Opel Zafira (1999 – 2005)

Dariusz Dobosz
Opel Zafira (1999-2003) Fot: Opel
Opel Zafira (1999-2003) Fot: Opel
Wygodna i funkcjonalna Zafira to samochód ceniony na rynku wtórnym. Świetnie sprawdza się w roli auta rodzinnego.

Opel dołączył do segmentu kompaktowych minivanów dopiero trzy lata po prezentacji pioniera tej klasy – Renault Scenica.

Opel Zafira (1999-2003) Fot: Opel
Opel Zafira (1999-2003) Fot: Opel

Twórcy Zafiry nie spieszyli się zbytnio z premierą swojego dzieła, ale trzeba przyznać, że wyszło to na dobre ich jednobryłowej konstrukcji. Samochód był przede wszystkim większy i bardziej funkcjonalny. Przewidziano w nim na przykład możliwość przewożenia siedmiu osób, a dwa dodatkowe fotele trzeciego rzędu siedzeń chowane były w podłodze. Ogromnym atutem Zafiry był również duży bagażnik. W pięcioosobowym układzie wnętrza miał aż 600 l pojemności, a w dwuosobowym 1700 l. Od strony technicznej Zafira pierwszej generacji była samochodem nieskomplikowanym, opartym o płytę podłogową i podzespoły Opla Astry drugiej generacji. Ma to ogromne znaczenie dla codziennej eksploatacji. Samochód nie jest drogi w utrzymaniu i naprawach. Na rynku dostępne są liczne zamienniki oryginalnych części zamiennych, które pomagają obniżyć koszty obsługi. Serwisowanie Zafiry można zlecać nawet przeciętnie wyposażonym warsztatom. Ten kompaktowy minivan z dość sztywnym, ale bardzo bezpiecznym podwoziem, nie wykorzystuje zaawansowanych technologii. W standardowych wersjach bazuje na prostych i sprawdzonych rozwiązaniach, dlatego jej zakup nie stanowi wielkiego wyzwania dla portfela nabywcy. Zupełnie inaczej jest ze sportową wersją OPC. W jej przypadku trzeba liczyć się ze sporymi wydatkami zarówno na stacjach paliw jak i w serwisach.

Silniki

Opel Zafira (1999-2003)  Fot: Opel
Opel Zafira (1999-2003) Fot: Opel

Zafira weszła na rynek na początku 1999 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (101 KM) i 1.8 (115 KM) oraz turbodieslem 2.0 DI (82 KM). Silnik wysokoprężny miał co prawda wtrysk bezpośredni, ale zasilany był zwykłą pompą rozdzielaczową w technologii niskociśnieniowej. W 2000 r. moc silnika 1.8 podwyższono do 125 KM. Zadebiutowała też nowa jednostka benzynowa 2.2 (147 KM) oraz turbodiesel 2.0 DTI o mocy 101 KM, który wciąż miał niskociśnieniowe zasilanie, podobnie jak wprowadzony w 2001 r. turbodiesel 2.2 DTI o mocy 125 KM. Zafira pierwszej generacji nie doczekała się silników wysokoprężnych z wysokociśnieniowym zasilaniem typu common-rail. W 2001 r. na rynek weszła sportowa wersja OPC z silnikiem 2.0 Turbo o mocy 192 KM. Rok później dołączyła do niej również odmiana 200-konna. W 2002 r. wprowadzono do sprzedaży Zafirę CNG, zasilaną gazem ziemnym z silnikiem 1.6 o mocy 97 KM. Podstawowe silniki Zafiry wypadają słabo pod względem dynamiki. To raczej propozycje dla osób ceniących oszczędność a nie osiągi. Sprawne poruszanie się w mieście i na szosie zapewniają benzynowe silniki 1.8 (ale raczej w mocniejszej wersji) i 2.2, oraz najmocniejszy z turbodiesli. Sportowa wersja OPC ze sztywno zestrojonym podwoziem, paliwożernym silnikiem i wysokimi kosztami obsługi to propozycja dla osób z grubszym portfelem.

Eksploatacja

Opel Zafira (1999-2003) Fot: Opel
Opel Zafira (1999-2003) Fot: Opel

Z Zafirami bywa bardzo różnie. Trafiają się egzemplarze, które są mało awaryjne, oraz takie, które psują się bardzo często. Wiele zależy od regularnej obsługi i dbałości o samochód. Dlatego kupując ten model warto zwrócić uwagę na historię serwisową. Najsłabszym punktem auta są paski rozrządu w silnikach benzynowych, ale pamiętając o ich regularnej wymianie co 60 000 km można zapobiec poważnym konsekwencjom ich pęknięcia. W turbodieslach ten problem nie istnieje, bowiem mają bardzo trwałe łańcuchy. W silnikach czasami zawodzi osprzęt, głównie pompy cieczy chłodzącej i alternatory. Z kolei w podwoziu najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora. Można spodziewać się również pękania sprężyn w tylnym zawieszeniu. W układzie kierowniczym awariom ulegają silniczki systemu wspomagania. Są niestety zintegrowane z przekładnią, dlatego ich wymiana jest kosztowna. Nietrwałe są też przełączniki przy kierownicy, często szwankują. Awariom ulegają również czujniki systemu przeciwpoślizgowego ABS. Typowe jest zacieranie się linki hamulca pomocniczego. Jednak większość niedomagań w Zafirze pierwszej generacji można usunąć łatwo i tanio, poważne awarie zdarzają się raczej rzadko.

Podsumowanie
Zafira to interesujący samochód rodzinny, wygodny, pojemny, solidnie wykonany. Niemal idealny dla tych, którzy poszukują auta kompaktowego, ale funkcjonalnego, dysponującego przestronnym wnętrzem. Ważny atut Zafiry pierwszej generacji stanowi niewygórowana cena i niskie koszty utrzymania. Z pewnością jest to dobra alternatywa dla kompaktowych kombi. 

Ważniejsze daty
1997 – premiera prototypu

Opel Zafira (1999-2003) Fot: Opel
Opel Zafira (1999-2003) Fot: Opel

1999 – premiera wersji produkcyjnej

Opel Zafira OPC (2003-2005) Fot: Opel
Opel Zafira OPC (2003-2005) Fot: Opel

2001 – sportowa wersja OPC

Opel Zafira (2003-2005) Fot: Opel
Opel Zafira (2003-2005) Fot: Opel

2003 – niewielka modernizacja (nowe reflektory, zmiany we wnętrzu)

Opel Zafira (2005) Fot: Opel
Opel Zafira (2005) Fot: Opel

2005 – premiera Zafiry drugiej generacji

Zalety

  • przestronne wnętrze
  • dobre wykończenie
  • duży bagażnik
  • niskie koszty utrzymania

Wady
- mały bagażnik w wersji siedmioosobowej (150 l)
- delikatne paski rozrządu
- kosztowne awarie wspomagania kierownicy

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.6

1598

101/6000

150/3600

176

13,0

7,9

1.8

1796

115/5400

170/3600

184

12,0

8,5

1.8

1796

125/5600

170/3800

188

11,5

6,9

2.0 T

1998

192/5400

250/1950

220

8,2

10,1

2.2

2198

147/5800

203/4000

200

10,0

8,9

Silniki wysokoprężne      

2.0 DI

1995

82/4300

185/1800

160

17,0

6,6

2.0 DTI

1995

101/4300

230/1950

175

14,0

6,6

2.2 DTI

2172

125/4000

280/1500

187

11,5

6,9

Ceny (orientacyjne ceny w tys. zł)

Rocznik/wersja

1999

2000

2001

2002

2003

2004

1.6

10,5

11,0

12,0

13,0

14,5

16,0

1.8

10,5

11,5

12,5

13,5

15,0

16,5

OPC

 

 

15,5

17,0

18,5

20,5

2.0 DI

10,5

11,5

12,5

 

 

 

2.0 DTI

 

12,0

13,0

14,0

15,0

17,0

2.2 DTI

 

 

 

14,5

16,0

18,0


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty