyjne ceny na rynku wtórnym Wady: - awaryjne silniki V6 - korozja nadwozia i podwozia - niska trwałość zawieszenia Opel Signum – dane techniczne i osiągi[/b] Wersja silnikowa[/b] Pojemność skokowa (cm3)[/b] Moc maks (KM/obr/min)[/b] Maks moment obr. (Nm/obr/min)[/b] Prędkość maks. (km/h)[/b] [/b] Przysp.[/b] 0-100 km/h (s)[/b] Średnie zużycie paliwa (l/100 km)[/b] 1,8 ECOTEC 122 KM 1796 122/6000 167/3800 197 12,2 7,9 2.0 turbo ECOTEC 1998 175/5500 265/2500-3800 222 9,4 8,9 2,8 V6 turbo ECOTEC 2792 230/5500 330/1800 243 7,6 10,6 3,2 V6 ECOTEC 3175 211/6200 300/4000 237 7,9 10,1 1,9 CDTI ECOTEC 1910 120/4000 280/2000-2750 193 12,0 5,9 2,0 DTI ECOTEC 1995 100/4000 230/1500-2500 185 14,0 5,9 2,2 DTI ECOTEC 2171 125/4000 280/1500-2750 201 11,2 6,3 3,0 V6 CDTI ECOTEC 2958 184/4000 400/1900-2700 224 9,2 7,0 Średnie ceny używanych egzemplarzy[/b] Rocznik/model[/b] 2003[/b] 2004[/b] 2005[/b] 2006[/b] 2007[/b] 2008[/b] 1,8 ECOTEC 13 14,5 15,5 19 20 22 2.0 turbo ECOTEC 15 16 18 20 22 25 1,9 CDTI ECOTEC - 13,7 15 17,8 20 24,5 3,0 V6 CDTI ECOTEC 13 14 17,5 21 22,5 26 Opel Signum – wymiary[/b] Długość[/b] 4651 mm Szerokość[/b] 1798 mm Wysokość[/b] 1466 mm Rozstaw osi[/b] 2830 mm Masa własna[/b] 1495 - 1715 kg Pojemność bagażnika[/b] 365/1410 l Pojemność baku[/b] 60 l
Gama silników benzynowych zaczyna się od jednostki 1,8 ECOTEC, która w latach produkcji 2003-2005 miała 122 KM, a później 140 KM. Po 2005 roku Opel oferował ponadto silniki 2,0 turbo ECOTEC 175 KM, 2,8 V6 turbo ECOTEC 250 KM, a od 2007 roku jeszcze 3,2 V6 ECOTEC 211KM. Przez cały okres produkcji dostępne były jednostki 2,2 DIRECT ECOTEC 155 KM, 2,8 V6 turbo ECOTEC 230 KM.
Inna, powtarzająca się usterka dotyczy rozszczelniającej się chłodnicy oleju w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. W wielu wypadkach skutkuje to zmieszaniem oleju skrzyni biegów z płynem chłodzącym. Koszty napraw mogą być wówczas naprawdę wysokie. Niestety nienajlepsze opinie Signum zbiera za nietrwałe zawieszenie. Jego pięta achillesowa to tylne, aluminiowe wahacze, które na dziurawych polskich drogach potrafią się rozsypać już po ok. 80 tys. km. Poza ASO na ich wymianę trzeba przygotować nawet 2000 zł. Dodatkowo po takiej ingerencji w zawieszenie konieczne jest ustawienie geometrii. Pierwsze oznaki zużycia wahaczy to nierównomierne zużycie opon. Dopiero później elementy zaczynają hałasować. Korozja niestety się pojawia, najczęściej dotyczy progów, dolnych partii drzwi i okolic nadkoli.
[polecane]22824883;1[/polecane]
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?