Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Orlen 74. Rajd Polski. Do pokonania ponad 1400 km

Tomasz Biliński (AIP)
Fot. Orlen Team
Fot. Orlen Team
Orlen 74. Rajd Polski zostanie rozegrany w dniach 29 czerwca – 2 lipca. Zawodnicy będą mieli do pokonania trasę o długości 1422 kilometrów w tym 23 odcinki specjalne liczące ponad 326 km. Nie zabraknie wśród nich nowych dla kierowców i kibiców oesów Pozezdrze i Orzysz.

Uroczysty start rajdu nastąpi w czwartek, 29 czerwca o godz. 16:00. Jeszcze tego samego dnia, o godz. 19:08 fani rajdów będą mieli okazję podziwiać początek rywalizacji na torze Mikołajki Arena, na którym podczas kolejnych dni zostaną rozegrane jeszcze dwie próby sportowe.

W piątek, 30 czerwca zaplanowano 9 odcinków specjalnych o długości ponad 113 kilometrów, a w sobotę, 1 lipca kolejnych również 9 oesów, ale tym razem liczących blisko 151 km. W niedzielę, 2 lipca ostatnie 4 odcinki (59 km) ORLEN 74. Rajdu Polski w tym kończący rywalizację Power Stage w nowej lokalizacji (OS-23, Paprotki-2) z dodatkowymi punktami (5-4-3-2-1) dla pierwszych pięciu zawodników. Meta rajdu, podobnie jak uroczysty start będzie mieć miejsce w urokliwym centrum Mikołajek o godz. 14:30.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Polecamy: Sprawdzamy co oferuje Nissan Qashqai 1.6 dCi

Już dzień wcześniej rozpoczynają się końcowe przygotowania związane z zabezpieczeniem prób sportowych, zainstalowaniem taśm i barier oraz znaków sygnalizacyjnych. Gdy do stref kibica zaczną zjeżdżać kibice wszystko musi być  gotowe.

Trasy odcinków specjalnych zostają zamknięte dla ruchu na trzy godziny przed startem pierwszej załogi, ale to nie oznacza, że przed rajdówkami nie zobaczymy już żadnych pojazdów. Jako pierwsze pojawią się samochody oznaczone odpowiednio jako D, C, B i A oraz SAFETY. W każdym z nich znajdą się przedstawiciele organizatora odpowiedzialni za bezpieczeństwo, ale także organizację odcinków. Te auta będą się zatrzymywały, gdy zajdzie potrzeba ostatnich korekt w otaśmowaniu czy też instalacji barier. Z całą pewnością ich załogi będą także interweniowały gdy uznają, że kibice znajdują się w niebezpiecznych miejscach.  

Na 30 minut przed pierwszą rajdówką na trasie pojawi się auto z trzema zerami. To jest już czas, gdy zabezpieczenie oesu powinno informować o pełnym przygotowaniu próby do startu załóg. Jeszcze w ubiegłym roku auto z tablicą 000 na drzwiach było rajdówka, a załoga w kombinezonach i w kaskach jechała sportowym tempem. Tym razem, zgodnie z obecnymi zaleceniami FIA to szybki, cywilny samochód, a dwuosobowa, bardzo doświadczona ekipa będzie na bieżąco korzystała z Planu Zabezpieczenia rajdu i po raz kolejny sprawdzała, czy trasa jest już przygotowana do rozpoczęcia oesu. Wspomniany Plan Zabezpieczenia będzie dostępny w każdym z wymienionych samochodów, zazwyczaj na kolanach „pilota”, tak jak w rajdowym aucie opis trasy.

Podobne zadania stoją przed samochodem z dwoma zerami, który wyrusza na trasę na 20 minut przed startem pierwszej załogi. Wraz z trzema i dwoma zerami na oesie pojawi się auto z napisem FIA SAFETY DELEGATE, w którym będzie jechała Michele Mouton, delegat ds. bezpieczeństwa FIA. To od opinii Francuzki zależy czy można rozpocząć rywalizację, czy wymogi bezpieczeństwa są dochowane. W praktyce najczęściej dotyczą kibiców, ich zachowania i miejsc, w których stoją. W skrajnych przypadkach i braku możliwości porozumienia się z niesfornymi fanami rajdów odcinek może zostać odwołany.

Ostatnie dwa samochody, które mają na celu „zaalarmować” kibiców, że już za kilka minut pojawią się fabryczne Fiesty, Hyundaie, Toyoty i Citroeny to dwie rajdówki oznaczone jako 0B i 0A. Załogę pierwszej z nich będą tworzyli Kuba Przygoński i Tom Colsoul. Ten duet znany z sukcesów w tegorocznej edycji Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych, który wystartuje 15 minut przed pierwszym autem WRC, będzie już jechał rajdowym tempem.

Tylko 7 lub 10 minut (w zależności od długości odcinka) przed pierwszą załogą (w piątek będzie to mistrzowski duet Sébastien Ogier / Julien Ingrassia)  na mazurskich szutrach pojawi się Subaru Impreza WRC z Krzysztofem Hołowczycem za kierownicą. Trzykrotny triumfator Rajdu Polski wraz Maciejem Wisławskim będą ostatnią instancją wśród licznego grona, które sprawdza czy na trasie, a przede wszystkim wokół niej wszystko jest w jak najlepszym porządku i czy może się rozpocząć pasjonująca rywalizacja najlepszych kierowców rajdowych świata.

Od kibiców zależy, czy praca załóg wspomnianych dziesięciu samochodów będzie przebiegała bezproblemowo i czy każdy z „pilotów” po dojechaniu do mety oesu, poinformuje Centrum Kierowania Rajdem w Mikołajkach, że odcinek jest gotowy do rozpoczęcia rywalizacji.

Źródło: Polskatimes.pl

Klasyfikacja kierowców po siedmiu rundach Rajdowych Mistrzostw Świata (FIA WRC) 2017:
1 Sebastien Ogier 141
2 Thierry Neuville 123
3 Ott Tanak 108
4 Jari-Matti Latvala 107
5 Dani Sordo 70
6 Elfyn Evans 53
7 Craig Breen 43
8 Hayden Paddon 33
9 Juho Hänninen 29
10 Kris Meeke 27
11 Esapekka Lappi 20

Klasyfikacja producentów po siedmiu rundach Rajdowych Mistrzostw Świata (FIA WRC) 2017:
1 M-Sport World Rally Team 234
2 Hyundai Motorsport 194
3 Toyota Gazoo Racing WRT 143
4 Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team 97

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty