Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 33826 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Aktualności / Informacje

Opel sprzedany Francuzom. Kto przejmie markę i co to oznacza?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Opel Francuska grupa PSA przejęła od General Motors niemieckiego Opla i brytyjskiego Vauxhalla. Wartość transakcji wynosi 2,2 mld euro, a zakup ma zostać sfinalizowany do końca roku. General Motors był właścicielem Opla od prawie 90 lat.

Carlos Tavares, prezes koncernu PSA nie ukrywał, że jest zainteresowany dokonania fuzji z inną marką. Padło na Opla z którym wcześniej Francuzi już współpracowali. Jednym z najtrudniejszych punktów do ustalenia okazała się przyszłość funduszu emerytalnego Opla wartego 9 mld dolarów oraz możliwość eksportowania samochodów Opla na te rynki, na których konkurowałyby one z Chevroletami. Dotyczy to Chin i Ameryki Łacińskiej. Kwestię rozwiązano po tym jak GM zgodził się wpłacić do funduszu emerytalnego nie miliard, jak deklarował wcześniej, ale 2 miliardy dolarów.

Opel zatrudnia w Europie 34,5 tys. pracowników. Oprócz Niemiec spółka posiada zakłady w Polsce, Austrii, Hiszpanii, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii. Po połączeniu PSA będzie drugim co do wielkości producentem samochodów w Europie. Pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen. Obecnie Peugeot i Citroen sprzedają łącznie 3,15 mln, a Opel 1,2 mln aut. Szacuje się, że połączenie chociażby działu zakupów i kosztów sprzedaży da w krótkim okresie czasu przynajmniej 2 mld euro.

- Jeśli GM wykazywałby zysk w Europie, bardziej prawdopodobna byłaby bliska współpraca obu koncernów. Zdecydowano się jednak na przejęcie, a grupa PSA to jeden z niewielu koncernów, który mógł sobie pozwolić na zakup. Ford skupiony jest na rynku amerykańskim, Volkswagen ma swoje produkty, a BMW nie jest w mojej ocenie zainteresowane autami popularnymi - zaznacza jeden z ekspertów z branży motoryzacyjnej.

Redakcja poleca:

Kupno i rejestracja samochodu. Uwaga na oszustwa!
Czy nowy samochód musi być drogi w eksploatacji?

Nowa Skoda Octavia. Czy modernizacja wyszła jej na dobre?

Fabryka Opla w Gliwicach jest częścią General Motors Manufacturing Poland. W Gliwicach wytwarzane są modele Opel i Vauxhall Astra, natomiast w Tychach produkowane są silniki. W sumie w naszym kraju Opel zatrudnia 4,1 tys. pracowników. Co to może oznaczać dla zakładów w naszym kraju? - Możliwe są dwa scenariusze. Jeśli wygra rozsądek, wybrane zostaną najlepsze fabryki, które dalej będą produkować auta. W tym przypadku jestem spokojny o przyszłość fabryki w Gliwicach. Jeśli jednak co okazuje się mniej prawdopodobne, zwyciężą kwestie polityczne, wszystko może się zdarzyć - komentuje nasz rozmówca.

Podobnego zdania jest Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.  - Marka nie zniknie z rynku, a zdecydowanie się na zakup Opla przez grupę PSA podyktowane jest obniżeniem kosztów. Oczywiście możemy spodziewać się zmian w sieci dealerskiej i zmian w gamie modelowej, która jednak w dużej mierze będzie podobna - podkreśla ekspert. Dla klientów nie przyniesie to rewolucji.

Źródło: Associated Press/x-news

Fot. Opel
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Fot. Opel

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Qczek (gość)

    No to jeżeli opel będzie produkowany zgodnie z ideologia francuskich inżynierow to będzie katastrofa dla marki Opel to dobre niemieckie i starannie skonstruowane pojazdy. Czego nie można powiedzieć o francuskich autach które noszą miano Królowej Lawet. Dobrze ze ja kupiłem opelka za czasów niemieckich ;) Ciekawe jak serwis będzie wyglądał. Podejrzewam że Toyoty nigdy nikt nie dogoni

  • Razor (gość)

    Czarny dzien w historii marki Opel. Mialem astre astre 2 i 3 teraz insignie i to moj ostatni Opel. Szkoda. A juz pierwszy opel peugeot w drodze o nazwie Crossland X na podwoziu Peugeota 3008 jak dobrze pamietam heheh

  • obserwator (gość)

    No to dostanie się nam za caracale- trzeba będzie poświecić Gliwice. Dobra zmiana

  • ja (gość)

    opel przez wiele lat byl amerykanski i sobie radzil to bedac francuski tez sobie poradzi

  • Qerty (gość)

    No teraz moze Opel stanie sie czyms ciekawszym . Francuzi zrobie z niego fajne autko

  • Mike (gość)

    Tylko francuskie auta . Najlepsze silniki diesla HDI . Nigdy niemieckiego auta .

  • martin (gość)

    OPEL byl dobry do czasu Kadeta,pozniej,po zangazowaniu "geniusza" od VW marka stracila calkowicie na znaczeniu,byla traktowana na rowno z Fiatem i Skoda. W niemieckiej skali jest na szarym koncu za Fordem.Pamietajmy ze francuskie silniki i plyty sa montowane w dostawczych (malych) Mercedesach i w Smarcie ! a calosc zalogi PSA otrzymala za dobre wyniki finansowe premie za 2016 rok w wysokosci ponad 2000 Euro- niezaleznie od stanowiska. AMEN

  • Łach Man (gość)

    Gdybym był Francuzem to nie zapomniałbym nigdy o mistralach, rzekomo "sprzedanych" Rosjanom pomimo zakazu za 1 dolara, śmigłowcach caracal i o uczeniu Francuzów jak używać widelca... może po prostu jestem mściwy.

  • Witek (gość)

    A z jaką to inna marką chciał się "żenić" Tavares? (pierwsze zdanie artykułu)

  • Ddffff (gość)

    Czytam komentarze i nie moge. W koncernie PSA blisko 40% ma GM 51 rzàd a resztę rodzina Pegeuotów i to on mają decydujące zdanie a polityka firmy jest jaka jest czyli strategiczne partnerstwo z Toyotą ścisła współpraca z GM zwłaszcza co do aut dostawczych. Pytanie brzmi czy rząd Francji po wyborach zechce utrzymać kontrole czy sprzeda akcje i 2 sprawa Gliwice moim zdaniem trafia pod młotek i przejmie je GM z powrotem by montować Shavrolety lub przejmę PSA. Ewentualnie z powrotem wezmą Saaba co juz by było totalnym odlotem

  • Łach Man (gość)

    W Gliwicach będziemy produkować widelce.

  • dżordżio (gość)

    Ehhh, ubolewam troszkę nad tym, od dawna mam sentyment do tych fajnych aut. Opel to naprawdę świetna marka. Sporo ciekawych i dobrze zachowanych modeli można znaleźć tutaj: https://samochody.io/ Sam teraz rozglądam się za jakimś samochodem, bo stary niestety już się wysłużył. Opelków też trochę jest i to w całkiem atrakcyjnych cenach.

  • one (gość)

    Łach Man - już Ci francuzi sprzedali przestarzały system nadawania telewizji kolorowej SECAM w latach 70tych teraz sprzedadzą Ci starą technologię na elektrownie atomową. haha

  • piskosz (gość)

    Ciekawe czy wprowadzą coś nowego do Opli czy zrobią auta bliźniaczo podobne. Robi nam sie pomału monopol na rynku. Szkoda.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel zdjęcia

Opel dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z moto.gratka.pl

Opel Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.