Opel Vectra kontra VW Passat

Ryszard Polit
Fot. Opel: Nowoczesna stylistyka nadwozia Vectry ma przekonać nabywców do odmłodzonego wizerunku marki Opel.
Fot. Opel: Nowoczesna stylistyka nadwozia Vectry ma przekonać nabywców do odmłodzonego wizerunku marki Opel.
Modelem Vectra Opel bez pardonu stara się odebrać klientów dotychczasowemu liderowi – VW Passatowi.
Czy nowe jest zawsze lepsze od starego?
Fot. Opel: Nowoczesna stylistyka nadwozia Vectry ma przekonać nabywców do odmłodzonego wizerunku marki Opel.
Fot. Opel: Nowoczesna stylistyka nadwozia Vectry ma przekonać nabywców do odmłodzonego wizerunku marki Opel.

 

Obecna generacja VW Passata produkowana jest od 1996 r. i jeszcze do niedawna samochód ten uchodził za wzór godny naśladowania. Europejscy konkurenci jednak nie naśladowali Passata - wybrali inną drogę. Nowy Opel Vectra zadebiutował w 2002 r., co widać po kształcie nadwozia i nowocześnie

Fot. VW: Volkswagen Passat (na zdjęciu) jest o 11 cm dłuższy od Opla Vectry. Bagażnik Passata ma objętość 475 l i zmieściło się w nim pełnowymiarowe
Fot. VW: Volkswagen Passat (na zdjęciu) jest o 11 cm dłuższy od Opla Vectry. Bagażnik Passata ma objętość 475 l i zmieściło się w nim pełnowymiarowe koło zapasowe.

stylizowanym wnętrzu. Do porównania wybraliśmy pojazdy napędzane benzynowymi silnikami o zbliżonej mocy i różnej pojemności skokowej. Opla Vectrę napędza silnik 1,8 l o mocy 122 KM, a Passata - 2,0 l o mocy 131 KM.

 

Cechy szczególne

 

Cechą szczególną Passata jest nie tyle jego wiek, co inna koncepcja zawieszenia wzorowana na rozwiązaniach z Audi - z przodu zawieszenie wielowahaczowe, a z tyłu tradycyjna belka skrętna

Fot. Opel:  Vectra napędzana silnikiem 1,8 l/122 KM okazała się oszczędniejsza od Passata.
Fot. Opel: Vectra napędzana silnikiem 1,8 l/122 KM okazała się oszczędniejsza od Passata.

z wahaczami wzdłużnymi. W Oplu jest odwrotnie - z przodu są tradycyjne kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Passat jest aż o 11 cm dłuższy od Vectry, jednak obaj konkurenci mają zbliżony rozstaw osi i przestronne wnętrza. Pasażerowie o dowolnym wzroście nie będą rozczarowani. W bagażniku Passata o objętości  475 l umieszczono pełnowymiarowe koło zapasowe. Bagażnik Vectry ma bardziej regularne kształty i jest o 25 l większy,

Fot. VW: Silnik Passata 2,0 l/131 KM jest elastyczny, lecz podczas dynamicznej jazdy w mieście zużywa sporo paliwa.
Fot. VW: Silnik Passata 2,0 l/131 KM jest elastyczny, lecz podczas dynamicznej jazdy w mieście zużywa sporo paliwa.

lecz na jego dnie umieszczono mniejsze, tzw. dojazdowe koło zapasowe. Jakość wykonania obu aut jest wysoka.

 

Silniki

 

Silnik Opla z pojemności 1,8 l uzyskuje 122 KM mocy i jest mniej elastyczny od jednostki napędowej Passata. Chcąc jechać Oplem dynamicznie, trzeba często zmieniać biegi i utrzymywać wysokie obrotowy. Silnik Passata, co jest rzadkością, ma 5 zaworów w każdym

Fot. Opel: Nowocześnie wyglądająca tablica przyrządów.
Fot. Opel: Nowocześnie wyglądająca tablica przyrządów.

cylindrze i z pojemności 2 l uzyskuje moc 131 KM. Wyróżnia się wysoką kulturą pracy i dzięki wyższemu momentowi obrotowemu zapewnia lepszą dynamikę, ale kosztem sporego zużycia paliwa. W mieście Passat potrafi zużyć 12 l/100 km, gdy Vectra o litr mniej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Komfort jazdy Passata i Vectry jest dość wysoki i obaj konkurenci skutecznie tłumią nierówności drogi, mimo że zawieszenie w obu pojazdach jest raczej twarde. Różnice w konstrukcji

Fot. VW: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. VW: Tablica przyrządów jest czytelna.

zawieszenia dają się zauważyć podczas szybkiego pokonywania zakrętów, z którymi lepiej radzi sobie Vectra. Ponieważ Passat ma seryjnie zamontowany układ kontroli trakcji ESP, szybsza jazda jest możliwa, jednak tył auta nie zawsze zachowuje się stabilnie. Z początku jazdy Vectrą trzeba przyzwyczaić się do włączania kierunkowskazów  i wycieraczek, bowiem "elektroniczne" dźwigienki zawsze

Fot. Opel: Wnętrze Vectry.
Fot. Opel: Wnętrze Vectry.

znajdują się w położeniu spoczynkowym. Pokonywanie długich dystansów jest mniej męczące w Oplu, gdyż jest lepiej wyciszony. Za to bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Passat.

 

Fot. VW: Rozstaw osi obu aut jest zbliżony i podobna jest również przestronność wnętrza.
Fot. VW: Rozstaw osi obu aut jest zbliżony i podobna jest również przestronność wnętrza.

Podsumowanie

 

Vectra jest autem nowocześniejszym i oszczędniejszym od Passata. Opel jest też tańszy. Za to Volkswagen okazał się autem bardziej dynamicznym, co jednak może okazać się mało przekonywujące dla klientów. Vectra wyposażona jest seryjnie w 6 poduszek powietrznych, a Passat - tylko w dwie, ale Volkswagen ma seryjny układ kontroli trakcji ESP, którego jest pozbawiona Vectra. Zwolennicy nowoczesnego designu nadwozia nie będą mieli wątpliwości - pod tym względem Vectra jest "trendy". Nieczuli na te wdzięki tradycjonaliści przywiązani do sprawdzonych rozwiązań wybiorą zapewne Volkswagena. 

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Opel Vectra

VW Passat

Przestronność wnętrza

remis

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Opel Vectra

VW Passat

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/20

Pojemność skokowa (cm3):

1796

1984

Moc maksymalna (KM/obr/min):

122/6000

131/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

167/3800

195/3300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,2

9,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,8

9,3

Prędkość maksymalna (km/h):

205

210

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

65

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,2

39,1

Pojemność bagażnika (dm3):

500

475

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

61

62

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,8/10,7

6,0/11,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

460 x 180 x 146

471 x 175 x 146

Rozstaw osi (cm):

270

271

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

2/12

Cena wersji sedan (zł):

79 950

87 090

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Vectra Essentia

Passat Basis

poduszki powietrzne

6

2

układ ABS

S

S

System zapobiegający blokowaniu kół przy ruszaniu ASR

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

Układ kontroli trakcji ESP

O

S

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

S/S

S/S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

Radio z CD

S

O

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty