To auto dla wieloosobowych rodzin i chociaż w Europie jest ujemny przyrost naturalny, producenci minivanów liczą, że to się wkrótce zmieni.
Jeszcze do niedawna najbardziej pojemnym minivanem był Opel Zafira, zabierający na pokład aż 7 pasażerów. Zafira, debiutująca w 1999 r., odebrała wielu klientów dominującemu w tej klasie zaledwie 5-osobowemu Renaultowi Scenikowi.
Tej rywalizacji przyglądał się Volkswagen, który jako jeden z ostatnich producentów europejskich, dopiero w 2003 r. wprowadził na rynek swojego minivana o nazwie Touran. Porównujemy Zafirę napędzaną silnikiem wysokoprężnym 2.0 DTI i VW Tourana 1.9 TDI.
Cechy szczególne
Bodaj najważniejszą cechą minivanów jest ich zdolność do modyfikacji wnętrza. Pod tym względem Zafira jest wciąż nie do pobicia, dzięki sprytnemu systemowi składania 2 indywidualnych siedzeń w trzecim rzędzie. Można je w ciągu kilkunastu sekund całkowicie schować w podłodze, ale nie można ich wyjąć. Co prawda nie są to "pełnowymiarowe" fotele, ale zapewniają minimum wygody.
W wyposażeniu standardowym Touran ma 5 miejsc (2+3), a dwa dodatkowe fotele w trzecim rzędzie trzeba dokupić. Można je łatwo schować w podłodze bagażnika, podobnie jak w Zafirze. Trzy fotele środkowego rzędu można przesuwać wzdłuż nadwozia, składać lub wymontować - każdy z nich waży 16 kg. Za trzecim rzędem siedzeń przestrzeń bagażowa w obu autach jest symboliczna i wynosi 120 - 150 l. W wersji 5-osobowej bagażnik Zafiry ma objętość 600 l, a Tourana 695 l. Ponieważ Touran jest szerszy od Zafiry, jego wnętrze jest bardziej przestronne niż konkurenta. W obu autach siedzenia przednie są wygodne i mają regulowaną wysokość.
Silnik
Z gamy jednostek napędowych oferowanych do Zafiry i Tourana wybraliśmy silniki wysokoprężne, oszczędniejsze od benzynowych. Zafira jest napędzana silnikiem o pojemności 2 l osiągającym moc 100 KM i zasilanym pompą rotacyjną sterowaną elektronicznie. Pompy te wychodzą już z użycia, gdyż zostały zastąpione sprawniejszym układem common rail.
Tourana napędza znana jednostka TDI o pojemności 1,9 l i mocy 101 KM, zasilana pompowtryskiwaczami. Każdy z tych silników ma swoją specyfikę. Zimny silnik Opla pracuje bez entuzjazmu i nabiera ochoty do pracy po rozgrzaniu. Wtedy jest elastyczny i dynamiczny. Natomiast zimny silnik Tourana jest głośny, co jest charakterystyczne dla jednostek zasilanych pompowtryskiwaczami. Touran zużywa jednak mniej paliwa od Zafiry, przy podobnej dynamice.
Wrażenia z jazdy
Zafira powstała na płycie podłogowej Astry poprzedniej generacji - z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. By utrzymać poprawne własności jezdne tego wysokiego auta, zdecydowano się zmienić charakterystykę elementów tłumiących. W efekcie zawieszenie jest dość twarde, co obniża komfort podróżowania po złych drogach. Podczas pokonywania zakrętów Zafira nie sprawia niespodzianek, co jest również zasługą dobrego układu kierowniczego.
Jednak lepiej na zakrętach radzi sobie Touran, który otrzymał nowoczesna płytę podłogową od VW Golfa najnowszej generacji, a więc z wielowahaczowym tylnym zawieszeniem. Dla pewności w Touranie montowany jest seryjnie układ stabilizacji toru jazdy - ESP. Poziom hałasu w obu pojazdach po rozgrzaniu silników jest zbliżony. Volkswagen ma za to wydajniejszy układ hamulcowy, zapewne za sprawą seryjnie montowanego układu wspomagania awaryjnego hamowania.
Podsumowanie
Nowocześniejszym samochodem wydaje się Touran. Co więcej, choć w podobnej cenie, jest znacznie lepiej wyposażony od Zafiry, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. Ma więcej poduszek powietrznych i elektronicznych układów wspomagających kierowcę. Jednak standardowo Touran to auto 5-osobowe, a Zafira - 7-osobowe i to jest jej podstawowa zaleta.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Zafira Touran
Przestronność wnętrza +
Silnik remis
Poziom hałasu remis
Hamulce +
Dynamika remis
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji +
Wyposażenie +
Wybrane dane techniczne:
Zafira Touran
Typ silnika wysokoprężny wysokoprężny
Ilość cylindrów/zaworów 4/16 4/8
Pojemność skokowa (cm3): 1995 1896
Moc maksymalna (KM/obr/min): 100/4300 101/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 230/1500 250/1900
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): 4,0 13,5
Przyspieszenie (IV bieg) 60-100 km/h (s): 10,5 10,3
Prędkość maksymalna (km/h): 175 177
Głośność (IV bieg) przy 100 km/h (dB)*: 68 68
Droga hamowania od 100 km/h (m): 40,1 38,3
Pojemność bagażnika 7 osób/5 osób (dm3): 150/600 20/695
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 58 60
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 5,3/8,0 5,2/7,4
Długość x szerokość x wysokość (cm): 432 x 174 x 163 439 x 180 x 165
Rozstaw osi (cm): 270 268
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): 2/12 2/12
Cena (zł): 82 650 83 340
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
Zafira Club Touran Basis
Poduszki powietrzne 2 6
Układ ABS s s
Układ ESP o s
Wspomaganie nagłego hamowania - s
Układ ASR (zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu) - s
Wspomaganie układu kierowniczego s s
Centralny zamek s s
Elektrycznie sterowane szyby przednie s s
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka s s
Klimatyzacja o o
Radioodtwarzacz s o
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?