Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opony zimowe - rusza sezon wymiany ogumienia. Co warto wiedzieć?

Bartosz Gubernat
Co warto wiedzieć o wymianie opon na zimowe?
Co warto wiedzieć o wymianie opon na zimowe?
Chociaż temperatura nie spadła jeszcze na stałe poniżej plus siedmiu stopni, opony zimowe można już śmiało założyć.
Co warto wiedzieć o wymianie opon na zimowe?
Co warto wiedzieć o wymianie opon na zimowe?

W warsztatach wulkanizacyjnych w całym kraju wzmożony ruch zaczął się na początku października, kiedy kierowcy po raz pierwszy tej jesieni musieli skrobać rano szyby. Ale o wielkich kolejkach trudno na razie mówić. Jak przewiduje Arkadiusz Jaźwa, właściciel serwisu oponiarskiego w Rzeszowie – sezon na dobre rozpocznie się w listopadzie.

– Chyba, że synoptycy wcześniej zapowiedzą opady śniegu. Z doświadczenia wiem, że większość osób wymianę opon letnich na zimowe odkłada na ostatni moment. To błąd, bo potem trzeba stać w długich kolejkach, tracić czas i niepotrzebnie się denerwować – mówi wulkanizator.

– Rano i po zmroku temperatura jest już niższa niż plus siedem stopni, zatem warunki dla „zimówek” są optymalne. Jeśli więc ktoś jeździ samochodem do pracy, a po południu lub wieczorem wraca do domu, nie musi dłużej czekać – mówi Arkadiusz Jaźwa.

Ceny bez zmian

W porównaniu do ubiegłego sezonu ceny usług w zakładach wulkanizacyjnych nie zmieniły się. Przekładka kompletu opon wraz z wyważeniem kół to ok. 60 zł na felgach stalowych i 70 zł na aluminiowych. Jeśli klient ma dwa komplety kół, jest taniej. Wyważenie, uzupełnienie powietrza i przykręcenie na samochód całego zestawu kosztuje 50-60 zł. Koszt będzie większy, jeśli okaże się, że stara opona nie nadaje się już do użytku.

REKLAMA
Opony regiomoto.pl - opony i felgi samochodowe, sklep internetowy

- Chociaż zgodnie z polskimi przepisami minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm, opony zimowe nadają się do wyrzucenia już wówczas, kiedy mają go mniej niż 4 mm. Wtedy tracą swoje właściwości trakcyjne, gorzej odprowadzają śnieg. Wymianę zalecam także, gdy ogumienie ma więcej niż 6 lat. Mieszanka jest wówczas twarda, co także wydłuża drogę hamowania – mówi A. Jaźwa.

Po ubiegłorocznych, nawet 15-procentowych podwyżkach, w tym sezonie producenci postanowili utrzymać ceny. Za popularne modele w rozmiarze 175/70/13 trzeba zapłacić od 150 do 190 zł. 175/65/14 to przynajmniej 180-190 zł. Wśród opon piętnastocalowych najbardziej popularny rozmiar to 195/65/15, którego ceny zaczynają się od ok. 215 zł. Najpopularniejszy w tej chwili rozmiar 205/55/16 stosowany w autach kompaktowych i klasie średniej to minimum 270 zł za sztukę.

Czym producenci kuszą kierowców? W przypadku firm oponiarskich z Dębicy i Olsztyna to przede wszystkim atrakcyjna cena. Podczas gdy Continental. Michelin, Pirelli czy Goodyear w rozmiarze 195/65/15 kosztują ok. 230-250 zł, Dębica Frigo to 180 zł. Jeszcze większe różnice można dostrzec porównując opony 16-calowe. Dębica Frigo HP oraz Kormoran Snowpro kosztują ok. 270-300 zł. Dunlop Wintersport 4D, Goodyear Ultragrip 7+ oraz Pirelli Snowcontrol Serie III to minimum 405-410 zł.

Sprawdź ceny opon zimowych i letnich w sklepie regiomoto.pl i motointegrator.pl

.rec-opony-1{

font-family: Arial,sans-serif;

font-size: 14px;

font-weight: normal;

line-height: 18px;

color: #333;

}

.rec-opony-1 select{

font-size: 12px;

font-weight: bold;

width: 90px;

margin-left: 0;

margin-right: 13px;

margin-top: 0;

margin-bottom: 0;

background-color: #fff;

border: 1px solid #ccc;

display: inline-block;

padding: 4px 6px;

color: #555;

vertical-align: middle;

-webkit-border-radius: 3px;

-moz-border-radius: 3px;

border-radius: 3px;

font-family: Arial,sans-serif;

margin: 0;

}

.rec-opony-1 .mi-search-btn{

display: inline-block;

padding: 4px 12px;

margin-bottom: 0;

font-size: 12px;

line-height: 18px;

text-align: center;

color: #333;

text-shadow: 0 1px 1px rgba(255,255,255,0.5);

-webkit-border-radius: 3px;

-moz-border-radius: 3px;

border-radius: 3px;

-webkit-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);

-moz-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);

box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);

border: 1px solid #ccc;

background-color: #faa732;

background-image: -moz-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);

background-image: -webkit-gradient(linear,0 0,0 100%,from(#fbb450),to(#f89406));

background-image: -webkit-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);

background-image: -o-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);

background-image: linear-gradient(to bottom,#fbb450,#f89406);

background-repeat: repeat-x;

border-color: #f89406 #f89406 #ad6704;

border-color: rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.25);

filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#fffbb450',endColorstr='#fff89406',GradientType=0);

filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(enabled=false);

}

.rec-opony-1{

width: 300px;

height: 250px;

background-image: url('http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/images/imce/7/rec_opony01.jpg');

position: relative;

}

.rec-opony-1 label span{

font-size: 11px;

display: block;

}

.rec-opony-1 .custom-field{

position: absolute;

}

.rec-opony-1 .custom-field select{

width: 80px;

}

.rec-opony-1 .cf-szerokosc{

top: 115px;

left: 12px;

}

.rec-opony-1 .cf-profil{

top: 115px;

left: 110px;

}

.rec-opony-1 .cf-srednica{

top: 115px;

left: 209px;

}

.rec-opony-1 .cf-manufacturer{

right: 10px;

top: 172px;

}

.rec-opony-1 .cf-winter{

font-size: 13px;

bottom: 14px;

left: 10px;

}

.rec-opony-1 .cf-winter span{

display: inline-block;

position: relative;

font-size: 13px;

top: -2px;

}

.rec-opony-1 .cf-winter input{

padding: 0;

margin: 0;

}

.rec-opony-1 .cf-summer{

font-size: 13px;

bottom: 14px;

left: 105px;

}

.rec-opony-1 .cf-summer span{

display: inline-block;

position: relative;

font-size: 13px;

top: -2px;

}

.rec-opony-1 .cf-summer input{

padding: 0;

}

.rec-opony-1 .cf-manufacturer span{

display: inline-block;

}

.rec-opony-1 .cf-manufacturer select{

width: 217px;

}

.rec-opony-1 .mi-search-btn{

position: absolute;

bottom: 10px;

right: 10px;

}

Szerokość:

5.00

6.00

6.50

7.00

7.50

30

125

135

145

155

165

175

185

195

205

215

225

235

245

255

265

275

285

295

305

315

325

335

345

355

10.50"

11.50"

12.50"

5.00"

6.00"

6.50"

7.00"

7.50"

8.50"

9.50"

Profil:

9,50

25

30

35

40

45

50

55

60

65

70

75

80

85

Średnica:

17

12"

13"

14"

15"

16"

16.5"

17"

18"

19"

20"

21"

22"

23"

24"

26"

Producent:

dowolny

APOLLO 

BARUM 

BFGOODRICH 

BRIDGESTONE 

CONTINENTAL 

DAYTON 

DUNLOP 

DĘBICA 

FIRESTONE 

FULDA 

GOODYEAR 

HANKOOK 

KLEBER 

KORMORAN 

KUMHO 

MABOR 

MICHELIN 

PIRELLI 

SAVA 

UNIROYAL 

VREDESTEIN 

letnie

zimowe

Szukaj opon

– Markowe, droższe opony są bardziej wytrzymałe i lepiej spisują się w ekstremalnie trudnych warunkach. Dlatego polecam je klientom, którzy jeżdżą dużo i często pokonują dalekie trasy. Do krótkich dojazdów w mieście w zupełności wystarczą opony krajowe, lub zagraniczne, ale tańszych marek – przekonuje Andrzej Wilczyński, wulkanizator z Rzeszowa.

Co nowego?

Rewolucyjnych nowości w tym roku nie ma. U większości producentów nowe oznaczenie modeli wynika jedynie z kosmetycznych zmian układu bieżnika, po których trudno jednak spodziewać się diametralnej poprawy właściwości jezdnych samochodu. Mimo tego np. Dunlop zachęca do zakupu opon SP Winter Response 2. Producent zapewnia, że specjalny układ lameli nachylonych pod kątem 45 stopni zapewnia lepszą stabilność samochodu w zakrętach, a specjalna konstrukcja środkowej części bieżnika skraca drogę hamowania i poprawia właściwości trakcyjne. Opona w rozmiarze 195/65/15 kosztuje ok. 235 zł

Do popularnych samochodów segmentu SUV wulkanizatorzy polecają nowość od firmy Nokian. Oponę WR 3 SUV charakteryzuje nowy, kierunkowy bieżnik z gęstą siecią lameli, która lepiej odprowadza wodę i błoto śniegowe, zapewniając dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Rozmiar 215/60/17 to ok. 510 zł za sztukę, za 215/65/16 trzeba zapłacić ok. 440 zł.

Ciekawą oponę przygotowała firma Pirelli. Model SottoZero Serie III dedykowany do pojazdów o wysokich osiągach został wykonany z mieszanki znakomicie spisującej się w zakresie temperatur od -20 do + 10 stopni. Jak przekonuje producent, nowy system rowków obwodowych pomaga jeszcze lepiej odprowadzać wodę i błoto, a zwiększona sztywność zapewnia doskonałą trakcję podczas hamowania na suchej nawierzchni. Opona występuje w rozmiarach od 16 do 21 cali. Za 215/55/16 trzeba zapłacić ok. 480 zł.

Zdaniem wulkanizatorów, ciekawa jest także tegoroczna oferta koreańskiej firmy Kumho.

– Wiele nowych modeli tego producenta kosztuje tyle samo, albo tylko nieznacznie więcej niż ogumienie krajowe. To świetna oferta – mówi jeden z nich. I dodaje, że na oponach można oszczędzić wybierając mniejszy rozmiar, będący zamiennikiem oryginalnego. Np. dla 225/45/17 alternatywą będzie opona 205/55/16. Z kolei tą ostatnią można zamienić na 195/65/15, ale pod warunkiem, że konstrukcja samochodu pozwala na montaż mniejszej felgi. Mniejsza opona to jednak wydatek na drugi komplet obręczy.

– W przypadku „zimówek” Istotniejszą od średnicy opony jest jej szerokość. Na zimę lepiej kupować ogumienie węższe, przed którym klin śniegowy będzie mniejszy, co ułatwi jazdę w trudnych warunkach. Poza tym opona węższa to większy nacisk na centymetr kwadratowy, a zatem lepsza trakcja – mówi Jaźwa.

Przeczytaj etykietę

Wybierając ogumienie warto zwrócić jeszcze uwagę na etykiety, które obowiązują w Polsce od ubiegłego roku. Nalepka składa się z trzech części. Pierwszym z ocenianych czynników jest opór toczenia, czyli energia, jaką opona traci podczas jazdy i deformacji. Ma to spore znaczenie w kwestii zużycia paliwa. Im mniejszy opór, tym opona toczy się łatwiej a samochód zużywa mniej benzyny i emituje mniej dwutlenku węgla.

Drugi z parametrów to przyczepność na mokrej nawierzchni, która ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo. Eksperci Goodyeara przekonują, że różnica w długości zatrzymania pojazdu między ogumieniem z symbolami „A” i „G” może wynieść aż 30 procent. W przypadku samochodu osobowego jadącego z prędkością 80 km/h to aż 18 metrów („A” to najlepszy możliwy wynik).

Ostatni z ocenianych czynników to poziom hałasu emitowanego przez ogumienie. Na podstawie wyników testów opony są tu klasyfikowane w trzech kategoriach. Najlepsze, charakteryzujące się poziomem hałasu przynajmniej o 3 dB niższym od dopuszczalnej normy dostają jedną czarną falę. Dwiema falami oznacza się ogumienie z wynikiem do 3dB poniżej normy. Pozostałe opony, które hałasują mocniej, ale nie przekraczają dopuszczalnych norm dostają trzy fale.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty