Opony na zimę

Porady / Opony

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 56723

Aby opona mogła przenosić duże siły musi być wysokiej jakości i dostosowana do określonych warunków.

Opona ma ogromne znaczenie dla bezpiecznej jazdy, ponieważ to ona przenosi wszystkie siły z samochodu na drogę. Opona styka się z drogą na powierzchni nie większej niż kartka pocztowa i aby mogła przenosić duże siły musi być wysokiej jakości i dostosowana do określonych warunków. To oznacza, że na zimę zmuszeni jesteśmy zakładać zupełnie inne opony.

 

Opony zimowe różną się od letnich praktycznie wszystkim. Opona letnia w ujemnych temperaturach jest bardzo twarda i nawet na suchym asfalcie nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Natomiast na śniegu przyczepność jest praktycznie żadna. Opona zimowa Fot. Peugeot wykonana jest z zupełnie innej mieszanki gumy i nawet przy dużym mrozie zachowuje elastyczność i przyczepność. Również bieżnik zimówki jest zupełnie inny od tego na oponie letniej. Jego rzeźba jest wyraźna, klocki są duże, podobnie jak i rowki, które umożliwiają odprowadzenie dużej ilości wody i błota pośniegowego, zmniejszając tym samym ryzyko bardzo niebezpiecznego aquaplaningu. Bieżnik zimówki ma ostre krawędzie, łatwo wgryza się w śnieg i ma jeszcze jedną cechę, której nie ma opona letnia. Potrafi się sam oczyszczać ze śniegu, więc cały czas zapewnia dobrą przyczepność. Samochód wyposażony w zimówki, jadący z prędkością 50 km/h po ubitym śniegu, zatrzymuje się po przejechaniu 25 metrów. Ten sam samochód na Fot. Grzegorz Burda: Przy zakupie opon należy zwrócić uwagę na rok produkcji, który kryje się pod czterema cyframi oponach letnich potrzebuje do zatrzyma aż 48 metrów.

 

Minimum 4 mm

 

W oponie kluczowe znaczenie ma głębokość bieżnika, a w zimowej jest to najważniejszy parametr. Zgodnie z przepisami opona może mieć bieżnik o głębokości minimum 1,6 mm. Ale aby opona zimowa spełniała swoje zadanie musi mieć bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm. Jeśli jest niższy nadaje się do wymiany.

Opony zimowe, ze względu na bieżnik można podzielić na trzy rodzaje: kierunkowe - najbardziej rozpowszechnione, muszą być założone na koła z zachowaniem odpowiedniego kierunku, asymetryczne - bieżnik na jednej połowie opony jest zupełnie inny niż na drugiej i symetryczne – obecnie coraz rzadziej stosowane. Jeśli mamy wątpliwości czy jest to opona zimowa należy poszukać napisu M+S. Jest to skrót z języka Opony kierunkowe muszą być założone na koła z zachowaniem odpowiedniego kierunku angielskiego (mud + snow), który jasno mówi nam, że mamy do czynienia z oponą zimową.

 

„Zimówki” na wszystkich kołach

 

Opony zimowe trzeba zakładać na wszystkie koła. Założenie tylko na dwa jest niedopuszczalne, ponieważ samochód zachowuje się wówczas zupełnie nieprzewidywalnie, nawet znacznie gorzej niż na oponach letnich. Gdy mamy mocno ograniczone środki finansowe należy zamiast dwóch lepszych kupić cztery gorsze zimówki, które i tak będą kilka razy lepsze w zimie niż najlepsze opony letnie. Oferta jest bardzo szeroka, więc każdy znajdzie oponę na własne możliwości finansowych. Komplet opon do auta kompaktowego można kupić za niecałe 800 zł, a do auta miejskiego za 600 zł. Przy ograniczonych środkach warto zrezygnować Coraz częściej stosowane opony asymetryczne posiadają bieżnik na jednej połowie opony jest zupełnie inny niż na drugiej. z dodatkowego kompletu felg a zaoszczędzone pieniądze dołożyć do kwoty przeznaczonej na opony i kupić te z najwyższej półki. Opony na wszystkich kołach powinny mieć taki sam bieżnik, taki sam indeks prędkości i taką sama głębokość bieżnika.

 

Najdroższe najlepsze

 

Opony można podzielić na kilka klas, tak jakościowych jak i cenowych i niestety jest prosta prawidłowość, że opona droższa będzie lepsza. Jednak wskazany jest rozsądek i nie ma potrzeby do samochodu miejskiego kupować opon za kilka tys. zł. Najdroższe, a także najlepsze są opony z fabryk macierzystych (np. Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli). Opony tych marek są wykonane wg najnowszych technologii. Czołowi producenci są praktycznie właścicielami wszystkich pozostałych fabryk opon, a firmy im podległe korzystają z wsparcia technicznego właściciela, ale ze względu na konieczność zachowania niskiej ceny wymusza to niejako stosowanie starszych technologii. Przy zakupie opon należy zwrócić uwagę na rok produkcji, który kryje się pod czterema cyframi (np.5101). Dwie pierwsze oznaczają datę produkcji w tygodniach (51 tydzień, czyli koniec grudnia), a dwie ostatnie rok produkcji (2001). Można zakładać opony nie starsze niż trzyletnie.

 

Kiedy wymieniać?

 

Opony zimowe powinno się zakładać, jeśli średnia temperatura wynosi około 7 o C. Taka zasada dotyczy większości opon. Natomiast, jeśli mamy opony typu high performance, czyli przeznaczone do szybkiej jazdy, to powinniśmy je wymienić już przy temperaturze 10 o C.

Oczywiście lepiej założyć zimówki trochę wcześniej, a nie po pierwszych opadach śniegu. Kolejki w serwisach będą znacznie mniejsze, a i usługa będzie wykonana dokładniej. Dysponując drugim kompletem opon z felgami nie należy zapominać o okresowym wyważeniu koła.

Niektórzy kierowcy, w celu zmniejszenia kosztów, decydują się na zakup opon uniwersalnych. Ale opona taka nie jest dobra ani na lato, ani na zimę. Należy pamiętać, że z oponami jest tak samo jak z butami. Zupełnie inne są na lato i całkiem inne są na zimę. W uniwersalnych nie będzie nam za wygodnie. 

 

Ceny opon o rozmiarze 185/65 R14

Producent

Typ bieżnika

Cena [zł]

Barum

Polaris 2

207

Continental

TS 800

316

Dębica

Frigo 2

227

Dunlop

Winter Sport M3

305

Goodyear

Ultra Grip 7

316

Kleber

Krisalp HP

235

Matador

MP58

206

Michelin

Alpin A2

338

Olsztyn

Snowpro

204

Pirelli

SnowSport

407

 

 

 

Ceny opon o rozmiarze 195/50 R15

Producent

Typ bieżnika

Cena [zł]

Barum

Polaris 2

210

Continental

TS 780

316

Dunlop

Winter Sport M3

376

Goodyear

Ultra Grip GW3

372

Kleber

Krisalp HP

284

Matador

MP59

298

Michelin

Alpin A2

402

Pirelli

SnowSport

384

 

 

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Krystianek
    • No to dajcie jeszcze zarobic 5000pln miesiecznie to sobie pozmieniamy wszyscy oponki, bedziemy lali paliwko na zime za 5pln/l i zmieniali olej specjalnie na zime za 200pln/4l. Takie rady to tylko w serwisach - dowidzenia.
    • dalien (gość)
    • A jak długo można eksploatować zimówki? W sensie ile sezonów?
    • doro
    • Muszę kupić zimówki do VW Polo, ale nie wiem, jakie będą najlepsze. Jakie są Wasze opinie? Pozdrawiam.
    • guret (gość)
    • nie zgadzam się że tanie opony zimowe są lepsze od dobrych letnich wystarczy kupić ostatni numer auto świat i jest tam test opon i wyszło do czego nadają sie tanie zimowe opony gorsze osiagi od letnich. tak samo co do kwestji konieczności wymiany czterech opon szkoda ze jeszcze nie napisali ze koniecznie jednego producenta bo przeciez tez inna przyczepnośc jak ktoś niema kasy wystarczą dwie
    • guret (gość)
    • z tańszych polecam barum,firestone,uniroyal
    • volspaik (gość)
    • Krystianek , przewidziałeś przyszłość , za paliwo płacimy ponad 5 złotych
    • GH (gość)
    • nie zakładać starsze niż 3 lata? - hahahahahah śmieszne, bo niektórzy producenci dają na swoje produkty 5 lat :) i co? hahahahaha
    • GH (gość)
    • oczywiście chodzi mi o 5 lat gwarancji :)
    • Netman (gość)
    • Z droższych najlepsze, na jakich do tej pory jeździłem były opony Dunlop. Najpierw Dunlop WinterSport 3D, później 4D. Bardzo pewne w każdych warunkach, przekonałem się do nich w tragicznych warunkach zimowych (oblodzenia dróg, nawałnice śnieżne) na które natrafiłem górach Serbii.

Dodaj komentarz