Opel Zafira 1.9 CDTI

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Opel Zafira ma wciąż tę samą zaletę – system składania dwóch foteli w ostatnim rzędzie. Dzięki temu, bez dopłaty, mamy pojazd 5- lub 7-osobowy.
Fot. Ryszard Polit: Opel Zafira ma wciąż tę samą zaletę – system składania dwóch foteli w ostatnim rzędzie. Dzięki temu, bez dopłaty, mamy pojazd 5- lub 7-osobowy.
Zafira to jeden z niewielu 7-osobowych minivanów dostępnych na naszym rynku. Konkurenci za dodatkowe dwa fotele każą dopłacać.

Zafira to jeden z niewielu 7-osobowych minivanów dostępnych na naszym rynku. Konkurenci za dodatkowe dwa fotele każą dopłacać.

Fot. Ryszard Polit: Opel Zafira ma wciąż tę samą zaletę – system składania dwóch foteli w ostatnim rzędzie. Dzięki temu, bez dopłaty, mamy pojazd 5-
Fot. Ryszard Polit: Opel Zafira ma wciąż tę samą zaletę – system składania dwóch foteli w ostatnim rzędzie. Dzięki temu, bez dopłaty, mamy pojazd 5- lub 7-osobowy.

 

Zafira poprzedniej generacji w Europie sprzedawała się znakomicie. Konstruktorzy nowego modelu postanowili zachować dotychczasową koncepcję pojazdu, udoskonalając szczegóły. Nową Zafirą napędzaną silnikiem wysokoprężnym 1.9 CDTI o mocy 150 KM przejechaliśmy 3 tysiące

Fot. Ryszard Polit: Wysokoprężny silnik 1,9 l o mocy 150 KM jest bardzo mocny i bez trudu napędza Zafirę.
Fot. Ryszard Polit: Wysokoprężny silnik 1,9 l o mocy 150 KM jest bardzo mocny i bez trudu napędza Zafirę.

kilometrów.

 

Cechy szczególne

 

Podstawową zaletą Zafiry jest możliwość szybkiego przystosowania pojazdu do przewożenia 5 lub 7 osób, gdyż fotele w trzecim rzędzie można błyskawicznie schować w podłodze bagażnika. Założono, że wersja 7-osobowa będzie wykorzystywana

Fot. Opel: Tablica przyrządów zaprojektowana w tzw. nowoczesnym stylu.
Fot. Opel: Tablica przyrządów zaprojektowana w tzw. nowoczesnym stylu.

okazjonalnie, więc dodatkowe siedzenia są nieco mniejsze od pozostałych. Środkowy rząd siedzeń można przesuwać wzdłuż nadwozia lub złożyć. Bagażnik w wersji 7-osobowej ma objętość 140 l, w wersji 5-osobowej - 645 l. Zafira obecnej generacji jest większa od poprzedniczki z korzyścią dla przestronności wnętrza. Zmodernizowany

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów zaprojektowana w tzw. nowoczesnym stylu.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów zaprojektowana w tzw. nowoczesnym stylu.

kształt nadwozia i wystrój wnętrza nawiązują do nowego imagu Opla, stosowanego także w innych modelach, np. Astrze III. Przednie siedzenia Zafiry są bardzo wygodne, co sprzyja dalekim podróżom. Tablica przyrządów jest czytelna. Przyciski i pokrętła na konsoli

Fot. Ryszard Polit: Składanie foteli w ostatnim rzędzie jest łatwe.
Fot. Ryszard Polit: Składanie foteli w ostatnim rzędzie jest łatwe.

środkowej obsługuje się intuicyjnie. 

 

Silnik

 

Z wyjątkowo bogatej gamy silników wybraliśmy najmocniejszego diesla, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 150 KM. Silnik ten zasilany jest układem common rail i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny.

Fot. Ryszard Polit: Siedzenia w ostatnim rzędzie są nieco mniejsze od pozostałych.
Fot. Ryszard Polit: Siedzenia w ostatnim rzędzie są nieco mniejsze od pozostałych.

Silnik ten wyróżnia się cichą pracą i małym zużyciem paliwa. Podczas szybkiej jazdy na autostradzie w pełni obciążony pojazd zużył 5,8 l paliwa na 100 km, w mieście - 8,1 l na 100 km. Niskie zużycie paliwa osiągnięto m.in. dzięki 6-stopniowej skrzyni przekładniowej, z którą współpracuje silnik. Jest on bardzo elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Najwyższe przełożenie przydaje się podczas jazdy na

Fot. Ryszard Polit: Fotele w środkowym rzędzie można przesuwać lub składać na różne sposoby.
Fot. Ryszard Polit: Fotele w środkowym rzędzie można przesuwać lub składać na różne sposoby.

autostradzie. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Wydaje się, że Zafira została specjalnie skonstruowana do jazdy na długich dystansach. Nie chodzi tylko o zużycie paliwa, lecz także o poziom hałasu, który nawet podczas jazdy z prędkością 130 km/h jest dość niski. Własności jezdne auta są dobre, co jest zasługą świetnie dobranej charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia. Sama jego konstrukcja nie jest specjalnie wyrafinowana - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Komfort jazdy jest również na dość wysokim poziomie. Zaleta Zafiry to skuteczny układ hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość od 140 do 645 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość od 140 do 645 l.

prędkości 100 km/h na drodze 38 m. I dobrze, bowiem Zafira jest autem dynamicznym i wysokie prędkości jazdy uzyskuje bardzo szybko. 

 

Podsumowanie 
 

 

Opel Zafira, dzielący niektóre podzespoły z Astrą III, jest pojazdem uniwersalnym. Można nim przewozić nawet 7 osób lub dużo bagaży. Z silnikiem 1,9 TDCI o mocy 150 KM kosztuje 104 450 zł. By nie przekraczać kwoty 100 tys. zł, można wybrać pojazd napędzany nieco słabszym dieslem o mocy 120 KM za 95 350 zł. Największym bodaj zaskoczeniem podczas jazdy Zafirą były dla nas dobre własności jezdne, porównywalne z pojazdami mającymi bardziej skomplikowane zawieszenie, np. VW Touranem. Konkurencja w segmencie minivanów jest duża, jednak Opel ma w konstrukcji takich aut spore doświadczenie.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

5,8

Prędkość maksymalna (km/h):

202

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

66

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,0

Pojemność bagażnika (dm3):

140/645

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/7,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

447 x 180 x 164

Rozstaw osi (cm):

271

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Orientacyjna cena (zł):

104 450

 

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Łatwość składania siedzeń.     

Silnik

****

Nowoczesna konstrukcja, dobra elastyczność.

Poziom hałasu

****

Niski poziom hałasu nawet przy wyższych prędkościach jazdy. 

Hamulce

****

Wydajny układ hamulcowy.    

Dynamika

*****

Jak na pojazd o znacznej masie, dynamika jest bardzo dobra.    

Zużycie paliwa

****

Niskie zużycie paliwa jest ogromną zaletą tego auta.   

Nowoczesność konstrukcji

****

Tradycyjna konstrukcja zawieszenia.    

Wyposażenie

****

Dobry poziom wyposażenia standardowego.  

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

Opel Astra Enjoy

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Klimatyzacja manualna

S

Radio CD

S

Regulacja wysokości fotela kierowcy

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty