Opony zimowe latem?

(ip)
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Europejczycy przestawili już zegary i czekają na cieplejszą pogodę. Zmianie pory roku towarzyszy szereg rytuałów: sprzątanie tarasu, pierwsze koszenie trawnika przed domem, a w przypadku milionów kierowców także zmiana opon z zimowych na letnie. Dlaczego wymiana opon na letnie jest tak istotna?
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Około 43 proc. kierowców w Europie w chłodniejszej porze roku używa opon zimowych, przy czym różnice pod tym względem w poszczególnych regionach są znaczne. O ile w Polsce i Niemczech na oponach zimowych jeździ odpowiednio 92 i 88 proc. kierowców, to we Francji jest to 23 proc., a w Wielkiej Brytanii zaledwie 8 proc. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Bridgestone w 2014 roku przez IPSOS w sześciu krajach, na próbie 7806 właścicieli samochodów prywatnych.

Popularność opon zimowych w Europie rośnie z roku na rok. Ma to związek nie tylko z anomaliami pogodowymi, które zdarzają się w ostatnich latach w zimie, ale także z nowymi krajowymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z analiz wynika, że kierowcy często podróżujący z rodziną, w tym zwłaszcza rodzice, są grupą najbardziej skłonną do sezonowej wymiany opon.  

Jednak mimo szeroko rozpowszechnianych informacji mówiących o tym, że charakterystyka opon zimowych w wyższych temperaturach nie jest odpowiednia, zaskakująco wielu kierowców nie zadaje sobie trudu, aby w odpowiednim czasie wrócić do opon letnich. Badania ujawniły ponadto, że prawie 10 proc. kierowców we Włoszech

[1]

jeździ na oponach zimowych przez całe lato, a w Danii odsetek ten wynosi aż 18 proc.

[2]

.

Dzięki odpowiedniemu składowi mieszanki i wzorowi bieżnika opony zimowe pozostają miękkie i elastyczne w niskiej temperaturze, zapewniając dobrą trakcję i przyczepność na suchej i mokrej, a nawet oblodzonej, nawierzchni. Kiedy jednak temperatura rośnie, opony zimowe tracą swoje zalety, przyczepność spada, a zużycie bieżnika przyspiesza. Z kolei twardsza mieszanka w oponach letnich nie staje się zbyt miękka na rozgrzanym asfalcie i nie przykleja się do niego. W wyższej temperaturze opony letnie mają lepszą uniwersalną charakterystykę niż opony zimowe, zwłaszcza jeżeli chodzi o hamowanie i właściwości jezdne, tempo zużywania się, opory toczenia i zużycie paliwa.

Większe bezpieczeństwo na mokrej i suchej nawierzchni

Testy wykazały, że różnice między oponami letnimi a zimowymi pod względem skuteczności hamowania i właściwości jezdnych w ciepłych warunkach pogodowych wynoszą odpowiednio do 30 i 8 proc. – w zależności warunków drogowych i temperatury. Na mokrej nawierzchni i przy temperaturze otoczenia około 30°C droga hamowania pojazdu wyposażonego w letnie opony dobrej jakości jest do 30 proc. krótsza w porównaniu do opon zimowych. W określonych warunkach może to oznaczać nawet dwie długości samochodu.

Ciśnienie powietrza i głębokość bieżnika

Oprócz sezonowej zmiany ogumienia, należy także zwrócić uwagę na jego stan i odpowiednio dbać o opony. Ze względów bezpieczeństwa, które zależy w szczególności od właściwości jezdnych i skutecznego hamowania, warto regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach oraz głębokość bieżnika.

Proste wskazówki

Eksperci zalecają sprawdzanie ciśnienia w ogumieniu raz w miesiącu. Wartości ciśnienia przewidziane przez producenta pojazdu są podane w instrukcji obsługi, a także na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy, pod klapką wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej. Do zmierzenia głębokości bieżnika można użyć monety o wartości 5 zł. Jeżeli po wsunięciu jej do głównego rowka we wgłębieniu ciągle jest widoczny srebrny rant, głębokość bieżnika jest mniejsza niż dopuszczalne 1,6 mm i oponę należy wymienić na nową.

Niestety ostatnie badania przeprowadzone w Europie wykazały, że zbyt wielu kierowców nie dba odpowiednio o ogumienie w swoich pojazdach. Aż 76 proc. zmotoryzowanych nie kontroluje ciśnienia co miesiąc, a 54 proc. sprawdza głębokość bieżnika jedynie raz w roku albo wcale

[3]

. Tymczasem, aby jeździć bezpiecznie należy wrócić do opon letnich, gdy tylko zima ustąpi, pamiętając o regularnym sprawdzaniu ciśnienia i głębokości bieżnika

Droga hamowania według testów ADAC ze 100 km/h

NawierzchniaOpony letnieOpony zimowe
Suchy asfalt37 m40 m 
Mokry asfalt 65 m 70 m 
Błoto pośniegowe  -90 m 
Śnieg 250 m 160 m  

[1]

Badanie przeprowadzone przez GiPA Italia, lipiec 2015 r.

[2]

Dane Duńskiego Stowarzyszenia Importerów Opon

[3]

Profacts 2015: Francja, Niemcy i Wielka Brytania.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty