Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opony zimowe wynalezione 80 lat temu przez Nokian Tyres

(ip)
Firma Nokian Tyres wymyśliła pierwszą oponę zimową świata już 80 lat temu. Poprzednik modelu Nokian Hakkapeliitta, jednej z znanych opon zimowych, nazywa się Nokian Kelirengas („opona pogodowa”). Model ten został zaprojektowany przez Nokian Tyres w Finlandii, wyprodukowany i wprowadzony na rynek w 1934 roku.

Najlepsze opony swoich czasów zapewniały mocną trakcję w głębokim śniegu przy skandynawskim zimowym mrozie. Pierwsza

Fot:  Nokian
Fot: Nokian

opona zimowa została skonstruowana dla samochodów ciężarowych i miała profil z grubymi żebrami, zapewniający jej swobodne obroty przy dużej ilości śniegu. Dzięki rewolucyjnemu modelowi Nokian Kelirengas pojazdy podjeżdżały z dobrą przyczepnością nawet na pagórkowate i zaśnieżone trasy. Wcześniej kierowcy przed wzniesieniami musieli niekiedy montować łańcuchy zimowe na letnich oponach.

Opony zimowe Nokian Hakkapeliitta
Dla samochodów osobowych fińscy inżynierowie zaprojektowali w 1936 roku model Nokian Hakkapeliitta, prawdziwą innowację, która znacznie poprawiła bezpieczeństwo na zaśnieżonych i śliskich drogach w zimie. Ta zimowa opona do samochodów osobowych miała cienki, poprzeczny profil z wieloma narożnikami umożliwiającymi przyczepność. Całkowicie nowa konstrukcja profilu zapewniła dobrą przyczepność z silnym przyleganiem na śniegu i błocie. Przyssawki na profilu, zapobiegające poślizgom na lodzie, były typową zaletą modelu Nokian

Fot:  Nokian
Fot: Nokian

Hakkapeliitta. 

Legendarne zwycięstwa opon zimowych Nokian na rajdzie Monte Carlo
Wymagania wobec opon zwiększyły się w latach 50., kiedy wzrósł ruch pojazdów i zastosowano pługi śnieżne, co spowodowało mięknięcie i oblodzenie powierzchni ulic. Przełom nastąpił po wynalezieniu kolców. Pierwszą oponą zimową skonstruowaną specjalnie pod kątem kolców był model Nokian Kometa-Hakkapeliitta. Było to rozwiązanie na drogi zimą. Kolce wbijają się w lód, a opona przylega do miękkich powierzchni.

Opony zimowe z kolcami stały się słynne podczas rajdu Monte Carlo w 1963 roku. Wszyscy trzej zwycięzcy jechali na zimowych oponach z kolcami Nokian Hakkapeliitta. Duże fińskie doświadczenie w zakresie opon zimowych widoczne było szczególnie podczas rajdu Monte Carlo w latach 1965-1967, kiedy Timo Mäkinen, Pauli Toivonen i Rauno Aaltonen wygrywali co roku ten legendarny rajd zimowy.

Opony zimowe Nokian ustanowiły nowy światowy rekord Guinessa maksymalnej prędkości samochodu na lodzie — 335,713 km/h, zyskując przy tym miano najszybszych. Wynalazcom opon zimowych Top Spike Nokian Hakkapeliitta 8 udało się uzyskać przyczepność i prędkość, jakich wcześniej nie znano.

3pb8Oe-Ki5c

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty