W tym roku będzie trzeba pomęczyć się jeszcze ze starym samochodem, gdyż nowy minivan Opla wchodzi do sprzedaży jesienią. Wtedy poznamy szczegółowy cennik. Na razie wiadomo, że najtańszy model ze 120-konnym, benzynowym silnikiem ma kosztować 79 950 zł. Zważywszy na doskonałe własności podwozia, warto dołożyć i wybrać najmocniejszy w gamie, 200-konny silnik 1,6 Ecotec. W połączeniu z ręczną skrzynką 6-biegową daje sporą przyjemność z jazdy, szczególnie że do wyboru są „ustawienia” Eco, Touring lub Sport, które wpływają na sposób pracy zawieszenia FlexRide. Najlepsze, że tak jak pozostałe modele można go zamówić w wersji 7-miejcowej. Mamy więc najszybszy autobus w mieście.
Możemy mieć również „najbardziej ekologiczny” lub „najtańszy w utrzymaniu”. Tradycyjnie, poza silnikami benzynowymi i diesla oferowane są jednostki na LPG i CNG. Najświeższa modernizacja Zafiry, samochodu który od chwili debiutu w 1999 r. został wyprodukowany w liczbie 2,7 mln egzemplarzy skupia się na wnętrzu i cechach związanych z wygodą i bezpieczeństwem jazdy.
Z zewnątrz nowy model wyróżnia się szerokim, „piętrowym” wlotem powietrza. Charakterystyczna dla Opla, chromowana oprawa znaku firmowego znajduje kontynuację w zygzakowatej linii świateł do jazdy w dzień. Nie ma problemu z odróżnieniem najnowszej Zafiry od starszej wersji. Sąsiedzi na pewno zauważą.
Kierowca ma szansę widzieć więcej, jeśli zamówi reflektory AFL LED, które dostosowują strumień światła do sytuacji na drodze. Świecą jasnym, białym światłem, które jest zbliżone do dziennego. Mniej męczą wzrok i lepiej uwypuklają kolory otoczenia niż tradycyjne reflektory. Mają kilka trybów działania, np. miejski i pozamiejski. Kolosalnie ułatwiają nocne podróże i znacząco zwiększają poziom bezpieczeństwa. Ponadto Opel może rozpoznawać znaki drogowe, przestrzegać przed nieplanowanym opuszczeniem pasa ruchu i niebezpiecznie zbliżającą się przeszkodą z przodu. Elementem systemów wspomagających jazdę jest montowana z przodu kamera OpelEye.
Wewnątrz projektanci uporządkowali przede wszystkim konsolę środkową. Przyciski są umieszczone „tematycznie” i w większym skupieniu. Wyjątek uczyniono dla ustawień sposobu jazdy. Są „rozrzucone”, sięga się do nich z pełną świadomością dokonywanego wyboru i trudno się pomylić. Na konsoli jest również 7-calowy, dotykowy ekran do obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego.
Na tunelu znalazł się poręczny podłokietnik-schowek FlexRail, który z łatwością można zastąpić gniazdami na dwa, duże kubki. Uchwyt FlexConnect mocowany za oparciami przednich siedzeń może służyć jako wieszak na ubrania lub gniazdo dla tabletu, który podziała kojąco na przewożone pociechy. Opel nadal oferuje w opcji ukryty w tylnym zderzaku uchwyt rowerowy FlexFix o nośności 80 kg, a ukoronowaniem wszystkich „flexów” są składane fotele Flex7, z których Zafira słynie od samego początku. Dzięki nim na pokładzie są miejsca dla 7 pasażerów, które można szybko zlikwidować, nie wyjmując foteli, aby przewieźć jednego, pluszowego tygrysa naturalnej wielkości (dzieciak nigdy nie zapomni tych urodzin).
[page_break]
Zafira może być wyposażona w najnowszej generacji systemy multimedialne IntelliLink R4.0 lub Navi 950. Współpracują one ze smartfonami z systemem Apple iOS8 i Android 5.0 Lollipop lub nowszymi. Po podłączeniu telefonu, można go obsługiwać za pomocą dotykowego wyświetlacza w samochodzie.
Nie tylko kierowcom jeżdżącym często i daleko, pomocny będzie system Opel OnStar. Umożliwia on szybki kontakt z doradcą w awaryjnej sytuacji i wezwanie pomocy, ale nie tylko. Przydaje się również w codziennych sytuacjach, np. aby przypomnieć o opłaceniu parkowania. Zaletą systemu jest całodobowy kontakt z „żywym człowiekiem”, mówiącym w języku abonenta usługi. Ponadto OnStar zawiera Wi-Fi zapewniające łączność 4G/LTE z internetem dla maksymalnie 7 urządzeń jednocześnie.
Podczas jazdy Opel nie daje po sobie poznać sporych wymiarów nadwozia. Można z dużą swobodą manewrować, w czym pomaga kamera cofania i dobre lusterka wsteczne. Bagażnik może być uzupełniony o akcesoria ułatwiające przewóz małych i dużych przedmiotów i unieruchomienie ich dla wygody i bezpieczeństwa. System składanych foteli jest prosty w obsłudze, nie trzeba się z nim „szarpać”. Pod podłogą bagażnika są skrytki na drobne rzeczy, które kierowca lubi mieć zawsze w aucie. W roli rodzinne fregaty nowa Zafira sprawdza się znakomicie.
Opel Zafira i konkurenci:
Marka/model | Opel Zafira 1.6 Ecotec | Citroën Grand C4 Picasso THP 165 Exclusive | Volkswagen Touran 1.8 TSI Highline |
Cena (zł) | bd | 107 890 | 114 090 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | minivan/5 | minivan/5 | minivan/5 |
Liczba miejsc | 7 | 7 | 7 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4666/1884/1660 | 4600/1830/1610 | 4530/1830/1660 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1577/1577 | 1580/1590 | 1570/1540 |
Rozstaw osi (mm) | 2760 | 2840 | 2790 |
Masa własna (kg) | 1691 | 1490 | 1465 |
Pojemność bagażnika (l) | 152-1860 | 170-1845 | 137-1980 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 57 | 58 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1598 | 1798 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | automatyczna/6 | zautomatyzowana/7 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 200 przy 5500 | 165 przy 6000 | 180 przy 5100 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 280 przy 1650-5000 | 240 przy 1400-4000 | 250 przy 1250-5000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,8 | 8,7 | 8,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 210 | 218 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,8 | 5,6 | 6,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 160 | 129 | 139 |
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?