Opel Zafira 1.9 CDTI

Samochody / Testy

Autor: Ryszard Polit

Liczba odwiedzin: 38492

Zafira to jeden z niewielu 7-osobowych minivanów dostępnych na naszym rynku. Konkurenci za dodatkowe dwa fotele każą dopłacać.

Zafira to jeden z niewielu 7-osobowych minivanów dostępnych na naszym rynku. Konkurenci za dodatkowe dwa fotele każą dopłacać. Fot. Ryszard Polit: Opel Zafira ma wciąż tę samą zaletę – system składania dwóch foteli w ostatnim rzędzie. Dzięki temu, bez dopłaty, mamy pojazd 5- lub 7-osobowy.

 

Zafira poprzedniej generacji w Europie sprzedawała się znakomicie. Konstruktorzy nowego modelu postanowili zachować dotychczasową koncepcję pojazdu, udoskonalając szczegóły. Nową Zafirą napędzaną silnikiem wysokoprężnym 1.9 CDTI o mocy 150 KM przejechaliśmy 3 tysiące Fot. Ryszard Polit: Wysokoprężny silnik 1,9 l o mocy 150 KM jest bardzo mocny i bez trudu napędza Zafirę. kilometrów.

 

Cechy szczególne

 

Podstawową zaletą Zafiry jest możliwość szybkiego przystosowania pojazdu do przewożenia 5 lub 7 osób, gdyż fotele w trzecim rzędzie można błyskawicznie schować w podłodze bagażnika. Założono, że wersja 7-osobowa będzie wykorzystywana Fot. Opel: Tablica przyrządów zaprojektowana w tzw. nowoczesnym stylu. okazjonalnie, więc dodatkowe siedzenia są nieco mniejsze od pozostałych. Środkowy rząd siedzeń można przesuwać wzdłuż nadwozia lub złożyć. Bagażnik w wersji 7-osobowej ma objętość 140 l, w wersji 5-osobowej – 645 l. Zafira obecnej generacji jest większa od poprzedniczki z korzyścią dla przestronności wnętrza. Zmodernizowany Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów zaprojektowana w tzw. nowoczesnym stylu. kształt nadwozia i wystrój wnętrza nawiązują do nowego imagu Opla, stosowanego także w innych modelach, np. Astrze III. Przednie siedzenia Zafiry są bardzo wygodne, co sprzyja dalekim podróżom. Tablica przyrządów jest czytelna. Przyciski i pokrętła na konsoli Fot. Ryszard Polit: Składanie foteli w ostatnim rzędzie jest łatwe. środkowej obsługuje się intuicyjnie. 

 

Silnik

 

Z wyjątkowo bogatej gamy silników wybraliśmy najmocniejszego diesla, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 150 KM. Silnik ten zasilany jest układem common rail i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Fot. Ryszard Polit: Siedzenia w ostatnim rzędzie są nieco mniejsze od pozostałych. Silnik ten wyróżnia się cichą pracą i małym zużyciem paliwa. Podczas szybkiej jazdy na autostradzie w pełni obciążony pojazd zużył 5,8 l paliwa na 100 km, w mieście – 8,1 l na 100 km. Niskie zużycie paliwa osiągnięto m.in. dzięki 6-stopniowej skrzyni przekładniowej, z którą współpracuje silnik. Jest on bardzo elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Najwyższe przełożenie przydaje się podczas jazdy na Fot. Ryszard Polit: Fotele w środkowym rzędzie można przesuwać lub składać na różne sposoby. autostradzie. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Wydaje się, że Zafira została specjalnie skonstruowana do jazdy na długich dystansach. Nie chodzi tylko o zużycie paliwa, lecz także o poziom hałasu, który nawet podczas jazdy z prędkością 130 km/h jest dość niski. Własności jezdne auta są dobre, co jest zasługą świetnie dobranej charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia. Sama jego konstrukcja nie jest specjalnie wyrafinowana – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Komfort jazdy jest również na dość wysokim poziomie. Zaleta Zafiry to skuteczny układ hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość od 140 do 645 l. prędkości 100 km/h na drodze 38 m. I dobrze, bowiem Zafira jest autem dynamicznym i wysokie prędkości jazdy uzyskuje bardzo szybko. 

 

Podsumowanie   

 

Opel Zafira, dzielący niektóre podzespoły z Astrą III, jest pojazdem uniwersalnym. Można nim przewozić nawet 7 osób lub dużo bagaży. Z silnikiem 1,9 TDCI o mocy 150 KM kosztuje 104 450 zł. By nie przekraczać kwoty 100 tys. zł, można wybrać pojazd napędzany nieco słabszym dieslem o mocy 120 KM za 95 350 zł. Największym bodaj zaskoczeniem podczas jazdy Zafirą były dla nas dobre własności jezdne, porównywalne z pojazdami mającymi bardziej skomplikowane zawieszenie, np. VW Touranem. Konkurencja w segmencie minivanów jest duża, jednak Opel ma w konstrukcji takich aut spore doświadczenie.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

5,8

Prędkość maksymalna (km/h):

202

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

66

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,0

Pojemność bagażnika (dm3):

140/645

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/7,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

447 x 180 x 164

Rozstaw osi (cm):

271

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Orientacyjna cena (zł):

104 450

 

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Łatwość składania siedzeń.     

Silnik

****

Nowoczesna konstrukcja, dobra elastyczność.

Poziom hałasu

****

Niski poziom hałasu nawet przy wyższych prędkościach jazdy. 

Hamulce

****

Wydajny układ hamulcowy.    

Dynamika

*****

Jak na pojazd o znacznej masie, dynamika jest bardzo dobra.    

Zużycie paliwa

****

Niskie zużycie paliwa jest ogromną zaletą tego auta.   

Nowoczesność konstrukcji

****

Tradycyjna konstrukcja zawieszenia.    

Wyposażenie

****

Dobry poziom wyposażenia standardowego.  

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

Opel Astra Enjoy

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Klimatyzacja manualna

S

Radio CD

S

Regulacja wysokości fotela kierowcy

S

s - wyposażenie seryjne

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • zafirak (gość)
    • Prawdopodobnie był to artykuł na zamówienie opla. gdyż tak naprawdę hałas w zafirze b już przy 120km/h jest nie do zniesienia przy dłuższej jeździe. Po kilku godzinach jazdy łeb ma tendencje do natychmiastowej eksplozji. Nie bez powodu najpopularniejszym tematem na forum jest wyciszenie tego modelu. Jest to kupa łajna i tyle.

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!