Najlepsze opony swoich czasów zapewniały mocną trakcję w głębokim śniegu przy skandynawskim zimowym mrozie. Pierwsza
opona zimowa została skonstruowana dla samochodów ciężarowych i miała profil z grubymi żebrami, zapewniający jej swobodne obroty przy dużej ilości śniegu. Dzięki rewolucyjnemu modelowi Nokian Kelirengas pojazdy podjeżdżały z dobrą przyczepnością nawet na pagórkowate i zaśnieżone trasy. Wcześniej kierowcy przed wzniesieniami musieli niekiedy montować łańcuchy zimowe na letnich oponach.
Opony zimowe Nokian Hakkapeliitta
Dla samochodów osobowych fińscy inżynierowie zaprojektowali w 1936 roku model Nokian Hakkapeliitta, prawdziwą innowację, która znacznie poprawiła bezpieczeństwo na zaśnieżonych i śliskich drogach w zimie. Ta zimowa opona do samochodów osobowych miała cienki, poprzeczny profil z wieloma narożnikami umożliwiającymi przyczepność. Całkowicie nowa konstrukcja profilu zapewniła dobrą przyczepność z silnym przyleganiem na śniegu i błocie. Przyssawki na profilu, zapobiegające poślizgom na lodzie, były typową zaletą modelu Nokian
Hakkapeliitta.
Legendarne zwycięstwa opon zimowych Nokian na rajdzie Monte Carlo
Wymagania wobec opon zwiększyły się w latach 50., kiedy wzrósł ruch pojazdów i zastosowano pługi śnieżne, co spowodowało mięknięcie i oblodzenie powierzchni ulic. Przełom nastąpił po wynalezieniu kolców. Pierwszą oponą zimową skonstruowaną specjalnie pod kątem kolców był model Nokian Kometa-Hakkapeliitta. Było to rozwiązanie na drogi zimą. Kolce wbijają się w lód, a opona przylega do miękkich powierzchni.
Opony zimowe z kolcami stały się słynne podczas rajdu Monte Carlo w 1963 roku. Wszyscy trzej zwycięzcy jechali na zimowych oponach z kolcami Nokian Hakkapeliitta. Duże fińskie doświadczenie w zakresie opon zimowych widoczne było szczególnie podczas rajdu Monte Carlo w latach 1965-1967, kiedy Timo Mäkinen, Pauli Toivonen i Rauno Aaltonen wygrywali co roku ten legendarny rajd zimowy.
Opony zimowe Nokian ustanowiły nowy światowy rekord Guinessa maksymalnej prędkości samochodu na lodzie — 335,713 km/h, zyskując przy tym miano najszybszych. Wynalazcom opon zimowych Top Spike Nokian Hakkapeliitta 8 udało się uzyskać przyczepność i prędkość, jakich wcześniej nie znano.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?