Opel Vectra C (2002-2008)

Samochody / Testy

Autor: Dariusz Dobosz

Liczba odwiedzin: 38050

Trzecia i ostatnia generacja Vectry to samochód, który za przystępną cenę oferuje prestiż i funkcjonalność, ale na swój sposób jest też kłopotliwy. Nikt się chyba nie spodziewał, że Opel tak mocno zmieni wizerunek Vectry Opel Vectra, Fot: Opel tworząc jej trzecią odsłonę. Auto zestarzało się jednak w ciągu siedmiu lat produkcji i wymagało radykalnego odświeżenia. Kuracja odmładzająca udała się. Vectra C nabrała szyku i elegancji, stała się bliższa limuzynom klasy wyższej. Także za sprawą wygodniejszych foteli, lepszych materiałów wykończeniowych i bogatszego wyposażenia. „Średniak” Opla zyskał też na funkcjonalności, bowiem wydłużone o 10 cm nadwozie stało się bardziej przestronne. Więcej miejsca we wnętrzu i większe bagażniki bardziej sprzyjały zastosowaniom rodzinnym (sedan 500/1050 l, hatchback 500/1360 l, kombi 530/1850 l).

Stronę techniczną dopracowano, wprowadzono nowocześniejsze silniki. Szeroka gama jednostek napędowych, z których większość zapewnia dobre lub bardzo dobre osiągi, to kolejny atut Vectry C. Na pochwałę zasługuje też podwozie, które bardzo pewnie prowadzi samochód i daje poczucie bezpieczeństwa. Niestety, Vectra C tak jak poprzedniczka wciąż dźwiga brzemię sporej awaryjności. Ciągłego doglądania wymaga też wielowahaczowe zawieszenie tylne. W serwisie trzeba bywać często, a ze względu na wysoki poziom techniczny trzeba zdać się na usługi renomowanych, dobrze wyposażonych warsztatów prywatnych albo autoryzowanych stacji obsługi. Warto wziąć to pod uwagę kupując używaną Vectrę C.

CZYTAJ TAKŻE

Opel Vectra B (1995 - 2001)

Insignia kombi na wiosnę


Opel Vectra, Fot: Opel Vectra C weszła na rynek w 2002 r. z silnikami 1.8 (122 KM), 2.2 (147 KM), 3.2 V6 (211 KM), 2.0 DTI (100 KM) oraz 2.2 DTI (125 KM). Rok później gamę wzbogacono o jednostki napędowe 2.0 Turbo (175 KM), 2.2 (155 KM) i 3.0 V6 CDTI (177 KM). Seria turbodiesli CDTI wyposażona została w wysokociśnieniowy ukłąd wtryskowy typu common-rail. W 2004 r. przy okazji modernizacji auta pojawiły się również silniki 1.6 (100 KM) oraz 1.9 CDTI (120 lub 150 KM). W 2005 r. debiutowały silniki 1.8 (140 KM), 2.8 V6 Turbo (230 KM), 2.8 V6 Turbo (255 KM), montowany do sportowych wersji OPC oraz 1.9 CDTI w wersji 100-konnej. Moc silnika 3.0 V6 CDTI wzrosła do 184 KM. W 2006 r. moc 230-konnego silnika 2.8 V6 Turbo podniesiono do 250 KM, a wersje OPC otrzymały silnik 2.8 V6 Turbo o mocy 280 KM. Podstawowy benzynowiec 1.6 i stukonne turbodiesle nie radzą sobie zbyt dobrze z Vectrą C ważącą ponad 1300 kg. By nie czuć większych ograniczeń w mieście i na trasie pod maską trzeba mieć przynajmniej 120 KM. Mocniejsze wersje sprawiają oczywiście więcej frajdy podczas jazdy, ale zarówno od strony zużycia paliwa jak i kosztów serwisowych są znacznie mniej atrakcyjne dla portfela. Opel Vectra, Fot: Opel Zachęcająco pod względem zużycia paliwa wypada najmocniejszy turbodiesel, ale jego ekonomika jest zwodnicza. Potrafi być oszczędny na trasie, w mieście staje się paliwożercą.

Silniki benzynowe Vectry C nie są wzorcami bezawaryjności, ale ich niedomagania są raczej proste w naprawie i stosunkowo niedrogie. Zawodzą w nich najczęściej pompy cieczy chłodzącej, instalacja zapłonowa, alternator, pojawiają się wycieki oleju i rozszczelnienia ukłądu chłodzenia. Turbodiesle miewają kosztowniejsze kaprysy. Psują się w nich pompy wysokociśnieniowe, nie tolerujące paliwa słabej jakości (1.9 CDTI) albo przepływomierze powietrza (2.2 DTI). W turbodieslach serii DTI nietrwałe są turbosprężarki. Manualne skrzynie biegów nie sprawiają kłopotów, przekładnie automatyczne potrafią szarpać przy ruszaniu albo mają przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na koła. Działanie „automatu” lepiej sprawdzić podczas jazdy próbnej, naprawa wadliwej przekładni z pewnością nie będzie tania.

Kapryśna jest instalacja elektryczna. Dopóki jednak problemy dotyczą Wnętrze cechuje wysoka jakość wykończenia. Opel Vectra, Fot: Opel wyświetlacza na centralnej konsoli albo centralnego zamka nie trzeba się martwić o portfel. Gorzej, gdy zawiedzie sterownik silnika, alternator czy instalacja zapłonowa. Zawieszenia nie należą do trwałych, na polskich drogach szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych, łączniki stabilizatora i tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy. Tylne zawieszenie wielowahaczowe szybko traci zbieżność dlatego trzeba często kontrolować jego geometrię. Zaniedbanie tej czynności prowadzi do szybkiego zużycia ogumienia. Hamulce z kolei łatwo przegrzewają się, co trzeba mieć przy uwadze podczas dynamicznej jazdy (zwłaszcza w górach). Praktyka pokazuje, że egzemplarze produkowane od 2005 r. są poprawione w wielu punktach przez producenta i rzadziej zawodzą. Dlatego roczniki 2005 – 2008 są najbardziej godne polecenia.

Ważniejsze daty :
1988 - Premiera Vectry A, Fot: Opel
1988 – premiera Vectry A
1995 - premiera Vectry B, Fot: Opel
1995 – premiera Vectry B
2002 - premiera Vectry C, Fot: Opel
2002 – premiera Vectry C, wersja sedan 4d i hatchback 5d
2003 - wersja kombii Vectry, Fot: Opel
2003 – wersja kombi
2005 - wersja OPC Vectry, Fot: Opel
2005 – modernizacja nadwozia (nowy zderzak przedni, reflektory, osłona chłodnicy, modyfikacje wnętrza, bogatsze wyposażenie), sportowe wersje OPC
2008 - premiera Insignii, Fot: Opel
2008 – premiera następcy (Opel Insignia), zakończenie produkcji Vectry C

Zalety

+ znakomite własności jezdne
+ przestronne wnętrze
+ duży bagażnik
+ wysoka jakość wykończenia
+ szeroka gama silników

Wady

- wysokie wymagania serwisowe
- znaczna awaryjność

Wybrane dane techniczne:

Wersja silnikowa Poj. skok. (cm3 ) Moc maks. (KM/obr/min) Maks. moment obr. (Nm/obr/min) Prędkość maks. (km/h) Przyśp. 0 - 100 km/h (s) Średnie zużycie paliwa (l/100 km)
Silniki benzynowe
1.6 1598 100 150 192 12,5 7,2
1.8 1796 122 167 205 11,2 7,6
1.8 1796 140 175 207 10,5 7,0
2.0 Turbo 1998 175 265 230 9,1 8,6
2.2 2198 147 203 216 10,2 8,2
2.2 2198 155 220 218 9,4 7,5
2.8 V6 Turbo 2798 230 330 250 7,3 10,3
2.8 V6 Turbo 2798 250 350 250 6,9 10,3
2.8 V6 Turbo (OPC) 2798 255 355 260 6,7 10,4
2.8 V6 Turbo (OPC) 2798 280 355 250 6,7 11,0
3.2 V6 3175 211 300 248 7,7 9,8
Silniki wysokoprężne
1.9 CDTI 1910 100 260 186 13,3 5,7
1.9 CDTI 1910 120 280 200 11,5 5,7
1.9 CDTI 1910 150 320 210 10,0 6,8
2.0 DTI 1994 100 230 192 13,0 5,6
2.2 DTI 2171 125 280 206 10,8 6,0
3.0 V6 CDTI 2958 177 370 226 9,3 7,0
3.0 V6 CDTI 2958 184 400 224 9,7 7,7

Orientacyjne ceny:

Rocznik / wersja 2008 2007 2006 2005 2004 2003
1.6 37 000
1.8 41 000 34 500 31 500 26 000 23 000 22 500
2.0 Turbo 27 500
2.2 35 000 33 000 25 500 24 500 24 000
1.9 CDTI 40 000 36 500 32 500 27 500 25 500
2.0 DTI 22 500 22 000
2.2 DTI 21 500
3.0 V6 CDTI 30 500 24 500


Podsumowanie

Nabywcy, poszukujący na rynku wtórnym auta o sporym prestiżu za rozsądną cenę, mogą z powodzeniem sięgnąć po Vectrę C. To samochód elegancki i wygodny. Walory użytkowe tego modelu powinny z kolei zainteresować rodziny z dwójką lub trójką dzieci. Jednak każdy, kto zdecyduje się na Vectrę C powinien przeliczyć nie tylko pieniądze na zakup, ale również na utrzymanie auta. Eksploatacja nie jest tania i trzeba sobie zdawać z tego sprawę. Finansować trzeba nie tylko naprawy, ale również systematyczną obsługę serwisową.

Jeździłeś Oplem Vectrą? - podziel się z nami swoją opinią

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Mecenas
    • CAłkiem udane auto z niezłymi silnikami (zarówno dieslami jak i benzynówkami) do tego atrakcyjne nadwozie i wiele pakietów stylizacyjnych (GTS, GT, OPC) Mnie osobiści się podoba. Choć zauważam też VW Passata B6 to Vectra C jednak chyba bardziej mi się podoba. Natomiast patrząc na Insignię i Passata B7 wolę Passata
    • kissiel
    • Nie do konca zgodze sie z opinia o przestronnosci wnetrza, bo w tej klasie cenowej Vectra jest najmiejsza porownujac do Passta B6FL oraz Mondeo MK3. Mam punkt odniesienia bo jezdzilem wszystkimi trzema autami. Jest niewiele wieksza od Astry II, a zwykle regula jest jednak, ze klasa "limuzyn" charakteryzuje sie wieksza przestrzenia w srodku. Ogolnie sprawuje sie niezle, chociaz w najnowszej szwankuja czasami drobne uklady elektroniki - np. jest problem z tempomatem (ktory zaobserwowalem w dwoch samochodach, ktorymi jezdzilem).
    • kosior999 (gość)
    • Akurat tak sie sklada, ze najpierw mialem Astre II, pozniej Vectre C a obecnie jezdze Passatem. Jak dla mnie we wnetrzu Vectry jest dwa razy wiecej miejsca niz w Astrze i tyle samo co w Passacie. Passata uwazam za bardziej udane auto, ale roznica jest naprawde niewielka.
    • Krzysiu. (gość)
    • Jezdze vectra c 1.8 122km caravan.awaryjnosc jak na auto z przebiegiem 175tys nie przesadna.polskich dziur nie wytrzymuja lozyska przednich amortyzatorow.zawiodl termostat ukladu chlodzenia,sworzen wahacza-w pelni regenerowalny,wydech nadal szczelny,wymiana lozyska w sprezarce AC.Pozatym rzeczy eksploatacyjne.Uwaga na stan oleju szczegolnie po szybszej jezdze autostradowej.=ecotec!Najwieksza wada to slabe wyciszenie pow 120km/h,delikatne materialy wnetrza,nieciekawy design kabiny.Plusy:wielkosc -obszerniejsze niz passat i mondeo,wzorowy komfort prowadzenia,umiarkowane koszty napraw(benzynowce),bardzo wysoka jakosc fabrycznego audio cd 70 navi.Pozatym model nie atrakcyjny dla zlodzieja.Silniki 1.6,1.8,2.0t,2.2 super wspolpracuja z lpg.Narazie zlego slowa nie powiem na ten model choc dla mnie wzorem auta nie do zajezdzenia pozostanie astra 2 caravan!ps. Opel uporal sie z zabezpieczeniem antykorozyjnym.
    • przemo (gość)
    • Nie zgodzę się z powyższym artykułem. Użytkuję od 3 lat vectrę c caravan z silnikiem 1.9 cdti 120km 2005r. Przejechałem po naszych drogach prawie 80 tyś km. Z w/w usterek u mnie wystąpiła tylko awaria alternatora a dokładnie zespół prostowniczy. Nie zgodzę się,że zawieszenie to słaby punkt. Przez 3 lata wymieniłem tylko jeden wahacz,gumy i łączniki stabilizatora przód i tył,no i naszych dróg nie wytrzymała sprężyna z przodu. Zgodzę się z Krzysiu,że łożyska górnego mocowania amortyzatora są słabej jakości nawet te oryginalne. Z tylnym zawieszeniem nie dzieję się absolutnie nic pomimo,że jest dość skomplikowane. Elektryka to poprostu bajka. Przez trzy lata wymieniłem może tylko ze 4 żarówki, i przez tzw. zimne luty musiałem naprawić pokrętło prędkości dmuchawy(czynność prosta,poradziłem sobie sam;) ) Nie zgodzę się także,że wnętrze jest słabej jakości. Duże powierzchnie plastików może nie każdemu przypadną do gustu. Mi osobiście to nie przeszkadza.
    • przemo (gość)
    • Moja vectra ma 250 tyś przebiegu a wnętrze wygląda prawie jak nowe. Fotele nie są wysiedziane,poprzecierane itp. Farba na uchwytach zamykania drzwi czy na przyciskach na konsoli nie wyciera się i nie łuszczy tak jak np. w vw czy audi. Wszystkie włączniki,przyciski system regulacji foteli,zwijacze pasów,reg.kierownicy,roleta bagażnika wszystko to działa lekko i precyzyjnie. Plastiki we wnętrzu są zmontowane poprawnie. Pomimo naszych dziurawych dróg nic nie skrzypi,nie trzeszczy itp. Karoseria jest dwustronnie ocynkowana. Moja vectra stoi na dworze,ma już 7 lat nie nosi najmniejszych śladów korozji. Silnik w bardzo dobrej kondycji jest suchutki, nie bierze oleju a czy kopci to nie wiem,bo mam DPF ;) Jedynie sprężarka jest trochę spocona olejem no ale przy tym przebiegu ma prawo. Narazie dobrze tłoczy powietrze więc jej nie zaczepiam;). DPF nie jest taki straszny trzeba tylko pilnować wypalania i nie gasić silnika gdy się rozpocznie.
    • przemo (gość)
    • Na koniec powiem,że jak się kupi pewny egzemplarz bezwypadkowy z prawdziwym rozsądnym przebiegiem to auto odwdzięczy się długą i bezproblemową eksploatacją. A przy tym da naprawdę dużo radości z jazdy. Moje następne auto to napewno będzie vectra z ostatniego roku produkcji z tym samym silnikiem lub insignia:)
    • greg (gość)
    • Przemo, masz 100% racji. Jak kupowałem i powiedzałem mechanikowi że kupuję Vectrę C to ze wszystkich sił mi odradzał. Powiem tak; auto kupiłem z przebiegiem 150 tys. w tym momencie mam 300 z groszem. Przez ten czas poza olejem filtrami oponami i klockami hamulcowymi robione było: 3 czyszczenie zaworu EGR ( czyści się bardzo łatwo, godzina roboty) 3 razy mostek prostowniczy w alternatorze, raz rozrusznik, raz łączniki i gumy stabilizatorów, przy 200 tys. zapchał się DPF, i teraz przy 300 tys wysypało się sprzęgło dwumasowe i poleciały tylne amortyzatory. Tyle. Auto z 2006 roku silnik 1,9CDTI 120 KM

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!