Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Zafira (1999 - 2004)

Jerzy Kozierkiewicz
Opel Zafira jest idealnym pojazdem rodzinnym, którym na niedzielną przejażdżkę można zabrać nie tylko żonę i trójkę dzieci, ale jeszcze teściową i teścia.

Dla wszystkich są miejsca siedzące.  

 

Fot. gratka.pl
Fot. gratka.pl

Nadwozie  

 

Opel trochę przespał moment walki o rynek w kategorii minivanów. W erze ogromnych sukcesów Renaulta Scenica nie miał nic do zaoferowania. W chwili debiutu Scenika, Opel mógł tylko pokazać, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 1997 r., prototyp modelu. Produkcja i sprzedaż ruszyła dopiero na początku 1999 r.

 

Opel Zafira ma spokojną stylistykę nadwozia. Wnętrze też zaprojektowano spokojne, ale z sensem. Z przodu są dwa fotele z twardą tapicerką. Kokpit jest czytelny i ergonomiczny. Kierowcy przeszkadza trochę podłokietnik między fotelami – utrudnia zmianę biegów. Z tyłu jest dzielona kanapa ze środkowym, trochę mniej wygodnym miejscem. Ale największy hit Zafiry, to dwa fotele w trzecim rzędzie. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie możliwość chowania ich w podłogę auta. Dzięki temu rozwiązaniu można bardzo szybko zaaranżować wnętrze w zależności od aktualnych potrzeb. Wszystkie miejsca wyposażone są w trzypunktowe pasy. Z trzema rzędami siedzeń bagażnik auta ma tylko 150 l pojemności, ale po schowaniu foteli w ostatnim

Fot. gratka.pl
Fot. gratka.pl

rzędzie powiększa się do 600 l. Natomiast zostawiając tylko przednie siedzenia, właściciel uzyskuje objętość aż 1700 l.

Choć Zafira ma wiele wspólnych podzespołów z Astrą II, jest dużo staranniej wykonana, a do wykończenia użyto lepszych materiałów. Była także sprzedawana z bogatszym wyposażeniem standardowym.

 

Silniki  

 

Opel Zafira ma sporo silników do wyboru – w ciągu kilku lat producent powiększał gamę i modernizował jednostki napędowe, zwiększając ich moc. Najsłabszy silnik benzynowy ma pojemność 1,6 l i moc 101 KM. Drugi w kolejności jest 1,8 l - z pierwszych lat produkcji miał moc 115 KM, a od września 2000 r. - 125 KM.  Od tamtego roku w ofercie pojawił się także silnik benzynowy 2,2 l/147 KM, zaś rok później wprowadzono na rynek Zafirę OPC z turbodoładowanym 16-zaworowym silnikiem 2,0 l o mocy 200 KM.   Dla miłośników silników wysokoprężnych są dwa: 2,0 l/101 KM (następca

Fot. gratka.pl
Fot. gratka.pl

jednostki z 1999 r. o mocy 82 KM) i 2,2 l/125 KM.              

 

Eksploatacja  

 

Zafira przełamała opinię samochodów kiepsko wykonywanych przez Opla. Według zdecydowanej większości użytkowników jest to auto niezawodne. Oczywiście jak każdy model ma swoje słabostki. Należą do nich drobne awarie układu elektrycznego, czujników systemu ABS, zacieranie się linki hamulca ręcznego, nieszczelności układu wydechowego. Jak w większości pojazdów używanych na polskich drogach, szybciej zużywa się zawieszenie – elementy gumowe, łączniki. Kupując Zafirę, warto zwrócić uwagę na materiały we wnętrzu – są dość podatne na zadrapania (szczególnie w bagażniku).

Fot. Opel
Fot. Opel

Wszystko  jednak zależy od sposobu eksploatacji pojazdu.

 

Wadą Zafiry na rynku wtórnym są nadal dość wysokie ceny. Jest to jednak model młody, średnie przebiegi kształtują się w granicach 60-80 tysięcy kilometrów, zaś największym walorem jest jego funkcjonalność. Zaletą jest to, że większość samochodów pochodzi z naszego rynku i były serwisowane w autoryzowanych stacjach. Auta sprowadzone z Niemiec mają najczęściej bogatsze wyposażenie.

 

W Polsce Opel Zafira budził spore zainteresowanie, ale przeszkodą była jego wysoka cena. Od 1999 r. do momentu wprowadzenia nowego modelu, importer, General Motors Poland, sprzedał 7200 tych samochodów. Najwięcej nabywców, bo 2081, Zafira znalazła w 2000 r., a najpopularniejszymi silnikami okazały się 1,8 l benzynowy i 2,0 l diesel. 

 

Wady:                                                                  

- mało ekonomiczne silniki benzynowe,

- słaba widoczność z przodu,

- materiały wykończeniowe wrażliwe na uszkodzenia.

 

Zalety:

- obszerne, 7-osobowe wnętrze,

- bogaty wybór silników,

- dobre właściwości jezdne.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1997 – prezentacja prototypu podczas salonu we Frankfurcie,

1999 – początek produkcji seryjnej i sprzedaży modelu,

1999 – jesień: Zafira z silnikiem diesla 2,0 l/82 KM

2000 – wprowadzenie na rynek limitowanej wersji Edition; rozszerzenie gammy silników,

2001 – podczas salonu w Genewie prezentacja Zafiry przystosowanej do zasilania gazem ziemnym,

2002 – modernizacja modelu (m.in. nowy grill), wysokoprężny silnik 2,2 l DTI/125 KM,

2005 – premiera Zafiry nowej generacji.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1999

2000

2001

2002

2003

2004

1,6

19,5-28,8

22,7-31,5

37,8

31,5-36,4

-

-

1,8

25,5-31,7

27,9-38,5

26,9-41,9

38,0-44,9

39,9-54,9

55,9-62,9

2,0

-

36,0

-

42,0

-

43,5-59,5

2,0 D

34,9-36,0

24,0-40,9

30,9-41,5

31,0-47,5

32,9-53,0

38,0-52,8

2,2 DTI

-

-

-

36,9-44,9

45,9-55,0

46,0-59,0

*  na podstawie ofert internetowych

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

1,6

1,8

2,2

2,0 OPC

2,0

2,2

Rodzaj silnika

benzyna

benzyna

benzyna

benzyna

diesel

diesel

Pojemność skokowa (cm³)

1598

1796

2198

1998

1995

2171

Moc (KM/obr./min.)

101/6000

125/5600

147/5800

200/5600

101/4300

125/4000

Maks. moment obr.

(Nm/obr./min.)

150/3600

170/3800

203/4000

250/1950

230/1800

280/1500

Prędkość

maksymalna (km/h)

176

188

200

220

175

187

Przyspieszenie

0-100 km/h (s)

13,0

11,5

10,0

8,2

14,0

11,5

Zużycie paliwa:

trasa/miasto (l/100 km)

6,5/10,3

6,9/11,4

7,0/12,2

7,9/13,8

5,6/8,2

5,8/8,8

Opony

195/65 R15

225/45 R17

195/65 R15

Zbiornik paliwa (l)

58

Objętość bagażnika (dm³)

150/600/1700

Rozstaw osi (cm)

269

Rozstaw kół przód/tył (cm)

147/149

Średnica zawracania (m)

11,2

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

432/174/168

Masa własna (kg)

1320

1370

1400

1540

1485

1550

Masa całkowita (kg)

1950

1960

2000

2065

2085

2075

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty