Opony do aut terenowych

Porady / Opony

Autor: Michał Kij

Liczba odwiedzin: 4008

Nie ma uniwersalnych opon do aut terenowych. Zwłaszcza odkąd wymyślono SUV-y, które osiągają ponad 200 km/h. Warto się zastanowić, zanim podejmiemy decyzję o zakupie takiego ogumienia

Tak, jak różnorodne są współczesne auta do wypadów poza asfalt, tak samo zróżnicowane są opony. Naprawdę dobre opony Fot.  DARIUSZ GDESZterenowe są nie do zniesienia na asfalcie i vice versa: opony o wysokim indeksie prędkości są w błocie bezradne jak kijanki.
Ogumienie do luksusowych SUV-ów, takich jak Porsche Cayenne ma takie same właściwości jak opony do innych, drogich aut o wysokich osiągach. Użytkownicy oczekują, że będzie miało wysoką przyczepność na asfalcie w każdych warunkach i zapewniało wygodne, precyzyjne prowadzenie przy dużych prędkościach. Musi dobrze odprowadzać wodę. Powinno być również ciche i gwarantować możliwie krótką drogę hamowania. Ostatnio zwraca się również uwagę na niski opór toczenia, choć dla wielu użytkowników ważniejszy jest… dizajn bieżnika! Opona do drogiego samochodu powinna dobrze wyglądać.

Tego rodzaju opony ma cała europejska czołówka. BF Goodrich oferuje Macadam T/A, Bridgestone Dueler H/P, Continental ContiCrossContact UHP i Conti4x4SportContact, Goodyear Eagle F1 Assymetric SUV, Michelin gamę Latitude Diamaris, Tour HP i Sport, a Pirelli opony z rodzin P Zero SUV i Scorpion: Zero, Asimmetrico i STR. Zwykłą praktyką w SUV-ach  jest oferowanie opon letnich i zimowych.

Opona szosowaJeśli planujemy jeździć w teren nieco dalej niż na wysypany białym żwirem podjazd do pensjonatu, przydadzą się opony typu AT (All Terrain). Mają charakter uniwersalny i często są używane w samochodach służących zarówno do rozrywki, jak do pracy np. w pikapach. W porównaniu z oponami szosowymi mają głębszy, inaczej ukształtowany bieżnik, który lepiej współpracuje z piaszczystym czy błotnistym podłożem. Boki i miejsce styku opony z obręczą są wzmocnione. Na jezdni opony AT są bardziej hałaśliwe niż typowo szosowe, a jazda z dużą prędkością może być trochę nieprzyjemna.

Opony z tego segmentu to BF Goodrich Long Trail T/A Tour oraz All Terrain T/A KO, Dueler H/T, A/T i Steel Desert Dueler Bridgestone'a, Conti4x4Contact oraz ContiCrossContact AT, Goodyear Wrangler AT, Michelin Latitude Cross oraz Pirelli Scorpion ATR.

Producenci czasem dzielą ofertę informując, że dany typ opony przeznaczony jest dla samochodów, które są użytkowane w 20% w terenie i 80% na drogach lub 50/50. Opona ATWieloletni kierowcy samochodów terenowych i pikapów są jednak sceptycznie nastawieni do tego podziału i kierują się głównie marką i własnymi doświadczeniami z eksploatacji opon.
Typowe opony terenowe są określane skrótem MT (Mud Terrain). Przeznaczone są do samochodów, które większość czasu spędzają poza drogami utwardzonymi.

Ich podstawową cechą jest bieżnik, określany przez specjalistów jako "otwarty". Jego namiastkę można odnaleźć już w oponach AT. W stosunku do powierzchni klocków bieżnika, powierzchnia rowków jest duża. Klocki są wyższe i wyraźnie zachodzą na boki. Rowki mają urozmaicony kształt. Opona MT "wczepia się" w nierówności, a jednocześnie skutecznie odprowadza gromadzące się w rowkach bieżnika zanieczyszczenia: błoto czy kamienie.

Opony są wzmocnione oraz dobrze zabezpieczone przed zsunięciem się z obręczy. Czasem w terenie obniża się ciśnienie w ogumieniu, aby przebyć grząski odcinek drogi. Chodzi o zmniejszenie nacisku na podłoże poprzez rozłożenie go na większej powierzchni. Opona MTOpona musi to wytrzymać.

Mieszanka gumowa stosowana do produkcji opon MT jest bardziej elastyczna, "miększa" niż w oponach szosowych. Do zalet takiego ogumienia należą dobre własności tłumiące w terenie.
Wadą jest uciążliwa eksploatacja na zwykłych drogach. Opona jest głośna. Duże, luźno rozstawione klocki mogą powodować wibracje. Do kierowania samochodem przy dużej prędkości trzeba zaangażować więcej uwagi. Auto robi wrażenie mało stabilnego, trudniej utrzymuje kierunek jazdy. Wydłużeniu ulega droga hamowania. Na twardym podłożu opony te nagrzewają się i szybko ścierają.

Wśród opon MT wyróżnia się ogumienie BF Goodrich, w wariancie wyczynowym stosowane powszechnie w rajdach. Dlazwykłych kierowców są opony Mud Terrain TA KM (20% droga 80% teren) oraz wybitnie terenowe TA KM2. Bridgestone proponuje Dueller MT, a Goodyear opony Wrangler DuraTrac.

Zdanie eksperta:
Maciej Godzisz (instruktor jazdy off-road) - Opony typowo terenowe, z grubym bieżnikiem, wymagają od kierowcy odpowiedzialności i rozważniejszej jazdy, zwłaszcza w przypadku mocnych samochodów i dużych prędkości. Trzeba np. pamiętać, że one słabiej hamują na mokrej nawierzchni. Za to "szosówki" założone nawet na koła klasyczngo auta terenowego, często zawodzą już na minimalnie zabłoconych drogach. Na rynku dostępne są także tzw. opony uniwersalne, szosowo-terenowe. Ich motto brzmi: więcej trzymania w terenie, ale przy dającym się zaakceptować zmniejszeniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy na asfaltowej drodze.

Czy warto zainteresować się oponami tego rodzaju? Z pewnością tak, ale wszystko zależy od tego jak często jeździmy w terenie. Należy także wystrzegać się tanich, nie zawsze sprawdzonych producentów.

Opony do SUV-a i terenówki:

Opona szosowa
Powinna mieć dobrą przyczepność na asfalcie w każdych warunkach i zapewniać precyzyjne prowadzenie

AT (All Terrein)
Mają charakter uniwersalny. W porównaniu z szosowymi posiadają głębszy, inaczej ukształtowany bieżnik

MT (Mud Terrain)
Typowe opony terenowe z tzw. grubym bieżnikiem,  przeznaczone do jazdy poza drogami utwardzonymi



Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Brak komentarzy - napisz pierwszy