Oryginał, czy podróbka

Grzegorz Burda
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Eksploatacja samochodu kosztuje coraz więcej, więc nikogo nie dziwi, że kierowcy coraz chętniej zaglądają do nieautoryzowanych serwisów i zakładają „podróbkowe” części zamienne.

Eksploatacja samochodu kosztuje coraz więcej, więc nikogo nie dziwi, że kierowcy coraz chętniej zaglądają do nieautoryzowanych serwisów i zakładają "podróbkowe" części zamienne.

 

Jeśli zamienniki stosujemy z rozsądkiem, to bez żadnego uszczerbku na jakości i bezpieczeństwie możemy znacznie obniżyć koszty utrzymania naszego auta.

 

Rynek zamienników części jest ogromny i praktycznie do każdego, nawet bardzo nietypowego auta można kupić podstawowe części eksploatacyjne takie jak filtry, tarcze hamulcowe, klocki, amortyzatory itp. Producentów jest bardzo dużo, a części oprócz ceny mogą różnić się także

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

jakością. Ma to mniejsze znaczenie w przypadku np. zderzaka, który pełni tylko funkcję ozdobną, natomiast ogromne dla części wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. I w tym przypadku powinniśmy zachować rozsądek i nie kierować się tylko ceną.

 

Import ogromnej ilości używanych i tanich aut sprawił, że przy zakupie części największą rolę odgrywa cena. Czasami zdarza się, że auto kosztowało 200 euro, a remont zawieszenia na dobrych częściach może przekroczyć wartość samochodu.

 

Stosowanie zamienników muszą przekalkulować posiadacze aut gwarancyjnych, gdyż nawet części eksploatacyjne w okresie gwarancji powinny być kupowane w ASO. Zastosowanie innych, może spowodować odmowę naprawy na koszt producenta.

 

Drogie tłumiki

 

W naszych warunkach bardzo szybko niszczą się układy wydechowe, a ceny oryginalnych bardzo często "zwalają z nóg". Wiedzą o tym w ASO i oferują klientom zamienniki, których jest mnóstwo. Największą popularnością cieszą się oczywiście te najtańsze. Prym wiedzie (jeśli chodzi o cenę) Płuciennik, którego ceny za tłumik końcowy wynoszą np. 70 zł. Są to tłumiki aluminiowane i mają pół roku gwarancji. Kolejną polską firmą jest Asmet, która udziela półtorarocznej gwarancji, ale taki tłumik jest droższy o około 100 zł. Jeszcze droższe są Bosal czy Walker, które udzielają dwuletniej gwarancji. Można także kupić uniwersalny tłumik i dorobić do konkretnego auta. Tak będzie najtaniej, ale i najmniej fachowo.

 

Klocki

 

Kolejnym elementem podlegającym częstym wymiano są tarcze i okładziny hamulcowe (klocki). Należy jednak pamiętać, że jakiekolwiek eksperymenty i nadmierne oszczędności mogą się źle skończyć. Tarcza czy klocek egzotycznej firmy będzie na pewno tańszy, ale i trwałość znacznie mniejsza. Nie będziemy mieli problemów z jakością takich firm jak ATE, Brembo, Ferodo, Valeo, czy Nissin. Firmy te dostarczają swoje wyroby do wielu producentów jako pierwsze wyposażenie. Można także wybierać spośród QH, Optimal, NK, Reicam, Delphi czy Tomex. Na aukcjach internetowych można znaleźć w ofercie nawet używane tarcze hamulcowe, ale zdecydowanie odradzamy takie zakupy.

 

Amortyzatory

 

Dość szybko zużywają się też amortyzatory. Ich trwałość jest różna i zależy od warunków eksploatacji oraz konstrukcji samego zawieszenia (np. w kolumnie MacPhersona amortyzator przenosi wszystkie siły z koła na nadwozie). Jednak im firma jest bardziej renomowana, tym można się spodziewać mniejszej usterkowości i większej trwałości. Jeśli wybierzemy amortyzatory firmy Sachs, Monroe, KYB, Bilstein, Delphi, możemy być pewni wysokiej jakości. Często wymienia się także końcówki drążków kierowniczych. Bez obaw można wybierać spośród Febi, RTS, TRW czy tańszych NK.

 

Regenerowane

 

Najdroższe części są w autoryzowanych serwisach. Decydując się na takie części mamy pewność, że będą wysokiej jakości. Chociaż czasami może być inaczej. Np. oryginalny górny wahacz do Hondy Civic 5d kosztuje ponad 1000 zł i jego trwałość jest w wielu przypadkach znacznie niższa niż japońskich zamienników (firma 555), które kosztują poniżej 200 zł.

 

Jeśli musimy wymienić alternator, rozrusznik, turbosprężarkę, pompę wodną, przekładnię kierowniczą, przegub, komputer silnika lub skrzynię biegów warto pofatygować się do ASO, gdyż wiele firm ma w ofercie części regenerowane, które są tańsze od fabrycznie nowych o połowę, albo nawet o 70 proc. Części te są objęte taką samą gwarancją i nie ustępują jakością nowym częściom. Warunkiem uzyskania takiej ceny jest jednak w wielu przypadkach konieczność zwrócenia starej części. Warto się zastanowić nad tą ofertą, ponieważ może być konkurencyjna w stosunku do używanych części o niewiadomym stanie technicznym. 

 

Model

Ceny części

Tarcza

hamulcowa

przednia

(zł/za szt.)

Klocki

 Hamulcowe

(zł/kpl)

Tłumik

końcowy

Końcówka

drążka

kierowniczego

 

Wahacz

przedni

Fiat Punto 1.2

rocznik 2000

ASO

96

105

412

162

400

 

Zamiennik

70 NK

80 Textar

 

60 Textar

240 Bosal

25 Adler

30 Febi

250 Febi

Honda Civic 1.4

5d rocznik 1999

ASO

398

195

460

312

1037 (górny)

 

Zamiennik

95 JC

50 JC

60

210 Asmet

30 JC

50 (555)

170 JC 190 (555)


 

Opel Vectra 1.8

rocznik1997

ASO

201

150

770

119

358

 

Zamiennik

60 NK

110 Textar

75 Raicam

150 Textar

180 Asmet

500 Bosal

 

35 Febi

250 Febi

VW Polo 1.0

rocznik 1995

ASO

91

176

381

120

323

 

Zamiennik

55 NK      

100 Textar

55 Raicam      

120 Textar

140 Asmet

30 Febi

200 Febi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty